Jante mai mari si roti mai late: se strica sau nu confortul? Ce dezavantaje sunt? Ghidul soferului 7 Februarie Jante mai mari si roti mai late: se strica sau nu confortul? Ce dezavantaje sunt?
Toate comentariile (13):
4 comentarii 11 puncte
Rotile mai late produc consum mai mare pentru ca suprafata de frecare e mai mare, nu ca sunt mai grele. Cum poti sa zici asa ceva? Doar un copil de 7 ani poate gandi asa. Apoi, daca pui cauciucuri mai late pe jante mai mari, nu se pastreaza confortul pentru, ci scade, asta si in functie de model.
07 feb 2017, 17:00
+1
marius_ciclistu
77 comentarii 14 puncte
Salut. Ai dreptate in privinta suprafetei mai mari, dar nu si in cazul frecarii:) Creste eventual histerezisul (https://en.wikipedia.org/wiki/Hysteresis) nu frecarea. Creste si aderenta dar nu si frecarea. Forta de frecare nu depinde de suprafata. In privinta masei rotilor, sa stii ca prin modul de distribuire a acelei mase pe diametrul rotilor se influenteaza consumul prin inertia care apare. Daca e sa consideram ca o roata mai mica este cel putin la fel de grea ca una mai mare, putem spune sigur ca diametrul "centrului de greutate", impropriu spus, al rotii mai mari este mai mare decat cel al rotii mai mici. Rezulta deci o inertie care genereaza un cuplu rezistiv mai mare la roata mare decat cel generat de inertia rotii mici chiar daca masele lor sunt egale. Referitor la " Apoi, daca pui cauciucuri mai late pe jante mai mari, nu se pastreaza confortul pentru, ci scade, asta si in functie de model." Nu am inteles ce ai vrut sa scrii.
07 feb 2017, 17:24
0
AdrCos
1522 comentarii 2249 puncte
Marius sa stii ca treaba suprafata de contact nu influenteaza frecarea este relativa. Intr-adevar asa invatam in generala si chiar la liceu la fizica. Forta de frecare este produsul dintre normala la suprafata (pe un plan aceasta fiind una si aceeasi cu greutatea) si coeficientul de frecare (care era dat ca si constant). Insa in facultate profesorul de mecanica a afirmat clar si raspicat ca acel coeficient de frecare depinde de mai multi factori printre care temperatura, forma suprafetei de contact si chiar marimea suprafetei de compact. Si ne-a pus pe tabla un desen frumos in care ne-a explicat ca ceea ce am invatat noi in genarala sau liceu (adica faptul ca suprafata de contact nu conteaza) este adevarat doar intr-un caz ideal. Pentru ca in realitate suprafetele de contact nu sunt perfecte si au denivelari (la nivel microscopic) de aceea o suprafata mai mare de contact inseamna mai multa frecare, din cauza imperfectiunii materialelor. Iar in domeniul auto cred ca este destul de elocvent de ce masinile sport au cauciucuri late, ca doar nu or fi asa de prosti inginerii aia sa nu cunoasca pic de fizica.
08 feb 2017, 08:41
0
marius_ciclistu
77 comentarii 14 puncte
Ai dreptate, doar ca depinde de termenul folosit. Eu folosesc termenul aderenta cand vine vorba de materiale elastice, cum e anvelopa, tocmai pentru ca in scoala s-a povestit despre Ff=miu*G specificandu-se clar ca nu depinde de suprafata ci de caracteristicile acesteia. Aderenta contine forta de frecare si mai contine o componenta data de eleasticitatea materialului. Forta de frecare este corelata cu indicele treadwear al anvelopelor printr-o formula dar aceasta nu da aderenta (sau frecarea totala sa zic asa). Ca o alta paranteza, o anvelopa 225/40r18 daca e foarte profilata cu santuri late pentru apa, poate avea suprafata de contact cu solul egala cu o anvelopa 195 60 15 cu profile/santuri foarte inguste. Si ca sa mai dau un exemplu din facultate. Am avut un profesor care a avut legatura cu o fabrica de anvelope (nu mai retin numele). Printe altele spunea ca acele profiluri din anvelope au rolul si de "agatare" a asfaltului/suprafetei de rulare, deci nu putem vorbi de frecare in sensul fizic ideal, cand anvelopa agata o pietricica sa zicem, pentru ca suprafetele lor de contact nu sunt paralele cu solul(sau normala la suprafata nu face unghi de 90 de grade cu acele suprafete), ci sunt la un anumit unghi. Acesta este motivul pentru care anvelopele nu au crampoane identite pe toata suprafata ci mai degraba crampoane de diferite dimensiuni observabile cu ochiul liber.
08 feb 2017, 10:12
0
marius_ciclistu
77 comentarii 14 puncte
"Cand masina avea rotile originale, latimea anvelopei era de 195 cu inaltime 60, de exemplu." Inaltimea aceea este 60% din 195 mm cat este latimea anvelopei(nu a caii de rulare neaparat). "Sa zicem ca acum ai anvelope de 225 latime cu talon 40." Acel 40 inseamna de fapt 90 mm inaltime iar acel 60 de mai sus 117mm. " De ce? Pentru ca anvelopa a pierdut la inaltimea talonului, adica la elongatie, dar a castigat la latime, iar impactul cu obstacolele se imparte la fel." Din experienta pot spune ca simti ca masina e mai ferma si mai "zguduitoare" (nu imi vine alt cuvant in minte acum). "Socul este absorbit diferit, pe latime, nu pe inaltime, dar pe o suprafata similara." As fi curios sa citesc explicatia fizica la acest enunt.
07 feb 2017, 17:30
0
marius_ciclistu
77 comentarii 14 puncte
In primul rand cand schimbi rotile trebuie sa calculezi diametrele rotilor vechi si a celor noi/dorite. Ideal ar fi sa se pastreze acel diametru daca nu vrei sa pierzi din forta masinii/motorului punand roti cu diametru mai mare.
07 feb 2017, 17:43
0
liviuv
181 comentarii 396 puncte
Ma asteptam ca 4tuning sa stie despre ce este vorba cand discutam despre....tuning! Auzi tu, acelasi confort cand ai talonul mai mic? Vrei o tura cu masina mea cu ambele seturi de roti sa faci diferenta? Pe langa dimensiunile anvelopei si dimensiunile jantelor conteaza. Adica aceleasi 225/45 R17 intr-un fel se simt pe o janta 7J si intr-un fel se simt pe 9,5J. Dar sunt chestii de finete si 4tuning nu are timp de asa ceva. Bine ca ne arata ce face Dragnea JR ce sa vorbeasca ei cu cei care au facut pe banii lor si pe masinile lor modificari, nu de "la tata".
08 feb 2017, 09:33
+2
marius_ciclistu
77 comentarii 14 puncte
Salut. Nu trebuie sa condamnam ci sa conversam si sa invatam unii de la altii. Doar asa putem evolua :) Nu inseamna ca daca pe ecuson scrie ca esti expert in tuning, tu le stii pe toate si toti ceilalti stiu mai putin decat tine(prin tine ma refer in general, nu la persoana ta. E inclus aici si autorul articolului).
08 feb 2017, 10:30
0
liviuv
181 comentarii 396 puncte
asa....si parea ta dupa articol si comentarii este......
08 feb 2017, 11:19
0
marius_ciclistu
77 comentarii 14 puncte
Parerea mea este ca nimeni nu le stie pe toate:) In rest am scris in celelalte comentarii ideile mele. Referitor la articole, cand esti obligat sa scrii un anumit numar de articole pe saptamana sau pe zi, nu poti scrie intotdeauna articole care sa fie pe placul tuturor, mai ales cand trebuie sa si traiesti din asta:) Personal, citesc prima data comentariile si apoi articolul fix din acest motiv:)
08 feb 2017, 11:36
-2
liviuv
181 comentarii 396 puncte
Deci nu ai nici o parere. E "la kil" si se accepta. Tu citesti si alte site-uri din domeniul auto, profesioniste? Cum ti se par?
08 feb 2017, 12:37
+1
marius_ciclistu
77 comentarii 14 puncte
Nu citesc in mod constant nimic inafara de 4 tuning pentru ca de aici primesc pe mail actualizari. Cand ma intereseaza o problema legata de domeniul auto, caut pe internet pana gasesc si ma lamuresc in acea privinta. Daca e "la kil" si nu comenteaza nimeni, atunci se accepta:) Dar nu e cazul acum.
08 feb 2017, 12:40
0
marius_ciclistu
77 comentarii 14 puncte
Si, cu parerea mea exprimata, cu parerea ta exprimata si cu a celorlalti care si-au mai expus parerile, autorul articolului a invatat, impreuna cu alti cititiori, ca nu e chiar asa cum scrie in articol;)
08 feb 2017, 12:38
0
Comentează şi tu:
Pentru a comenta trebuie să te loghezi. Login »