Programul Prima Masina 2015 a inceput: de ce nu se inghesuie lumea?

Programul Prima Masina 2015 a inceput: de ce nu se inghesuie lumea?
  • Prima Masina trebuia sa inceapa in iarna lui 2014
  • Suma maxima pe care o poate lua cineva este de 50.000 de lei
  • Noul proprietar este obligat sa plateasca CASCO si alte comisioane
Distribuie pe Facebook

Ce, nu stiai ca deja iti poti cumpara prin credit de la banca un automobil nou prin mult-promovatul program Prima Masina 2015? Nici noi, stai linistit. Si asta pentru ca guvernantii nostri au avut grija sa-si ascunda greselile si aberatiile sub pres. Iata de ce Prima Masina 2015 este un credit aberant marca Viorel Victor Ponta.

Dupa ce toti tinerii s-au entuziasmat la vorbele nu tocmai sincere spuse de Victor Ponta aflat in plina campanie electorala referitoare la un nou credit avantajos, atunci cand au fost publicate conditiile, opinia publica s-a rasuflat mai ceva ca o minge de rugby calcata de o basculanta. Intarzierile inexplicabile, minciunile electorale si preturile uriase ale asigurarilor RCA pentru tineri au facut ca interesul publicului sa scada si mai mult. Cu toate astea, cand nimeni nu mai credea ca va vedea lumina zilei, inclusiv noi, la inceputul lunii martie s-a dat oficial drumul la program. Cu toate astea, nu s-a facut reclama, nici publicitate si nici campanie de popularizare a acestui mirobolant credit special gandit pentru tineri. De ce?

Nimic mai simplu: bancile mari i-au convins pe guvernanti sa mearga cat mai pe burta si sa nu mai promoveze creditul Prima Masina Noua. Dintr-un singur motiv: pentru banca, Prima Masina este un credit neperformant care nu le aduce niciun castig. Si asta pentru ca, la sfarsitul perioadei de 5 ani cat dureaza acest credit auto, banca obtine o dobanda destul de mica. Chiar cei de la CEC Bank au facut o simulare elocventa: pentru o valoare de 47.500 de lei imprumutata pe 5 ani, pentru care DAE este de 5,04%, rata lunara este 895,11 lei iar valoarea totala platibila la finalul creditului – 53.706,17 lei. Adica la final vei plati cu 6200 de lei mai multi bani decat ai luat, o suma infima pentru un credit bancar pe 5 ani... Ce-i drept, din acest punct de vedere, avantajul il are clientul, nu si banca.

Dar nu e problema noastra ca acest program nu e in avantajul bancii, nu? Pai si atunci, chiar daca banca nu incaseaza asa mult si dobanda este mica, de ce nu se face coada la ghiseul de depunere dosare? Pentru ca exista niste costuri suplimentare la stat, pe care banca le plateste. Adica tu le vei plati direct bancii. E vorba de o "prima de garantare", constituita din: Comision de risc cuvenit M.F.P. – suma datorata de beneficiarul Programului destinata acoperirii riscului de garantare si finantatii anuale a capitalului necesar Programului: 1% din valoarea garantata (50% din valoarea finantarii), calculat la contractarea finantarii. Si un comision de administrare cuvenit F.N.G.C.I.M.M. – suma datorata de beneficiarul Programului care acopera costurile de evaluare, acordare si administrare a garantiilor acordate de FNGCIMM: 0,49% calculat anual la soldul garantiei (50% din valoarea finantarii). Adica vei mai plati 1% din suma imprumutata la inceput si 0.49% anual...

Insa nici aceste comisioane suplimentare nu ar fi un capat de lume, nu? Ei bine, tinerii care sunt eligibili si se incadreaza la plata ratelor lunare, mai au ceva de platit. E vorba de polita CASCO obligatorie pe toata perioada celor 5 ani de credit. Dar nu orice CASCO... ci unul... mai full, asa. Adica unul cu o limita de fransizare mica, ceea ce inseamna ca vei plati de la bun inceput mai mult. Si aici vorbim despre sume cuprinse intre 250 si 800 de Euro anual, in functie de asigurator.

Bun, deci pana acum avem plata ratei efective, plata unor comisioane, plata asigurarii CASCO pe 5 ani. Ce mai urmeaza? Pai mai avem si obligativitatea soferului de a face toate reviziile noii masini in reprezentanta de la care a luat automobilul. Stim cu totii ce inseamna asta, nu? Pai inseamna costuri mult mai mari la reviziile obligatorii, cu mult mai mari decat la un service de cartier sau multimarca. Bani pe care ii plateste tanarul sofer care a apelat la acest program. Da, dar macar are masina noua!

Pe langa toate cele mentionate mai sus, tanarul sofer va mai avea cheltuieli cu carburantul, plata rovinietei si plata impozitului anual. Iar la final, cireasa de pe tort, nimeni altul decat obligatoriul RCA de care nu scapa nimeni. Adica acea polita de asigurare care poate ajunge chiar si la sume aberante de 2400 de lei anual in cazul soferilor cu varsta cuprinsa intre 18 si 25 de ani... Cert este ca oricum ai da-o, pentru un Logan cu motorul de 1.6 litri, vei plati minimum 800-1000 de lei anual doar pentru RCA... Nu prea e corect, nu?

Ca sa concluzionam, cam asa sta treaba cu Programul Prima Masina si cu lipsa lui de succes:

Avantaj (ca e unul singur): dobanda mica la plata creditului bancar;

Dezavantaje: comisioane suplimentare, polita CASCO scumpa, asigurare RCA cu pret aberant, cheltuieli suplimentare de utilizare, avans 5%, conditiile de eligibilitate;

ASADAR, TU DE CE CREZI CA NU SE INGHESUIE LUMEA SA-SI CUMPERE O MASINA NOUA PRIN ACEST PROGRAM?

Criterii de eligibilitate pentru beneficiarii credi telor „Prima Masina” acordate prin Programul de stimulare a cumpararii de autoturisme noi (in conformitate cu prevederile OUG 66/2014)

O persoana fizica este eligibila in cadrul Programului daca la data aprobarii creditului indeplineste cumulativ urmatoarele criterii de eligibilitate:
(1) are varsta de peste 18 ani la data solicitarii finantarii si are capacitate deplina de exercitiu;
(2) face dovada printr-o declaratie (in forma autentica notariala) pe propria raspundere nu a mai detinut in proprietate un autoturism – bun nou;
(3) autoturismul nou care se achizitioneaza in cadrul programului este produs in spatiul intracomunitar sau provenit din import si este achizitionat de la un comerciant din Romania care are ca obiect de activitate vanzarea a utovehiculelor noi; nu a mai fost detinut in proprietate de catre o alta persoana conform cartii de identitate a autorismului; indeplineste cel putin cerintele minime ale standardului EURO 5 si are un pret de achizitie care nu depaseste suma de 50.000 lei, la care se adauga TVA, conform facturii proforma emise de vanzator;
(4) dispune de un avans de minimum 5% din pretul de achizitie a autoturismului nou, care acopera diferenta dintre pretul de achizitie al autoturismului nou rezultat din factura proforma si finantarea garantata;
(5) se obliga sa nu instraineze, fara acordul finantatorului, autoturismul nou achizitionat in cadrul Programului pe toata durata de valabilitate a garantiei; in anumite cazuri si conditii prevazute in Normele de aplicare ale OUG nr.66/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, poate fi aprobata instrainarea autoturismului, preluarea finantarii garantate si a dreptului de proprietate asupra auoturismului sau novarea obiectului garantiei, dupa caz;
(6) se obliga sa constituie garantiile necesare, atat in favoarea MFP cat si cele catre finantator;
(7) se obliga sa asigure autoturismul nou achizitionat din finantarea garantata printr-o polita de asigurare de tip CASCO pentru Prima Masina; beneficiarul acceptă cesionarea drepturilor derivand din polita de asigurare in favoarea statului roman, reprezentat de M.F.P., si a finantatorului, proportional cu procentul de garantare, pe toata durata finantarii garantate. In caz de nerespectare de catre beneficiar a obligatiei de asigurare a autoturismului, finantatorul are dreptul de a proceda la incheierea politei de asigurare pe cheltuiala proprie si sa recupereze cheltuielile respective de la beneficiar prin orice modalitate prevazută de lege, inclusiv prin includerea acestora in ratele de credit lunare;
(8) la data solicitarii creditului garantat clientul trebuie sa nu inregistreze obligatii de plata restante la bugetul general consolidat/ nu inregistreaza restante la plata altor credite bancare;
(9) indeplineşte conditiile specifice prevazute in cadrul normelor interne de creditare ale finantatorilor

Distribuie pe Facebook
mai multe