5 piese auto pentru care Statul ar trebui sa te despagubeasca
- Jantele si anvelopele, cele mai afectate
- Caseta de directie, cea mai scumpa piesa
Asa cum ati vazut intr-o alta stire, un sofer din Londra care a produs niste pagube la masina dupa ce a intrat cu masina intr-o groapa din carosabil, a primit despagubiri de la autoritati. Ei bine, asa ar fi normal sa se intample si in Romania, acolo unde gropile fac o sumedenie de victime in randul pieselor auto.
Anvelope
Stiai ca anvelopele sunt cele mai afectate de gropile din asfalt? Asta pentru ca, din cauza unui canal care nu e la nivel sau a unei gropi adanci, profilul anvelopei formeaza galme in urma unui soc puternic. Evident, am vazut si anvelope taiate pe o lungime de peste 20 de centimetri, din cauza unei sine de tramvai lasata de izbeliste. Adica sunt multe situatii in care pagubele sunt facute de greselile constructorilor sau de infrastructura rutiera de care nu se ingrijeste nimeni. Cat despre gropi, acestea se pare ca "ucid" in medie peste 10.000 de anvelope in Romania. Anvelope care, desi erau cumparate cu 2 zile inainte, sunt bune acum de aruncat iar soferul trebuie sa scoata alti bani din buzunar.
Pivoti
Pe partea mecanica, pivotii sunt cei care preiau cele mai mari socuri din carosabil. Nici bucsaraia sau alte articulatii nu sunt menajate, dar pivotii care sunt niste piese verticale preiau cel mai zdravan lovitura cand dam cu masina intr-o groapa. Pivotii sunt piese de legatura din metal si cauciuc, nu foarte scumpe, dar care pot produce accidente grave in cazul in care nu le schimbam cand trebuie. Au o bila care se invarte intr-o carcasa, iar aceasta incepe sa-si faca joc daca luam mai multe gropi puternic. Dupa care, auzim de la volan cu troncane masina pe orice fel de denivelare. Si, daca uitam sa-l schimbam, riscam sa-l vedem retezat si noi sa pierdem directia, intrand intr-un copac. Intr-o tara cu asfalt civilizat, pivotii nu se schimba niciodata.
Jante
Imediat dupa anvelope, urmeaza jantele, drept cele mai afectate victime ale gropilor. Am vazut cu ochii mei o janta de aliaj, probabil turceasca, spargandu-se ca un bibelou cand a dat intr-o groapa la viteza mare. Chiar si asa, poti sa ai tu cele mai scumpe jante din lume, ca daca dai cu ele in groapa, ti se vor indoi. De fapt, sa zici mersi daca ti se indoaie janta in groapa si nu ti se crapa sau sparge. Pentru ca asa se intampla de obicei la viteza mare: anvelopa face galma si janta se indoaie. Nu mai punem la socoteala si gropile mai mici care iti zgarie janta, bordurile sparte sau vreun canal cu capacul... proaspat furat. E clar ca Romania este o tara plina de surprize, din pacate, negative... mai ales pentru rotile masinii noastre.
Amortizoare
Daca o sa cumperi un autoturism din vest, din tari normale precum Germania, Franta, Italia, Spania sau Marea Britanie, o sa observi ca, desi masina poate avea peste 300.000 de kilomtri la bord, inca are amortizoarele originale. Oare de ce? Pentru ca amortizoarele nu sunt supuse la gropi si la sine de tramvai denivelate. De fapt, nu sunt supuse la stres suplimentar, asa cum se intampla in Romania, cand autoritatile uita sa astupe gropile aparute dupa iarna sau cand mergi cu viteza si te trezesti cu niste canale la 15 cm sub nivelul carosabilului... Asemenea socuri puternice uzeaza semeringurile din amortizoare si acestea incep sa piarda ulei hidraulic. Si, incet-incet, ne dam seama ca masina noastra se transforma intr-o barca.
Caseta de directie
Cea mai costisitoare piesa de pe masina noastra care se strica de cele mai multe ori din cauza gropilor din asfalt este caseta de directie. Nu exista in toata Europa atatea probleme cu casetele de directie ca in Romania, poate doar prin Est, acolo unde strazile sunt mai proaste ca la noi. Adica, in Germania, de exemplu, nu exista conceptul de reconditionare caseta de directie, pentru ca, pur si simplu, nu se strica. De fapt, se strica, dar din alte cauze: se desface un furtun si dispare tot lichidul de servo. Insa niciodata caseta de directia nu trebuie sa se strice de la gropi, asa cum se intampla la noi. De la gropi, de la denivelari si de la sine de tramvai care sunt ca o bordura lasata in mijlocul strazii, se transmit socuri puternice in directie si, in timp, se uzeaza. Asa ajungem cu caseta sa aiba un joc mare si sa ne trezim ca putem sa miscam de volan stanga-dreapta in mers fara sa se intample nimic...
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 149.99 Lei
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Renault megane 16v 2006 2000 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €