Asa mor oamenii in Romania: cu ce 'opinci' circula incaltate masinile romanilor

Asa mor oamenii in Romania: cu ce 'opinci' circula incaltate masinile romanilor
  • Anvelopele sunt cele mai importante elemente ale masinii
  • Vechimea, starea generala si uzura trebuie verificate anual
  • Explozia in mers si lipsa aderentei, cauze principale de accident
Distribuie pe Facebook

Ajunge sa dai o tura scurta in orice parcare din Romania, in special in Bucuresti, ca sa-ti dai seama ca soferul roman nu pune niciun pret pe viata. Daca te uiti putin mai atent la anvelopele cu care sunt dotate majoritatea vehiculelor, iti dai seama ca te uiti la o bomba pe roti.

Soferii romani nu au niciun fel de grija fata de conducerea prudenta. Toti sunt cunoscatori, s-au nascut piloti de curse, iar "nu mi se poate intampla tocmai mie" este crezul lor de baza. Asa ca avem o tara in care soferii produc accidente grave, pentru ca nu sunt interesati sa conduca defensiv si sigur, ci mai degraba agresiv, ilegal si extrem de periculos. Dar, pe langa impresiile false ale soferului roman de a fi invincibil si foarte bun pilot, mai exista ceva care duce la accidente: starea jalnica a masinilor, in special a anvelopelor. Macar daca acei "piloti" care se cred pe circuit cand merg pe DN1 sau A2 ar avea autovehiculele echipate cu niste cauciucuri bune, dar nu se intampla. Soferii sunt in realitate si periculosi, dar au si masini periculoase. Si cum comportamentul nu se poate schimba asa usor, poate macar anvelopele...

Anvelope uzate

Am dat o tura de 3 minute printr-o parcare cu zeci de masini. Si ce am vazut, m-a socat la propriu. Si anume, foarte multi soferi circula in 2018 cu niste opinci de anvelope, gata sa explodeze in orice secunda, gata sa duca la un accident mortal in orice clipa. Vorbim de cauciucuri foarte vechi, cu peretii laterali plini de crapaturi, cu suprafata de rulare uzata, ajunsa aproape de sarme, cu zero aderenta. Adica niste anvelope care ar fi trebuit de mult timp duse la gunoi sau reciclate.

De exemplu, am vazut pe o masina niste anvelope din 2005. Adica vechi de 13 ani. Sau altele chiar din 2001, ceea ce inseamna ca au fost fabricate acum mai bine de 17 ani. Omul circula cu anvelopele astea acum, in 2018, iar in mintea lui nu este nicio problema. Dar nu numai vechimea este o problema. Am vazut anvelope din 2010, ca cea din imagine, care, desi aveam 8 ani, cu mult peste perioada de viata a unei anvelope, dar totusi nici vechi de 17 ani ca in alte cazuri, erau pline de crapaturi pe flancuri.

Anvelope uzate

Candva, credeam ca soferul roman fara educatie se uita exclusiv la profilul anvelopei ca sa isi dea seama daca e buna sau nu. Adica daca vede ca are "carne" sau "floare", chiar daca e antica si plina de crapaturi, e "noua" anvelopa si merge impecabil. Dar nu e chiar asa. Pentru ca am observat si soferi care circulau cu... zero floare. Adica niste anvelope atat de uzate, incat suprafata de rulare a disparut in totalitate.

Nu mai zic de soferii care circula cu anvelope pline de galme, uzate neuniform, peticite si asa mai departe. Sunt multe exemple care ne dau de inteles ca soferul roman nu are nicio treaba cu educatia rutiera si cu siguranta, foarte putini fiind cei mereu preocupati sa aiba mereu cele mai bune anvelope in functie de sezon.

Anvelope uzate

Dar ce se intampla daca circulam cu anvelopele foarte uzate? Pai sa luam niste exemple.

1. Anvelopa veche, material rigidizat, frana brusca pe carosabil umed, zero aderenta, intri in pom, doi morti;

2. Anvelopa veche, peretii laterali crapati, circuli vara pe autostrada, aerul cald se dilata, poc, te rostogolesti, patru morti;

3. Anvelopa veche, suprafata de rulare uzata, apare pieton in fata pe trecere, frana brusca, te duci sanie, omori un om;

4. Anvelopa veche, suprafata uzata, pietris pe un viraj de pe Valea Prahovei, pierzi aderenta, pierzi controlul masinii, ajungi pe contrasens, 6 morti;

5. Anvelopa veche de iarna, sub 5 mm profil, cobori de la Cota 1400, polei, franezi inainte de viraj, te duci sanie, cazi in prapastie, 4 morti;

6. Anvelopa veche de vara, suprafata de rulare uzata, ploaie pe A1, acvaplanare, pierzi controlul, 2 morti.

Astfel de cazuri sunt cat se poate de reale si se repeta in fiecare an de sute de ori. Romani inconstienti, care isi spun in mintea lor ca ei stiu sa conduca si ca nu li se poate intampla lor, sau care spun ca "bunicii nostri circulau cu aceleasi anvelope 20 de ani", nu se potolesc pana cand nu se confrunta cu o asemenea situatie. Anvelopele uzate sunt o problema uriasa in Romania si legea ar trebui sa fie mai clara si mai severa.

De exemplu, pentru orice accident in care a fost implicata o masina cu anvelope uzate, sa nu se acorde despagubiri. In plus, politistii ar trebui sa aiba niste aparate de masura, iar Registrul Auto Roman sa spuna clar care sunt dimensiunile suprafetei de rulare minime. Cine nu respecta aceste reguli, dar si o vechime maxima a anvelopei, sa primeasca amenda si sa ramana fara certificatul de inmatriculare. Din pacate, in realitate, ajunge sa ai niste opinci cu fulgul care spune ca sunt de iarna, cu sarmele pe afara, ca nu-ti da nimeni amenda...

Tu cu ce iti incalti masina?

Anvelope uzate

Distribuie pe Facebook
mai multe