EDITORIAL: De ce nu vrea Dacia sa-si recunoasca trecutul dinainte de Logan?

- Amprenta Renault a aparut prima oara pe SuperNova
- Dacia Logan a fost primul produs 100% proiectat de francezi
- Dacia a inregistrat in 2013 cea mai mare crestere europeana pe piata auto
In 1999, Grupul Renault a cumparat marca romaneasca Dacia. Au trecut de atunci 15 ani in care Dacia s-a dezvoltat, a inflorit, si-a marit gama si s-a bucurat de un succes colosal la nivel mondial. Nimic de reprosat aici. Problema este alta. In timp ce Renault, Citroen, Peugeot sau orice alta marca europeana se mandreste cu trecutul sau, indiferent prin ce maini a trecut compania, Dacia parca a sters cu buretele orice s-a intamplat inainte de a fi cumparata de Renault. E corect?
Grupul Renault nu vrea sa promoveze masinile Dacia care azi ar putea fi considerate drept copii sau imitatii de Renault 8 si Renault 12. Multa lume nu stie ca exista un depozit la Mioveni care ascunde masini concept si prototipuri realizate de Dacia de-a lungul vremii, la fel si exemplare din toate modelele fabricate inca din anii '60. Acestea insa sunt niste secrete bine pastrate, dar lasate in paragina. Trecutul pentru Dacia nu inseamna nimic, din pacate...
Sa incepem cu 1966, cand Ceausescu a pus piciorul in prag si a zis mandru: Trebuie sa avem o masina nationala! Insa el a fost constient ca pentru a incepe o industrie auto, trebuie sa o faca treptat, pas cu pas, dar si inteligent. Asa ca nu s-a aruncat sa realizeze o masina de la zero. Ci, in schimb, a apelat la Renault, carora le-a platit o frumoasa suma pentru a putea realiza modelul Renault 8 sub numele Dacia 1100. Adica a platit o licenta, asa cum se procedeaza si azi.
In 1968, romanii aveau posibilitatea sa cumpere primul automobil romanesc. De fapt, romanesc doar cu numele, ca fabrica infiintata in 1966, numita Uzina de Autoturisme Pitesti (UAP), a inceput fabricarea acestor masini prin... asamblare. Adica Romania a cumparat piesele din Franta, iar la Mioveni doar le asambla. Si asta s-a intamplat pana in 1972, cand s-a pus la punct linia de productie a pieselor romanesti.
Asadar, Romania a debutat in industria auto cu asamblare, nu cu fabricare. Dar nu e nimic de condamnat aici. Poate doar curajul de a face niste investitii uriase, cu pierderi mari in primii 5 ani de vanzari ale modelelor 1100 si 1300 frantuzesti. Dacia a inceput sa faca profit abia cand a dat drumul la construirea propriilor piese, in toate uzinele din tara (Craiova, Brasov, Bucuresti, Ploiesti, etc.).
Multa lume nu isi da seama ca absolut toate masinile Dacia 1100 erau realizate cu piese din Franta, la fel si primele modele de 1300 fabricate pana in 1972. De fapt, noi nu realizam ca in aceasta perioada, Ceausescu a investit foarte multi bani, fiecare masina Dacia vanduta fiind de fapt o pierdere. Insa rabdarea si dezvoltarea la acea vreme si-a spus cuvantul. Si cand s-a dat drumul industriei la nivel national de uzine si subansamble (piese electrice, vopsea Policolor, motoare Brasov, etc.) marca noastra romaneasca a vazut primii bani pe plus.
Haideti sa o scurtam, ca vreau sa ajung in ziua de azi. Pe vremea lui Ceausescu, masinile Dacia au avut un succes real. De fapt, si cele de la ARO sau Tudor Vladimirescu (Rocar). La fel ca si in ziua de azi, Dacia exporta pe vremea lui Ceausescu mai bine de 80% din productie. Situatia aceasta fericita pentru marca Dacia s-a transformat insa din roz, intr-un maro inchis. Adica in '89, cand, odata cu Revolutia, s-a tras cortina peste tot ce insemna industrie auto.
Dacia a ramas fara bani, ceea ce s-a vazut imediat intr-un control al calitatii... inexistent. Masinile erau facute prost si aveau fiabilitate zero, iar reteaua de service-uri era in paragina. Motiv pentru care exporturile au scazut cu peste 50 de procente in primul an. A urmat o tentativa de improspatare a gamei Dacia cu diverse modele de pick-up, dar fara succes international. A urmat Nova, SuperNova si Solenza. La fel, nimic interesant, absolut nimic demn de exportat.
Si in august 2004, francezii au dat lovitura din nou. S-au gandit, s-au perpelit, au apelat la designeri straini, dupa care au gasit reteta perfecta. Dacia este o marca de succes numai si numai daca vinde masini in afara tarii, nu romanilor. Asta e realitatea. Motiv pentru care Grupul Renault a lansat in 2004 modelul Logan. O masina care respecta o reteta simpla: spatiu mare, motor economic, calitate decenta, optiuni strict necesare, pret scazut. Strainii au apreciat asta. Si exporturile au explodat iar, dupa o pauza de 15 ani, Dacia facea din nou bani.
Dar de ce Dacia din ziua de azi nu se mandreste cu tot ce inseamna trecut, inainte de Logan? Inca nu am aflat raspunsul oficial la aceasta intrebare. Insa exista o logica anume si niste variante posibile de raspuns:
1. Pentru ca modelele vechi de Dacia nu erau produse proprii, erau Renault. De acord. Insa nici Dacia Logan, Duster, Sandero, Dokker sau Lodgy nu sunt produse dezvoltate in Romania. Nu mai spunem ca ele se vand sub marci precum Lada, Renault sau Nissan in toata lumea. Adica... unde este originalitatea Dacia?
2. Pentru ca s-au fabricat modele proaste, care au facut o imagine slaba marcii romanesti. De acord, insa doar partial. Si aici ma refer la epoca post-comunista. Insa tot ce a insemnat Dacia inainte de '89... sa-mi fie cu iertare, insa acea epoca a fost un succes urias. Dacia 1300 s-a vandut in milioane de exemplare in afara tarii. Poate ca Dacia de azi nu se poate mandri cu exemplarele facute dupa Revolutie, care rugineau la prima ploaie, cu modelele Nova, SuperNova sau Solenza, insa cu ce s-a intamplat pe vremea comunista... nu cred ca are nimeni, nimic de reprosat. Poate asta e si problema: Dacia din 2014 nu vrea sa promoveze faptul ca inainte de cumpararea Renault, marca romaneasca s-a mai bucurat de un succes colosal.
3. Pentru ca Grupul Renault interzice orice asociere a marcii Dacia cu trecutul ante-Logan. Aici nu e nimic oficial, insa la cum se comporta Dacia astazi, cu siguranta "nu are voie sa-si aminteasca" de trecut. Explicatia logica la acest comportament al marcii romanesti fata de propria identitate il gasim mai jos...
4. Grupul Renault nu considera modelele Dacia fabricate inainte de Logan... Dacia. Eu unul sunt de acord cu asta. Renault are o atitudine ostila fata de trecutul marcii romanesti, din mai multe motive. Renault a investit cateva miliarde la Pitesti de-a lungul vremii (intre 2004 si 2014), ofera mii de locuri de munca, are pierderi din cauza infrastructurii, asa ca... face ce vrea. Isi permite sa nu-si strice imaginea, amintindu-si de trecutul fara succes al marcii romanesti si de masinile proaste pe care le facea mai demult. De acord.
5. Grupul Renault nu vrea sa strice istoria Renault a modelelor R8 si R12, promovand succesul Daciilor 1100 sau 1300, care erau de fapt masinile frantuzesti fabricate sub licenta. Si asta este un motiv plauzibil.
Asadar, de ce Dacia din ziua de azi este pur si simplu neinteresata, indiferenta si absolut oarba la trecutul sau cu care multi dintre romani se mandresc? Dacia din 2014 nu vrea sa se uite la trecut pentru ca nu are la ce sa priveasca. Succesul din perioada comunista s-a datorat francezilor, exact ca si in ziua de azi, iar ce a facut Dacia de capul ei a fost un dezastru.
Nimic mai simplu. Epoca de succes Dacia a fost intre 1968 si 1989. O epoca in care Dacia a fabricat masini Renault sub licenta. Grupul Renault nu vrea sa promoveze masinile Dacia care azi ar putea fi considerate drept copii sau imitatii de Renault 8 si Renault 12. Masinile proprii Dacia, fabricate dupa un design propriu, adica Dacia Sport, Nova, SuperNova si Solenza nu au fost masini de succes. Vrei sa-ti asociezi brandul cu un trecut format din masini fabricate prost, pe care nu le cumpara nimeni in afara Romaniei? Sigur nu.
Asadar, cred ca am gasit si raspunsul la intrebare. Dacia din 2014 nu vrea sa se uite la trecut pentru ca nu are la ce sa priveasca. Succesul din perioada comunista s-a datorat francezilor, exact ca si in ziua de azi, iar ce a facut Dacia de capul ei a fost un dezastru.
Am convingerea ca nu vom vedea niciodata un omagiu oficial realizat de Dacia pentru un model vechi, cum ar fi 1100, 1300 sau Sport. Asa cum fac francezii periodic, cu modele de acum 40-50 de ani, care si in ziua de azi reprezinta un motiv de mandrie. Dacia nu va sustine niciodata un eveniment dedicat modelelor vechi, pentru ca nu-si doreste aceasta asociere. Dacia pur si simplu a sters cu buretele tot ce inseamna trecut, dupa care a luat-o de la zero cu ajutorul celor de la Renault si nu a mai privit inapoi. Iar cei care au ramas sa duca mai departe istoria Dacia si trecutul Uzinei de Autoturisme Pitesti sunt putinii pasionati ramasi.
-
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Prelungire bara fata spoiler vw golf 5 plus hatchback... 886 Lei
-
Motoras reglaj far dodge durango 2011-2013, peugeot 508, jeep... 150 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Toyota aygo x - model nou 2022 16000 €
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Jeep grand cherokee diesel euro 5 ~ 4x4 automata ~ 159000km 2013 11900 €
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
Scut podea stanga volkswagen passat (3c5) combi 2009 2.0 tdi... 120 Lei
Prelungire bara spate spoiler difuzor vw golf plus 2005-2009... 783 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
Kit pornire / calculator motor / ecu + contact suzuki jimny... 1000 Lei
Contact pornire peugeot, n0500109 120 Lei
-
Antifurt 4 butuci thule one-key 544 95.32 Lei
Jante aliaj originale 5x108 8.5jx18ch et49 cu anvelope... 1400 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
Alternator dacia logan 1.5 dci euro 4 2006 2007 2008 2009 150 Lei
-
Pleoape faruri made in germany ford mondeo 2007 175 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
Motor complet ambielat bmw 3 (e90) [fabr 2005-2011] m47 2.0... 1919 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
0445110489 0445110488 cv6q 9f593 aa 0986435288 bosch injector... 450 Lei
-
Capace oglinzi cromate vw passat b5 1996-2000 150 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
A2c89877300 167005519r a6070700001 vdo pompa inalta presiune... 750 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Plafon volkswagen passat b6 combi 2010 357 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
Macheta oe cupra formentor 2020→ albastru / gri mat 1:43... 485 Lei
0445120409 5801932928 0 445 120 409 bosch injector iveco... 650 Lei
Jante oțel kia ceed, pro ceed, niro, optima, soul, 16”,... 260 Lei


