A murit tuningul auto? Istoria tuningului din Romania si ce "se poarta" in 2018?

A murit tuningul auto? Istoria tuningului din Romania si ce "se poarta" in 2018?
  • In 2004, prima expozitie de tuning romaneasca
  • 2006, prima editie de 4TuningDAYS
  • In 2012, piata de tuning incepe sa dispara
Distribuie pe Facebook

Vremurile in care cine avea cea mai multa fibra de sticla pe masina era si cel mai tare, au apus. La fel cum au apus si vremurile kiturilor exterioare extravagante, eleroanele cat snowboardul si jantele cu spinnere. Cu toate astea, tuningul auto a mers mai departe si s-a schimbat mereu. Iata cum va arata in 2018.

Se intampla acum 14 ani, in vestul Romaniei. In 2004 aveau loc primele expozitii cu masini modificate la Cluj-Napoca, Arad si Oradea. Nu multa lume isi da seama cat de importante au fost miscarile pasionatilor din vest, deoarece au dat startul unei frenezii in domeniul tuningului la nivel national. O frenezie care a durat, din pacate, destul de putin.

Tuning Romania

Romanii s-au lovit de fenomenul tuning destul de greu, la finele anilor '90. Cand in tari din vest se organizau saloane auto si evenimente monomarca dedicate masinilor modificate, la noi in tara debuta un altfel de tuning limitat la stickere BOSS, Nike si aripioare de rechin. Au urmat niste jante aduse de afara, tobe sport, o folie pe geam si o maciulie cromata la schimbator.

Tuning Romania

2001 a fost un alt an important pentru tuningul romanesc. Atunci vedeam la Cinema sau downloadam de pe DC++ Fast and Furious. Filmul care a declansat nebunia masinilor cu adevarat tunate. Acum a fost momentul in care au inceput sa apara firme de tuning care aduceau piese de caroserie, interior si motor. Tot mai multi pasionati voiau sa schimbe aspectul exterior al masinii, asa cum au vazut in film, sa puna kituri exterioare uriase, jante cromate si eleroane mai mari ca o banca din parc. Incepea epoca fibrei de sticla.

Numarul tot mai mare de masini modificate a dus, negresit, si la aparitia unor show-uri de profil. Toate masinile se etalau pe forumul 4Tuning, acolo unde erau si anuntate si organizate evenimentele. Arad, Cluj-Napoca si Oradea au fost primele orase in care s-au organizat evenimente de tuning in spatii exterioare. Au urmat evenimente si in alte orase, inclusiv la Bucuresti, in locatii inchise.

Tuning Romania

2006 a fost primul an in care s-a organizat 4TuningDAYS, un eveniment auto de anvergura cu participare internationala. Au inceput sa apara publicatii scrise despre tuning si modificari auto, magazinele de tuning s-au inmultit, iar vanzarile mergeau ca pe roate. Toata lumea isi comanda jante, kituri exterioare, eleroane, tobe sport, frane mai mari, amortizoare sport, faruri cu lupa, scaune scoica si asa mai departe.

Tuning Romania

In 2009 s-a mai intamplat ceva. Tot la evenimentele 4TuningDAYS au inceput sa fie organizate si drifturi. La inceput, doar amatoricesc, participa oricine, facea show, mai mult cerculete si burnout decat drift adevarat. Asa, o joaca a devenit ceva serios si a aparut Campionatul National de Drift. Tuningul luase o intorsatura majora: lumea nu mai dorea frumusete ci dorea performanta. Un an mai tarziu, majoritatea magazinelor de tuning erau in groapa si dispareau din peisaj.

Tuning Romania

In 2011 a avut loc la Bucuresti un eveniment urias, numit Drift Grand Prix. Un eveniment la care au participat multi piloti profesionisti de drift din strainatate, piloti care le-au dat de inteles romanilor ca acesta este un motorsport in toata regula. A fost momentul in care pilotii romani si-au dat seama ca ce faceau ei pana atunci era o gluma. Asa s-au nascut piloti de drift romani profesionisti care obtin rezultate fenomenale si acum in acest sport.

Cat despre tuning, prin 2012 piata era deja pusa la pamant. Nu mai existau magazine, nu mai existau reviste, nu mai exista cerere. Lumea nu mai dorea kituri exterioare sau jante cu spinnere, nici eleroane sau prize de aer pe capota: acum, toate aceste lucruri erau considerate kitsch-uri.

Tuning Romania

Datorita accesului la informatie prin intermediul internetului, dar si din cauza crizei financiare, piata de tuning din Romania a murit complet in 2012, dupa ce s-a bucurat de vreo 6 ani de succes urias. De fapt, tuningul invechit murise, in timp ce tuningul modern abia se nascuse.

Romanii pasionati care nu concepeau sa-si lase masina stock au inceput sa abordeze un al stil de modificare a masinilor. Un stil mai curat, mai putin extravagant, mult mai ieftin, dar cu rezultate finale extrem de spectaculoase. Se numeste Stance si inca este prezent printre noi, pana la aparitia unui nou curent. Jante mari, garda la sol cat mai mica, o caroserie cu cat mai putine elemente vizibile, adica manere, embleme, prize, toate ascunse. Un stil minimalist care simplifica automobilul la cote extreme. Cu cat mai joasa masina, cu cat mai mic spatiul dintre anvelopa si aripa, cu atat mai bine.

Tuning Romania

Daca magazinele de tuning disparusera, nevoile s-au shimbat, asa ca au aparut alte business-uri. Ateliere mici realizau suspensii pneumatice personalizate, altele reconditionau jante, altele modificau caroseriile in metal si altele aduceau de afara tot felul de accesorii si elemente de styling. Acesta este si prezentul domeniului tuning in Romania.

Insa anul 2018 aduce cateva schimbari la acest capitol. Se pare ca tot mai multi pasionati vor sa abordeze stilurile japoneze de tuning. Primul ar fi cel cu un "camber" extrem, adica roti inclinate, de parca fuzetele ar fi rupte. Alt stil este cel al masinilor sport japoneze echipate cu elemente retro, originale JDM. Si altul ar fi modificarea unor automobile cu o caroserie diferita, gen camionete, masini break, SUV-uri si chiar tot felul de autoturisme electrice.

In 2018 vom mai vedea ceva in Romania: multe masini vechi, clasice, modificate. Pentru ca asa fac strainii, iar rezultatele sunt exceptionale si arata superb. Asadar, de la vechiul stil cu airbrush pe capota, pleoape la faruri si toba cvadrupla la un BMW Pisicuta 316i, vom ajunge la tuningul masinilor clasice. Ceea ce nu este rau deloc!

Foto: StanceNation.com

Tuning Romania

Tuning Romania

Tuning Romania

Tuning Romania

Tuning Romania

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (14) Poze Tuning Romania
mai multe