Am fost intr-o fabrica de anvelope si am vazut cum se fac cele mai importante piese auto
- In fabrica lucreaza 1450 de persoane
- Fabricarea se face 24h/7
- Peste 13.000 de anvelope realizate zilnic
Uzina Victoria de la Floresti, judetul Prahova, a implinit 80 de ani. A fost de stat, a trecut printr-un razboi, a fost modernizata, dupa care privatizata si in final cumparata de Michelin. Acum este o fabrica moderna in care lucreaza peste 1450 de persoane si care produce o cifra uriasa de pneuri zilnic: peste 13.000 in 400 de dimensiuni diferite. Am fost acolo si am vazut cum se fabrica cele mai importante piese auto.
Da, anvelopele sunt piese auto. Chiar daca sunt niste consumabile, sunt piese auto. Poate cele mai importante. Deoarece ele tin intregul automobil in contactul cu solul prin intermediul a 4 suprafete de marimea palmei. Daca acest contact nu este bun, automobilul risca sa faca accident. Prin urmare, anvelopa nu doar ca trebuie sa fie in cea mai buna stare, dar trebuie sa fie si de cea mai buna calitate. Asta daca vrei sa te asiguri ca beneficiezi de cea mai buna aderenta si franare, in acel moment cand este nevoie sa franezi urgent si sa eviti un accident.
In Romania sunt mai multe fabrici de anvelope. Noi am vizitat fabrica Michelin de la Floresti. Aici s-au investit bani multi pentru modernizarea fabricii care a luat nastere in 1939 si zona a devenit una productiva, cu multe contributii la buget, dar si cu un numar important de angajati care lucreaza in 3 schimburi, pentru a tine productia pornita 24 de ore din 24. Altfel cum poti realiza 13.000 de anvelope zilnic?
La uzina Victoria-Michelin de la Floresti se construiesc anvelope marcile BF Goodrich si Kleber, doua marci din segmentul mediu detinute de compania Michelin. Am vazut cu ochii nostri cum se fac anvelopele aici, anvelope care ulterior sunt distribuite in toata lumea. De la o mana de compusi chimici si cauciuc, pana la anvelopa finita, totul se intampla in aceasta fabrica din Romania, una din cele mai de succes povesti ale industriei autohtone.
Surprinzator este faptul ca productia de anvelope este mai complexa decat credeam. Aveam impresia ca totul este automatizat si ca omul intervine doar rar sau foarte rar. Nu e chiar asa. Fiecare anvelopa construita aici trece prin mana mai multor persoane din diverse departamente. Pot spune ca fiecare anvelopa este realizata manual, cu ajutorul diverselor utilaje.
De exemplu, diferite materiale de baza, precum cauciuc natural, cauciuc artificial, ingrediente chimice, metal, nailon si altele sunt amestecate pana se fac straturi individuale de cauciuc. Aceste straturi sunt puse manual in niste utilaje care le transforma prima oara in niste carcase. Acestea trec prin mai multe locuri in care li se adauga, tot manual, alte straturi pana ajung la vulcanizare. Aici sunt bagate in niste prese care le dau forma finala. Urmeaza controlul manual facut tot de catre om si paletarea care se face cu ajutorul a doi roboti complet autonomi.
De remarcat este si faptul ca la fiecare etapa, lucratorul care face fiecare procedura este ajutat de senzori si indicatori care il asigura ca anvelopa corespunde dimensiunilor cerute. De la prima etapa in care pare un banal cilindru de cauciuc, pana la anvelopa finala gata de pus pe masina, un cod de bare insoteste produsul pana la iesirea din fabrica. Astfel, in orice clipa, in orice etapa, sistemul stie ce lucrator a facut-o si in ce stadiu este. Practic, o buna parte din munca este realizata manual, insa controlul, verificarea si masurarea se fac automat de senzori, roboti si computere pentru ca produsul finit sa fie de cea mai buna calitate.
Evident, uneori se intampla sa existe si rebuturi. Dar acele anvelope neconforme nu ajung la ultima etapa, cea de paletare, pentru a se pune pe piata. Niciodata. In caz de rebut, adica o anvelopa care are un defect, fie de turnare, de imbinare, de presare, este identificata pe parcursul ei in fabrica de un lucrator si scoasa de pe linia de productie. Chiar si asa, Michelin se mandreste cu un procentaj de 96% productie perfecta, adica fara rebut.
Inainte sa iasa din fabrica, anvelopele care vin de la departamentul control tehnic, ajung in zona de paletare. Aici vin pe o banda rulanta si sunt preluate de doi roboti care le paleteaza automat in cel mai eficient mod, fiind gata de transport rutier. De la Floresti anvelopele pleaca spre toata lumea, echipand automobile cu dimensiunea rotii cuprinsa intre 14 si 20 de inch.
Despre uzina Victoria, veche de 80 de ani, pot spune ca si-a pastrat aerul de odinioara. Adica inca mai gasesti pe ici, pe colo, cate un utilaj vechi, "facut ca pe vremuri" sa reziste 1000 de ani, un cantar vintage cum aveau garile in anii '70, podeaua poarta urmele timpului, ba chiar unii lucratori sunt cei care manevrau sculele si acum 30-40 de ani. Insa tot ce tine de tehnologie si automatizare este nou, iar Michelin investeste continuu in linii noi de productie, dar si in formarea angajatilor despre care spune cu mandrie ca nu le ofera un loc de munca, ci o cariera. Iar cand un investitor asa de puternic precum compania Michelin se gandeste pe termen lung in Romania, sigur e de bine!
Stiam deja ca anvelopele Michelin sunt excelente. Nu degeaba am CrossClimate, Alpin 6 si Primacy 4 pentru circulatia zilnica. Si mai stiam ca nu degeaba sunt mai scumpe aceste anvelope premium. Sunt testate indelung, materialele sunt atent alese, controlul calitatii este aparte, totul pentru ca soferii sa aiba siguranta deplina. In plus, Michelin face ceva neasteptat: ii indeamna pe soferi sa isi foloseasca pneurile Michelin pana la limita admisa de lege in Europa, adica 1,6 mm profil, in loc sa ne zica sa le schimbam mai repede si sa cumparam un set nou. In uzina de la Floresti nu se mai fac anvelope Michelin, ci doar Kleber si BF Goodrich. Tehnologia este aceeasi, la fel si etapele de fabricatie. Nu sunt ganduri de parasire a Romaniei, ci doar de dezvoltare si investitii noi. La uzina Victoria, chiar si dupa 80 de ani, se intampla acelasi lucru: din mainile romanilor ies anvelope care umbla prin toata lumea in siguranta, continuand o poveste de succes cum rar gasesti in acest colt de Europa.
Gasesti anvelope Michelin, Kleber sau BF Goodrigh chiar si facute in Romania de vanzare pe www.PieseAuto.ro
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 €
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €