4Tuning
Meniu
Articole Maşini second Bazar Forum MaşinaMea Q&A
Stii semnificatia tuturor martorilor din bord? Iata ce inseamna fiecare.

Stii semnificatia tuturor martorilor din bord? Iata ce inseamna fiecare.

ESENŢIAL
  • Numai 2% din totalul soferilor stiu semnificatia tuturor semnelor din bord
  • Procentual insa, doar 10% din martorii de bord arata probleme grave ale masinii
  • Luminile din bord pot indica erori, probleme, uzuri sau termenul de servisare
DATA PUBLICĂRII: 13 Septembrie

Masinile moderne au tot mai multi martori de bord. Daca inainte aveam numai cateva luminite care se puteau aprinde, acum avem de ordinul zecilor. De la simplul bec aprins odata cu aprinderea farurilor, am ajuns la semnale luminoase care ne indica pana si faptul ca avem incalzirea in scaun activata.

Cu cat a evoluat sistemul electric al masinii, cu atat a devenit mai complicat si bordul acesteia. In prezent, tot mai multe ceasuri de bord sunt digitale, tocmai pentru a putea arata multitudinea de simboluri care anunta soferul ca ceva se intampla. Inainte, martorii de bord erau simple becuri care luminau un plastic transparent pe care era imprimat respectivul martor de bord: faza scurta, faza lunga, usa deschisa, bec ars, frana de mana ridicata si asa mai departe.

Acum insa, martorii de bord iti arata absolut orice detaliu, de la inclinatia eleronului si presiunea in pneuri, pana la momentul in care trebuie sa schimbi treptele de viteza. Daca cumva nu stiai ce iti arata masina ta la un moment dat, iata aici cateva exemple de martori de bord si explicatia lor.

Martori de bord

1. proiectoare de ceata fata pornite

2. probleme la sistemul de servodirectie

3. stopurile de ceata spate pornite

4. lichidul de parbriz are nivel scazut

5. placute de frana uzate

6. pilotul automat e activat

7. directia semnalizarii

8. probleme la senzorul de lumina sau ploaie

9. modul de iarna

10. indicatorul de Info

11. sistem auxiliar de incalzire la diesel

12. avertizare de polei si gheata

13. probleme la sistemul de pornire

14. cheia nu este in masina

15. baterie slaba la cheie

16. avertizare de distanta fata de alta masina

17. indicator de apasare a ambreiajului

18. indicator de apasare a pedalei de frana

19. volan blocat

20. faza lunga pornita

21. presiune scazuta in anvelope

22. faza scurta sau pozitii pornite

23. probleme la becurile farurilor / stopurilor / semnalelor

24. probleme la stopurile de frana

25. probleme la filtrul de particule in cazul masinilor diesel

26. eroare / decuplare a mufei de la remorca

27. probleme la suspensia pneumatica

28. avertizare de intrare pe banda cealalta fara semnalizare (sistem anti somn)

29. probleme la catalizator

30. martorul de centura de siguranta - centura nu este montata

31. martor pentru lumina parcarii la masinile automate

32. probleme la incarcare, alternator, baterie

33. senzori de parcare porniti

34. martor care anunta ca este necesara o vizita la service

35. faruri adaptive pornite

36. inclinatia farurilor

37. probleme cu eleronul spate variabil

38. probleme / declansarea acoperisului electric

39. martor de airbag

40. frana de mana este trasa

41. apa in filtrul de combustibil

42. airbagul dezactivat

43. problema mecanica sau eroare electrica

44. faza scurta pornita

45. filtru de aer murdar, necesita inlocuire

46. modul ECO pornit

47. sistemul de asistenta la coborarea in panta pornit

48. probleme la sistemul de racire

49. probleem cu ABS-ul

50. probleme cu filtrul de carburant

51. portiera deschisa

52. capota deschisa

53. ai intrat pe rezerva de carburant, trebuie sa alimentezi

54. probleme la cutia de viteze automata

55. limitatorul de viteza este pornit

56. probleme cu suspensii

57. presiune de ulei scazuta

58. dezaburire parbriz

59. portbagaj deschis

60. ESP-ul este oprit

61. senzor de ploaie

62. probleme la motor sau la noxe

63. dezaburire luneta

64. modul automat de stergere a parbrizului pornit

Daca cumva am ratat vreun martor de bord si l-ai vazut tu la masina sau a altuia, ni-l pot arata si ne poti spune ce inseamna. Nu doar noua, ci tuturor care citesc aici. Pentru ca pe zi ce trece, tehnologia se dezvolta si automat apar martori de bord pentru masina respectiva. Ulterior, tehnologia se raspandeste si martorul luminos devine ceva popular, intalnit la toate masinile. Daca de exemplu, acum vedem martori de bord la marci precum Mercedes despre pilotul automat cu radar care franeaza singur, sau cu avertizare automata in cazul unei coliziuni iminente, in viitor le vom vedea pe toate autoturismele, chiar si cele romanesti. Oricum, un lucru e clar: nu strica deloc sa stii ce inseamna fiecare semn luminos pe care ti-l arata masina ta. Poate fi ceva important, iar rezolvarea la timp a problemei te poate salva de cheltuieli inutile si iti poate chiar salva viata.

31
  Comentarii
Comentează
[+] mai multe

Adauga anunt GRATUIT

BAZAR 4TUNING - Anunturi promovate

PĂREREA TA (31 comentarii )
13 sep 2013, 15:51
+9
Un articol foarte util pentru unii martori. Cosnider oricum ca fabricantii au facut deja 90% din pictograme foarte sugestive, astfel incat sa fie intelese de [aproape] orice utilizator.
bizkitt
bizkitt, 29 ani, Satu Mare, Satu-Mare
1645 comentarii 5119 puncte
13 sep 2013, 16:24
+4
As vrea sa adaug cateva specifice Land Rover Discovery 3/RRS -2010

1. Transfer box low range indicator (icoana in forma de munte cu inscriptia LO pe verde)
2. Indicatorul de la suspensiile pneumatice, icoana in forma de SUV cu sageti stanga drepta deasupra, arata putin diferit ce cele gasite in articol.
3. DSC/Traction control, icoana triunghi galben cu semnul exclamarii incercuit, cred ca e clar ce este traction control.
4. Park Brake city mode, Icoana verde "AUTO ((P))" se refera la frana de mana automata: nu este functionala.

Si un link cu primele 3 icoane: http://i247.photobucket.com/albums/gg121/rpageIII/DashLights.jpg
A patra icoana este doar prezenta in "bordurile" low line care pe mijloc nu au display. Daca mai imi amintesc ceva am sa adaug..
Senzu
52 comentarii 147 puncte
15 sep 2013, 01:29
+4
Tot de Pompa aia galbena imi e frica atunci cand se aprinde :))
167 comentarii 43 puncte
15 sep 2013, 07:15
+2
Si sa moara *****... Unde vezi tu semnele alea in bordul asta ?
http://forum.4tuning.ro/attachment.php?attachmentid=2843309&d=1377609496

Semnificatia " tuturor martorilor " .... Na belea ca nu sunt toti...
19 sep 2013, 14:00
+2
S-au strecurat doua greseli. In prima poza unde sunt trecute semnificatiile in engleza,pe randul din dreapta,al patru-lea martor de sus un jos e scris "engine management system" insa ar tebui sa fie "glow plug indicator",adica martor bujii incandescente. Engine management system este acel check engine sau "pompa" pe care o stie toata lumea.
In lista in care sunt traduse toate simbolurile la numarul 11 traducerea este gresita. Acel martor este de la bujiile incadescente. "Sistem auxiliar de incalzire la motoarele diesel" se refera la altceva,mai exact la sistemele sirocou pe care multi le numesc "webasto"(webasto e de fapt un brand al unui producator de astefel de sisteme).
DeejayB
DeejayB, 21 ani, Tunari, Ilfov
15 comentarii 4 puncte
13 sep 2013, 16:06
+1
O/D off?Nu stiu ce inseamna dar il am pe bord la Focus si e doar la automate.
bizkitt
bizkitt, 29 ani, Satu Mare, Satu-Mare
1645 comentarii 5119 puncte
13 sep 2013, 16:35
+3
DeejayB
DeejayB, 21 ani, Tunari, Ilfov
15 comentarii 4 puncte
16 sep 2013, 23:15
0
Multumesc frumos.Exista ca martor dar am manuala.Se aprinde doar la self test.M-am lamurit care e combinatia cu el.
11 comentarii 2 puncte
13 sep 2013, 21:55
-3
Frate, daca o turezi ca un martalog si o tii doar in 5-6000 rpm normal ca incepe sa faca figuri :))
248 comentarii 135 puncte
14 sep 2013, 21:53
+3
Sau daca e japoneza in loc sa faca figuri ii place :)
bizkitt
bizkitt, 29 ani, Satu Mare, Satu-Mare
1645 comentarii 5119 puncte
15 sep 2013, 01:33
0
la 5-6mii VTEC kicked in YOOOO :P
13 sep 2013, 16:24
+1
super articol!
dany2good4u
În garajul meu
+ încă 3 maşini
709 comentarii 825 puncte
13 sep 2013, 22:30
+1
sunt multi martori care nu apar aici.cred ca unii martori difera si de la producator la producator(nu cu mult dar difera)

