Am facut cateva poze cu BMW Seria 2 decapotabil intr-un pasaj din Bucuresti. Din simplul motiv ca am avut masina de test exact intr-o perioada ploioasa care nu mi-a permis sa ma plimb in voie cu plafonul strans in portbagaj. Dar ca sa o scurtam, am pus mai jos cateva imagini oficiale de presa cu aceasta masina, astfel incat lucrurile sa fie clare pentru toata lumea: masina arata exceptional de bine! Si chiar daca este mezina familiei cabrio de la bavarezi, capota umflata, privirea incruntata, elementele cromate, luminile cu LED si evacuarea dubla o transforma intr-o masina pe cat de agresiva, pe atat de usor de iubit.
Nu conteaza daca esti un pustan, o femeie in toata firea sau un pensionar cu baston: din orice unghi, masina asta arata fara repros. De fapt, cam ca oricare alt BMW din zilele noastre. Mai ales atunci cand este decapotata: din lateral transmite dragoste la prima vedere. Cel putin in cazul meu, care de fiecare data cand ma uit la masina asta dintr-o parte imi aduc aminte de 320i-ul meu decapotabil. Si ma bucur ca cei de la BMW, chiar si dupa atatia ani, pastreaza linia caroseriei dreapta, de la oglinda laterala pana la portbagaj. Un lucru rar intalnit azi la masinile decapotabile care vor sa fie cat mai... ciudate. Cu plafonul ridicat, 220d nu este la fel de atragator si chiar face un pas in sfera banalitatii, pierzandu-se in multime...
Cine nu s-a plimbat cu un BMW din ultima generatie, totul se rezuma la un singur cuvant in ceea ce priveste interiorul: calitate. De fapt, la cat costa un asemenea exemplar, nu poate fi altfel decat perfect. Modelul testat de noi, cel mai probabil la fel ca oricare alt 220 cabrio, era dotat cu interior de piele, ornamente care imita lemnul (sper sa ma insel si sa fie lemn adevarat!), volan sport imbracat in piele, cateva elemente de aluminiu si acelasi bord orientat catre sofer pe care il stim de la generatia anilor '80, E30, incoace. Nu are rost sa mentionez ca pasagerii in aceasta masina se vor simti privilegiati datorita pozitiei pe scaunele imbracate in piele, dar si pentru ca au o vizibilitate buna catre ecranul LCD din centrul bordului, ecran care iti va arata principalele cladiri din orasele mari in format 3D.
Singurul lucru legat de interior care ne-a placut mai putin este legat de plafonul textil. In momentul in care te plimbi cu masina acoperita, structura plafonului rabatabil se vede in anumite locuri si chiar se poate simti daca esti mai inalt. Mai precis, in laterale, acolo unde de obicei sunt manerele de viraj, sunt niste bare metalice ascunse superficial de material textil, pe care le poti simti cu "scafarlia" daca esti mai inalt si daca intri cu masina pe drum accidentat si sari de pe scaun. Aviz amatorilor de off-road la viteza mare cu o masina decapotabila... Bine ca nu sunt multi.
Sa spui ca masina asta e pentru 4 persoane, nu gresesti foarte mult. Chiar daca are 4 locuri, masina este clar gandita pentru calatorii mai lungi numai pentru doua persoane. In oras poti sa calatoresti si in formula completa, dar e de preferat ca cine sta pe bancheta din spate sa nu depaseasca inaltimea de 160 de centimetri. Pentru ca intra mai greu, pentru ca spatiul pentru genunchi este limitat si pentru ca poti atinge altfel plafonul. Si daca cumva sta cineva pe bancheta si brusc apare soarele si vrei sa rabatezi plafonul, trebuie sa se aplece ca sa-si faca masina toata procedura de decapotare.
Tot pentru a sustine ideea ca este o masina pentru doua persoane este si montarea paravantului. In caz ca doresti sa tragi o fuga de 1 mai cu masina alaturi de 3 prieteni si sa vedeti cerul liber, i-ati gandul. De la curent nu vei putea merge mai mult de cativa kilometri. Daca sunt doar doi pasageri la bord, se monteaza un paravant care insa anuleaza bancheta din spate si poti asa sa mergi cu orice viteza ai chef ca nu ti se misca niciun fir de par, chiar daca plafonul se ascunde in portbagaj.
Si, apropo de portbagaj, acesta are un volum de 335 de litri, cel mai mare din segment. O capacitate suficienta pentru bagajele a doi pasageri care vor sa-si petreaca vacanta in Ibiza...
2 litri diesel de 190 cp si 400 Nm cuplu. Cifre pe care le credeam imposibile acum 10 ani venind de la un propulsor pe motorina de 2 litri, nu? Silentios, echilibrat, care iti da in orice moment putere si cuplu de cum atingi pedala de acceleratie. Pur si simplu un motor incredibil, pe cat de performant, pe atat de economic. Tehnologia TwinPower Turbo cu geometrie variabila si injectie de tip common rail controlata electronic ii ofera soferului senzatia ca se afla la bordul unui vehicul dotat cu un motor mult mai mare, care raspunde imediat la orice comanda.
Transmisia automata cu 8 rapoarte este arhicunoscuta in cazul modelelor BMW. Am mai condus diferite masini cu aceeasi cutie automata si mereu am fost surprins de usurinta cu care se conduc. De ce ai vrea o cutie manuala cand poti sa te bucuri de asa ceva??? Transmisia are si modul manual, in care soferul poate schimba treptele cu ajutorul padelelor de la volan, iar comportamentul sau poate fi schimbat in functie de modul de condus. De exemplu, in EcoPro, transmisia schimba treptele mult mai repede si la turatie mai mica pentru a pastra un consum redus, iar in modul Sport schimbarea se face la turatie mare si mult mai repede. Indiferent de mod si situatie, cutia raspunde impecabil. Si daca esti mai traditional, cum este si cazul meu, uita de padele, de moduri Sport si alte cele... Ajunge sa calci putin mai tare pedala cu o fractiune de secunda inainte de o depasire si cutia stie ce vrei sa faci instantaneu, oferindu-ti un demaraj intr-o treapta inferioara.
Accelerare: de 7.5 secunde are nevoie acest BMW 220d ca sa atinga 100 km/h, ceva mai mult fata de cele 7 secunde in cap de cat are nevoie un 220i pe benzina, de 184 cp, cu transmisie manuala. Destul de bine pentru o masina care are 1600 de kilograme, nu?
Franare: cu discuri pe toate rotile mai mari decat capacul unui cazan de popota, asistate de ABS, ESP si alte prescurtari facute peste noapte, nu e de mirare ca masina asta franeaza la fel de bine cum merge. Adica impecabil;
Suspensii: nimic sport la acest capitol, iar acest lucru nu poate decat sa ne bucure. Pentru ca, desi am mers putin, am mers prin Bucuresti, pe tot felul de drumuri mai mult sau mai putin refacute. Si confortul a fost principala trasatura a suspensiilor de pe acest BMW 220d.
Imi pare rau ca nu am tras o fuga pe Transalpina cea nou deschisa publicului dupa o iarna furtunoasa. Sau macar pe Trans-Bucegi, care e la o aruncatura de bat. Sau pe orice alt traseu virajat, ca sa ma bucur de tractiunea spate si de cei 190 de cai putere oferiti de motorina. A trebuit sa ma multumesc cu un mers urban prin capitala, nu prea mult, dar suficient ca sa-mi dau seama ca nu gasesc nimic nou la aceasta masina, nimic care sa ma surprinda. Si ma asteptam sa am parte de o tinuta de drum excelenta, cu o directie precisa si rapida, cu o lipsa totala a fenomenului de ruliu si, cel mai important, cu un feeling adevarat de masina sportiva. Nu stiu cum, nu stiu de ce, habar nu am daca "de vina" este butonul din care selectezi modul de condus, dar cert este ca masina asta te citeste imediat. Stie cand vrei sa ai parte de confort si ti-l ofera. Simte ca vrei sa te bucuri putin in viraje si se transforma intr-un M veritabil. Singura explicatie pentru felul acesta impecabil in care se conduce, gasita de mine, este ca, in ciuda greutatii superioare, centrul de greutate este mult mai jos, langa asfalt. Si astfel poti jongla cu masina, te poti juca in viraje, ca ea stie una si buna: sa pastreze directia si sa fie usor de controlat.
De parca intereseaza pe cineva... Nu e ca si cum as fi urmarit acest aspect in cazul masinii de fata, fiind preocupat cu alte activitati: gasirea unor raze de soare, abordarea virajelor de la Romana cu precizia unui ceas elvetian si descoperirea functiilor oferite de ConnectedDrive. Dar pot sa spun doar atat: in fata si in laterale ai o vizibilitate buna, in spate... mai putin buna. Si asta din cauza ca, atunci cand plafonul este sus, stalpii din spate devin niste pereti grosi din material textil. Si luneta nu este cea mai mare din lume... Dar ce conteaza? Vrei sa parchezi, ai la dispozitie senzori de parcare si o camera video cu o rezolutie mai buna decat aparatul lui Hennessey.
Euro NCAP nu a testat acest model. Cam greu cu testarea masinilor cabrio... Insa daca ne uitam pe hartie, toate lucrurile sunt cum trebuie. Si nu avem dubii ca inginerii BMW s-au implicat la maximum in gasirea unor solutii de siguranta maxima in caz de accident si cu acest model. Pe langa sistemele clasice de siguranta, adica airbaguri cu duiumul, sisteme electronice pasive si active, Isofix, centuri pretensionate, tetiere active si alte nebunii "obisnuite", fiindca discutam de un cabriolet, in spatele tetierelor de pe bancheta sunt ascunse doua pistoane care functioneaza ca si niste airbaguri, cu capsa pirotehnica, ce se activeaza in cazul in care senzorul de rasturnare simte pericol iminent. Astfel, pasagerii, atata timp cat au centura de siguranta montata, nu vor ajunge pe asfalt... Nimic nou aici, pentru ca BMW si-a dotat toate masinile sale decapotabile cu acest sistem inca din anii '80.
La pretul cu care un om de rand si-ar putea cumpara un apartament cu doua camere, nu e de mirare ca masina pe care o prezentam aici sa fie bine dotata. Pe langa banalitati cum ar fi geamuri electrice, decapotare automata chiar si in mers, faruri cu xenon si LED pe timp de zi, clima digitala cu doua zone, sistem de navigatie 3D, sistem iDrive, pilot automat, suspensie si directie adaptive, senzori de ploaie, lumina si presiune in anvelope, sistem Start/Stop, senzori de parcare fata si spate cu camera video, padele la volan si multe altele, acest BMW 220d ne-a bucurat si cu un interior imbracat in piele bej combinat cu ornamente ce imita lemnul de esenta tare.
Ne-ar fi placut la banii astia ca masina sa aiba si alte sisteme cu care ne-a obisnuit BMW: Adaptive Cruise Control, avertizarea in caz de parasire a benzii, senzori de impact iminent sau macar de avertizare in caz ca este o masina in unghiul mort. Deja astfel de optionale au devenit destul de comune si un producator cum este BMW, chiar si pe cea mai mica masina din oferta, ar putea sa le monteze cand platesti astfel de sume nu tocmai mici...
Cel mai mic punctaj din acest test il voi acorda pentru consum. Nu pentru ca ar fi unul ridicat, pentru ca nu este. Ci pentru ca in brosura oficiala este tiparita o valoare foarte departe de adevar. In timp ce nemtii se lauda cu un consum mixt de 4.4 litri/100 km, eu am obtinut in oras, exclusiv cu modul Eco Pro pornit, un consum de 9.2 litri. La drum intins anticipez un consum de vreo 6 litri, asadar o medie ar fi cam putin peste 7 litri, destul de departe fata de cifrele oficiale... Sa fie de vina greutatea mare de 1600 de kilograme, cert este ca masina nu e cea mai economica. Si cand spun ca am mers in modul cel mai economic, credeti-ma ca nici nu m-am dat la ea si nici nu am incercat acceleratii bruste pana in limitare. Adica nu imi dau seama cum as fi putut merge mai incet... Poate doar daca aveam vreo pana. Dar consumul de 9 litri nu este unul exagerat pentru o astfel de masina in mediul urban, sa fim seriosi... Dar e la zeci de leghe departare de ce anunta cifrele oficiale, ceea ce nu e foarte corect.
Cel mai ieftin cabriolet de la BMW este 220i pe benzina cu transmisie manuala si costa 37.881 Euro cu TVA. Urmatorul model este acest 220d care incepe de la 40.113 Euro cu TVA, iar cel mai scump din gama BMW este modelul numit M235i de 326 cp care costa 53.506 Euro cu TVA. Interesant este ca modelul nostru costa chiar mai mult decat un M235i, si asta pentru ca avea o sumedenie de dotari optionale care au atarnat greu la pretul final. Acesta fiind de 58.477 Euro. Si aici vorbim de suspensia adaptiva, pachetul Luxury sau cutia automata, pe langa alte optiuni bifate de oficialii BMW Group Romania pentru a face o masina destinata testelor de presa mai dotata decat Bianca... In total, aproape 19.000 de Euro numai dotarile. Ieftin? Deloc. Dar nu trebuie sa uitam ca vorbim de o marca premium destinata unui anumit segment cu anumite pretentii. Asadar, pentru clientii marcii, pretul nu este exagerat ci mai degraba... corespunzator.
CABRIOLET. Cat de utila este o masina decapotabila in Romania? Daca te gandesti la rece... nu prea. De fapt, mai deloc. Si asta pentru ca te poti plimba cu ea fara plafon doar in serile de vara. DOAR ATUNCI! Pe timp de vara, daca esti masochist, la 35-40 de grade la umbra si 68 la suprafata asfaltului, in plin trafic aglomerat, te poti etala cu masina decapotabila. Dar parca e mai bine sa pui acoperisul la locul lui si sa dai drumul la clima, nu? In rest, toamna, primavara si iarna... cam greu cu masina decapotabila. Curentul nu face pagube atata timp cat aerul e caldut, dar daca ai de gand sa mergi cu masina decapotabila cand afara sunt sub 20 de grade... la viteza mare se va simti ca si cum ai merge cu bicicleta la 0 grade. Nu e combinatie deloc. Chiar daca ridici toate cele 4 geamuri laterale. Deci vara pe timp de zi te loveste soarele in cap mai ceva ca ciocanul lui Thor, iarna nicio sansa, toamna ploua si primavara... poate doar la final. Ne mai ramn exclusiv serile de vara, cand soarele dispare. Daca ne gandim ca e vorba de Romania, ca stai la semafor inconjurat de camioane care fumega din toate incheieturile, daca ne gandim ca nu gasesti locuri de parcare peste tot si ca plafonul textil este un magnet pentru lamele cutitelor de boschetar, parca nu mai pare o idee buna sa te plimbi zi de zi cu o masina de genul asta... Noroc ca cei care isi cumpara astfel de automobile mai au si masini normale, aceasta fiind un simplu moft. Pentru ca asta si este.
E greu sa nu-ti placa un BMW nou. Mai ales unul cu suspensie adaptiva reglata de divizia Motorsport, cu un motor de 190 cp, cu cele mai premium dotari de lux si confort si cu propria terasa inclusa in pret, pe care poti savura noptile instelate. La design, interior sau exterior, nimic de reprosat. Ar fi si culmea ca vreun jurnalist din Romania, de la orice publicatie, care nu are bani sa se plimbe cu liftul si viseaza mereu la piscotul gratis de la evenimentele de presa sa se creada mai destept ca inginerii bavarezi... Este si cazul motorizarii, tehnologiei si eficientei. Trasaturi cu care BMW a devenit in prezent cel mai de succes vanzator de autoturisme premium, peste concurenta germana. Iar acest 220d nu face exceptie, pentru ca le are pe toate. De fapt, are si ceva in plus: a reusit sa combine ce e mai bun de la marca BMW cu dorinta oamenilor de libertate. Si ce poate exprima mai bine asta, decat un plafon care dispare cuminte in portbagaj si te lasa sa ramai sub cerul liber?