4Tuning
Meniu
Articole Maşini second Bazar Forum MaşinaMea Q&A

Totul despre anvelopele auto

Totul despre anvelopele auto

Nu de putine ori ne-am uitat la cauciucurile de pe masina, incercand sa descifram codurile si insemnarile de pe acestea. Intreband in stanga si in dreapta, am aflat ca unele cifre arata grosimea anvelopei, inaltimea talonului sau alte informatii. Dar este ceva mai mult de atat.

Acum o sa aflam ca anvelopele nu sunt toate la fel, rezista la anumite viteze si temperaturi, suportand greutati specifice. Trebuie sa stim totul despre cea mai importanta parte a masinii noastre, care face legatura intre sofer si carosabil.

Totul despre anvelopele auto

Privind flancul (partea laterala) oricarei anvelope, se pot observa o serie de coduri alfanumerice ce furnizeaza informatii importante despre caracteristicile tehnice ale acesteia. Semnificatiile acestor indici permit realizarea unor comparatii obiective intre diferite modele de anvelope.

Totul despre anvelopele auto


Sa vedem ce reprezinta principalele notatii:
1. Dimensiunea anvelopei - de exemplu 195/65R15. Primul numar, 195 in exemplul nostru, reprezinta latimea anvelopei (L) in milimetri (195mm); al doilea numar este valoarea ratei de aspect (aspect ratio in engleza) dintre inaltimea anvelopei si latimea acesteia (H), 65 sugerand ca inaltimea este 65% din latime, adica 126.75 mm. R specifica faptul ca anvelopa are constructie radiala (notatia ZR in loc de R este prezenta pe anvelope cu o constructie ce rezista la viteze de peste 240 km/h). Ultimul numar precizeaza valoarea in toli (inci) a diametrului pe care trebuie sa il aiba janta pe care se monteaza anvelopa (in cazul nostru 15 toli = 381mm). La unele anvelope, in fata acestui cod poate fi prezenta notatia P, LT sau T, ce indica tipul autovehicolului pe care se pot monta (P-autoturisme, LT-SUV, Pick Up).
2. Indicele de greutate - indica sarcina maxima pe care o anvelopa o poate prelua in conditii de exploatare. Corespondenta dintre indice si sarcina suportata, in kilograme, este data de tabelul 1. In exemplu, 91 - indica faptul ca anvelopa poate sustine maxim 615 kg si, facand un calcul simplu, sarcina totala a unui autoturism cu toate cele patru anvelope cu acest indice nu are voie sa depaseasca 2460 kg/

Totul despre anvelopele auto


3. Indicele de viteza - indica viteza maxima la care anvelopa rezista timp de zece minute fara a fi in pericol de a se autodistruge. Vitezele corespunzatoare sunt curpinse in tabelul 2. De exemplu, pentru indicele W, viteza maxima e de 270 km/h.

Totul despre anvelopele auto


4. Prezenta grupului MS, M+S, M/S sau M&S (mud and snow) arata ca anvelopa este una all-season, ce se preteaza atat la folosirea pe zapada, cat si pe noroi.
5. Simbolul severe snow use vine in completarea notatiei M&S si este prezent pe anvelope destinate mersului pe zapada. Spre deosebire de M&S, care este atribuit anvelopelor ce indeplinesc anumite conditii din punct de vedere al profilului, acest simbol este atribuit in urma testarii anvelopelor pe zapada prin proceduri standartizate.

Totul despre anvelopele auto


6. "Thread wear" este un indice relativ ce ia valori de la 60 la 600 si, cu cat valoarea este mai mare, cu atat anvelopa va rezista mai multi kilometri.
7. Indicele traction poate avea urmatoarele valori: AA, A, B, C (AA fiind cel mai bun), calificand performantele de franare pe asfalt umed.
8. Indicele temperature - poate primi drept calificative A, B, C si este o masura a gradului de rezistenta la cresterea de termperatura a anvelopei.

Totul despre anvelopele auto


9. Codul DOT (ex. DVLU 2105) - ofera informatii detaliate despre locul unde a fost fabricata anvelopa. Ultimul numar al acestui cod, in exemplul 2105, precizeaza data de fabricatie a anvelopei. Prima parte - 21, arata ca anvelopa a fost fabricata in a 21-a saptamana a anului specificat de a doua parte a codului - 05, adica 2005 (in cazul anvelopelor fabricate inainte de 2000, subcodul are trei cifre, primele doua dand saptamana de fabricatie, iar cea de-a treia anul din decada). Este importanta cunoasterea acestei date, deoarece, ca o regula generala, o anvelopa nu trebuie folosita dupa 6 ani de la fabricatie, aceasta degradandu-se in timp, indiferent daca este rulata sau noua.

Totul despre anvelopele auto


10. Sageata ce indica sensul de rotatie, pentru anvelopele cu profil unidirectional.

Totul despre anvelopele auto


11. MAX PRESS - indica presiunea maxima pe care o suporta anvelopa.
12. MAX LOADED - are aceeasi semnificatie ca si indicele de greutate, doar ca arata direct valoarea in kilograme (este prezent doar pe unele anvelope).

Totul despre anvelopele auto


Explicatii:
Constructia radiala = a devenit un standard pentru anvelopele destinate autoturismelor (a inlocuit pe cele cu constructie diagonala). Se caracterizeaza prin folosirea de pliuri paralele (impletituri din nylon, poliester, fibra de sticla si mai rar din otel, imbracate in cauciuc), care fac unghi de 90 de grade cu planul de rulare, stabilizarea facandu-se printr-o armatura. Aceste pliuri, cunoscute in mod normal sub denumirea de carcasa, alcatuiesc un perete lateral extrem de flexibil, care permite o amortizare buna a neregularitatilor, dar nu prezinta stabilitate directionala. Aceasta stabilitate este insa asigurata cu ajutorul unor insertii metalice in peretii laterali. Calea de rulare a anvelopei este realizata din mai multe straturi alcatuite din otel, fibra de sticla si textile asezate la unghiuri de aproximativ 20 de grade fata de planul caii de rulare. Acestea ajuta la stabilizarea caii de rulare in timpul virajelor, mentinand o suprafata cat mai mare in contact cu soseaua.

1 tol (inch) = unitate de masura echivalenta cu 25.4 milimetri.

Profilul caii de rulare (thread pattern) = desenul sau modelul suprafetei de contact a anvelopei cu asfaltul. Acesta este unul dintre factorii importanti ce determina performantele unei anvelope. Sunt trei profiluri: simetric, asimetric si unidirectional.

Totul despre anvelopele auto Totul despre anvelopele auto

Totul despre anvelopele auto

Daca daca trecuta am detaliat putin domeniul jantelor clasice, acum speram ca am reusit sa lamurim si a doua parte care formeaza o roata, aceea a anvelopelor. Acestea nu doar ca au rol de siguranta si de aderenta, dar alese corespunzator, ne fac viata mai usoara. Vom reveni in articolele viitoare cu informatii mai complexe legate si de jante si de anvelope, pentru cresterea performantei.


Calculator dimensiuni anvelope
Pentru Turism / SUV / Van / Light Truck

Dimensiunea data de producator *

1 Selecteaza latimea in MM (Inchi)

2 Selecteaza inaltimea

3 Selecteaza diametrul jantei (inchi)

Rezultat intermediar:
Diametru total in inchi
Circumferinta rotii in inchi
Rotatiile rotii pe km
Rotatii pe secunda la 65 mile pe ora
Dimensiune alternativa (dorita) *

4 Selecteaza noua latime in MM (Inchi)

5 Selecteaza noua inaltime

6 Selecteaza noul diametru al jantei (inchi)

Rezultat intermediar:
Diametru total in inchi
Circumferinta rotii in inchi
Rotatiile rotii pe km
Rotatii pe secunda la 65 mile pe ora

NOTA: Schimband diametrul rotii se schimba acuratetea vitezometrului!

Aceasta dimensiune alternativa va face ca viteza reala a vehiculului sa fie km/h, cand vitezometrul arata exact 100 km/h.

Sau, cand viteza de deplasare este 100 km/h, vitezometrul va arata km/h.

Deasemenea, garda la sol a vehiculului se va modifica cu inchi.

*nota: Calculatorul este cu titlu informational, www.anveloperomania.ro nu isi asuma responsabilitatea in cazul inacuratetii datelor.



DATA PUBLICĂRII: 20 Ianuarie
32
  Comentarii
Comentează
[+] mai multe

Adauga anunt GRATUIT

BAZAR 4TUNING - Anunturi promovate

PĂREREA TA (32 comentarii )
20 ian 2010, 21:29
+10
Multumim, foarte util
20 ian 2010, 21:30
0
Multumim, foarte util
RobertGadau
RobertGadau, 33 ani, Drobeta-Turnu Severi, Mehedinti
341 comentarii 453 puncte
21 ian 2010, 08:45
0
Excelent articol. Multumim !
badluks
1103 comentarii 2868 puncte
21 ian 2010, 09:29
0
va felicit pt seria voastra din categoria "manualul micului automobilist", dar v-as ruga sa completati episodul de astazi cu informatii despre slick-uri, semi-slick-uri
21 ian 2010, 12:54
0
Domnul, mare automobilist. La finele articolului se mentioneaza revenirea cu detalii ceva mai tehnice. Pesemne ca dorinta va va fi indeplinita.
badluks
1103 comentarii 2868 puncte
21 ian 2010, 13:12
0
@ Tano: mai desteptule (in conditiile in care mi se pare ca ma ataci cu "Domnul,mare automobilist"), eu nu faceam misto, chiar am vorbit decent; ori te-ai nascut acum 5 ani ori n-ai citit nimic la viata ta; "manualul micului..." era un manual care te introducea in diverse domenii; eu chiar i-am laudat pe cei de la 4tuning pt seria lor de episoade cu informatii tehnice; nu pretind sa vina cu tratate in domeniul anvelopelor;
21 ian 2010, 22:56
0
Referitor la DOT. Stiam ca 2105 inseamna ca a fost fabricat in saptamana a 21-a din anul 2005, nu saptamana a 14-a, cum e scris in articol. Am dreptate sau nu?
21 ian 2010, 23:37
0
Foarte informativ articolul! Bravo!
Pentru un calculator de roti ceva mai complex, care cuprinde comparararea pe latime a doua roti diferite in functie de latimea jantei, latimea anvelopei si ET, puteti urma acest link:
http://www.1000rims.com/rt_specs.jsp
22 ian 2010, 00:34
0
"Prima parte – 21, arata ca anvelopa a fost fabricata in a 14-a saptamana a anului specificat de a doua parte a codului – 05, adica 2005 "

Care e logica aici? ce treaba are 21 cu 14?
kalligraniento
226 comentarii 306 puncte
22 ian 2010, 15:44
0
a gresit omul putin cand a scris articolul , ce vrei acuma.. DOT 2105 = sapt 21 anul 2005
23 ian 2010, 10:55
0
Asa stiam si eu... am zis ca poate e ceva nou. :)
22 iun 2010, 18:09
0
Bine mai desteptule vrei sa arati ce tare esti tu filfizonule lasa-ne !
23 iun 2010, 02:06
0
Ai comentat ca sa nu taci.
Nu e rau sa surprinzi anumite erori, asta arata in primul rand ca citesti un articol cu interes.
In plus am intrebat, pt ca am zis ca poate s-a schimbat ceva si nu stiu eu.
Care e problema?
kalligraniento
226 comentarii 306 puncte
23 iun 2010, 11:12
0
Gata, nu va mai certati, ati semnalat o greseala in articol si aia e, nu trebuie acum fiecare sa pareti interesanti si inteligenti. Foarte bine ca a vazut greseala din articol, inseamna ca are spirit de observatie si voi sariti aiurea! Peace and drive in safe!
eu_nasu
10 comentarii 8 puncte
22 ian 2010, 03:39
0
foarte tare articolul dar mai ales calculatorul dimensiunilor
22 ian 2010, 09:09
0
Felicitari 4tuning!
22 ian 2010, 09:45
0
foarte informativ.felicitari.
ptr calculatorul dimensiunilor poti intra si aici
http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp
22 ian 2010, 12:06
0
Super tare articolul! Tocmai mi-atzi aratat ca am doua cauciucuri "EXPIRATE" :))) (DOT 2403) Am sa le schimb neaparat!
nitu_ovidiu82
1 comentarii 0 puncte
22 ian 2010, 12:17
0
ghidu asta al automobilistului era o revista foarte buna pe vremea cizmarilor.
ati putea fii mai convingatori (ca e mai simplu pe net)
22 ian 2010, 18:20
0
Este foart einteresant acest articol,multe chestii nu le stiam si sunt foarte utile cand iti cumperi anvelope sau cand ti le montezi pe masina.E foarte important sa stii cu ce fel de anvelope iti incalti masinuta.
22 ian 2010, 19:02
0
Articolul e bun...cu o singura"lacuna".Durata de utilizare a unei anvelope auto poate merge pana la 10 ani conform site-ului celor de la Michellin....in rest numai de bine....si cei carora le place sa " calce " pedala...sa-si cumpere doar anvelope noi...si musai cu caracteristicile buna.
22 ian 2010, 19:58
0
Un articol foarte util. Eu sunt indignat ca aceste informatii nu se primesc in scoala de soferi asa cum se face in tarile...ce sa mai zic, stiti voi care. La noi, iata, apare pe un site de tuning deci doar impatimitii in ale automobilismului le pot citi. Asteptam aceleasi date si despre jante, dimensiuni si mai ales calculul ET-ului (nu ca nu l-as stii). In rest, tineti-o tot asa, super !!!!!
23 ian 2010, 13:22
0
In primul rand, articolul e foarte bun, dar nu e complet si are o greseala, aspect ratio nu e valoarea ratei de aspect, in literatura de specialitate e raportul nominal de aspect, a-ti putea include si o poza cu partile componente ale unei anvelope, ceva in genul http://www.anvelopeweb.ro/images/anvelopa-constructie.jpg, nu sunt critic doar am venit cu completari, in Romania, din pacate, asa ceva nu se invata decat la Politehnica, la Autovehicule Rutiere, ceea ce e pacat
23 ian 2010, 15:33
0
nu te uita la ce spun gurile rele
este un post reusit foarte util daca mai ai ceva interesant asteptam
23 ian 2010, 17:55
0
Acest articol nu face decat sa ne ajute sa ne trezim la realitate, pentru majoritatea dintre noi carora ne-a placut la un moment dat "sa-i dam forja" fara a ne gandi la cate riscuri implica... dupa parerea mea, anvelopele joaca un rol foarte important in vederea sigurantei noastre dar si a celorlalti participanti la trafic... e vorba despre distanta de franare, despre rezistenta anvelopelor la o anumita viteza... temperatura... tipul de carosabil... conditiile de drum.. etc.. eu acum realizez cat de mult am riscat mergand cu o viteza cu mult peste limita inscrisa pe anvelope... sa nu mai pomenesc despre calitatea lor precara... se pare ca e un Dumnezeu acolo sus, si Micutzu langa EL... stand cu ochii pe noi;)
oltcit_aveo
7 comentarii -5 puncte
06 feb 2010, 19:47
0
as vrea sa stiu cam dupa cati km se schimba cauciucurile de pe masina?
Comentează şi tu: