4Tuning
Meniu
Articole Maşini second Bazar Forum MaşinaMea Q&A

Siguranta auto: centura de siguranta

Siguranta auto: centura de siguranta

Probabil una din cele mai importante trasaturi ale unei masini este siguranta. Oamenii sunt in stare sa plateasca mai multi bani pentru o masina, poate nu la fel de aratoasa ca o rivala din aceeasi clasa, dar mai sigura. In ultimii ani, siguranta la volan a luat o noua dimensiune, cu sisteme din ce in ce mai complexe, menite sa ne scoata in viata, in cazul unui accident. Vom incepe o serie de articole referitoare la siguranta masinii, atat fata de pasageri cat si de pietoni, cu detalii despre elementele de siguranta propuse de producatori sa ne salveze viata.

In linii mari, putem imparti sistemele de siguranta ale masinii in doua parti mari si late: sisteme de siguranta active si sisteme de siguranta pasive. Siguranta activa cuprinde tot ce are ca functie evitarea unui accident: sistem de franare, stopurile de frana, faruri, ABS, sistemul de stabilitate, senzorii de presiune, oglinzile heliomate, etc. Siguranta pasiva cuprinde toate elementele menite sa salveze viata in cazul unui accident: centura de siguranta, airbaguri, zona de absorbtie a impactului, geamurile, etc. Exista si o a treia categorie de sisteme de siguranta, aceea post-accident, a carui scop este evitarea unui alt incident neplacut, survenit in urma unui accident, ce poate lua viata supravietuitorilor: de exemplu, incendiul, ce poate surveni dupa un accident.

Siguranta auto: centura de siguranta


In acest prim articol vom mentiona cateva detalii despre centura de siguranta, probabil cea mai eficienta si mai cunoscuta metoda de a ramane in viata, in caz de accident.


Istoric

Centura de siguranta este atat de eficienta, incat si-a pastrat trasaturile si scopul din 1949, cand Volvo a prezentat prima masina cu o astfel de dotare, si pana in ziua de azi. Centura de siguranta auto a fost implementata de Volvo, urmata de Ford, care o oferea drept o optiune. Saab a inceput sa-si doteze masinile cu centura de siguranta in anul 1958, ca dotare standard, ceea ce a impulsionat si pe ceilalti producatori sa faca la fel. Centura nu mai era o optiune, era o necessitate obligatorie. Insa, pana in 1959, centura de siguranta era in 2 puncte, ca cele de avion. Tot Volvo a fost cel care a introdus centura in 3 puncte, asa cum o stim si astazi. Nu degeaba cand spui cuvantul siguranta, te gandesti la Volvo... Tot un detaliu istoric, statul Victoria, din Australia, a fost primul stat care a facut obligatorie purtarea centurii de siguranta a pasagerilor de pe locurile din fata, in 1970.


Tipuri de centuri de siguranta

In zilele noastre, centura de siguranta stoc pe toate masinile este cea in 3 puncte. In foarte rare cazuri, pe bancheta din spate, locul central, se mai foloseste tipul de centura in 2 puncte. Centura in 3 puncte retractabila functioneaza la presiune si se blocheaza atunci cand se simte o oarecare tensiune ce blocheaza tamburul retractor. La masini mai scumpe, precum clasa S de la Mercedes, sistemul Pre-Safe, atunci cand simte un risc crescut de accident (derapaj, pierdere control) tensioneaza automat centura de siguranta si o blocheaza.

Siguranta auto: centura de siguranta

Este important de stiut faptul ca centura de siguranta, la toate modelele moderne dotate cu airbag, activeaza airbagul. Daca centura de siguranta nu este pusa, nu functioneaza nici airbagul. Iar motivul este unul evident: corpul uman, la impact, neavand suportul centurii, se va arunca spre airbag, dar puterea acestuia poate rupe coloana foarte usor. Atunci cand centura este pusa, numai capul aruncat in airbag, acesta atenuand impactul. Foarte multe cazuri mortale se intampla astfel, mai ales la masinile a caror soferi au avut grija sa scape de semnalul sonor al centurii nemontate, punand-o prin spatele scaunului in pozitia normala. Au existat cazuri de fatalitati cauzate de airbag, nu de accident neaparat.

Siguranta auto: centura de siguranta


Mai ales in motorsport, acolo unde se folosesc si scaunele de curse, este folosita centura in 5 puncte sau cea in 6 puncte. Este vorba de o centura formata din 2 parti care vin peste umeri, doua laterale si 1 sau 2 intre picioare, toate unindu-se in zona abdominala. Fixarea este foarte precisa si, spre deosebire de centura retractanta, aceasta este fixa sin u permite miscari ale corpului foarte ample. Este un system foarte sigur, mai ales in caz de rasturnare a masinii. Tot centura in 5 puncte este folosita si la scaunele de copii.

Siguranta auto: centura de siguranta

Mai ales in Statele Unite, de cand centura este obligatorie, au fost implementate centurile automate, care, odata cu inchiderea portierelor, se puneau in pozitie, fixate pe corpul soferului si a pasagerului. Utilitatea sistemului nu a fost dovedita, fiind mai mult o optiune de confort, decat una de crestere a sigurantei, sistemul putand fi dezactivat si modificat.


Chiar daca, de-a lungul anilor, au fost aduse modificari si imbunatatiri centurii de siguranta, scopul acesteia a ramas la fel. O centura din material textil, polipropilena, rezistent la forte uriase, menit sa tina corpul fixat de scaun, in cazul unui accident. Chiar daca a fost dotata cu sisteme electrice, care o pretensioneaza in cazul unei franari foarte violente, fie ca a fost transformata intr-o centura gonflabila, inventia din anii '40 salveaza vieti in timp ce cititi acest articol.


Pe viitor, vom lua, pe rand, toate sistemel de siguranta ale masinii si le vom explica, dar vom si publica topurile masinilor testate de NCAP, in functie de categorii, pentru o mai buna informare a posibililor clienti.

DATA PUBLICĂRII: 16 Februarie

SuperOferta Momentului

Pentru 4 anvelope: demontat + dejantat + jantat + echilibrat + montat
Mai poti sa prinzi oferta
06:21:40
ZILE  ORE  MINUTE
35 RON
6
  Comentarii
Comentează
[+] mai multe

Adauga anunt GRATUIT

BAZAR 4TUNING - Anunturi promovate

PĂREREA TA (6 comentarii )
18 oct 2010, 21:55
+2
da prima marca care a avut centura si dup cati va ani airbag a fost mercedes S clase tot nemtii de la mercedes au facut si ABS ul dup cativa ani esp ul ajea ca nu volvo este cea mai sigura masina ca dupa cum stiti numa anul asta lea esuat doua teste de siguranta cum se lauda ei toate cu televizunea dee fata Mercedes a lansat un autobuz 100% electric in anul 1975. Acesta a fost folosit in orasul Esslingen. Modelul se numea O305 si 25 de unitati au fost testate in orase precum Stuttgart, Esslinge si Wesel.

Mercedes a lansat primul automobil de serie echipat cu un motor supraalimentat in anul 1923. Acesta era Mercedes 10/40/65 hp si era echipat cu un compresor mecanic.

In 2003, Mercedes-Benz a lansat prima transmisie automata cu sapte trepte pentru autoturisme. Aceasta se numeste 7G-Tronic si a fost standard pentru modelele echipate cu propulsoare V8 din gamele E,S,CL si SL Mercedes a lansat primul sistem cruise control in anul 1975 pe versiunile echipate cu transmisie automata ale modelului S-Klasse. Sistemul putea mentine constanta o viteza ce depasea 40 km/h Mercedes a facut o serie de inovatii in materie de siguranta pe care le-a impartit cu ceilalti producatori de automobile din lume pentru a imbunatati siguranta trasportului rutier. Printre aceste inovatii enumeram sistemele ABS si ESP, airbag-ul, centurile pretensionate, precum si sistemul de control al tractiunii.
15 feb 2010, 09:22
+1
Semnalez o greșeală:

"Este important de stiut faptul ca centura de siguranta, la toate modelele moderne dotate cu airbag, activeaza airbagul. Daca centura de siguranta nu este pusa, nu functioneaza nici airbagul."

Afirmația de mai sus e falsă și există foarte multe modele de mașini moderne la care activarea airbagurilor NU este condiționată de închiderea centurii.
Un pic de documentare înainte de a scrie ceva nu ar strica...
18 feb 2010, 09:41
0
Valabil si pentru tine. Da-ne exemple te rog. Nu cred ca mai exista masina, in ziua de azi, la care sa sara airbagul fara sa ai centura. Este moarte sigura!
18 feb 2010, 12:44
+2
Hmm..., păi cam toate mașinile care nu au senzor de închidere al centurii (unele au pentru șofer dar nu au pentru pasager - dar au airbag pentru pasager - asta înseamnă că airbag-ul nu se va deschide la pasager???). În al 2-lea rând, controler-ul airbag-urilor nu este obligat să țină seama de starea centurilor.
În USA airbag-ul trebuie să salveze viața unei persoane FĂRĂ centură, conform cu Federal Motor Vehicle Safety Standard 208.
În Europa normele ECE sunt făcute ca airbag-ul să protejeze viața unei persoane CU centura pusă dar declanșarea airbag-ului iarăși nu trebuie să fie condiționată de închiderea centurii. În caz de accident mașina trebuie să încerce să salveze viața ocupanților INDIFERENT de faptul că aceștia folosesc sau nu centura.
Evident, airbag-ul fără centură implică riscuri mai mari decât cu centură dar riscul e URIAȘ fără nici una din protecții (centură sau airbag). Adică tu spui că ocupanții fără centură nu vor fi protejați DELOC, lucru care nu e adevărat.
Dacă mașina se mișcă, centura e deschisă și are loc un accident înseamnă că cineva e la volan și TREBUIE protejat chiar și cu riscul ca acțiunea de protecție să producă daune șoferului, chiar dacă acesta a ales să nu poarte centura. O protecție mai mică e mai bună decât NICIUNA. Odată ce cineva a decis să nu poarte centura de siguranță trebuie să accepte și riscurile care derivă din această alegere (că poate fi rănit nu doar din accident, dar și de declanșarea airbag-ului), mașina va încerca să-l salveze (declanșând airbag-urile) dar riscurile nu pot fi reduse la zero.
Și acum niște exemple:
- Renault Kangoo Express (modelul nou - am văzut recent un accident cu un Kangoo, s-au declanșat ambele airbag-uri, deși în mașină era doar șoferul - dacă era după tine ar fi trebuit să se deschidă doar airbag-ul șoferului).
- Dacia Logan (toate modelele - nu au nici un senzor la centuri), airbag-urile se deschid indiferent de purtarea sau nu a centurii.
- Hyundai Accent - senzor de centură doar la șofer - pasagerul moare dacă nu-și pune centura??? Nu cred!
- Renault Megane II - senzor de centură doar la șofer - aceiași situație cu pasagerul...
Controlerele foarte moderne de airbag-uri pot fi programate ca să nu declanșeze airbag-ul (sau să-l declanșeze cu o forță diferită) dacă de exemplu pe un scaun nu e așezat nimeni (senzor de prezență) sau încearcă să detecteze un scaun de copil pe locul din față - și să dezactiveze aribag-ul, dar în general airbag-urile NU sunt condiționate de închiderea centurii. De obicei senzorii de închidere a centurii sunt folosiți pentru avertizare optică/auditivă și nu ca o modalitate de a activa/dezactiva airbag-urile.
15 mar 2013, 10:26
0
Corect. ai si plus de la mine, corsa D ,eram la porbagaj si motoru pornit o tanti care se farda in loc sa dea prioritate a intrat in corsica mea si mi-a rupt toata fata, si ghiciti centuri si erbeguri satite si sofer si pasager,mentionez ca eram singur,si eu gramada in porbagaj.Deci concluzia atata timp cat ai cheia in contact toate sistemele de protectie sant active.
18 feb 2010, 21:25
+1
Nu`i adevarat asta cu centura/airbag ! Eu am vazut un ford fiesta din 2006 al unui prieten, care l-a cumaprat lovit, avea airbag-urile sarite, si centurile nu erau puse, dar erau blocate ! ;)
Comentează şi tu: