RCA se scumpeste. Politicienii vor sa dirijeze o felie importanta in buzunarele expertilor

RCA se scumpeste. Politicienii vor sa dirijeze o felie importanta in buzunarele expertilor
RCA se scumpeste! Un prim semnal de alarma a fost tras luna trecuta, cand presedintele Autoritatii de supraveghere Financiara, Misu Negritoiu, a iesit in public pentru a ridica timid din umeri la intrebarea vizand consistenta fondului de compensare a daunelor.
Distribuie pe Facebook

Intre timp, majorarea costurilor pentru asigurarea de raspundere civila obligatorie a devenit aproape o certitudine, expertii prognozand o crestere cu 10-15% a tarifului. In vreme ce soferii din marile aglomerari urbane isi pun mainile in cap de groaza, guvernantii se pregatesc sa dirijeze o importanta suma de bani in buzunarele expertilor si evaluatorilor tehnici auto.

Cu dedicatie

Conform proiectului de lege initiat de parlamentarii arcului guvernamental, un nou organism de tocare a banilor asiguratilor urmeaza sa fie infiintat in perioada urmatoare in Romania. Corpul Expertilor si Evaluatorilor Tehnici Auto din Romania (CEETAR) va fi o "asociatie privata, de utilitate publica, aflata sub controlul Guvernului, prin Secretariatul General al Guvernului caruia ii prezinta anual rapoarte privind sinteza activitatii desfasurate si cazuistica necesara luarii masurilor de imbunatatire a sigurantei pe drumurile publice si de securitate a participantilor la traficul rutier" - se arata in proiectul de lege.

Conform acestuia, constatarile intocmite pentru acordarea despagubirilor pe RCA sau CASCO vor putea fi intocmite numai de catre membri CEETAR.

Abonati la bani privati

Bagatorii de seama cu rang de evaluatori din subordinea directa a lui Ponta vor avea astfel sansa de a prinde o felie importanta din banii privati de pe piata, scapati pana acum din mana guvernantilor. Ca idee, valoarea sumelor derulate pe segmentul despagubirilor se ridica in prima jumatate a lui 2013, numai in cazul unui singur asigurator, la 408 milioane lei pe liniile de asigurari auto CASCO si RCA (sursa Omniasig VIG- n.r.).

Pe piata exista 11 companii care au dreptul sa incheie asigurari RCA. O parte din costurile suportate de asigurator revine agentilor constatatori, ori in conditiile in care guvernul va impune un monopol pe aceasta linie, statul va ajunge sa isi infunde buzunarele dintr-un sector in care principiile concurentiale stabileau evolutia preturilor.

Pe spinarea clientului

Reactia companiilor de asigurare a venit astazi sub forma unui comunicat de presa in care Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) si Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania (UNSICAR) atrag atentia asupra ilegalitatii acestui proiect de lege.

"Proiectul de lege mentionat incalca legislatia in vigoare si are un impact social semnificativ. Clientii companiilor de asigurari vor trebui sa inteleaga ca primele de asigurare auto vor creste semnificativ din cauza costurilor reprezentate de onorariile aferente experizelor tehnice si a altor costuri legate de activitatea de evaluare. Totodata, introducerea unui asemenea sistem ar conduce cu certitudine la complicarea procesului de solutinare a daunelor pe segmentul auto", se arata in comunicatul de presa.

Evaluatorul, intangibil

O evaluare contestata va trebui rezolvata in instanta, ceea ce va scoate mai multi bani din buzunarul tau, dar il va mentine pe evaluator intr-o postura privilegiata, acesta fiind deja inclus intr-o casta cu gir guvernamental din care nu-l poate elimina nimeni.

Scumpire iminenta

Pana la sfarsitul acestui an, politele RCA vor inregistra o crestere de 10-15%, in timp ce la CASCO situatia este inca in studiu. Procentele pot sa nu para foarte mari, dar pretul politelor inregistreaza deja variatii in functie de tarifele practicate de asiguratori.

Pentru aducerea la un nivel acceptabil, diferenta intre pretul cel mai mic de pe piata si maximul practicat de asiguratori ar trebui sa fie de 50%, considera expertii. Ori, in acest moment se intalnesc si decalaje de 300%.

Soferii tineri vor fi cel mai dezavantajati, in acest moment un tanar de 25 de ani, cu un Logan de 1,6 l platind aproximativ 1400 lei anual, in timp ce media pietei oscileaza in jurul a 2300 lei. O ridicare a plafonului minim ar putea, asadar, sa aduca cresteri si de 55% a politelor ieftine.

Distribuie pe Facebook
mai multe