Dilema deceniului: cand sa schimbam treapta de viteza, sub 2000 sau peste 2000 rpm? Ghidul soferului 14 Aprilie Dilema deceniului: cand sa schimbam treapta de viteza, sub 2000 sau peste 2000 rpm?
Toate comentariile (6):
marius_ciclistu
77 comentarii 14 puncte
Felicitari pentru articol. Nu am vazut sa fie scris nimic de modul in care acceleram, brusc sau progresiv. Daca acceleram progresiv, chiar daca ajungem la jumatatea turatiei puterii maxime (2750-3500 rpm benzina sau ~2000 diesel), consumul va fi scazut pentru ca folosim motorul in plaja de turatie cu putere mica (puterea=energie/timp, energia fiind oxigen+combustibil in termeni vagi). Daca acceleram brusc si schimbam la turatii mai joase, nu e neaparat sigur ca si consumul va fi scazut. Vorbesc in general. Pentru analiza amanuntita fiecare trebuie sa isi calculeze cum e mai bine sa schimbe treptele de viteza (in functie de rapoartele cutiei, diametrul rotilor, masa masinii si de curba de cuplu pe toata plaja de turatie la diferite grade de apasare a pedalei de acceleratie) analizand graficele de forta/acceleratie in functie de turatie si de viteza.
14 apr 2017, 19:29
0
9 comentarii 0 puncte
1. Daca ai nevoie de puterea maxima schimbi la turatia de putere maxima, undeva la 3500-4000rpm pentru diesele si 5500-6000 la benzinare. Faci asta cind esti in dificultate intr-o depasire, cind faci liniute, cind esti pe circuit, cind nu te intereseaza consumul. 2. Daca ai nevoie de putere intr-un mod "sportiv", adica sa mergi un pic ( mai mult) mai incisiv, mai agresiv, atunci schimbi la cuplu maxim ( un pic peste turatia de cuplu maxim), adica la diesele undeva la 2500-2600 rpm, la benzinare la 3500-4000 rpm. In acest fel poti merge "cind te-a enervat un coleg de trafic", sau in diferite alte situatii, ca serpentine in urcare, depasiri repetate in coloana, etc. E un compromis intre sportivitate si consum, cu accent pe sportivitate. 3. Daca ai nevoie de putere numai pentru a nu merge batrineste, adica sa nu deranjezi participantii la trafic cu mersul tau de "melc", sa nu incurci, sa nu deranjezi, atunci schimbi undeva sub turatia de cuplu maxim, nu prea departe. La diesele undeva la 2000 rpm, la benzinare undeva la 2500-3000 rpm. E un compromis intre consum si sportivitate , cu accent pe consum. 4. Daca chiar vrei sa mergi la consum atunci schimbi undeva la dublul turatiei de ralanti, la diesel undeva la 1500-1600 rpm, la benzinare la 1900-2000 rpm. Conditia ESENTIALA pentru a merge asa este ( pentru masinile turbo, pentru cele cu filtru de particule) SA NU ACCELERATI BRUSC. Daca aveti nevoie de aceasta accelerare schimbati inferior si accelerati, dar NICIODATA subturat !! Acest stil de mers este conceput pentru mentinerea masinii la viteze aproximativ constante intr-un trafic ce permite acest lucru. De obicei soferii care abuzeaza de acest stil incurca lumea in trafic. Am spus de obicei, nu intotdeauna ! Toti soferi folosesc stilurile 2-4 in mod normal de condus. Stiinta condusului intrafic consta din a sti cind sa folosesti un stil sau altul de condus. NU EXISTA sofer care sa foloseasca doar un singur stil de condus, oricit de pilot ar fi, oricit de mel
14 apr 2017, 20:22
0
marius_ciclistu
77 comentarii 14 puncte
Salut. Cand spui "Daca ai nevoie de putere" cred ca te referi "Daca ai nevoie de forta de tractiune". E o imensa diferenta intre putere si forta de tractiune:).
14 apr 2017, 20:34
0
9 comentarii 0 puncte
La un interviu de angajare : - Ne puteti spune ce are 4 roti si merge ? - Da, masina ! - Fals, noi ne refeream la Peugeot ! - Acum pot sa va intreb si eu ceva pe dvs. ? - Da, spuneti ! - Ce sta pe marginea trotuarului si-si vinde farmecele contra unor sume de bani ? - Curvele ! - Fals, eu ma refeream la mama dvs !********Cam atit ca raspuns la raspunsul tau ! ****** In viteza 1 ai cea mai mare forta de tractiune, nu in viteza a 6-a , la aceeasi rpm. Habar n-ai ce vorbesti, aici e vorba de putere adica lucru mecanic supra timp , daca chiar te intereseaza ! Nu te mai baga in seama daca esti paralel ! Forta de tractiune este cuplul la roata inmultit cu raza rotii ! In viteza 1 ai cuplu la roata in jur de 800-1000 nm, in viteza a 6-a, abia daca ai 100 nm. Mai citeste si dupa aia da-te mare !
14 apr 2017, 23:24
0
marius_ciclistu
77 comentarii 14 puncte
Amin. Sarbatori fericite!
14 apr 2017, 23:37
0
503 comentarii 588 puncte
Mda...articol care sa-mi spuna cand ar trebui eu sa schimb treptele.Pfff! Penibil! :))) Le schimbi optim in functie de situatie. Vrei sa mergi ca melcul la consum, schimbi pana prin 2000 dar cu consecinte la motor (depuneri), vrei sa ai grija de masina, eh, pai atunci ii folosesti toata plaja de turatii, macar din cand in cand, iar in depasiri n-o ierti si mergi pana in zona de cuplu maxim.
15 apr 2017, 04:01
0
Comentează şi tu:
Pentru a comenta trebuie să te loghezi. Login »