Adio cauciucuri de iarna - unda verde la schimbatul anvelopelor de vara!

Este oficial: temperaturile scazute sunt de domeniul trecutului. Chiar daca noaptea termometrul inca arata 3-4 grade Celsius, ziua, cam pe tot teritoriul tarii noastre, temperatura medie anuntata de meteorologi este de 10 grade si este in crestere. De ce este bine sa trecem la anvelopele de vara cat mai repede, poti afla chiar acum, aici.
Distribuie pe Facebook

Constructorii cei mai mari de anvelope, precum MICHELIN, ne-au invatat ca anvelopele de iarna trebuie montate atunci cand temperatura mediului este mai mica de 7 grade Celsius. Cand insa aceasta temperatura creste si ramane constant peste acest nivel, e bine sa trecem la cauciucurile destinate sezonului cald.

Este vremea sa facem schimbarea?

Da. Conform meteorologilor, vremea din Romania este in continua incalzire. Daca acum, temperatura medie oficiala pe timp de zi este de 10 grade, se pare ca peste 1 saptamana va creste la mai mult de 15 grade. Evident, tendinta de crestere va continua, urmand ca in jurul datei de 1 Mai sa inregistram o temperatura medie la nivel national de 18 grade.

Pe timp de noapte insa, in aceasta perioada, mai sunt zone in Romania in care termometrul arata si 0 grade. Daca stim ca avem de facut drumuri noaptea, riscam sa dam de portiuni cu polei sau gheata, asadar este bine sa mai amanam schimbatul anvelopelor. Dar numai in acest caz!

Insa majoritatea dintre noi folosesc masina pe timp de zi, cand, chiar daca termometrul arata 15 grade, asfaltul este mai cald, datorita soarelui. Deci este bine si recomandat ca sa trecem cat mai repede la cauciucurile destinate sezonului cald.

Adio cauciucuri de iarna - unda verde la schimbatul anvelopelor de vara! Adio cauciucuri de iarna - unda verde la schimbatul anvelopelor de vara!

De ce sunt mai bune anvelopele de vara cand e cald?

Am scris de mai multe ori care sunt diferentele dintre anvelopele de iarna si cele de vara. Insa nu strica niciodata sa incercam sa transmitem mesajul ca fiecare anvelopa are scopul ei si trebuie folosita ca atare.

In primul rand, o anvelopa de vara este special conceputa sa mearga in conditii de temperatura mare. Cu alte cuvinte, materialul din care este facut un cauciuc de vara este diferit fata de unul de iarna. Un cauciuc de vara are o rezistenta mai mare in timp, fiind special realizat ca sa reziste la frecarea cu asfaltul fierbinte, cu praful, pietrele si nu numai.

O anvelopa de vara este in general conceputa sa reziste la viteze mai mari. Daca iarna nu prea poti merge repede, pentru ca tii la siguranta ta si nu vrei sa risti un accident cand este polei, gheata sau zapada pe jos, vara cu siguranta vei calca mai tare pedala de acceleratie. La asta s-au gandit si constructorii de anvelope si au facut in asa fel incat aceste cauciucuri dedicate sezonului cald sa fie sigure la viteze mari.

Daca pana acum te-am convins ca anvelopele de vara sunt mai rezistente la caldura si la viteze mai mari, trebuie sa stii ca sunt si mai sigure. Cum se traduce siguranta la un cauciuc? Simplu. Prin aderenta. O anvelopa de vara va frana mai bine pe asfalt uscat si va adera mai bine pe suprafata carosabila in viraje, crescand astfel sansele soferului de a evita un accident.

Ultimul motiv pentru care cand da caldura, anvelopele de vara sunt mai bune, il reprezinta... economia de carburant. Da, este dovedit si este adevarat. O anvelopa buna este conceputa in urma unor teste cu multe sute de mii de kilometri in spate. O anvelopa buna va avea atat maximum de aderenta, cat si o suprafata speciala care sa confere un contact optim cu solul, pentru un consum redus.

Asadar, e bine sa trecem la anvelopele de vara pentru ca sunt mai sigure, rezista mai mult, contribuie la economia de carburant si rezista la viteze mai mari.

Cum stiu daca anvelopele mele de vara mai sunt bune?

Trebuie sa te uiti la doua lucruri: data de fabricatie a anvelopei si aspectul general. Data de fabricatie este data de DOT, adica inscriptia de pe lateralul anvelopei care iti va spune saptamana din an si anul fabricatiei. De exemplu, DOT 2105 inseamna saptamana 21, anul 2005. Citeste AICI toate detaliile despre semnele si inscriptiile de pe anvelopele tale!

Adio cauciucuri de iarna - unda verde la schimbatul anvelopelor de vara!

In general, un cauciuc care sa confere maximum de siguranta nu trebuie sa fie mai vechi de 5 ani. In timp, cauciucul isi pierde din proprietati si se crapa, lucru ce poate duce la explozii in mers si accidente.

Chiar daca avem anvelope cu un an de fabricatie recent, e bine sa ne asiguram ca este intr-o stare tehnica buna. Aici trebuie sa ne uitam la suprafata de rulare, sa fie uzat uniform, la adancimea profilului si la eventuale galme sau defecte. Mai precis, o anvelopa, indiferent de cat este de noua, nu mai trebuie folosita daca profilul sau este mai mic de 3 mm sau martorul de uzura este la nivelul profilului.

Daca anvelopa are uzura inegala, cauzata de geometria rotilor, aceasta nu mai este buna. La fel si daca intalnim pe laterale galme, crapaturi, gauri sau bucati de cauciuc sarit. Gaurile se pot repara la vulcanizare, dar este bine sa evitam anvelopele "reparate".

Ce sa cumpar: anvelope noi sau anvelope resapate?

La aceasta intrebare am dat deja raspunsul AICI, cu toate detaliile posibile. Citeste si fa alegerea potrivita, in functie de nevoile tale.

Adio cauciucuri de iarna - unda verde la schimbatul anvelopelor de vara!

Intretinerea anvelopelor de vara

Ca sa te bucuri de siguranta si sa te asiguri ca nu scoti bani aiurea din buzunar, trebuie sa stii cateva lucruri. Acestea se aplica si la anvelopele de iarna. In primul rand, trebuie sa te asiguri ca ai mereu o presiune constanta si buna in toate anvelopele. Fie ca verifici personal, fie ca te duci la vulcanizare, sau simti o diferenta in volan, trebuie sa fii sigur ca ai presiune buna peste tot.

Asigura-te ca anvelopele tale sunt echilibrate corect. Nu e nicio rusine sa te duci langa cel de la vulcanizare care le echilibreaza, ca sa fii sigur ca nu face economie de plumb si isi bate joc de siguranta ta. O anvelopa echilibrata bine nu se va uza in plus si inegal, dar iti va conferi si un mers confortabil si sigur.

Mai este bine sa te asiguri ca mereu, la orice montaj, ti se pun valve noi. Si cel putin o data pe an, e bine sa te duci la un centru de geometrie, care sa-ti alinieze rotile cum trebuie. Si in ultimul rand, atunci cand le "descalti", trebuie sa le depozitezi intr-un loc ferit de soare si caldura excesiva, asa cum trebuie sa faci si cu cele de iarna.

Respecta-ti anvelopele si te vei bucura de ele mai mult, vei conduce in siguranta si nu vei arunca banii aiurea pe fereastra.

Concluzia? Fa-ti programare cat mai repede la un centru auto sau la vulcanizare. E bine sa te programezi pentru ca vine o perioada aglomerata. Un schimb de roti, pe aceleasi jante, cu tot cu echilibrat, te va costa cam 100 de lei. Daca insa ai deja montate anvelopele de vara pe alte jante, asigura-te ca sunt echilibrate si te va costa numai 50 de lei montarea lor.

Fii sigur insa ca mai sunt bune anvelopele tale de vara! Daca nu, cauta unele noi, pe dimensiunea dedicata masinii tale. Poti afla de AICI care sunt diferentele dintre un cauciuc scump si unul ieftin. Alegerea iti apartine, dar este bine sa fii informat, pentru ca stim ca tii la siguranta ta si a pasagerilor tai, dar si la comportamentul masinii tale si la a economisi cat mai mult bani. O vara plina de drumuri proaspat asfaltate iti uram!

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (18) Poze Totul despre anvelopele auto
mai multe