All for One: BMW E46 by PLM Tuning

All for One: BMW E46 by PLM Tuning
Stim ca ii plac proiectele marete, ca doar avem aproape aceleasi pasiuni. Ca intr-o zi isi va face aparitia cu propria creatie era de asteptat. La urma urmei, era doar o chestiune de timp pana cand Aleks isi va 'parca' proiectul pe 4Tuning, deci trecem peste orice fel de introducere si spunem doar atat: BMW E46 by PLM Tuning.
Distribuie pe Facebook

Cand l-am intrebat de inceputurile pasiunii pentru masini si, in general, tot ce inseamna tuning, Aleks si-a amintit rapid de primul contact avut cu un Mercedes 190. Masina si-a jucat cu succes rolul de cobai. 3 ani, mai exact. Membru 4Tuning e din 2003, chiar de la inceput, 'multumita prietenilor care mi-au spus ca doi tipi pregatesc un site nou care o sa devina cel mai tare site de tuning din Romania', completeaza mandru Aleks. Deci s-ar putea spune ca e inconjurat de tot ceea ce inseamna masini modificate. Ba chiar supervizeaza bunul mers al lucrurilor ...

I can haz tuning: BMW E46 by PLM Tuning


Dar sa revenim la batranul Mercedes 190. Dupa ce Aleks a invatat cum se prelucreaza fibra de sticla, a trecut la partea de mecanica si electrica (LED-uri, neoane uder care 'homemade', plus alte gadgeturi adaptate - inclusiv geamuri, trapa, oglinzi electrice). Cand a fost gata, a urmat urmatorul sau proiect, adica E46-le de fata.

Odata achizitionata masina, inspiratia nu a intarziat sa apara. Aleks recunoaste ca si pozele de pe marele www au fost de ajutor, insa cu propria idee despre ceea ce va fi, 'Proiectul Negru', cum il 'alinta' fericitul proprietar, incepuse deja sa capete contur.

I can haz tuning: BMW E46 by PLM Tuning


"Pentru ca nu aveam suficiente cunostinte sa pot face tot ce-mi doream la calitatea pe care o ceream de la "cartea mea de vizita" am intarziat mult timp, aproape 2 ani, timp in care am mers prin tara la prieteni care faceau deja tuning la modul profesionist, apoi am iesit din Romania prin intermediul oamenilor care mi-au fost aproape si au crezut in visul meu si am vazut cum fac firmele adevarate modificari. Ei toti, prieteni, cunostinte, oameni de tuning din Romania si de afara, forumul nostru, toti au contribuit esential la conturarea a ceea ce avea sa devina cea mai tanara firma de tuning din zona, "PLM Tuning", firma care a aparut si a crescut odata cu proiectul de la care a inceput totul, E46-le, spune Aleks despre pasiunea care a devenit in scurt timp scopul pentru care se trezeste zilnic devreme dimineata.

I can haz tuning: BMW E46 by PLM Tuning

Modificarile la masina au inceput acum patru ani, cu un bodykit (spoiler fata, spoiler spate si praguri) replica a unuia original. Dupa cateva incidente nefericite acestea au ajuns intr-o forma nu tocmai intreaga si, in contextul unui buget nu chiar prietenos, Aleks a decis sa il creeze singur, a avut ambitia sa le realizeze copii perfecte dupa cele initial montate pe masina.

Urmatoarea etapa a venit de la sine. Doar trebuia mentinut 'ritmul', nu? Aleks a eliminat bandourile de pe portiere si de pe aripi, manerele de pe portierele spate, a realizat un badboy look discret, a eliminat siglele de pe capota si de pe capota portbagajului, a creat un eleron integrat pe portbagaj, a continuat discret pe colturile aripilor spate, a lacuit (cu pigment negru adaugat in lac, pentru a le inchide culoarea) stopurile, farurile si semnalizarile fata, precum si semnalizarile de pe aripi (care sunt si ele adaugate aftermarket toate), a inlocuit oglinzile cu un set mai apropiat imaginii de ansamblu a masinii si a adaugat un set de jante OZ pe 17'', vopsite ulterior la Oradea, la Ocsi din SocietyX.


Jantele nu se potriveau fara un set de suspensii sport reglabile de la JOM, iar impreuna cu ele au mai venit doua evacuari din inox, cu trasee aferente, care intregesc imaginea partii din spate a masinii.

Planurile de viitor cat priveste E46-le se concentreaza indeosebi pe cresterea calitatii, dar si o ramura surpriza care, dupa cum marturiseste Aleks, va fi dezvaluit in premiera mondiala pe 4Tuning. Cand? Poate chiar la sfarsitul acestui an. Pe de alta parte, al doilea proiect PLM Tuning - Fiat Seicento-ul lui morpheusmaster, se va axa pe finalizarea exteriorului, modificarea completa a interiorului, stilizari sub capota si portbagaj, totul intr-un context foarte 'muzical'.

Nu are vreo marca preferata cat priveste tuningul. Ba dimpotriva, este adeptul unui stil cat mai original. "Frumusetea tuningului custom consta tocmai in faptul ca poti lucra tot timpul altceva, alt tip de masina, alt fel de modificari, nu se transforma totul intr-o rutina, de fiecare data modificarile sunt altele, in functie de gustul fiecarui client in parte, totul combinat cu gusturile tale proprii si cu faptul ca poti face si un proiect banal sau indoielnic sa devina placut si interesant", explica Aleks.



Pentru a nu fi tentati sa rezumam o argumentare complexa in mai putine cuvinte decat ar trebui, iata care sunt criteriile de care ar trebui sa tina cont toata lumea cand vine vorba de tuning ca la carte. Din perspectiva lui Aleks, bineinteles.

"Modificarile vizuale ale masinii trebuie intotdeauna sa plece de jos in sus. Ca sa detaliem, atunci cand modificam asa cum trebuie o masina trebuie sa renuntam in primul rand la confort si castigam imagine si placerea de a conduce o masina individualizata, o carte de vizita cu personalitate proprie pregnanta. Primul lucru pe care-l schimbam la masina, daca ne apucam de exterior, sunt suspensiile si jantele.

I can haz tuning: BMW E46 by PLM Tuning


Masinile modificate cu bun gust nu coboara spre asfalt din spoilere, ci din suspensii, asortate desigur cu jante de aliaj de dimensiuni mai mari cu cel putin 2 inch decat varianta stock, altfel castigul de imagine riscam sa il transformam intr-o caricatura numai buna de pus la rubrica de kitsch tuning. In momentul in care am rezolvat primul capitol, putem sa ne apucam de partea cea mai spectaculoasa, si anume pachetul de spoilere, praguri, eleroane si accesorii. Aici deja gusturile proprii isi pun amprenta puternic, totusi sfaturi generale putem contura.

Ca in orice domeniu, si in cazul modificarilor exterioare trebuie sa pastram un echilibru intre aspect si functionalitate. O masina lucrata cu grija, cu investitii majore si cu multe zile pierdute poate cadea in ridicol din cauza a doar cateva amanunte.

Ca sa dam cateva exemple de lucruri nepotrivite, putem aminti demodatele guri de aer de pe capote si cupole, folosite la origini pe masinile de raliu (gurile de aer de pe cupola) si la masinile cu motoare pe benzina mari, care au nevoie de admisie directa de aer cat mai aproape (gurile de aer de pe capota). Daca nu ne decidem sa modificam unul din aceste doua tipuri de masini, mai bine nu apelam la astfel de accesorii.

Un alt element care ne-ar dezavantaja imaginea masinii sunt spoilerele extrem de dantelate si de 'impopotonate' cu guri de aer, dungi, floricele si modele, eleroanele foarte mari, inalte sau late care fac de multe ori masina sa semanene cu o caravana de circ. In sfarsit, un element de care trebuie sa tinem cont de fiecare data cand ne adaugam un element pe masina este integrarea respectivului accesoriu in linia masinii.


O toba finala cu tips rotund, o pereche de stopuri tip Lexus sau un eleron de aluminiu pe o masina germana clasica, un set de faruri cu angel eyes sau cu daylight tip Audi pe o japoneza, linia laterala a spoilerelor diferita (spoilerul fasa cu mult mai jos decat spoilerul spate si la cu totul alta inaltime decat pragurile) sunt acele detalii minore aparent care pot mai degraba sa dauneze in loc sa imbunatateasca imaginea masinii."

I can haz tuning: BMW E46 by PLM Tuning

Cu entuziasmul ramas de la intalnirea la 4TuningDAYS 2010 si cu gandul la surprizele marete anuntate deja, nu ne ramane decat sa ... sa numaram zilele pana la King of Europe, 15-16 Mai, Cluj-Napoca! E46-le va fi la dispozitia tuturor curiosilor, intr-o forma de zile mari. Felicitari, Aleks!

Credit foto: Gabi Tomescu

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (14) Poze BMW E46 by PLM Tuning
mai multe