Top 10 cele mai frumoase automobile frantuzesti din toate timpurile

Top 10 cele mai frumoase automobile frantuzesti din toate timpurile
  • Bucciali, Voisin, Delahaye sau Delage sunt producatori francezi
  • Carosierii Saoutchik si Figoni et Falaschi au produs exemplare unice in lume
  • Delahaye 175 S Roadster Saoutchik, masina detinuta de un sex-simbol
Distribuie pe Facebook

Daca te uiti in zilele noastre la automobilele pe care le produc francezii, ai putea sa juri ca nu au nimic in comun cu cele descrise mai jos. Nici macar tara de provenienta. Astazi insa francezii nu mai pun accentul pe forma si eleganta, din pacate, iar acest lucru se regaseste in designul anost si lipsit de personalitate. Asa ca este nevoie sa ne intoarcem in trecut, acum mai bine de 8 decenii, cand francezii produceau adevarate opere de arta pe 4 roti. Iata doar cateva din cele mai frumoase autoturisme produse vreodata.

DB Panhard HBR Competition 1955

Top 10 masini frantuzestiDespre automobilul din imagine ai putea jura ca este unul britanic, dupa formele sale elegante care te duc cu gandul la Jaguar. Insa este vorba de un model special de curse produs de compania franceza DB. Al carei nume vine de la cei doi finantatori care au si inaugurat-o in 1938, Charles Deutsch si Rene Bonnet. Cel mai mare succes al acestei mici companii a fost modelul HBR, o masina realizata pe o platforma de Panhard, un alt brand francez in prezent detinut de Renault. In total au fost fabricate cateva sunte de exemplare ale modelului DB HBR, din care in jur de 20 de exemplare au fost special gandite pentru curse. Astfel de masini au luat startul si in cursele de anduranta de 24h de la Le Mans, Mille Miglia sau Sebring. Varianta HBR Competition era dotata cu un motor mic pe benzina de numai 851 cmc, avea tractiune fata si o aerodinamica ce-i permitea sa atinga viteze maxime de peste 210 km/h.

Delage D8-120 S Aero Coupe Pourtout 1937

Top 10 masini frantuzestiTop 10 masini frantuzesti

Top 10 masini frantuzestiLouis Delage a fost un vizionar francez care a dat nastere companiei de automobile cu acelasi nume. Insa asa cum se obisnuia in anii '30, dovada suprema de exclusivitate era oferita de un autoturism care avea o caroserie facuta la comanda (Coachbuilt). Louis Delage insusi a comandat carosierului francez Pourtout autoturismul din imagini care avea un sasiu modificat imprumutat de la un alt constructor de lux, Delahaye. Sub capota insa era un motor propriu Delage cu 8 pistoane in linie care producea in jur de 105 cp, motor care era cuplat la o transmisie semi-automata Cotal cu 4 viteze. Exemplarul prezentat aici, cu seria de sasiu 51018, masina care i-a apartinut lui Delage, a castigat in 2005 titlul de "Best in show" la Pebble Beach, poate cel mai exclusivist concurs de eleganta din lume.

Delahaye 165 Cabriolet Figoni et Falaschi 1938


Top 10 masini frantuzestiTop 10 masini frantuzesti

Top 10 masini frantuzestiFigoni et Falaschi era compania specializata pe caroserii personalizate cu cea mai mare notorietate in Franta anilor '30. Delahaye 165 Cabriolet realizata de Figoni et Falaschi este poate cea mai radicala opera de arta a carosierilor francezi din toata timpurile. Si e considerata de multi drept cea mai frumoasa masina realizata vreodata. Masina e construita pe un sasiu Delahaye V12 145 de competitie, fiind realizata in numai doua exemplare. Primul, prezentat la Paris in 1938, iar al doilea exemplar, special fabricat pentru Salonul Mondial de la New York, pentru a ocupa standul Frantei. Autoturismul cabriolet avea patentul pentru un parbriz care cobora la manivela si era dotata cu celebrele "enveloppantes", aripile care acopereau complet rotile. Exemplarul de la New York a ramas blocat in vama cand a inceput razboiul, si peste sase ani a fost vandut. Un showroom din California a cumparat masina si i-a pus un motor V8 de Cadillac cu transmisie automata. In anii '80, in cele din urma, acest Delahaye a primit o restaurare originala, a primit motorul care trebuia si a participat in 1992 la concursul de eleganta de la Pebble Beach.

Bugatti Type 41 Royale 1926-1933

Top 10 masini frantuzestiTop 10 masini frantuzesti

Top 10 masini frantuzestiBugatty Royale este o masina uriasa, cu o lungime de 6.4 metri, produsa in mai multe variante. Ettore planuia sa fabrice 25 de astfel de masini pe care sa le vanda capetelor incoronate din toata lumea, dar a vandut numai 3 masini din cele 6 produse. Acest urias pe 4 roti era dotat cu un motor de 12,7 litri cu 8 pistoane care impingea cu greu masina grea de 3,1 tone. In ziua de azi, toate cele 6 masini sunt automobile care fac parte din colectii private sau sunt folosite la promovarea brandului. De exemplu, masina cu numarul de sasiu 41.111 a fost cumparata in 1999 de catre noul proprietar al brandului Bugatti, Volkswagen AG, cu suma de 20 de milioane de dolari. Ironic este faptul ca aceasta masina ar fi trebuit sa-i fie livrata in 1937 Regelui Romaniei, Carol al II-lea. In prezent, unul din cele 6 modele Type 41 are o valoare aproximativa de peste 40 de milioane de Euro, insa nu a mai fost vandut niciunul de ani buni.

Delahaye 175 S Roadster Saoutchik 1949

Top 10 masini frantuzestiTop 10 masini frantuzesti

Top 10 masini frantuzestiInca o masina care iti taie respiratia este Delahaye 175 S cu o caroserie semnata de Saoutchik. Masina era bazata pe modelul Roadster 175 S cu seria de sasiu 815023 si era dotata cu motorul cu 6 pistoane in linie de 4.455 cmc care oferea 165 cp. Masina si-a facut debutul in 1949 la Salonul Auto de la Paris, fiind comandata de colectionarul englez Sir John Gaul. In anii '50, automobilul a ajuns pe mana unei vedete de cinema numita Diana Dors, care a cumparat-o de la afaceristul englez pentru suma de 5000 de lire. Se pare ca Diana Dors la acea vreme avea 17 ani si era deja considerata un sex-simbol, la fel ca si Jayne Mansfield, Mamie Van Doren sau Marilyn Monroe. Iar faptul ca fost candva detinut de catre o vedeta de cinema, a facut ca valoarea acestui exemplar sa fie si mai mare. La ultima vanzare prin licitatie, automobilul a fost cumparat pentru suma de peste 4 milioane de dolari.

Talbot Lago T150C Teardrop Figoni et Falaschi 1935

Top 10 masini frantuzestiTop 10 masini frantuzesti

Top 10 masini frantuzestiTalbot Lago T150C 'Teardrop' a fost modelul cek mai produs de catre Figoni et Falaschi la scara larga. Masina a inceput sa fie produsa in 1935, pe sasiu Talbot, unul dintre producatorii francezi care ofereau calitate si eleganta. In 1936, masina a participat la Salonul Auto de la Paris si in 1937 la cel de la New York, devenind un model extrem de cunoscut. Acest Talbot Teardrop a fost construit pe mai multe dimensiuni de sasiu si in doua variante de caroserie distincte. Se pare ca Figoni a reusit o serie destul de "mare", de 11 exemplare construite numite Teardrop si 5 exemplare din modelul Talbot Lago T150C Jeancart Goutte d'Eau, numite astfel dupa primul proprietar care a comandat acest model. In 1937, Figoni a inceput o colaborare cu Talbot Lago, pentru care construia caroserii dedicate sasiului de top, T150C. Masina avea suspensie independenta pe fata, o constructie gandita special sa fie usoara, frane performante si o garda la sol redusa, motiv pentru care aceste modele erau ideale pentru competitie. Sasiurile folosite erau scurte sau lungi, dar majoritatea erau cele de 2.95 metri numite T150C Speciale, in timp ce masinile realizate pe sasiul mai scurt numit SS, au fost in numar redus (numai 5).

Bugatti Type 57SC Van Vooren 1939

Top 10 masini frantuzestiTop 10 masini frantuzesti

Top 10 masini frantuzestiMasina produsa special pentru Sahul Persiei este fara indoiala una dintre cele mai frumoase masini din toate timpurile. Mohammad Pahlavi a luat puterea in Iran incepand cu 1941, inclusiv industria petrolului, iar banii si luxul in care traia i-au permis de-a lungul vremii sa aiba cateva exemplare de masini superbe. Cand Mohammad s-a casatorit in 1939 cu cea de-a 3-a sotie, Guvernul Francez i-a trimis un cadou special. Asa cum era obiceiul, statele trimiteau cadouri, iar Sahul a primit avioane si mai multe masini, dar nimic nu se putea compara cu acest superb Bugatti trimis de francezi. Guvernul a apelat la Bugatti si la carosierul Van Vooren pentru a face o masina unica. Inspirat de catre liniile caroseriilor construite de Figoni et Falaschi, Van Vooren a lucrat pe sasiul cu numarul 57808 de Bugatti Type 57C si asa s-a nascut un automobil cabriolet cu doua locuri. Aceasta masina avea un parbriz care se lasa in jos si un plafon care se ascundea dupa un panou de la interior. Motorul de pe aceasta masina era Bugatti supra-alimentat ce producea 175 cp. Pana in 1979, masina a ramas in curtea regala din Iran, dupa care, Ayatullahs, cei care preluasera puterea, aproape au distrus masina, dupa care au vandut-o pe nimic. Insa noul proprietar a trimis-o in Statele Unite, salvand-o. Intre timp, masina a fost batjocorita primind un motor V8 american, dupa care a fost trimisa in Anglia, la carosierii Rod Jolly si Louis Giron, care i-au dat forma originala. Ultima vanzare a masinii s-a realizat pentru suma de 1,76 milioane de dolari, in prezent fiind protejata in interiorul Muzeului Peteresen din California.

Voisin C28 Aerosport 1935

Top 10 masini frantuzestiTop 10 masini frantuzesti

Top 10 masini frantuzestiDaca nu ai auzit niciodata de producatorul de autoturisme Voisin, nu ne miram. Pentru ca a fost un brand auto care a supravietuit numai 20 de ani si a facut doar cateva modele. Gabriel Voisin a fost un celebru pilot care printre altele a dezvoltat si avioane, dar si motoare termice. In 1919, el a inceput sa produca si autoturisme dotate cu motoare speciale inspirate din industria aeronautica. In 1935, la Salonul Auto de la Paris, si-a facut aparitia cel mai iconic model ce poarta sigla Voisin. E vorba de modelul C28, o masina aerodinamica vanduta in diverse forme de caroserie. Modelul cel mai ravnit se numea Aerosport si a fost produs in doar 3 exemplare din totalul de 60 de Voisin C28 construite. Automobilul era de tip coupe cu 2 locuri si aripi incastrate in caroserie. Toata caroseria era realizata din aluminiu iar panourile erau prinse cu nituri pentru a avea o greutate mai redusa. Motorul de tip Knight cu 'supape cu maneca' avea o capacitate de 3.3 litri si producea in jur de 100 cp, destul incat masina sa atinga 150 km/h viteza maxima. Din pacate, pretul urias la acea vreme a transformat aceasta masina intr-un esec total. De exemplu, un Bugatti Type 57 costa 70.000 de franci in timp ce un Voisin Aerosport era 92.000 de franci.

Delahaye Type 135 Competition Court Teardrop Coupe Figoni et Falaschi 1936

Top 10 masini frantuzestiTop 10 masini frantuzesti

Top 10 masini frantuzestiDelahaye Type 135 Competition Court a fost un automobil produs in serie mica, fiind o masina foarte speciala, pe care compania franceza o oferea doar prietenilor apropiati. Era un autoturism cu scop dublu: atat pentru strada, dar si pentru circuit. Insa doar 3 exemplare cu o caroserie semnata de Figoni et Falaschi au fost produse, din care doar unul exista azi. Initial masina a fost comandata de catre industrialistul Jeancart din Paris, un client fidel al carosierilor Figoni et Falaschi. Masina cu seria 532 a fost ulterior folosita de compania Delahaye in scopuri publicitare, iar dupa WW2 a fost cumparata de Presedintele clubului Delahaye. Din pacate, masina a ajuns in anii '50 in Europa, unde a fost folosita si in final parasita in 1959, undeva in Italia, unde a fost descoperita intr-un garaj, pe malul unui lac, in 1998. In 2005, masina a fost cumparata de actualul proprietar care a si restaurat-o in forma sa originala. Sub capota este un motor de 3557 cmc cu 160 cp si 6 pistoane cuplat la o transmisie manuala cu 4 trepte. Interesant este ca Figoni et Falaschi au realizat 3 exemplare numite Competition Court bazate pe Delahaye, insa toate diferite. Singurul exemplar care mai supravietuieste azi este acesta, fiind si cel mai spectaculos. Nicio alta masina nu mai avea farurile acoperite de grila, capota cu design ondulat, portbagaj ascutit in sus, geamuri gemene pe post de luneta si capace pentru roti care continua designul caroseriei. In prezent, acest exemplar are o valoare ce depaseste 5 milioane de Euro.

Bucciali TAV 8-32 V12 'Fleche d'Or' Berline Saoutchik

Top 10 masini frantuzestiTop 10 masini frantuzesti

Top 10 masini frantuzestiDa, stim ca nici de automobilele Bucciali nu ai auzit. Nicio problema, de asta suntem noi aici. Paul-Albert Bucciali a construit numai 6 autoturisme intre 1926 si 1932. Toate au fost special gandite pentru a demonstra eficienta tractiunii fata inventate de el, inclusiv modelul de varf numit TAV 8-32 V12 'Fleche d'Or' Berline. Acest model produs intr-un singur exemplar si-a facut aparitia la Salonul Auto de la Paris in 1932. Avea un motor Voisin cu 12 pistoane in V si 4 carburatoare ce transmitea puterea catre rotile din fata prin intermediul unei cutii cu 4 viteze. Rotile uriase erau din otel cu tamburi de frana incastrati in ele, avand o forta de franare buna ce putea opri monstrul de 4 tone destul de repede. Caroseria care acoperea sasiul lui Bucciali era produsa de Saoutchik, iar pretul final al masinii era unul absolut colosal: 130.000 de franci sasiul cu motor la care se mai adaugau 85.630 de franci pentru caroseria special customizata. Asta insemna un pret care ii permitea cuiva la acea vreme sa achizitioneze vreo 4 automobile de lux Bugatti. O semnatura a lui Bucciali este barza realizata din argint, bronz si alama aurita prezenta pe ambele aripi frontale. Masina a fost cumparata de George Roure, un bancher din Paris, care dupa doar cativa ani i-a scos caroseria Saoutchik pe care a montat-o pe un sasiu Bugatti Type 47 mai usor si mai manevrabil. In anii 1970, masina originala a fost reconditionata si caroseria a fost reunita cu sasiul si motorul originale. Restaurarea a durat peste 15 ani si au fost folosite inclusiv informatiile date de Paul-Albert Bucciali insusi, informatii referitoare la culori si materiale. In prezent, aceasta masina unica in toata lumea este in starea originala din 1932 si are un pret estimat la peste 20 de milioane de Euro.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (29) Poze Top 10 masini frantuzesti
mai multe