Tot ce trebuie sa stii despre anvelopele second-hand
Am mai spus-o pe indelete AICI: o anvelopa cu un profil mai mic de 5 mm nu mai este anvelopa de iarna! Este o anvelopa inutila! Ba mai mult, o anvelopa foarte veche, e buna de aruncat la gunoi, indiferent de cat profil mai are.
Iata care sunt cele mai importante amanunte la care sa te uiti cand vrei sa cumperi anvelopele. Le vom numerota in functie de importanta, de la 1 la 5.
1. Data de fabricatie a cauciucului
Punem la loc de cinste, in capul listei, data la care a fost fabricat cauciucul pe care doresti sa-l cumperi. Aceasta data este scrisa sub forma de numar, pe peretele lateral al fiecarei anvelope. Uita-te cu atentie ca tot setul, sau toate anvelopele pe care le pui pe masina, sa fie fabricate intr-un interval de maximum un an de zile. Cauta pe cauciuc literele DOT. Langa ele vei gasi un numar format din 4 cifre. Primele doua arata saptamana din an, iar celelalte doua arata anul fabricatiei. Iata mai jos exemplul: DOT 1001 inseamna saptamana 10 din anul 2001.
Nu cumpara niciodata anvelope de iarna mai vechi de 5 ani. Teoretic, daca anvelopele sunt depozitate corect, poti rula cu ele si 10 ani. Insa trebuie sa fim realisti: in Romania lumea habar nu are cum sa le depoziteze si de multe ori le lasa in soare sau le pune una peste cealalta, ceea ce este gresit. Asa ca mai bine asigura-te sa nu cumperi gume mai vechi de 5 ani.
2. Profilul anvelopei
Dupa ce vanzatorul ti-a spus ca anvelopele pe care le vinde, toate, au un DOT satisfacator, intreaba-l despre profil. Un profil decent este cam de 7-8 mm la o anvelopa second-hand. Asta pentru ca atunci cand era noua avea 9-10 mm in carne. Daca are sub 7 mm, este inca ok, dar pesemne ca te vor mai tine doar un sezon. Daca sunt sub 5 mm in carne, uita de ele si nu le cumpara, ca nu sunt bune de nimic.
Cum sa masori cel mai usor grosimea unui profil? Foloseste regula monedei de 5 bani. Mai multe detalii despre aceasta regula, poti sa citesti AICI.
3. Starea exterioara
Ok, ai impresia ca esti pe cale sa cumperi anvelope destul de noi si cu un profil destul de bun. Insa nu putine sunt cazurile, chiar si la anvelope vechi de 1-2 ani, sa observi ca sunt crapate din pricina unei depozitari anevoioase. Asadar, daca ajungi sa le vezi fata in fata, uita-te atent la starea lor generala de la exterior. Uita-te sa nu fie crapaturi mici, galme taieturi sau alte urme de reparatii. Nu ai vrea sa cumperi un pneu care a fost carpit doar ca sa fie usor de vandut.
4. Starea interioara
Este un amanunt la care putina lume se uita. Dar este foarte important. Pentru ca spune multe lucruri. Ideal ar fi sa nu spuna nimic. De obicei, la interior, si o anvelopa veche pare noua. Dar nu trebuie sa te uiti la asta, ci la diferite urme de reparatii: petice sau dopuri. Tot pe interior vezi si daca sunt cuie sau diferite obiecte ce au patruns cauciucul. Uita-te atent, poti chiar sa dai si cu mana pe peretii laterali interiori, sa vezi daca observi ceva necurat. Crede-ma: nu vrei sa iti cumperi anvelope care au petice. E drept, au fost reparate, nu pierd aer, dar gandeste-te ca un petic este extrem de subtire si este facut sa nu lase aerul din interior sa iasa, nu sa blocheze pietricele, cuie, cioburi, etc, sa intre in anvelopa. Adica este un punct slab ce poate fi usor patruns din exterior.
5. Marca si pret
Am mai dovedit si in trecut ca un cauciuc ce poarta un nume cunoscut, de traditie, este net superior unei anvelope no-name sau cu un nume... indoielnic. Chiar daca vorbim de anvelope second-hand, marca conteaza cu adevarat. Adica indreapta-te spre nume mari, precum Pirelli, MICHELIN, Continental sau Dunlop, si incearca sa eviti marci necunoscute precum Master Steel, Dominator, Apollo, Royal, Diamond, Flamingo, etc. Materialele folosite la fabricare difera, la fel si calitatea, profilul, normele de siguranta. Chiar daca vei avea impresia ca dai un pret mic, de fapt te vei lega la cap si mai rau.
Cat despre pret, acesta este in functie de starea anvelopei. Cel mai bine este sa cauti pe net doi factori: pretul anvelopei gasite second-hand de noua si un pret al unor anvelope de aceeasi dimensiune, intr-o stare apropiata. De exemplu, nu vei plati mai mult de 300 de lei pe o anvelopa second-hand care este noua 500 de lei. Poate doar daca are inca la locul lor toti martorii de uzura. Ideea este sa te documentezi nitel inainte sa iti cumperi anvelopele potrivite.
Tine minte! De preferat este sa-ti cumperi anvelope noi pentru masina ta. Insa este un cost destul de mare, pe care nu toti ni-l permitem. Daca alegi sa iei gume la mana a doua, uita-te la aspectele de mai sus. Nu uita sa ai o moneda de 5 bani in buzunar, sa te uiti la DOT si sa inspectezi bine anvelopele. Si pentru ca discutam de lucruri care nu sunt noi, nu te sfii sa negociezi la pret!
Mai citeste si:
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Renault megane 16v 2006 2000 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €