All for One: BMW E46 by PLM Tuning
Cand l-am intrebat de inceputurile pasiunii pentru masini si, in general, tot ce inseamna tuning, Aleks si-a amintit rapid de primul contact avut cu un Mercedes 190. Masina si-a jucat cu succes rolul de cobai. 3 ani, mai exact. Membru 4Tuning e din 2003, chiar de la inceput, 'multumita prietenilor care mi-au spus ca doi tipi pregatesc un site nou care o sa devina cel mai tare site de tuning din Romania', completeaza mandru Aleks. Deci s-ar putea spune ca e inconjurat de tot ceea ce inseamna masini modificate. Ba chiar supervizeaza bunul mers al lucrurilor ...
Dar sa revenim la batranul Mercedes 190. Dupa ce Aleks a invatat cum se prelucreaza fibra de sticla, a trecut la partea de mecanica si electrica (LED-uri, neoane uder care 'homemade', plus alte gadgeturi adaptate - inclusiv geamuri, trapa, oglinzi electrice). Cand a fost gata, a urmat urmatorul sau proiect, adica E46-le de fata.
Odata achizitionata masina, inspiratia nu a intarziat sa apara. Aleks recunoaste ca si pozele de pe marele www au fost de ajutor, insa cu propria idee despre ceea ce va fi, 'Proiectul Negru', cum il 'alinta' fericitul proprietar, incepuse deja sa capete contur.
"Pentru ca nu aveam suficiente cunostinte sa pot face tot ce-mi doream la calitatea pe care o ceream de la "cartea mea de vizita" am intarziat mult timp, aproape 2 ani, timp in care am mers prin tara la prieteni care faceau deja tuning la modul profesionist, apoi am iesit din Romania prin intermediul oamenilor care mi-au fost aproape si au crezut in visul meu si am vazut cum fac firmele adevarate modificari. Ei toti, prieteni, cunostinte, oameni de tuning din Romania si de afara, forumul nostru, toti au contribuit esential la conturarea a ceea ce avea sa devina cea mai tanara firma de tuning din zona, "PLM Tuning", firma care a aparut si a crescut odata cu proiectul de la care a inceput totul, E46-le, spune Aleks despre pasiunea care a devenit in scurt timp scopul pentru care se trezeste zilnic devreme dimineata.
Modificarile la masina au inceput acum patru ani, cu un bodykit (spoiler fata, spoiler spate si praguri) replica a unuia original. Dupa cateva incidente nefericite acestea au ajuns intr-o forma nu tocmai intreaga si, in contextul unui buget nu chiar prietenos, Aleks a decis sa il creeze singur, a avut ambitia sa le realizeze copii perfecte dupa cele initial montate pe masina.
Urmatoarea etapa a venit de la sine. Doar trebuia mentinut 'ritmul', nu? Aleks a eliminat bandourile de pe portiere si de pe aripi, manerele de pe portierele spate, a realizat un badboy look discret, a eliminat siglele de pe capota si de pe capota portbagajului, a creat un eleron integrat pe portbagaj, a continuat discret pe colturile aripilor spate, a lacuit (cu pigment negru adaugat in lac, pentru a le inchide culoarea) stopurile, farurile si semnalizarile fata, precum si semnalizarile de pe aripi (care sunt si ele adaugate aftermarket toate), a inlocuit oglinzile cu un set mai apropiat imaginii de ansamblu a masinii si a adaugat un set de jante OZ pe 17'', vopsite ulterior la Oradea, la Ocsi din SocietyX.
Jantele nu se potriveau fara un set de suspensii sport reglabile de la JOM, iar impreuna cu ele au mai venit doua evacuari din inox, cu trasee aferente, care intregesc imaginea partii din spate a masinii.
Planurile de viitor cat priveste E46-le se concentreaza indeosebi pe cresterea calitatii, dar si o ramura surpriza care, dupa cum marturiseste Aleks, va fi dezvaluit in premiera mondiala pe 4Tuning. Cand? Poate chiar la sfarsitul acestui an. Pe de alta parte, al doilea proiect PLM Tuning - Fiat Seicento-ul lui morpheusmaster, se va axa pe finalizarea exteriorului, modificarea completa a interiorului, stilizari sub capota si portbagaj, totul intr-un context foarte 'muzical'.
Nu are vreo marca preferata cat priveste tuningul. Ba dimpotriva, este adeptul unui stil cat mai original. "Frumusetea tuningului custom consta tocmai in faptul ca poti lucra tot timpul altceva, alt tip de masina, alt fel de modificari, nu se transforma totul intr-o rutina, de fiecare data modificarile sunt altele, in functie de gustul fiecarui client in parte, totul combinat cu gusturile tale proprii si cu faptul ca poti face si un proiect banal sau indoielnic sa devina placut si interesant", explica Aleks.
Pentru a nu fi tentati sa rezumam o argumentare complexa in mai putine cuvinte decat ar trebui, iata care sunt criteriile de care ar trebui sa tina cont toata lumea cand vine vorba de tuning ca la carte. Din perspectiva lui Aleks, bineinteles.
"Modificarile vizuale ale masinii trebuie intotdeauna sa plece de jos in sus. Ca sa detaliem, atunci cand modificam asa cum trebuie o masina trebuie sa renuntam in primul rand la confort si castigam imagine si placerea de a conduce o masina individualizata, o carte de vizita cu personalitate proprie pregnanta. Primul lucru pe care-l schimbam la masina, daca ne apucam de exterior, sunt suspensiile si jantele.
Masinile modificate cu bun gust nu coboara spre asfalt din spoilere, ci din suspensii, asortate desigur cu jante de aliaj de dimensiuni mai mari cu cel putin 2 inch decat varianta stock, altfel castigul de imagine riscam sa il transformam intr-o caricatura numai buna de pus la rubrica de kitsch tuning. In momentul in care am rezolvat primul capitol, putem sa ne apucam de partea cea mai spectaculoasa, si anume pachetul de spoilere, praguri, eleroane si accesorii. Aici deja gusturile proprii isi pun amprenta puternic, totusi sfaturi generale putem contura.
Ca in orice domeniu, si in cazul modificarilor exterioare trebuie sa pastram un echilibru intre aspect si functionalitate. O masina lucrata cu grija, cu investitii majore si cu multe zile pierdute poate cadea in ridicol din cauza a doar cateva amanunte.
Ca sa dam cateva exemple de lucruri nepotrivite, putem aminti demodatele guri de aer de pe capote si cupole, folosite la origini pe masinile de raliu (gurile de aer de pe cupola) si la masinile cu motoare pe benzina mari, care au nevoie de admisie directa de aer cat mai aproape (gurile de aer de pe capota). Daca nu ne decidem sa modificam unul din aceste doua tipuri de masini, mai bine nu apelam la astfel de accesorii.
Un alt element care ne-ar dezavantaja imaginea masinii sunt spoilerele extrem de dantelate si de 'impopotonate' cu guri de aer, dungi, floricele si modele, eleroanele foarte mari, inalte sau late care fac de multe ori masina sa semanene cu o caravana de circ. In sfarsit, un element de care trebuie sa tinem cont de fiecare data cand ne adaugam un element pe masina este integrarea respectivului accesoriu in linia masinii.
O toba finala cu tips rotund, o pereche de stopuri tip Lexus sau un eleron de aluminiu pe o masina germana clasica, un set de faruri cu angel eyes sau cu daylight tip Audi pe o japoneza, linia laterala a spoilerelor diferita (spoilerul fasa cu mult mai jos decat spoilerul spate si la cu totul alta inaltime decat pragurile) sunt acele detalii minore aparent care pot mai degraba sa dauneze in loc sa imbunatateasca imaginea masinii."
Cu entuziasmul ramas de la intalnirea la 4TuningDAYS 2010 si cu gandul la surprizele marete anuntate deja, nu ne ramane decat sa ... sa numaram zilele pana la King of Europe, 15-16 Mai, Cluj-Napoca! E46-le va fi la dispozitia tuturor curiosilor, intr-o forma de zile mari. Felicitari, Aleks!
Credit foto: Gabi Tomescu
- Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 230 bta... 128.6 Lei Vw passat 2.0tdi dsg 170 cp sportline xenon clima pilot trapa... 3650 € Intinzator curea curea distributie volvo v40 hatchback bta... 98.85 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz m-class... 122.79 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 14500 $ Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8300 €
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz cls c219... 122.79 Lei Set rulment roata audi tt roadster 8j9 bta h1w018bta 214.02 Lei Set rulment roata opel astra f van 55 bta h1x010bta 100.09 Lei
- Set rulment roata lancia y 840a bta h2f005bta 190.74 Lei Set rulment roata bmw 5 e60 bta h1b013bta 291.36 Lei Ford fiesta 1.25i 2007 1600 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6950 € Set rulment roata bmw 3 e30 bta h2b001bta 92.92 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 122.79 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz clk c209... 122.79 Lei Grila radiator transit custom facelift ( 2017-2021 ) 450 Lei Set rulment roata fiat ducato platou / sasiu 230 bta h2c017bta 128.6 Lei
- Set rulment roata renault megane i ba0/1 bta h2r009bta 79.91 Lei Nissan leaf tekna special 2019 23500 $ Scrumiera 3g1863284 volkswagen vw passat b8 [2014 - 2020] 194 Lei
- Set rulment roata peugeot boxer platou / sasiu zct bta h2c017bta 128.6 Lei Set rulment roata renault clio ii bb0/1/2 cb0/1/2 bta h2r009bta 79.91 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2650 €
- Set rulment roata skoda yeti 5l bta h1w018bta 214.02 Lei Set rulment roata vw golf vi 5k1 bta h1w018bta 214.02 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Punte spate nissan qashqai 2010 suv 1.6 i 800 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Vw golf 1.2tsi comfortline bluemotion pdc pilot 105 cp euro 5... 5990 € Set rulment roata renault espace iii je0 bta h2r032bta 253.32 Lei
- Set rulment roata daewoo rezzo klau bta h1x010bta 100.09 Lei Set rulment roata citroËn jumper caroserie 230l bta h2c017bta 128.6 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie opel zafira tourer c... 89.75 Lei