Ce trebuie sa faca in Romania posesorii de masini Volkswagen, Skoda, Audi si Seat diesel?

Ce trebuie sa faca in Romania posesorii de masini Volkswagen, Skoda, Audi si Seat diesel?
  • Motoarele TDI de 1.2, 1.6 si 2.0 litri sunt cele cu probleme
  • Modificarea presupune instalarea unor filtre si softuri noi
  • Peste 12.000.000 de unitati au softul mincinos instalat
Distribuie pe Facebook

La nivel mondial, numarul masinilor dotate cu softul mincinos care pacalea masuratorile noxelor a ajuns la peste 12 milioane de unitati. Aici vorbim de masini marca Volkswagen, Audi, Seat sau Skoda, dotate cu motorizarile TDI de 1.2, 1.6 sau 2.0 litri fabricate intre 2008 si 2015. Evident, o parte dintre aceste automobile s-au vandut si in Romania.

Mai bine de 2 milioane de masini Audi, peste 1 milion de unitati Skoda, cam tot atatea masini Seat si vreo 8 milioane de automobile Volkswagen au fost vandute in toata lumea din 2008 incoace cu motorizarile diesel care sunt suspectate de a avea instalat softul mincinos. Asa ca este firesc sa ne trezim si la noi in tara cu mai multe modele care circula nestingherite pe strazile noastre, modele ce fac parte din acest lot urias de masini deloc legale. Si asta pentru ca sunt subiectul unui scandal urias numit DieselGate in care compania Volkswagen a fost initial acuzata ca pacaleste masuratorile oficiale in Statele Unite, dar ulterior si in Europa.

Este clar ca romanii au fost pana acum destul de orbiti de faima marcii Volkswagen ce se definea odinioara prin cuvinte ca fiabilitate, eficienta si valoare. Aceste atribute au devenit istorie de ani buni, dar romanul de rand tot nu a renuntat la automobilele germane si a continuat sa le cumpere, in ciuda problemelor avute de diverse modele, in ciuda problemelor de garantie si in pofida defectelor de fabricatie. Cu toate astea, romanii au continuat sa cumpere masini Volkswagen, Seat, Skoda si Audi, dovada fiind cifrele destul de bune. Poate ca acest scandal care s-a propagat global le va trage un semnal de alarma acestor indivizi care stiau una si buna: Volkswagen. Si le va arata adevarata fata a unui brand care nu mai este de foarte multa vreme ce a fost candva...

Insa aceste cifre bune la vanzare avute pana acum, intre 2008 si 2015, au dus la vanzarea unui numar destul de mare de masini care sunt acum incadrate in lotul problematic. Pentru ca scopul in viata romanului de rand este un Volkswagen diesel, dotat cu motorul de 2.0 TDI. Pentru multi acest motor care se pare ca polueaza de 40 de ori mai mult decat este declarat in documente, reprezinta chintesenta perfectiunii in domeniul auto, cel mai bun motor din galaxie! Ce-i drept, nu este un motor rau, este economic si silentios, fiabil si rezistent. Insa cu asemenea valori uriase de noxe eliminate pe evacuare, oricine alt producator putea sa faca motoare identice... Mai greu este sa faci un motor si bun, dar si ecologic, care sa aiba noxe sincere, conform legii. Ei bine, Volkswagen se pare ca nu a reusit sa faca asta, asa ca a preferat sa minta.

Chiar si asa, vorbim de zeci de mii de romani care si-au cumparat in perioada asta masini TDI cu propulsoare de 1.2 litri, 1.6 litri sau 2.0 litri. Nu conteaza ca acestea au fost montate pe Passat, Polo, Golf, Fabia, Octavia, Leon, Ibiza, A4, A3 sau Superb. Cert este ca in Romania, la fel ca si in mai toate tarile europene, circula multe masini cu softul mincinos, masini care vor face obiectul unui recall masiv in service. Asadar, ce trebuie sa faca posesorii de asemenea masini?

Absolut nimic. Acesta este raspunsul. Dar nici bine nu le va fi... Pe langa pretul care este in scadere, din cauza ca nu se stie ce le rezerva viitorul, mai este si posibilitatea reala a unui recall. Noi credem ca Volkswagen nu isi va permite un recall de peste 12 milioane de unitati la nivel global. Si cand vorbim de recall, ne gandim la rezolvarea problemei initiale. Nu la dezinstalarea softului ci la modificarea motorului astfel incat sa poata scoate noxele declarate si inregistrate. Interventie ce presupune costuri colosale, pentru ca vorbim de instalarea unor filtre de particule mult mai performante si de modificarea softului electronic astfel incat masina nu va mai avea aceleasi performante. Dar oare vor fi de acord proprietarii masinilor cu asta?

Desi este putin probabil un recall atat de masiv la nivel mondial, pentru ca vorbim de costuri imense care ar falimenta compania fara indoiala, aceasta este singura optiune fezabila. Daca masinile nu vor fi modificate, autoritatile americane si germane care fac masuratorile oficiale vor fi nevoite sa schimbe datele astfel incat masinile nu vor mai corespunde cu limitele legale. Ceea ce se traduce prin taxe mai mari, pret mai mic la revanzare si inapoierea subventiilor acolo unde este cazul.

Sa luam cazul Romaniei. Autoritatile germane spun ca un motor 2.0 TDI care pana acum ne-a mintit ca este conform normei de poluare Euro 5, este de fapt Euro 3. Acestia transmit informatia catre Registrul Auto Roman care modifica baza de date si spune ca anume automobile Volkswagen, Audi, Seat sau Skoda care ar trebui sa fie Euro 5 sunt acum Euro 3. Ceea ce inseamna ca brusc, valoarea acelor masini scade si in cazul schimbarii de proprietar va fi nevoie de o taxa de poluare mai mare de platit. Sa zicem ca Volkswagen face rechemarea in service. Omul se poate duce pentru modificare sau nu se poate duce ca nu il obliga nimeni. Daca Volkswagen face interventia si readuce masina la norma Euro 5, totul este in regula. Daca nu face rechemarea, inseamna ca masinile raman Euro 3 (sau Euro 4, 2, 1 sau chiar non-euro, cine stie?) si proprietarii sunt buni de plata. Proprietari care, la randul lor, vor da in judecata compania Volkswagen...

Concluzia? Mingea este in totalitate in terenul celor de la Volkswagen care acum asteapta niste rapoarte interne si niste masuratori oficiale guvernamentale pentru a vedea care este urmatorul pas. Cei de la VW nu au alta sansa decat sa modifice automobilele cu probleme, toate cele 12 milioane de unitati. Daca vor face asta, au toate sansele sa falimenteze din cauza costurilor uriase. Daca nu fac asta, autoritatile vor schimba datele mincinoase cu unele reale si automobilele nu vor fi mai respecta legea, iar posesorii vor fi buni de plata si vor da in judecata la randul lor producatorul. Adica oricum, Volkswagen plateste. Cum vor alege sa abordeze situatia, doar ei stiu...

Distribuie pe Facebook
mai multe