la e46 de exemplu este martor pt nivelul lichidului de racire,asc si cred ca si altele care nu imi vin acum in minte
edwscho
edwscho, 24 ani, Campulung Moldo, Suceava
16 comentarii 96 puncte
14 sep 2013, 00:44
+1
Ieri dupa un drum de 4300 de km mi-a aparut in bord simbolul cu nr 62- probleme motor sau noxe. Mai aveam vreo 150 km pana acasa cand s-a aprins si nu mi-am dat seama din simbol ce anume inseamna. Masina e un Lincoln Navigator 2007 motor 5.4 v8. Care ar putea fi problema o data cu aparitia acestui martor luminos?
bizkitt
bizkitt, 29 ani, Satu Mare, Satu-Mare
1645 comentarii 5119 puncte
14 sep 2013, 01:02
+4
In cazul tau apare petrol engine ECU warning lamp ceea ce inseamna ca ECU-l motorului a inregistrat un "fault" defect, care poate veni de la o gramada de senzori gen MAF (debimetru), Throttle, Knock sensor, Engine temp, etc mai pe inteles... primul si primul lucru e sa te duci la un mecanic sau dealer sa se citesca codurile de eroare... apoi dupa ceste coduri poti sa incepi sa gasesti probleme.. in general codurile de eroare iti cam da un pont de 80-90% unde este problema sau macar iti indica unde trebuie sa incepi sa cauti problemele (tu sau mecanicul).
18 sep 2013, 12:40
0
salut ! DOAR PENTRU MOTORINA !!!
daca masina este relativ noua , adica nr de km este mic ,este o singura problema ; curatarea sistemului de recirculare a gazelor arse - admisia , incepand cu : clapeta acceleratie , EGR - ( gasestei in engleza denumirea ) si a rezervorului - o teava mai groasa prin care trec . ( tot ceea ce inseamna motorina arsa si ceea ce rezida in urma arderii ,devine apropape o mazga solida care se face bulgari mici , ca un fel de smoala ...
Stiu sigur - am un Hilux si cum ii dadeam in goarna cum imi aparea nr 62 ...si pana nu ma cuminteam nu se stingea , dar masina mergea normal , doar ca MULT MAI INFRANATA - ADICA NU TRAGEA CA LUMEA ... mi am dat seama de diferenta , dupa ce am curatat sistemul de admisiea - ceea ce ti am descries mai sus ( cele 3 repere )
cauta un mecanic , care stie sa le dea jos si sa le puna la loc , cumpa 2-3 spary uri de curatat clapeta de acceleratie / curatat admisia , 2 l benzina , un cerarceaf bumbac si un lighean :
- egr ul si clapeta de acceleratie sunt relative simplu de curatat , dar ''REZERVORUL '' de admisie prin care trec gazelle ne arse - acolo se opreste grosul , care are legatura directa cu motorul - ( vezi ce garniture ai - daca nu sunt de metal , ca la mine , este bine sa le ai cumparate - nu se stoe cum se vor scoate ...si atunci ramai pieton !)
si daca vrei sa te convingi , da mi un mail pe : iancu4x4@yahoo.com si ti voi trimite vre o 20-30 poze , ca sa intelegi ce am putut scoate prin aceasta '' DETOXIFIERE ''
- F IMP - rezervorul ala de culoare argintie , ii dai cu un spay cu benzina si apoi te duci la spalatorie sa -l spele cu jetul si cu solutie de a lor pana devine impecabilde curat in interior - ca de fabrica !!!- nu rugineste , nu are nic de dr... si este ca lumea ....
te astept cu o bere scumpa ....putini stiu info asta
248 comentarii 135 puncte
14 sep 2013, 21:55
0
Interesant articolul . Cine se respecta un pic stie cam tot ce inseamna avertizari la masina lui.
07 oct 2013, 12:11
0
Salut,ieri dupa un drum de vreo 700 de km mi sa aprins in bodrul masini ( Audi A4)simbolul 62 ce sfaturi mi-ati putea da in ceea ce priveste aceasta defectiune?Care credeti ca ar fi cauza pt care imi da eroarea asta in bord?
