Motoare mari? Pro si contra unei masini cu motor de peste 3000 cmc
In primul rand, trebuie sa explicam de unde acest prag al celor 3000 cmc. Ei bine, in majoritatea cazurilor, un motor V6 incepe de la aceasta cilindree. Evident, exista si exceptii, cum ar fi motoarele de 2.5 sau 2.8 sau chiar mai mici, care au cilindrii in V. Insa majoritatea motoarelor care sunt considerate mari trec de 3000 cmc. Ba mai mult, impozitul pe care trebuie sa-l plateasca un sofer la stat incepe sa creasca simtitor, ba chiar dramatic, dincolo de acest prag.
Nu ne referim la masini cu o capacitate strict de 3000 cmc si nici la motoare care sunt doar in V. Ci la motoare pe care le putem caracteriza in general ca fiind unele MARI. Adica putere crescuta, cilindree mare, impozit mare, consum ridicat, cuplu foarte bun.
La prima vedere, avantajele unui motor mare sunt ceva mai putine ca dezavantajele. Insa ca sa vedem daca este chiar asa in practica, nu ar fi rau sa le luam pe rand.
Avantajele unui motor mare
- putere / cuplu
Un motor cu 6, 8, 10 sau 12 cilindri aspirat are un cuplu mult mai mare decat un motor cu doar 4 sau 5 cilindri. Evident, si puterea este mai mare, in concordanta cu numarul cilindrilor. Dar acest lucru este ceva cunoscut de toata lumea, insa cu ce ne ajuta asta? Ei bine, puterea mai mare este buna in demaraje, in depasiri, cand vorbim de un mers normal cu o masina normala. Daca ne gandim la curse si competitii, acolo este clar la ce foloseste.
- viteza / demaraj
O masina cu motor mare are o viteza de accelerare, o viteza maxima si un demaraj mai bune, fiind conferite de puterea si cuplul mari. Multa lume spune ca un motor puternic ii confera siguranta, ca poate depasi o masina mult mai bine, fara sa ezite, cum ar face cu o masina slaba. In plus, majoritatea masinilor serioase de teren au motoare mari, pentru ca un cuplu mare ajuta masina sa se deplaseze in teren.
Un exemplu bun il reprezinta Super-masinile, care apeleaza intotdeauna la motoare V8 sau V12, tocmai pentru puterea lor mare. Aceste masini ating viteze de peste 300 km/h cu ajutorul acestor motoare. Iar exemplul suprem il reprezinta Bugatti Veyron care are un motor cu 16 cilindri, dovada ca marimea conteaza.
- fiabilitate crescuta
Acest mit s-a transformat in realitate - si nu de curand! Un motor in V este mai echilibrat, si avand o capacitate mare, dar si mai multi cilindri, puterea este impartita egal, asadar uzura este mai mica. Cert este ca multe masini americane cu motoare V8 au depasit milionul de kilometri, fara sa se fi umblat prea mult sub capota. Asadar, daca cineva zice ca un motor in V este imortal in conditii normale, este foarte adevarat.
- sunet specific
Asta este un avantaj doar pentru pasionati. Insa trebuie sa recunoastem, un motor V8 de exemplu are un sunet specific ce incanta orice ureche, fie ea si nemuzicala. Adica nu o sa se compare niciodata sunetul celor 8 cilindri cu o masina japoneza, fie ea si cu cea mai performanta evacuare de carbon. Sunetul este de fapt un avantaj mai mult pentru sufletul soferului, decat unul practic.
Dezavantajele unui motor mare
- consum crescut
De unde vine oare puterea mai mare? Din carburant, care se consuma mai mult. Asa cum stie oricine ca un motor mare este mai puternic decat unul in 4 cilindri, oricine stie si ca sunt mai insetate. Evident, altfel se prezinta 12 cilindri cu setea in bujie, decat 4, nu?
Insa o varianta la aceasta problema o reprezinta instalatiile de gaz. De exemplu, exista masini tari precum Bentley, Audi A8, S55 AMG cu instalatii de gaz secventiale, profesionale, montate cu omologarea producatorului. Chiar daca s-au scumpit carburantii, gazul este tot la jumatate de pret fata de benzina.
Asadar, un motor mare poate fi si economic, pastrandu-si avantajele de mai sus.
- impozit mare
Asta este intr-adevar o mare problema, la masinile inscrise in Romania. Impozitul anual poate ajunge si la 10.000 de lei, pentru o masina care are peste 6000 cmc. Sau in jur de 2500 de lei pentru un motor de 3000 cmc... Insa oricum ai da-o, este exagerat de mare impozitul cerut de statul roman.
Ce solutii avem? Ei bine, putem circula cu masina radiata de la circa financiara fara probleme. Au zis ca vor face baza de date comune intre politie si circa financiara, nu au mai facut si nici nu vor face nimic. Mai precis, cumperi o masina cu motor V8, inscrisa in Romania, pe care nu o mai treci la financiar pe numele tau.
Sau o alta varianta ar fi inmatriculatul in Bulgaria a masinilor cu motoare mari. Acolo nu prea se tine cont de cilindree, iar asigurarea si impozitul sunt la fel, la doar o fractiune din pretul cerut de autoritatile romane.
- poluare
Este un dezavantaj care nu prea intereseaza pe nimeni, din pacate... Adica nu am auzit pe nimeni pana acum sa zica: Nu-mi iau un Audi A8 cu motor de 4.2 pentru ca polueaza mult! Insa cine este interesat, trebuie sa stie ca un motor mare polueaza semnificativ mai mult.
- intretinere mai scumpa
Intretinerea unei masini cu motor mare este cu siguranta mai scumpa. Adica, de exemplu, daca vrem sa schimbam bujiile, parca altfel scoatem banii pentru 4 bucati, decat am scoate pentru 12 bucati... La fel si cantitatea de ulei, de antigel, garnituri, furtune, etc. Un numar mai mare de cilindri inseamna cheltuieli mari mari, cum este si normal...
- alternativele unui motor mic supraalimentat
Poate cea mai mare problema a motoarelor mari o reprezinta motoarele mici care au aceeasi putere, sau mai mare, fiind supraalimentate. Luam de exemplu un motor 1.8 Turbo de Audi, ce produce 220 cp. Aceeasi putere o are si un Jeep Grand Cherokee cu motor de 5.2 V8... Evident, cuplul e altul, insa in segmentul masinilor din clasa mica si medie (exceptand SUV-urile), motoarele mari au pierdut mult teren. De exemplu, un Subaru Impreza STI are performante mult mai bune decat marea majoritate a masinilor cu motoare V8 sau chiar mai mari. Asta pentru ca micutul motor de 2.0 litri pentru care platesti numai 200 de lei impozit anual are o turbina mare, ce ii creste puterea la aproximativ 300 cp. Tocmai de aceea, o varianta ideala ar fi o masina cu motor mic, cu turbo: taxe reduse, putere mare.
Tu ti-ai cumpara o masina cu motor urias?
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 149.99 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Renault megane 16v 2006 2000 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €