Teoria conspiratiei: anvelopele de vara sunt la fel ca si cele de iarna, asa ca nu trebuie schimbate

Teoria conspiratiei: anvelopele de vara sunt la fel ca si cele de iarna, asa ca nu trebuie schimbate
Romania a ramas din pacate la coada civilizatiei in Europa. Romanii inca arunca gunoaie pe geam, nu se sinchisesc sa stranga dupa cainele lor si scuipa cojile de seminte pe unde apuca. In aceste conditii, ce asteptari sa ai de la soferii romani cand vine vorba de preventie si siguranta rutiera?
Distribuie pe Facebook

Cam 1 din 2 romani se crede cel mai tare sofer de pe suprafata pamanului. Si isi aduce aminte cum conducea el pe vremuri, cand nu stia nimeni ce sunt alea anvelope de iarna, mii de kilometri tot timpul anului fara probleme. Deloc putini sunt si cei care cred ca obligativitatea anvelopelor de iarna este o gaselnita a autoritatilor care au si magazine de cauciucuri, ca sa isi vanda marfa mai bine. Insa, majoritatea romanilor, chiar considera ca anvelopele de iarna nu ajuta la nimic... Ci ca poti avea orice anvelope ai pe masina, deoarece tot soferul face diferenta. Iar unii chiar isi recunosc convingerea ca anvelopele de iarna sunt o vrajeala totala si ca te poti decurca la fel de bine cu cele de vara, dar ca nu te lasa legea...

Da, ai citit bine. Romania inca este in epoca in care soferii cred ca pot trece iarna la fel de bine si cu anvelopele de vara, ca asa faceau si bunicii lor in 1985 si nu au facut niciun accident. E trist sau chiar asta o fi adevarul?

E drept, zeci de ani au circulat romanii pe toate soselele din estul Europei fara sa aiba anvelope de iarna. Si nu prea i-a vazut lumea la stiri in accidente grave, cu totii intorcandu-se acasa zdraveni si bine-mersi. Mergeau romanii cu Dacia 1300 cu pneurile Montana sau Victoria de fabrica si cand erau 40 de grade, si cand erau -30 si ninsoare pana la oglinda. Iarna nu s-a schimbat foarte mult de atunci, nici automobilele care au ramas tot cu volan si 4 roti. Dar s-a schimbat altceva.

Pe vremuri, trecea o masina la 5 minute. Erai singur pe sosea, atat in oras, cat si in afara. Pierdeai controlul intr-un viraj si intrai pe contrasens, ajungeai in sant, nu loveai pe nimeni, scoteai lopata, ieseai din impotmolire si plecai mai departe. Acum, la orice ora, in orice loc, din fata vin masini pe care sigur le lovesti daca ajungi pe contrasens... Aglomeratia si cresterea numarului vehiculelor de pe sosea este o cauza mult mai importanta decat anvelopele in sine. Anvelopele potrivite nu fac decat sa micsoreze sansele de a face un accident.

Inainte erau si alte viteze de deplasare, erau alte autoturisme. Oamenii "alergau" cu maximum 100 km/h acolo unde era autostrada, in rest mergeau incet, ca nu le permiteau nici masina, nici situatia soselelor. Prin urmare, sansele de a se produce accidente grave la viteze mai mici, erau foarte reduse. Acum, toata lumea alearga de zor, o viteza maxima de 100 km/h ni se pare infima acum, toti sunt vitezomani, grabiti si curajosi. Astazi, viteza nu se simte, asa ca avem tendinta sa o calcam tot mai tare. Inainte, cand mergeai cu 80 intr-o Dacie ziceai ca se rupe, asa ca o lasai mai moale...

Da, oamenii treceau fara probleme de iarna cu anvelopele de vara pe vremuri. Si nu pateau nimic. Nici nu faceau accidente, nici nu blocau drumuri. Eventual se impingeau unii pe altii pana ieseau din nameti si isi vedeau de drum. Dar in 2018 nu ar mai putea-o face si sa supravietuiasca.

Anvelopele de vara si cele de iarna sunt identice, nu au diferente. Asa sustin unii soferi, cel mai probabil suparati de legea care ii obliga sa aiba anvelope de iarna cand circula pe carosabil acoperit de polie, zapada sau gheata in Romania. Or fi invidiosi pe cei care au sau pur si simplu naivi, dar cert este ca multi au convingerea ca intre acele anvelope nu sunt diferente. Ambele sunt din materiale pe baza de cauciuc si ambele se conduc bine daca soferul stie ce face, fara sa se produca un accident.

In realitate, orice sofer care considera ca anvelopele de iarna sunt identice si se comporta la fel ca cele de iarna, are probleme la mansarda. Trecem peste testele realizate de autoritati in domeniu, centre de siguranta rutiera, de omologare si certificare, ci ajungem la experienta proprie. Nu ai cum sa nu fi condus vreodata o masina cu anvelope de iarna si sa vezi diferenta.

Cand afara este frig si ninge, anvelopele de iarna isi fac simtite imediat avantajele. Aderenta mare la plecarea de pe loc, la franare, masina e mult mai stabila si simti ca detii controlul. Cu anvelope de vara, masina este peste tot, nu stii unde se duce, unde se indreapta si ce urmeaza sa faca. Si toate astea la viteze reduse, fara sa luam la socoteala si circulatia pe drum intins!!!

In concluzie, de fiecare data cand mai auziti un specialist care spune ca el stie mai bine, ca se poate circula la fel de bine cu anvelopele de vara ca si cu cele de iarna, sa-i dati peste nas. Cu argumente sau chiar la propriu. Poate ca el va circula in ianuarie cu pneurile de vara, ca se crede sofer, dar ce faci daca tu vii pe contrasens si mori nevinovat din cauza ca un idiot a avut convingeri la fel de radicale ca terorismul?

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 19 Noiembrie 2018