20 de inovatii care ne-ar face viata mai usoara in masina

20 de inovatii care ne-ar face viata mai usoara in masina
  • Este de asteptat ca peste 50 de ani sa fie doar masini electrice
  • Inovatiile se indreapta spre siguranta rutiera
  • Masinile care se conduc singure nu vor fi raspandite la scara larga
Distribuie pe Facebook

Am selectat la intamplare 20 de inovatii in materie de tehnologie care ar putea apara in viitorul apropiat. Unele dintre ele au fost testate de producatori, altele nu, insa cu siguranta ne-ar putea fi utile.

Claxon automat pentru pietoni

In ultima vreme au aparut sisteme care cu ajutorul camerelor localizeaza pietonii si chiar pot face masina sa franeze automat in caz ca ne apropiem prea tare de o persoana. Insa, dincolo de semnalele sonore si vizuale pe care il primeste soferul in caz de un posibil impact, aceeasi camera ar putea sa actioneze claxonul preventiv pentru a-l face pe pieton sa fie constient de apropierea masinii. Sau, de ce nu, in viitor sa avem masina vorbitoare care ii avertizeaza pe soferii ce traverseaza neregulamentar prin fata noastra.

Jante din plastic

In viitor, din motive ecologice, am putea vedea masinile dotate cu jante din plastic. Pana la urma, de ce nu? Insa vorbim de plastice dure, care nu sunt casabile, asa cum este, de exemplu, teflonul. Avantajele acestui material sunt, pe langa rezistenta la indoire, si cea la intemperii, adica nu ruginesc si nu oxideaza. Iar daca mai luam in calcul ca plasticul poate fi turnat direct in culoarea pe care ne-o dorim, nu mai trebuie sa ne facem griji de vopsirea acestora. Mai adaugam si o greutate redusa si nu ne putem gandi decat la avantaje...

Stopuri cu lumina diferita zi/noapte

In prezent, stopurile masinilor au aceeasi intensitate indiferent daca este zi sau lumina. Dar de ce sa nu fie mai puternice ziua si mai slabe pe timp de noapte? De ce sa nu aiba o putere de iluminare reglabila, in functie de apasarea pedalei? Adica atunci cand soferul franeaza slab de tot doar ca sa incetineasca putin stopurile sa se aprinda la intensitate mica, atunci cand franeaza mai tare stopurile sa se aprinda la intensitate mai mare si atunci cand franeaza brusc sa se aprinda puternic. Eventual, stopurile viitorului care vor fi cu LED sa aiba un numar diferit de LED-uri care se aprind, in functie de forta de apasare.

20 de inovatii

Webasto cu aer conditionat

Automobilele dotate cu sistem auxiliar de incalzire, numit Webasto sau popular Sirocol, pot fi incalzite din timp atunci cand afara este frig. De ce sa nu facem acelasi sistem si pentru vremea calduroasa, adica sa ne urcam in masina direct racoroasa? Pai e simplu: pentru ca aerul conditionat functioneaza pe baza de compresor care este angrenat de motorul termic. Insa masinile 100% electrice din ziua de azi au sistem de aer conditionat care merge cu un compresor electric, asa ca vom vedea curand automobile care vor avea si aerul conditionat pus in miscare de curent. Asa cum s-a intamplat si cu servo-directia, care incepe din ce in ce mai mult sa aiba pompa electrica.

Carlig de remorcare electric

Masinile ar putea avea din fabrica un carlig de remorcare incorporat. Dar un carlig electric, care sa fie ascuns in bara spate atunci cand nu este folosit si care sa iasa la iveala atunci cand apasam un buton. Este o idee buna pentru ca masina va arata normal si nu va prezenta risc de accidentare inutila cand carligul este la vedere, iar soferul nu trebuie sa-si mai bata capul cu montarea carligului sau cu taierea spoilerului ca sa-i faca loc. Daca vrem sa tractam ceva, facem carligul sa iasa la buton si cand terminam, il ascundem la loc la fel de usor. Tot electric, l-am putea ridica sau cobori in functie de ceea ce urmeaza sa tractam.

Geamuri electrice inteligente

Exista deja geamuri inteligente alimentate electric care se transforma din transparente in opace prin apasarea unui singur buton. Daca o masina ar avea astfel de geamuri, cel putin in spate si luneta, atunci cand copiii din spate doresc sa doarma, parintii ar apasa un buton si s-ar face intuneric la interior, chiar daca afara este zi. In plus, aceasta trasatura este buna si in cazul masinilor luxoase sau al limuzinelor care transporta vedete sau atunci cand ne dorim sa avem parte de intimitate, cand vrem sa lasam ceva pe bancheta spate si nu vrem sa fie vazut de toata lumea. Cu siguranta, in viitor vom vedea masini cu astfel de geamuri.

20 de inovatii

Capace inteligente pentru lichide

In curand, speram ca metodele clasice de verificare a lichidelor dintr-o masina sa devina mai inteligent. Adica sa inlocuim capacul de la radiator, cel de la lichidul de servo, cel de la lichidul de frana si cel de la lichidul de parbriz cu niste capace inteligente dotate cu un ecran LCD pe care sa putem citi nivelurile, temperatura si alte informatii utile, dar totodata sa ne si avertizeze atunci cand scade nivelul sau ceva este in neregula. Cu alte cuvinte, atunci cand vom ridica o capota, sa nu fie nevoie decat sa urmarim informatiile de pe ecrane.

Volum automat al sunetului

In ziua de azi, masinile au sisteme audio care isi regleaza nivelul sonorului automat, in functie de viteza cu care circula masina. Insa de ce sa nu avem niste unitati audio inteligente, care sa coboare sonorul atunci cand vorbim la telefon sau cand discutam cu cineva din masina? Iar daca este o pauza mai lunga de liniste, sonorul sa creasca progresiv. Adica un sistem care sa functioneze in functie de sunetele din interiorul masinii, care sa stie cand sa porneasca, cand sa se opreasca si cand sa-si modifice automat nivelul sonorului. Adica un CD-Player inteligent si senzorial.

Plafon solar

Suprafata exterioara a masinii este o suprafata destul de... inutila. De ce sa nu ne folosim de fiecare centimetru patrat pentru captarea energiei? Poate nu toata masina, dar cu siguranta plafonul masinii va deveni in viitor un mare panou solar. Acesta poate fi cuplat la un acumulator care in permanenta poate alimenta niste ventilatoare care sa circule aerul in habitaclu atunci cand afara este canicula. Sau plafonul solar poate incarca acumulatorii care sa ofere curent pentru motorul electric, in loc sa lasam masina conectata la priza.

20 de inovatii

Senzor de greutate pentru pasageri

Masinile viitorului ar putea avea senzori de greutate integrati in scaune, sau la roti, care sa stie in fiecare moment ce greutate trebuie sa transporte masina. Una este cand automobilul functioneaza cu un singur pasager si alta este cand masina e plina de oameni si bagaje. Autoturismul inteligent al viitorului si-ar putea da seama cum sa se comporte in functie de greutatea totala, cum sa distribuie frana, cum sa regleze suspensia in viraje si cata putere sa ii puna la dispozitie soferului ca sa pastreze un consum redus. In plus, o contra-greutate magnetica ar putea contra-balansa masina atunci cand la volan se afla un sofer cu o greutate mai mare, astfel incat masina sa-si pastreze centrul de greutate fix.

Progress bar pentru copii

Pentru cei care cumpara masini cu gandul la copii, nu strica sa aiba cateva dotari speciale pentru asa ceva. De exemplu, pe langa scaunele speciale de copii, interiorul mai poate fi dotat si cu ecrane incorporate in scaune, dar si cu niste ecrane speciale corelate cu sistemul de navigatie, pe care sa arate o bara de progres, astfel incat copiii din spate sa stie permanent cat mai au pana la destinatie. Astfel, se elimina zecile de intrebari de genul "Cat mai avem" si cei mici vor fi mereu ocupati, lasandu-i pe parinti sa fie atenti la drum.

Stergatoare incalzite

Unii producatori cocheteaza cu ideea unor stergatoare incalzite. Insa de ce sa nu vedem la scara mare automobile cu stergatoarele incalzite automat atunci cand temperatura devine negativa? Acestea se pot incalzi instantaneu, iar gheata de pe ele nu va mai incarca lamelele si ne vom putea astfel bucura de vizibilitate in doar cateva secunde. Parbrizele masinilor sunt din ce in ce mai multe dotate cu incalzire interna, asa ca cele doua sisteme ar putea fi corelate.

20 de inovatii

Faruri cu fascicul inteligent

S-au inventat faruri cu laser, asa ca nu stim ce ne mai rezerva viitorul in materie de sursa de lumina. Insa ne putem imagina cum pot arata farurile viitorului. Acestea ar putea fi legate la un senzor si, in afara de faptul ca muta singure de pe faza lunga pe cea scurta cand o masina se apropie, lucru care se intampla si acum la diverse marci, ar putea misca individual fiecare fascicul din fiecare far. Adica atunci cand vine o masina raza ar putea sa coboare singura, atunci cand dam de un viraj farurile sa bata spre interior, cand este intuneric sa bata mai sus, cand este ceata sa aprinda proiectoarele automat si tot asa. Si, de ce nu, senzorul sa poata citi si semnele de circulatie si sa bage automat faza lunga in apropierea trecerilor de pietoni sau sa semnalizeze, cand automobilul se opreste la semafor sa comute pe faza scurta si asa mai departe.

Pilot automat de la distanta

Masina viitorului ar putea fi condusa de la distanta de alta persoana. Sa zicem ca esti pe autostrada si vrei sa tragi un pui de somn. Nu te poti increde in sistemul care conduce masina singura, asa ca apelezi din masina un operator care va incepe sa conduca masina ta prin intermediul unui simulator, vazand exact ce vezi tu prin intermediul unor camere. Cu alte cuvinte, la nevoie, cineva ti-ar putea conduce masina de la distanta. Nu doar in caz ca iti este somn, ci si atunci cand esti bolnav sau nu esti in stare sa fii atent la drum.

Parbriz inteligent

Parbrizul masinii din viitor ar putea fi inteligent, i-ar putea arata soferului semnele de circulatie, i-ar putea ilumina alte masini si pietonii din trafic si ar putea tine loc de monitor sau tableta. Adica soferul s-ar putea uita la trafic primind o sumedenie de informatii, atat de la alte masini, cat si referitoare la navigatie, uitandu-se mai degraba ca la un monitor urias, virtual, pe care sa-i apara toate informatiile de siguranta, astfel incat riscul unui impact sa fie minim.

Monitorizare video a soferului

In prezent, camerele video urmaresc traficul si ceea ce se petrece in jurul masinii, stiu sa citeasca semnele de circulatie, stiu sa interpreteze comportamentul altor masini si pot sa citeasca momentul unui impact iminent. Insa de ce sa nu exista o camera video care sa-l monitorizeze in permanenta pe sofer? In primul rand, aceasta ar avea rol de monitorizarea anti-adormit la volan. Adica un soft special sa isi dea seama daca soferul inchide ochii vreme indelungata sau daca iti intoarce privirea de la drum mai multe secunde. Camera ar putea citi acest comportament iar softul i-ar putea transmite scaunului sau centurii de siguranta sa faca niste vibratii menite sa-i atraga atentia soferului sau sa-l trezeasca. In plus, daca acest comportament se repeta de mai multe ori intr-un interval scurt, sistemul sa opreasca automat automobilul.

20 de inovatii

Oxigenarea interiorului

Masinile care circula in marile orase sunt nevoite sa bage in habitaclu aer poluat de afara. Am putea vedea in viitor masini care sa aiba in portbagaj un rezervor de oxigen cuplat la aerul conditionat. In caz ca senzorul de poluare simte ca aerul este nociv, ar putea baga oxigen curat la interior din rezervor pentru ca pasagerii sa poata respira aer curat. Rezervorul ar trebui sa poata fi incarcat de la statiile de benzinarie si sa fie gratuit.

Senzori de uzura in anvelope

In momentul de fata, rotile masinilor moderne sunt dotate cu senzori de presiune. Insa de ce sa nu avem in viitor pneuri care se vand cu senzori de uzura incorporati care comunica prin Wi-Fi cu automobilul? Nu strica sa stim daca pneurile noastre ajung la o uzura care nu mai prezinta siguranta. Astfel, nu mai trebuie sa stam cu grija ca trebuie sa le urmarim sau ca trebuie sa le rotim in fiecare sezon. Acest senzor ne poate spune cum sa le montam, care au uzura mai mare si mai mica si cum sa le invartim ca sa se uzeze uniform.

Geamuri laterale cu dezaburire

Fara indoiala, parbrizul este geamul masinii cel mai important, ca pe acolo priveste soferul. Si daca acum sunt masini cu parbriz incalzit electric, de ce sa nu fie si geamuri laterale? Pentru ca atunci cand este iarna si inghet puternic, in special in tarile nordice, si geamurile laterale ingheata. Si daca cele din spate mai pot fi lasata asa, cele din fata trebuie sa fie curate ca sa vezi prin oglinzile laterale. Daca insa geamurile ar avea incalzire incorporata, la atingerea unui buton ne-am bucura de vizibilitate maxima in doar cateva secunde.

Airbaguri exterioare

Airbagurile masinii nu trebuie sa mai fie doar pentru pasageri, ci pot fi si pentru pietoni. Volvo deja experimenteaza asa ceva, insa lucrurile pot fi duse mai departe. Adica pot fi activate airbaguri mai mari la exterior, pentru cazurile in care masina se loveste de vreun copac sau se rastoarna. Astfel, airbagurile interne ii protejeaza pe pasageri iar cele externe reduc forta de impact.

20 de inovatii

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (6) Poze 20 de inovatii
mai multe