Tractiunea integrala, mit sau realitate: chiar avem nevoie de tractiune 4x4?

- Tinuta de drum mai buna
- Aderenta mult mai buna
- Intretinere scumpa
Producatorii din ziua de azi vand tot mai multe masini cu tractiune integrala. De fapt, marci precum BMW, au extins optiunea de a avea tractiune 4x4 la absolut toata gama, inclusiv la nava amiral Seria 7, care pana acum nu a avut asa ceva. Cat despre piata SUV-urilor si micilor Crossovere care au si ele 4x4, putem spune ca este in expansiune. Cu alte cuvinte, lumea vrea tractiune integrala. Dar de ce?
Indiferent ca se cheama Quattro, 4Matic, 4Motion, xDrive sau pur si simplu AWD sau 4x4, tractiunea integrala este tot mai prezenta pe automobilele moderne. Ba chiar, Romania a devenit o tara in care masinile 4x4 sunt tot mai numeroase, lumea incepand sa simta gustul 4x4 la fel cum incepe sa simta si utilitatea cutiilor automate. Dar care sunt avantajele si dezavantajele unei masini integrale?
Tinuta de drum mai buna
Un automobil cu tractiune 4x4 are un centru de greutate mai jos decat unul care are doar tractiune fata sau spate. Pentru ca are o cutie de viteze mai grea, eventual si impreuna cu o cutie de transfer, are cardan, are 4 planetare in loc de doua, toate aceste elemente mecanice fiind pozitionate jos. De aceea, o masina 4x4 este mai grea decat una cu tractiunea pe o singura punte, insa are si centrul de greutate mai coborat. Asta inseamna o tinuta de drum mai buna in viraje si ruliu mai mic. Asadar, daca esti in cautarea sportivitatii, tractiunea integrala este ceea ce vrei.
Siguranta sporita
Cand conduci o masina 4x4 pe un drum virajat, acoperit de gheata, polei sau zapada, ai mai multe sanse sa redresezi masina daca pierzi controlul. In cazul unei masini cu tractiune fata, poti avea nevoie sa accelerezi ca sa nu intri in sant, cu rotile bracate, dar daca acestea sunt pe gheata, o faci degeaba. Daca ai 4x4, sunt sanse ca o punte sa prinda aderenta si totusi sa impinga masina din zona periculoasa. Si mai clara este diferenta dintre tractiunea spate si cea integrala: la RWD, daca accelerezi prea tare intr-o zona alunecoasa, risti sa te invarti pe loc. Nu si daca ai 4x4, doar daca vrei tu sa faci drifturi ca sa te dai in spectacol...
Aderenta mult mai buna
Trecand peste factorul siguranta, care include automat si un control mai bun al masinii pe suprafata alunecoasa, cine conduce o masina integrala mai beneficiaza si de aderenta crescuta. Cel mai bun exemplu este iarna, atunci cand masinile cu tractiunea pe o singura punte mai au probleme cu plecarea de pe loc sau ca sa urce o rampa. O masina 4x4 va trece de obicei pe acolo pe unde alte masini au dificultati, fara sa se impotmoleasca. Iarna, cand autoritatile uita sa deszapezeasca marile bulevarde, cu o masina AWD vei pleca fara probleme de la semafor, in timp ce alti soferi se zbat sa caute aderenta cu tractiunea fata. Sau, in unele cazuri, cand un sofer de Mercedes sau BMW cu tractiune spate da de o rampa, acolo ramane, invartind rotile pe loc. Nu va fi si cazul celor cu 4x4.
Subaru produce doar automobile cu tractiune 4x4
Consum mai mare
Un dezavantaj al masinilor cu tractiune integrala este ca au un consum mai ridicat. Chiar daca masinile sunt cu 4x4 la cerere, adica intra tractiunea spate alaturi de cea fata cand masina simte ca nu are aderenta, adica chiar daca 99% din timp acel automobil circula doar cu FWD, va avea un consum ridicat. Pentru ca vorbim de niste greutate in plus. Iar acele autoturisme care sunt 4x4 permanent, este normal sa aiba un consum ceva mai ridicat decat echivalentul cu tractiune fata.
Cost ridicat
Indiferent ca vrei o masina sau second-hand, daca este cu tractiune integrala va avea un pret de vanzare mai ridicat. Ceea ce este absolut normal, pentru ca se doreste a fi un avantaj, care aduce niste beneficii pentru sofer, asa ca e normal sa coste suplimentar. La fel ca orice alta dotare optionala menita sa aduca un plus de confort sau performanta.
Intretinere scumpa
Orice automobil cu tractiune 4x4 va avea o intretinere mai scumpa decat una FWD sau RWD. De exemplu, un BMW xDrive are doua planetare in plus care se pot strica. Un Opel Insignia, ca sa luam alt exemplu, daca il comandam 4x4 va avea in plus un cardan cu niste flanse de cauciuc care se strica, dar si un diferential in care trebuie bagat ulei. Pana si la o banala inspectie tehnica periodica, adica la ITP, daca avem masina 4x4, ni se vor lua mai multi bani. Sunt mai multe piese in miscare, mai multi rulmenti, mai multe flanse si articulatii, lubrifianti si asa mai departe. Nu degeaba, in timp, intretinerea unui 4x4 este mai costisitoare decat cea a unei masini cu tractiune doar pe o punte.
Concluzie
Putem spune ca in viata de zi cu zi, daca avem un automobil obisnuit, fara pretentii, nu avem nevoie de tractiune integrala. Putem sa mergem mai incet in viraje si cu un Logan, fara sa intram in sant si fara sa avem 4x4. De acord, cu un Audi RS6, putem avea viteza mult mai mare si o trasa mai buna, dar deja nu mai vorbim de masini obisnuite. La fel de bine ne putem descurca si iarna cu o masina FWD daca o echipam cu anvelope de sezon. Sau, de ce nu, cu un BMW cu tractiune spate, de care se sperie lumea cand vine zapada: se va comporta exemplar daca stim sa-l conducem si il echipam corespunzator.
Este corect cand spunem ca o masina 4x4 are avantajele sale. In dinamica sofatului, in siguranta si in performanta. Dar asta vine cu niste costuri, cu niste compromisuri, pe care nu toata lumea este de acord sa le accepte. Cum ar fi daca pe Logan s-ar oferi tractiune 4x4? Nu o va cumpara nimeni. Pentru ca oricum clientii de Logan vor eficienta costurilor, adica sa plateasca putin pe masina si sa aiba un consum redus. Loganul 4x4 ar consuma mult, ceea ce nu e pe placul clientilor. Vrem sa spunem ca cine cumpara o masina cu tractiune integrala stie ce avantaje are, dar si ce minusuri are. Si le accepta. Insa la fel de bine, am putea sa traim cu totii doar cu tractiune fata sau spate, nu?
-
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
Reconditionat 0445110558 0445110455 04123872 4123872 bosch... 850 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
-
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
A6420908580 a6420908680 turbo mercedes c clk cls e g gl glc m... 1750 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1600 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
A6420901100 gtb2056vk garrett turbo mercedes sprinter 3.0... 3000 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
Reconditionat 0 445 110 605 0445110605 bosch injector tractor... 900 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
-
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
-
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
167006205r 0445010799 bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
A 654 090 63 01 a6540906301 6540906301 10009700431... 5000 Lei
-
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
0445118034 a6540700300 bosch injector mercedes c class w206 3.0 1000 Lei
044511112e 13538472208 bosch injector bmw 1 f40 bmw 2 f45 bmw... 1000 Lei


