oooh! ce-mi plac articolele astea despre istoria automobilului.
aici, in cazul de fata, cu atat mai mult, avand in vedere ca are legatura si cu tara noastra.
o sa-l recitesc inainte de culcare... sa pot adormi mai bine. (ca si copii carora li se spun basme) :-P
cand am citit articolul asta , si ma uitam la poze , simteam dedicatie pentru munca, respect si totul corect ... acum poate realitatea era altfel. Pacat ... romanii au fost destepti mereu , dar doar sa faca "smecherii" ... si uite asa sa ales prafu de tara asta
Ai perfecta dreptate, sa fii al treilea exportator din LUME la masini de teren, spune fff multe. si asta se intampla in regimul comunist. Pacat, mare pacat ca o tara frumoasa si FOSTA BOGATA, a ajuns la mana altora care-si bat joc de ea.
Cred ca este suficient (VEZI anul 1908 din citat)
Compania de Transport Public SA Arad este cel mai mare transportator din judeţ asigurând atât transport urban cât şi suburban prin intermediul autobuzelor şi tramvaielor.
Are ca acţionari Consiliul Local Municipal cu 70% şi Consiliul Judeţean cu 30 % .
1869 marchează începutul activităţii de transport public din Arad când s-au pus în circulaţie, pe trei linii, primele tramvaie trase de cai. 19 tramvaie de acest fel vor circula până în anul 1916
1907 - este achiziţionat primul autobuz de către municipalitate
1908- Primăria Arad a înfiinţat Societatea de transport cu autobuzele, societate care a fost prima de acest fel din România....
Avem o istorie auto bogata... totusi am merita si noi un muzeu auto... sa fie salvat cate un model auto gen Aro, Dacia, Oltcit, Tv- autobuze si utilitare, modele ce au circulat prin tara in "Epoca de Aur", la inceputul sec XX, anii '20, '30 etc!! :(
"Era de fapt o sucursala a americanilor de la Westinghouse din Le Havre, Franta. Numele Marta vine de la Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad si a fost prima fabrica din Romania in care s-au construit masini si autobuze."
Nu inteleg cum de era sucursala ,poate ceva licenta americana .MARTA in traducere directa inseamna : Societate maghiara de automobile pe Actiuni Arad .
1908, Marta, Arad.
Formularea corecta ar fi fost: prima masina constrita pe teriotoriul Romaniei de azi. Nu uitati ca pe atunci Aradul (mai exact Transilvania) era parte a Ungariei, nicidecum a Romaniei. Ne putem mandri cu ea poate noi aradenii, poate ei ungurii, dar nicidecum romanii, deorece dupa anexare uzina respectiva a fost desmembrata si distrusa. Cum scria un coleg mai sus MARTA inseamna Societatea pe Actiuni Maghiara de automobile Arad. Mai cititi odatata daca nu va vine sa credeti. Mai vreti alte laude? Tot in Arad ( DAR NU IN ROMANIA) a fost inaugurata prima linie de tramvai electrificata in 1905, cu cativa ani mai devreme, in Timisoara (tot nu in Romania, numele de atunci era Temesvár) a fost inaugurat primul iluminat public electric, tot cu cativa ani mai devreme, la Resiczabánya (azi Resita, dar ati ghicit, tot nu vorbim despre Romania) se forjau elementele de otel din care a fost construit turnul Eiffel. Aici am adus cateva exemple din doar doua orase din Transilvania. Noroc cu anexarea ca altfel unde se mai indreptau trenurile foamei?...
Interesant, poza originala cu autobusul care se vede in circulatie pe o strada din Arad (nu poza luata dn trun catalog pentru export)are niste inscriptii ciudate pe laterale.... Oare ce limba era?
Oare ARADUL,TIMISOARA si altele nu sunt in Ro? Tu care vorbesti in halul asta si denigrezi o tara intreaga esti roman sau nu? Referitor la otelul din cvare s-a facut turnul Eiffel si a fost dus cu carutele la Paris, ar trebui sa te mai documentezi si apoi sa dai pe gura.
Din păcate, nu se menționează nimic despre automobilul Malaxa. Pe internet există cam aceleași, puține informații, despre povestea lui, pe mai multe site-uri. S-a construit un prototip prin 1945, la Reșița, căruia i s-a pierdut urma, din păcate. Nu știu să mai existe vreo documentație, pe baza căreia mașina să se poată reconstrui.
Surse rusești (clubul retromobil) nu mi-au confirmat că ar fi ajuns la Brejnev, dar, mai știi ?
Fac un apel la comunitatea 4Tuning, poate reușim să aflăm mai multe!
Frumos articolul dar are cateva carente de traduceri. Becurile cu acetilena de fapt nu erau cu curent si traducerea din engleza ar fi "Lampa cu acetilena". Sunt cateva greseli, dar daca stii sa le filtrezi ramai cu un articol frumos. Felicitari si atentie la corecturi ca e pacat. Stricati un articol frumos cu greseli de corectura si traduceri.
Bine zicea un coleg ca ar fi interesant un muzeu al automobilului romanesc! Problema e ca unii ar spune ca e nostalgic, sau cripto-comunist, pentru ca majoritatea celor enumerate aici s-au construit in perioada de dupa al doilea razboi mondial... De fapt, multi dintre voi sunt extrem de tineri, nascuti cu putini ani inaintea evenimentelor din decembrie '89 sau dupa aceea. Pe langa aceste vehicule de transport persoane sau marfuri, in Romania se produceau cam de toate: materiale textile, confectii, agrafe, pixuri si stilouri, cuie, strunguri simple sau carusel, transformatoare electrice, locomotive, alimente, etc... Majoritatea mergeau la export; de fapt nici o economie nu se poate baza doar pe consumul intern. Acum importam totul, sau aproape... Exportam resurse naturale (inclusiv mana de lucru, cu sau fara licenta). Sper sa nu avem surpriza neplacuta sa cumparam "masina nationala" fabricata in Maroc si Algeria, pentru ca astfel se va definitiva dezastrul economic in care traim! Pe langa fabrica "Dacia", la productie contribuie o multime de firme producatoare de componente, prestatoare de servicii, ceea ce ar aduce zona Mioveniului langa Valea Jiului...
Felicitari pentru material, desi mai are si mici scapari, insa si sursele de informatii cred ca sunt destul de precare!
DE ACORD. Tractoarele romanesti care mergeau la targuri internationale si veneau cu medalii de aur, despre utilajele petroliere, care utilau marea parte a parcurilor petroliere din toata lumea,.......