Motoarele care mananca ulei: ce se intampla, de fapt, cu uleiul care dispare din motor?
- Segmenti uzati
- Semeringuri de supapa uzate
- Turbocrompresor cu joc in ax
Este imposibil sa nu fi auzit de masini care au motoare mancatoare de ulei. Am auzit de unele cazuri in care soferul punea cate 1 litru de ulei pentru fiecare 1000 km parcursi. In general, cam toate motoarele mananca ulei, dar unele doar 50 ml la 10.000 de kilometri, altele chiar si cantitati masurate in litri. Dar unde dispare tot acest ulei?
Chiar daca auzim mai mult despre motoarele diesel ca sunt consumatoare de ulei, in general cam toate motoarele, indiferent de tipul carburantului, consuma ulei. Exista soferi care se pot jura cu mana pe inima ca masina lor nu consuma gram de ulei, insa in realitate absolut toate motoarele consuma ulei, ce-i drept, in cantitati diferite. Producatorii din zilele noastre chiar anunta la masinile noi un consuma de ulei, adica nu sustin ca motoarele nu consuma, ba chiar dau ca fiind normal un consum de 1 litru ulei la fiecare 10.000 de kilometri parcursi.
Daca aveai pana acum impresia ca uleiul este doar pentru lubrifiere si ca nu se consuma, s-ar putea sa ai o surpriza. Daca la fiecare schimb de ulei nivelul pe joja ramane acelasi, inseamna ca s-a consumat foarte putin ulei, maximum 200 ml. Asta este o situatie normal si fericita, care semnaleaza ca acel motor functioneaza in parametri si ca nu are probleme. Dar ce facem cand motorul nostru consuma 1 litru la 1000 de kilometri sau chiar mai mult? Ce facem daca noi punem ulei si se aprinde becul in fiecare luna ca sa adaugam?
Evident, cand uleiul dispare din motor foarte repede inseamna ca avem niste probleme. Iata in randurile de mai jos care sunt principalele cauze ale consumului de ulei.
Segmentii uzati - fum albastru
Segmentii din motor au ca rol izolarea gazelor din camera de ardere de sistemul de ungere. Daca segmentii motorului sunt uzati, uleiul va trece de ei si va intra in camera de combustie, unde va fi ars impreuna cu benzina sau motorina si va ajunge in evacuare, unde va fi eliminat sub forma de fum albastru. Ne dam seama daca motorul sufera de aceasta problema cand masina noastra scoate fum tot timpul, in special la turatie mare, indiferent daca motorul este rece sau cald.
Semeringuri de supapa - fum albastru
O alta situatie poate fi cea in care masina noastra scoate fum albastru pe evacuare doar la pornirea motorului si cand este rece. Aceasta poate fi cauzata de semeringurile de supapa care s-au uzat. Supapele sunt si ele lubrifiate de ulei, insa uleiul este izolat de camera de ardere de niste semeringuri care nu ii permit uleiului din chiulasa sa ajunga in cilindri. Daca semeringurile s-au uzat si au joc mare, uleiul intra si este ars, exact ca in cazul segmentilor uzati.
Scurgere turbocompresor - fum albastru
Cea mai comuna problema a masinilor moderne cu turbina este aceasta. Adica un turbocompresor care se raceste cu ulei, dar care incepe sa aiba un joc mare in axul central si uleiul incepe sa se scurga pe langa garniturile de etansare, ajungand fie in admisie, fie in evacuare. In ambele situatii, uleiul se scurge si este ars, fiind eliminat fum albastru pe evacuare. Aceasta problema este des intalnita la masinile de generatie noua, fie turbo-diesel, fie de tip TSI.
Folosirea unui ulei prea subtire - fum albastru
Daca, cumva ai bagat in motor alt ulei decat cel indicat, cu o vascozitate mai scazuta, acel ulei se va strecura mult mai usor pe langa piesele enumerate mai sus, adica segmenti, supape, ax de turbina, chiar daca piesele nu sunt uzate. Va ajunge in evacuare unde va fi ars si ne trezim ca scoatem fum albastru pe toba finala.
Nu trebuie sa confundam fumul albastru cu fumul alb sau negru. Fumul albastru, care este, de fapt, un bleu deschis, este cauzat numai de arderea uleiului. Adica daca scoatem fum alb pe evacuare e clar ca motorul nostru consuma ulei. Fumul alb este cauzat de arderea gresita a carburantului, adica probleme la injectoare, la pompa de injectie, sau de arderea antigelului. La randul sau, fumul negru este cauzat de o ardere prea bogata in motorina, la masinile diesel. Adica avem un amestec prea bogat cauzat de un filtru de aer blocat, probleme la pompa de injectie, la turbocompresor, la supape sau la valva EGR.
Asadar, motorul unei masini, indiferent de tehnologia lui, indiferent de cine il produce sau de cat de scump este, nu poate fi realizat complet etans, fara nicio marja de joc intre piese, ceea ce face ca ungerea sa nu fie 100% eficienta. Momentan nu a fost inventat un motor cu ardere interna care sa aiba o lubrifiere optima. Asa ca, uleiul ajunge sa fie ars si consumat in procesul sau de ungere. Dar acest lucru e normal! Trebuie sa ne speriem doar daca ajungem sa punem ulei cot la cot cu motorina, sau daca la fiecare schimb ne trezim ca nivelul pe joja scade foarte mult. Chiar se intampla ca mecanicul sa-ti puna 5 litri de ulei proaspat la o revizie, iar la urmatoarea sa scoata doar 2,5 litri... Si te vei intreba unde au disparut 2,5 litri, dar de acum inainte vei sti raspunsul.
- Renault megane 16v 2006 2000 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €