Vartej de investitii in jurul Romaniei. Tara noastra ramane varianta de rezerva!

Vartej de investitii in jurul Romaniei. Tara noastra ramane varianta de rezerva!
Pentru perioada urmatoare, se pare ca industria auto din Romania se va limita doar la cei doi mari jucatori prezenti deja in peisajul economic autohton: Renault si Ford.
Distribuie pe Facebook

Desi la nivelul subansamblelor, zonele limitrofe Craiovei au inregistrat o crestere a nivelului de investitii straine (realizand componente pentru diverse marci auto din lume), fabricile noi, ridicate de la zero, par sa evite teritoriul tarii noastre.

Investitorii au pus frana in Ungaria

In regiune, Ungaria pare sa fi luat "caimacul" investitiilor in industria auto. Suzuki, Mercedes-Benz, Opel si Audi si-au stabilit centrele de comanda pentru estul si sud-estul Europei in tara invecinata. Luna aceasta, pe portile fabricii Magyar Suzuki Corporation din Esztergom a iesit automobilul cu numarul 2.500.000.

Pe de alta parte, reprezentantii General Motors au anuntat ca investitia realizata in uzina Opel din Ungaria trebuie sa transforme fabrica din Szentgotthard in cel mai mare centru de productie al motoarelor germanilor din zona. Propulsoarele de capacitate mica, cu litraj de 1,4, 1,6 si 1,8, sunt deja produse la uzina Szentgotthard Flex, acestora urmand sa li se alature alte 17 motoare noi pana in 2018.

Audi si Mercedes-Benz au adaugat deja un al treilea schimb la fabricile construite pe teritoriul Ungariei, la Gyor, respectiv Kecskemet, pentru a tine pasul cu productia masiva a modelelor auto realizate aici.

Fabrica auto chineza in Bulgaria

In urma cu doi ani, fabrica Litex Motors din Lovech a devenit primul pilon de pod al industriei auto din China in spatiul european. Great Wall, cel mai mare producator auto din tara asiatica, si-a pus la punct strategia pentru a-si lansa produsele in spatiul european, mizand pe investitia din Bulgaria.

De aproximativ doua luni, reprezentantii Litex Motors poarta discutii intense cu distribuitorii din Serbia, Romania, Turcia, Ungaria, Slovacia si Cehia pentru vanzarea automobilelor produse in Bulgaria. In prezent, cifra de vanzari a fabricii din Bulgaria se ridica la 100 de exemplare lunar, insa, pana la sfarsitul acestui an, cifra de unitati vandute intr-o singura luna trebuie sa ajunga la 3.000.

Infrastructura, cheia spre buzunarul investitorilor

Ungurii au mizat pe doua elemente-cheie in dezvoltarea capacitatilor industriale din domeniul auto: subventii sub forma de facilitati fiscale acordate investitorilor si o infrastructura rutiera care asigura raspandirea rapida a produselor in toata Europa. Daca prima masura se afla in vizorul Comisiei Europene, care suspecteaza acordarea unor ajutoare nejustificate unor investitori precum Audi, in privinta autostrazilor ungurii ne-au dat o lectie usturatoare.

Practic, 60% din investitiile realizate in Ungaria au vizat initial teritorii din Romania. La noi insa, nici pana la aceasta ora nu s-a reusit racordarea capacitatilor de productie de la Mioveni si Craiova la un tronson de autostrada. Si in acest moment, producatorii Dacia-Renault si Ford sunt nevoiti sa isi expedieze produsele incarcate in autotrenuri pe drumuri secundare, si acelea prost intretinute, generand costuri ridicate in sistemul de aprovizionare si expeditie.

In privinta bulgarilor, acestia au fost indeajuns de inspirati in a-si moderniza drumurile care fac legatura cu Grecia si Serbia, devenind atractivi prin distribuirea rapida a produselor in tarile din jur.

Romania pierde teren

Din acest punct de vedere, Romania pare sa piarda constant teren in fata altor tari din zona. Cele 350 de companii din industria auto din Ungaria asigura locuri de munca pentru 95.000 de persoane, generand o cifra de afaceri cumulata de 9 miliarde de euro. In Romania avem 600 de companii in industria auto, peste 200.000 de angajati si o cifra de afaceri de doar 8 miliarde euro. Daca luam in calcul si faptul ca populatia Ungariei este cu aproximativ 50% mai mica decat cea din Romania, avem o imagine mai clara a impactului economic al investitiilor ratate de statul roman.

Iar industria auto din tara vecina da semne ca nu se va axa numai pe segmentul auto premium, asa cum a facut pana in prezent. Directorul Opel a anuntat ca intentioneaza sa acapareze o parte importanta din piata modelelor low-cost, dominata in prezent de Dacia, prin cateva modele care vor fi produse in Ungaria. Conform directorului Karl-Thomas Neumann, Opel-ul low-cost ar urma sa inlocuiasca pe piata europeana recent retrasul Chevrolet.

Distribuie pe Facebook
mai multe