2 comentarii 0 puncte
03 nov 2014, 14:13
0
si eu am patit la fel la un seat toledo verifica sonda lambda.la min era dus catalizatorul de sub masina am dat comanda de unul universal 260 ron nou.astept sa vina sa=l momtez la service,
26 oct 2013, 15:22
0
SALUT, acum osaptamana dupa un drum de 1500km mi sa aprins in bordul masini
(FORD FOCUS 1,6,BENZINA ANUL 2005 MANUAL) simbolul cu nr 54 ,ce poate sa fie?
13 dec 2013, 21:25
0
la mine la seat ibiza 2005 ... se aprinde nr 62 ? sugesti va rog ..ce ar putea fi
2 comentarii 0 puncte
03 nov 2014, 14:15
0
este o problema legata de evacuare gaze.vezi sonda lambda,eventual la catalizator daca se aud zgomote suspecte
1 comentarii 0 puncte
28 dec 2013, 17:11
0
salut cine poate sami dea un sfat mii sa aprins in bord acest senzor si nu stiu ce inseamna si ce sa fac de la ce este .(.engine management lamp) va rog datimi un sfat ce inseamna si de la ce este ce trebuiie sa repar sanatate multe
doru007
doru007, 23 ani, Popesti-Leordeni, Ilfov
4 comentarii 0 puncte
27 oct 2014, 14:42
0
aceeasi problema o am si eu la un Vito daca afli despre ce este vorba anunta-ma si pe mine te rog, daa aflu eu inainte te contactez
11 feb 2014, 13:28
0
salutare, am un Ford Focus 3 usi diesel 110 cp, si recet imi apare semnul nr. 40 dar apare la un anumit interval de timp intermintent insotit de un sunet specifig ( gen ca nu am centura pusa ) am puso pe tester nu iese nimic, placutele sunt schimbate am verificat si lichidul de frana , nu stiu ce poate sa fie, tin sa precizez cand apare acel semn nr.40 temperatura din bord ( ex. 15 grade ) devine in ----- iar daca am faza lunga in acelasi timp cand apare martorul 40 se stinge martorul din bord de la faza lunga .... astept pareri. Mersi.
3 comentarii 0 puncte
07 apr 2014, 22:45
0
am un audi a4, 2.0 diesel, an 2006 si m-i s-a aprins acu 2 zile becul de la ,,62. probleme la motor sau la noxe."
poate sa ma ajute cineva ce poate mai exact sa aiba ? sa fie oare dusa turbina ? ca nici nu mai trage cum trebuie????
2 comentarii 1 puncte
02 iul 2014, 17:56
+1
Asa imi face si mie, si inca nu stiu din ce cauza, cand se aprinde ala, masina nu mai trage calumea..:(Eu am un peugeot 307 2.0 hdi. Daca ai rezolvat ceva cu a ta, zimi si mie te rog :)
3 comentarii 0 puncte
06 iul 2014, 15:27
0
okey ;) ,te tin la curent ;)
2 comentarii 1 puncte
27 oct 2014, 15:33
0
Salut.
In aceasta vara cred ca am rezolvat aceasta problema, in mare parte...am puso pe tester si unica eroare ce mi'a dato a fost la pedala de acceleratie. Stiu ca pare anormal, dar a fost unica eroare, cei de la service nu aveau una de 307, si am probat cu o pedala de 407, si surprizaa, eroarea nu a mai aparut si masina mergea ca noua. Dupa ce am pus iar pedala originala a mea, iar s-a aprins beculetul...dar vreau sa precizez ca acum masina merge perfect, chiar daca am martorul aprins de vreo 2 luni...
30 oct 2014, 18:19
0
salut am si eu o intrebare , am un wv golf 4 motor 1.9 tdi mi se aprind in bord martori 11 si 62 imi poate spune si mie cineva ce anume trebuie schimbat la ea ? multumesc
3 comentarii 0 puncte
01 nov 2014, 18:49
0
la martorul 11 ii din cate stiu eu , injectoarele, ai probleme acolo, ii posibil sa fie unul din ei uzat.
la martorul 62 ii racitorul de gaze, ii infundat, sau uzat.
Comentează şi tu: