In sfarsit, cei de la Renault au dat dovada ca stiu sa faca si masini coupe. Laguna in 2 usi este o masina interesanta, ce nu trece nevazuta pe strada. Linii suave si continue, forme rotunde si deloc agresive. Niste faruri mari completeaza tabloul frontal dominat de grila uriasa. In spate insa, pentru a contrasta, francezii au ales niste stopuri subtiri si cuminti. Singurul semn ca avem de-a face cu o masina care tinde la sportivitate este evacuarea dubla, care este si ea destul de mica. Din lateral, linia care incepe deasupra rotilor fata continua elegant pana in spate, formand o dunga a geamurilor laterale interesanta. Am mai vazut masini coupe, dar Laguna are un specific aparte. Unul foarte placut.
De aceasta data, cei de la Renault au nimerit-o si la interior. Cel mai mult mi-a placut panoul mic de control al climatizarii, care este cat o palma. Ceva inedit, ce nu vei mai intalni la alte masini. Volanul imbracat in piele se asorteaza cu bordul si cu toata tapiteria care este din piele si are cusaturi albe. Exista si ceva elemente ce scot in evidenta latura sportiva a masinii, adica pedalierul din aluminiu si schimbatorul de viteze cromat, care sunt agreabile. In rest, Laguna vine cu un interior simplu si eficient, cu ceasuri mari de bord si cu putine butoane pe consola centrala. Nu este un habitaclu care sa-ti sara in ochi, ci unul cald si placut.
Am mai condus masini coupe. In unele am stat inghesuit in spate, in altele am stat decent. In Laguna am incercat si eu bancheta spate. Si a fost surprinzator de incapatoare. Pesemne ca masina este realizata pentru 4 pasageri doar, lipsind tetiera din mijloc pe bancheta spate. Asadar cei 2 pasageri din spate au destul loc, atat pentru picioare, cat si pentru cap. Despre locurile din fata pot spune ca ofera spatiu destul pentru orice dimensiuni ar avea persoanele care stau acolo. Cam putine spatii pentru depozitat diverse lucruri, dar cotiera si torpedoul bine organizat compenseaza. Portbagajul este si el unul spatios pentru o astfel de masina, avand o capacitate de 393 de litri.
Masina testata de noi avea un motor absolut fabulos. Un 2.0 litri pe motorina, care produce 180 cp. Mai exact, e vorba de un dCi puternic, cu un cuplu de 400 Nm, cuplat la o cutie manuala. Motorul se simte foarte puternic la orice turatie, dar in acelasi timp este extrem de silentios. La relanti, cand te urci in masina si pornesti motorul, ai putea jura ca esti la volanul unei benzinare.
Cutia de viteze este una manuala in 6 trepte. O cutie precisa si silentioasa, dar care ar fi putut avea niste curse ceva mai scurte. Este o transmisie confortabila pentru oricine, inclusiv pentru mersul in oras, dar nu exceleaza la sportivitate.
Accelerare: conform datelor oficiale, masina face 0-100 km/h in 8,5 secunde. Viteza de top este 225 km/h, tot dupa spusele francezilor. Insa conteaza mai mult cum se simte, si, asa cum spuneam si mai sus, masina se simte puternice si curajoasa.
Franare: Laguna are un sistem cu discuti pe toate cele 4 roti, dar numai cele din fata sunt ventilate. Vine cu sisteme ABS+ EBV + AFU (Asistenta la Franarea de Urgenta), asadar nu vei da de probleme la oprirea masinii.
Suspensii: Suspensiile sunt surprinzator de bune, confortabile si silentioase. Acest aspect este unul care mi-a placut foarte mult.
Noi am testat Laguna Coupe GT 4Control. Mai precis, e vorba de o masina la care toate cele 4 roti vireaza. Da, ai citit bine. Am mai vazut inca din anii '80 masini la care si rotile din spate virau. Insa sistemul 4Control este ceva nou si duce aceasta idee la un nou nivel. La viteza mica, rotile din spate vireaza opus celor din fata, ca sa ii permita soferului sa ia un viraj mai din scurt. La viteza mare insa, rotile din spate vireaza si ele la fel ca cele din fata, insa la un unghi mult mai mic. Scopul acestui sistem este sa ii ofere soferului precizie maxima la viteze mai mici si stabilitate excelenta la viteze mai mari. Si functioneaza. Cand conduci masina asta, ai impresia ca esti intr-un Lastun sau intr-o masina din aia minuscula ce se conduce fara permis. Si asta pentru ca iei virajele surprinzator de repede si de precis. Practic, asta face sistemul: iti transforma masina, care este dintr-o clasa auto destul de mare, intr-o masina precisa si indrazneata.
O problema care apare in general la masinile de tip coupe, cu o linie a haionului suava si lunga, este vizibilitatea in spate. Insa acest Renault nu se confrunta cu aceasta problema. Vizibilitatea este buna in oglinda retrovizoare, uitandu-te prin luneta, la fel si in laterale. Pentru parcari insa nu avem parte de camera video de marsarier, ci doar de senzori.
Desi EuroNCAP nu si-a dat acordul pe Laguna Coupe, acestia au testat varianta sedan in 2008 si i-au acordat punctaj maxim. Dar chiar si asa, varianta in 2 portiere nu sta deloc rau. Vine cu 6 airbaguri standard, (frontale, laterale si cortina fata/spate), sisteme ESP, EBD, ABS, controlul tractiunii si Isofix.
Renault Laguna Coupe Collection 2012 vine cu o singura varianta de echipare. Insa la aceasta, mai poti adauga doar vopseaua metalizata si un sistem audio BOSE cu 10 difuzoare si amplificator. In rest, totul vine standard. Iata ce primesti o data cu masina: sistemele ESP+ A.B.S. + A.F.U. (Asistenta la Franarea de Urgenta), aprindere automata a avariilor la deceleratie puternica, aer conditionat cu reglare automata separata stanga/dreapta (bi-zona) si senzor de toxicitate, airbag-uri frontale adaptabile pentru sofer si pasager ( cu posibilitatea dezactivarii airbag-ului pasager), airbag-uri laterale torace-bazin pentru locurile din fata, airbag-uri laterale cap pentru locurile din fata si din spate, bancheta spate rabatabila si fractionabila 1/3- 2/3 cu sistem Easybreak, C.A.R. (Inchiderea automata a usilor, portbagajului si a trapei pentru carburant la demaraj), centuri fata cu reglare pe inaltime si limitator de efort integrat, computer de bord si tablou de bord cu afisaj in limba engleza, consola centrala cu spatiu de depozitare sub cotiera, directie asistata electric variabila, faruri de zi LED, faruri Bi- xenon si instalatie de spalare faruri, masca faruri de culoare neagra, frana de parcare asistata, functia " Follow me home", geamuri electrice fata cu sistem anti-prindere; geamuri si parbriz cu tenta, imobilizator electronic codat, inchidere centralizata si demaraj cu card "maini libere", kit fumatori: bricheta si scrumiera, kit reparatie pana (fara roata de rezerva), Pack look SPORT : pavilion si oglinzi retrovizoare "glossy black", pedalier aluminiu, volan GT, maner schimbator viteza aluminiu, oglinda retrovizoare interioara electrocrom, oglinzi retrovizoare electrice si degivrante, asferica pe partea soferului, oglinzi retrovizoare rabatabile electric cu efect antiorbire si memorizare, ornament cromat dublu pentru esapament, parasolar cu oglinda de curtoazie sofer si pasager/suport documente sofer, radio CD MP3 Arkamys 140W cu 8 difuzoare, satelit de comanda la volan + accesoriu Bluetooth, USB, SBR (Seat Belt Reminder): atentionare sonora in caz de necuplare a centurii sofer si pasager, scaune fata reglabile electric, cu incalzire si memorizare pentru scaun sofer, senzor de lumina si de ploaie, sistem de navigatie "Carminat TomTom" cu ecran color 5.8" integrat in bord si joystick de comanda (cartografia Full Europe, acoperire 15% cartografia Romaniei ), sistem 4Control, Sasiu "Active Drive" cu 4 roti directoare, sistem de asistenta la parcare spate, tapiterie din piele RIVIERA de culoare gri carbon, tempomat (Dispozitiv pentru reglarea automata a vitezei) si limitator de viteza, volan imbracat in piele, reglabil pe inaltime si in profunzime, 4 jante aliaj usor 17" SARI.
Desi este o lista destul de lunga, lipsesc cateva amanunte, cum ar fi senzorii de parcare pe fata, camera de marsarier cum are Megane sau niste jante ceva mai mari. Insa chiar si asa, majoritatea dintre ne-am multumi fara probleme cu lista propusa de Renault.
Vorbind despre un diesel, e normal sa avem asteptari de la el sa consume putin. Si chiar o face. In oras insa, Laguna nu scade sub 10 litri la 100 de km. Si aici ma refer la trafic greu, cu masini bara la bara. La drum intins masina consuma chiar si 6,5 litri, ceea ce face ca media sa fie undeva pe la 8 litri. Nu e deloc rau pentru o masina cu 180 de cp din clasa medie.
Masina testata de noi costa 32.600 cu TVA inclus. Acesti bani ii poti reduce numai printr-o promotie oferita de Renault. Dar ii poti creste usor cu 1000 de Euro in plus, daca doresti vopsea metalizata si un sistem audio BOSE. Nu este un pret mic, insa ai parte de ce este mai bun de la Renault: cel mai bun motor diesel si o masina care arata spectaculos.
4CONTROL. V-am detaliat putin cum functioneaza acest sistem si mai sus. Dar va mai zic ceva. Transforma toata masina. Uita tot ce stiai pana acum, despre cum se simte si se manevreaza o masina. Laguna 4Control este altceva si se simte altfel. Mai bine, mai sigur si mai precis. Ai impresia ca iei virajele cu o masinuta din aia pe baterii, cum au copiii de maxim 4 ani. Atat de precis se simte. Nu mai este cazul sa invarti de volan si sa faci febra musculara. Cu acest sistem totul devine o joaca de copil.
Vreti sa va zic ceva? Dintre toate masinile de la Renault, aceasta mi-a placut cel mai mult. Puternica, un consum decent, foarte atragatoare si interesanta, dar si dotata. Mai mult, cu tehnologia asta a rotilor care vireaza in grup, Renault a demonstrat ca se poate. Se poate sa fie in varf si se poate sa faca masini frumoase care intorc privirile. Urmeaza in curand un test cu Clio RC Gordini Edition. Cine stie, poate micutul Clio imi schimba parerea... Dar pana atunci, J'Adore Laguna Coupe!