5 piese auto pentru care Statul ar trebui sa te despagubeasca

5 piese auto pentru care Statul ar trebui sa te despagubeasca
  • Jantele si anvelopele, cele mai afectate
  • Caseta de directie, cea mai scumpa piesa
Distribuie pe Facebook

Asa cum ati vazut intr-o alta stire, un sofer din Londra care a produs niste pagube la masina dupa ce a intrat cu masina intr-o groapa din carosabil, a primit despagubiri de la autoritati. Ei bine, asa ar fi normal sa se intample si in Romania, acolo unde gropile fac o sumedenie de victime in randul pieselor auto.

Anvelope

Stiai ca anvelopele sunt cele mai afectate de gropile din asfalt? Asta pentru ca, din cauza unui canal care nu e la nivel sau a unei gropi adanci, profilul anvelopei formeaza galme in urma unui soc puternic. Evident, am vazut si anvelope taiate pe o lungime de peste 20 de centimetri, din cauza unei sine de tramvai lasata de izbeliste. Adica sunt multe situatii in care pagubele sunt facute de greselile constructorilor sau de infrastructura rutiera de care nu se ingrijeste nimeni. Cat despre gropi, acestea se pare ca "ucid" in medie peste 10.000 de anvelope in Romania. Anvelope care, desi erau cumparate cu 2 zile inainte, sunt bune acum de aruncat iar soferul trebuie sa scoata alti bani din buzunar.

Gropi asfalt

Pivoti

Pe partea mecanica, pivotii sunt cei care preiau cele mai mari socuri din carosabil. Nici bucsaraia sau alte articulatii nu sunt menajate, dar pivotii care sunt niste piese verticale preiau cel mai zdravan lovitura cand dam cu masina intr-o groapa. Pivotii sunt piese de legatura din metal si cauciuc, nu foarte scumpe, dar care pot produce accidente grave in cazul in care nu le schimbam cand trebuie. Au o bila care se invarte intr-o carcasa, iar aceasta incepe sa-si faca joc daca luam mai multe gropi puternic. Dupa care, auzim de la volan cu troncane masina pe orice fel de denivelare. Si, daca uitam sa-l schimbam, riscam sa-l vedem retezat si noi sa pierdem directia, intrand intr-un copac. Intr-o tara cu asfalt civilizat, pivotii nu se schimba niciodata.

Jante

Imediat dupa anvelope, urmeaza jantele, drept cele mai afectate victime ale gropilor. Am vazut cu ochii mei o janta de aliaj, probabil turceasca, spargandu-se ca un bibelou cand a dat intr-o groapa la viteza mare. Chiar si asa, poti sa ai tu cele mai scumpe jante din lume, ca daca dai cu ele in groapa, ti se vor indoi. De fapt, sa zici mersi daca ti se indoaie janta in groapa si nu ti se crapa sau sparge. Pentru ca asa se intampla de obicei la viteza mare: anvelopa face galma si janta se indoaie. Nu mai punem la socoteala si gropile mai mici care iti zgarie janta, bordurile sparte sau vreun canal cu capacul... proaspat furat. E clar ca Romania este o tara plina de surprize, din pacate, negative... mai ales pentru rotile masinii noastre.

Gropi asfalt

Amortizoare

Daca o sa cumperi un autoturism din vest, din tari normale precum Germania, Franta, Italia, Spania sau Marea Britanie, o sa observi ca, desi masina poate avea peste 300.000 de kilomtri la bord, inca are amortizoarele originale. Oare de ce? Pentru ca amortizoarele nu sunt supuse la gropi si la sine de tramvai denivelate. De fapt, nu sunt supuse la stres suplimentar, asa cum se intampla in Romania, cand autoritatile uita sa astupe gropile aparute dupa iarna sau cand mergi cu viteza si te trezesti cu niste canale la 15 cm sub nivelul carosabilului... Asemenea socuri puternice uzeaza semeringurile din amortizoare si acestea incep sa piarda ulei hidraulic. Si, incet-incet, ne dam seama ca masina noastra se transforma intr-o barca.

Caseta de directie

Cea mai costisitoare piesa de pe masina noastra care se strica de cele mai multe ori din cauza gropilor din asfalt este caseta de directie. Nu exista in toata Europa atatea probleme cu casetele de directie ca in Romania, poate doar prin Est, acolo unde strazile sunt mai proaste ca la noi. Adica, in Germania, de exemplu, nu exista conceptul de reconditionare caseta de directie, pentru ca, pur si simplu, nu se strica. De fapt, se strica, dar din alte cauze: se desface un furtun si dispare tot lichidul de servo. Insa niciodata caseta de directia nu trebuie sa se strice de la gropi, asa cum se intampla la noi. De la gropi, de la denivelari si de la sine de tramvai care sunt ca o bordura lasata in mijlocul strazii, se transmit socuri puternice in directie si, in timp, se uzeaza. Asa ajungem cu caseta sa aiba un joc mare si sa ne trezim ca putem sa miscam de volan stanga-dreapta in mers fara sa se intample nimic...

Gropi asfalt

Distribuie pe Facebook
mai multe