Sa-mi fie cu iertare, dar corect nu este "Ceha" in loc de "ceheasca", cand descrii un lucru produs in acea tara? Cel putin suna mai bine fonic, "ceheasca" parca zgarie urechea. Voi cum stiti?
Putin cam exagerat partea cu "a contribuit intr-o oarecare masura la victoria aliatilor" , in rest interesant articolul.
CEH, -Ă, cehi, -e, s. m. și f., adj. 1. S. m. și f. Persoană care face parte din populația Cehiei sau este originară de acolo. 2. Adj. Care aparține Cehiei sau cehilor (1), privitor la Cehia ori la cehi; cehesc. ♦ (Substantivat, f.) Limba vorbită de cehi (1), făcând parte din ramura apuseană a limbilor slave. – Din ceh. čech. Cf. sl. c ĕ h ŭ.
CEHÉSC, -EÁSCĂ, cehești, adj. (Rar) Ceh (2). – Ceh + suf. -esc.
Dupa cum vezi, ambele forme sunt acceptate. DEX 2009.
E interesant designul, atunci nu incercau sa obtina downforce ci portanta, ca la avioane.
Se presupunea ca greutatea masinii e arhisuficienta pt a ii asigura aderanta.
E interesant farul ala din mijloc.
23 iun 2015, 12:29
+4
Comentariu ascuns în urma voturilor negative. Afişează comentariul »
nu prea ma pricep eu in treaba asta cu ingineria mecanica dar nu e cam mica herghelia la asa mare capacitate cilindrica??? sau e ok pentru timpul ala???
ce treaba au caii cu cilindreea?Cuplu motor (adica forta de torsiune sau rotatie) da caii.Poti avea un motor de 6 litri cu 100cai ce are forta mai mare decat unu de 400cai de 2 litri....forta de torsiune este tot ce conteaza si ce te misca din loc...caii putere sunt pentru top gear si amatori ce o ard cu intrebari "da cat prinde".
exista si o formula ca sa afli cati cai genereaza motorul tau . CP = cupluxrpm /5252 (cuplu in lb ft nu nm).Cu cat ai mai mult cuplu si turezi motorul mai tare cu atat ai mai multi cai.Probabil pe vremea aia nu reuseau sa faca motoare ce se tureaza mai bine...probabil materialele erau slabe ,nu existau computere ca sa gestioneze aprinderea si sa le faca mai eficiente.Oricum cei 85 de cai cred ca duceau masina aia la 140km/h.
Ca o completare:puterea[hp]=cuplu[Nm] x turatia[rpm]/7021.55 si asa puteti calcula ce putere(maxima)aveti la turatia de cuplu maxim sau cuplul de la turatia de putere maxima.Adevarul este ca la roata ajunge cuplul si nu puterea care este o notiune abstracta,dar cu toate acestea puterea este cea care conteaza,cuplul fiind doar o componenta a acesteia.Daca ar fi sa neglijam pierderile prin frecare si inertie pe care le sufera forta pana la roata,vom constata ca indiferent in care treapta de viteza ne aflam puterea este aceeasi,in timp ce cuplul variaza in functie de rapoartele din transmisie,totul realizandu-se la sarcina constanta.
Benzina fără plumb care se vindea la stații înainte de 1947-1948 (când a apărut benzina cu plumb pentru publicul civil) nu avea niciodată cifra octanică RON mai mare de 75 și în majoritatea cazurilor avea 65-67.
Asta obliga producătorii să nu construiască motoare cu raport de compresie mai mare de 7:1 și de cele mai multe ori era în zona 5,5:1 - 6:1. Astfel puterea litrică era foarte limitată, în jurul a 25 CP/litru: Tatra T87 compresie 5,8:1 și 75 CP la 3500 rpm, BMW 326 compresie 6:1 și 50 CP la 3750 rpm, GAZ Pobeda compresie 6,2:1 și 50 CP la 3600 rpm etc
Ceea ce înțelegem în epoca modernă prin ”motor clasic, din vremurile de glorie” (Ferrari V12, Chrysler Hemi, Rover V8, Alfa Romeo DOHC, Jaguar XK) e un produs al anilor '60, al epocii cu puține restricții legale și cu carburant cu plumb de 95-98 sau chiar peste. Nici oamenii care erau maturi atunci și sunt moșnegi azi nu înțeleg de ce 120 CP/litru dintr-un motor turbo modern e prea puțin și trebuie să-l modificăm.
Tin sa-l contrazic de domnul autor.. La ora actuala Tatra produce unele dintre cele mai performante utilitare offroad.. si-au schimbat segmentul pe care lucreaza doar...