Tot ce trebuie sa stii despre anvelopele second-hand

Tot ce trebuie sa stii despre anvelopele second-hand
Scurt si la obiect: ai de gand sa-ti cumperi cauciucuri la mana a doua? Daca da, trebuie neaparat sa citesti acest articol. Te ajutam sa nu iei teapa si te sfatuim ce sa faci pentru a merge in siguranta, dar si pentru a te bucura de o afacere buna.
Distribuie pe Facebook

Am mai spus-o pe indelete AICI: o anvelopa cu un profil mai mic de 5 mm nu mai este anvelopa de iarna! Este o anvelopa inutila! Ba mai mult, o anvelopa foarte veche, e buna de aruncat la gunoi, indiferent de cat profil mai are.

Iata care sunt cele mai importante amanunte la care sa te uiti cand vrei sa cumperi anvelopele. Le vom numerota in functie de importanta, de la 1 la 5.

1. Data de fabricatie a cauciucului

Punem la loc de cinste, in capul listei, data la care a fost fabricat cauciucul pe care doresti sa-l cumperi. Aceasta data este scrisa sub forma de numar, pe peretele lateral al fiecarei anvelope. Uita-te cu atentie ca tot setul, sau toate anvelopele pe care le pui pe masina, sa fie fabricate intr-un interval de maximum un an de zile. Cauta pe cauciuc literele DOT. Langa ele vei gasi un numar format din 4 cifre. Primele doua arata saptamana din an, iar celelalte doua arata anul fabricatiei. Iata mai jos exemplul: DOT 1001 inseamna saptamana 10 din anul 2001.

Tot ce trebuie sa stii despre anvelopele second-hand

Nu cumpara niciodata anvelope de iarna mai vechi de 5 ani. Teoretic, daca anvelopele sunt depozitate corect, poti rula cu ele si 10 ani. Insa trebuie sa fim realisti: in Romania lumea habar nu are cum sa le depoziteze si de multe ori le lasa in soare sau le pune una peste cealalta, ceea ce este gresit. Asa ca mai bine asigura-te sa nu cumperi gume mai vechi de 5 ani.

2. Profilul anvelopei

Dupa ce vanzatorul ti-a spus ca anvelopele pe care le vinde, toate, au un DOT satisfacator, intreaba-l despre profil. Un profil decent este cam de 7-8 mm la o anvelopa second-hand. Asta pentru ca atunci cand era noua avea 9-10 mm in carne. Daca are sub 7 mm, este inca ok, dar pesemne ca te vor mai tine doar un sezon. Daca sunt sub 5 mm in carne, uita de ele si nu le cumpara, ca nu sunt bune de nimic.

Cum sa masori cel mai usor grosimea unui profil? Foloseste regula monedei de 5 bani. Mai multe detalii despre aceasta regula, poti sa citesti AICI.

Tot ce trebuie sa stii despre anvelopele second-hand

3. Starea exterioara

Ok, ai impresia ca esti pe cale sa cumperi anvelope destul de noi si cu un profil destul de bun. Insa nu putine sunt cazurile, chiar si la anvelope vechi de 1-2 ani, sa observi ca sunt crapate din pricina unei depozitari anevoioase. Asadar, daca ajungi sa le vezi fata in fata, uita-te atent la starea lor generala de la exterior. Uita-te sa nu fie crapaturi mici, galme taieturi sau alte urme de reparatii. Nu ai vrea sa cumperi un pneu care a fost carpit doar ca sa fie usor de vandut.

Tot ce trebuie sa stii despre anvelopele second-hand

4. Starea interioara

Este un amanunt la care putina lume se uita. Dar este foarte important. Pentru ca spune multe lucruri. Ideal ar fi sa nu spuna nimic. De obicei, la interior, si o anvelopa veche pare noua. Dar nu trebuie sa te uiti la asta, ci la diferite urme de reparatii: petice sau dopuri. Tot pe interior vezi si daca sunt cuie sau diferite obiecte ce au patruns cauciucul. Uita-te atent, poti chiar sa dai si cu mana pe peretii laterali interiori, sa vezi daca observi ceva necurat. Crede-ma: nu vrei sa iti cumperi anvelope care au petice. E drept, au fost reparate, nu pierd aer, dar gandeste-te ca un petic este extrem de subtire si este facut sa nu lase aerul din interior sa iasa, nu sa blocheze pietricele, cuie, cioburi, etc, sa intre in anvelopa. Adica este un punct slab ce poate fi usor patruns din exterior.

Tot ce trebuie sa stii despre anvelopele second-hand

5. Marca si pret

Am mai dovedit si in trecut ca un cauciuc ce poarta un nume cunoscut, de traditie, este net superior unei anvelope no-name sau cu un nume... indoielnic. Chiar daca vorbim de anvelope second-hand, marca conteaza cu adevarat. Adica indreapta-te spre nume mari, precum Pirelli, MICHELIN, Continental sau Dunlop, si incearca sa eviti marci necunoscute precum Master Steel, Dominator, Apollo, Royal, Diamond, Flamingo, etc. Materialele folosite la fabricare difera, la fel si calitatea, profilul, normele de siguranta. Chiar daca vei avea impresia ca dai un pret mic, de fapt te vei lega la cap si mai rau.

Cat despre pret, acesta este in functie de starea anvelopei. Cel mai bine este sa cauti pe net doi factori: pretul anvelopei gasite second-hand de noua si un pret al unor anvelope de aceeasi dimensiune, intr-o stare apropiata. De exemplu, nu vei plati mai mult de 300 de lei pe o anvelopa second-hand care este noua 500 de lei. Poate doar daca are inca la locul lor toti martorii de uzura. Ideea este sa te documentezi nitel inainte sa iti cumperi anvelopele potrivite.

Tine minte! De preferat este sa-ti cumperi anvelope noi pentru masina ta. Insa este un cost destul de mare, pe care nu toti ni-l permitem. Daca alegi sa iei gume la mana a doua, uita-te la aspectele de mai sus. Nu uita sa ai o moneda de 5 bani in buzunar, sa te uiti la DOT si sa inspectezi bine anvelopele. Si pentru ca discutam de lucruri care nu sunt noi, nu te sfii sa negociezi la pret!

Mai citeste si:

Testul monedei de 5 bani

De ce unele anvelope sunt scumpe si altele ieftine?

Distribuie pe Facebook
mai multe