Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina
Dorinta de a merge cu viteza exista dintotdeauna. Este in firea omului sa caute viteza suprema, pentru a-si satisface excesul de adrenalina. Viteza la sol ne-a fascinat inca de la sfarsitul secolului al XIX-lea, odata cu aparitia primelor masini. De atunci, din 1898 si pana in zilele noastre, recordul de viteza la sol, pe 3 sau 4 roti, a crescut constant, de la un timid 63 km/h, pana la 1227 km/h. Aceasta este istoria recordurilor de viteza, intr-o masina.
Distribuie pe Facebook

Pentru a stabili un record de viteza ai nevoie de un vehicul care intra in contact cu solul prin intermediul rotilor. In rest, nu exista nicio limitare sau reglementare. Daca primele masini care au depasit recorduri de viteza aveau tractiunea prin intermediul rotilor, transmisa de la motor, odata limitele atinse, s-a trecut la masini cu motoare de avion, turbopropulsoare sau chiar impinse de rachete.

63,15 km/h

Prima inregistrare a unui record official de viteza intr-o masina a fost inregistrat in Franta, pe 18 decembrie 1898. Gaston de Chasseloup-Laubat, intr-o masina Jeantaud Duc cu motor electric, a reusit un top speed de 63,15 km/h.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina

92,78 km/h


Masina de 1,5 tone a detinut recordul numai o luna, pentru ca, pe 17 ianuarie 1899, tot in Franta, belgianul Camille Jenatzy, cu a sa masina CGA Dogcart, a atins viteza de 66,66 km/h. Pana in luna martie a acestui an, cei doi mai sus mentionati si-au adjudecat pe rand recordul, ajungand la viteza de 92,78 km/h, pe 4 martie 1899.

105,88 km/h


Pragul de 100 km/h a fost depasit in acelasi an, pe 29 aprilie, tot in Franta, tot de catre belgianul Camille Jenatzy, in masina sa electrica, CITA No 25, La Jamais Contente. Acesta a atins viteza de 105,88 km/h.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina

124,14 km/h


Recordul lui Jenatzy avea sa reziste 3 ani, pana pe 13 aprilie 1902, cand, la Nisa, in Franta, Leon Serpollet, cu masina sa pe aburi Gardner-Serpollet Oeuf de Paques (Ou de Paste) a atins viteza de 120,80 km/h. In acelasi an, recordul a fost doborat de americanul William K. Vanderbilt, cu prima masina in cursa pentru record, impinsa de un motor cu combustie interna, Mors Z. Aceasta a atins pe 5 noiembrie viteza de 122,44 km/h. In aceeasi luna, dar cu alt sofer, masina Mors Z a crescut viteza maxima la 124,14 km/h.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina


134,32 km/h


Urmatorul an, in Belgia, Arthur Duray conduce masina sa Brillie cu 134,32 km/h, devenind astfel cel mai rapid om pe uscat, la 17 ianuarie 1903.


147,05 km/h


Un an mai tarziu, pe 12 ianuarie 1904, pe lacul inghetat St. Clair, in Statele Unite, celebrul Henry Ford dovedeste suprematia marcii americane si reuseste intr-un Ford 999 Racer sa atinga viteza de 147,05 km/h.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina


156,50 km/h


Tot in 1904, dar in Belgia, Pierre de Caters revine in cursa cu un Mercedes Simplex 90, care atinge la data de 25 mai, viteza de 156,50 km/h.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina


166,66 km/h


Anul 1904 a fost unul foarte competitiv, recordul acestui an obtinandu-l insa Louis Rigolly, cu masina Brillie Gordon Bennet Cup, atingand viteza de 166,66 km/h. Aceasta era prima viteza atinsa de peste 100 mph (160 km/h).


168,42 km/h


Vitezele cresc, asadar si nevoia de un spatiu mai intins de drum drept. In 1905, pe 24 ianuarie, in Statele Unite, la Daytona Beach, Arthur MacDonald conduce bolidul Napier 6 cu o viteza de 168,42 km/h.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina


205,44 km/h
Vazand ca plajele sunt o pista excelenta de testare a vitezei maxime, Fred Marriott face pasul urmator intr-o masina cu aburi Stanley Rocket Racer. Incredibil este faptul ca recordul sau de 205,44 km/h a fost pastrat pana in anul 2009, in clasa masinilor cu aburi. Totodata, aceasta viteza era prima viteza mai mare decat cea a trenurilor din acea vreme. Asta se intampla in 1906.


Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina

202,68 km/h


3 ani mai tarziu, in Anglia, pe 6 noiembrie 1909, francezul Victor Hemery conduce un Benz No 1 de 200 cp cu 202,68 km/h, avand parte de prima cronometrare electronica.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina


199,7 km/h
Incepand cu anul 1914, noile reguli ale Asociatiei Internationale a Cluburilor Auto Recunoscute (Association International des Automobile Clubs Reconnus (AIACR), au decis noi reglementari referitoare la o tura cronometrata dus-intors, calculandu-se viteza medie. Astfel, pe 24 iunie, noul record apartine lui L.G. Hornstead, tot cu un Mercedes de 200 cp, care, in Anglia, atinge o viteza medie de 199,7 km/h, devenind cel mai rapid om intr-o masina, dupa noile reguli.

230,64 km/h


Zece ani mai tarziu, pe 6 iulie 1924, in Franta, Rene Thomas reuseste o formidabila viteza de 230,64 km/h cu a sa masina Delage La Torpille.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina


235,22 km/h
In acelasi an, in Anglia, pe 25 septembrie, unul dintre principalii candidate la recordurile urmatoare, Malcolm Campbell atinge 235,22 km/h in a sa masina Blue Bird.


Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina

274,59 km/h


27 aprilie, 1926, in Anglia, J.G. Parry-Thomas conduce monstrul denumit Babs, o masina cu un motor Liberty de 26.9 litri, cu o viteza de 270,48 km/h, iar a doua zi reuseste 274,59 km/h.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina


327,97 km/h


Anul urmator, pe 29 martie 1927, la Daytona Beach, Statele Unite, englezul Henry Segrave, unul din rivalii lui Campbell, cu o masina impresionanta de 1000 cp denumita Sunbeam, reuseste prima viteza de top de peste 300 km/h, mai exact, 327,97 km/h.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina

333,05 km/h


Un an mai tarziu, pe 19 februarie 1928, tot la Daytona Beach, englezul Malcolm Campbell incearca sa bata recordul lui Segrave si reuseste cu masina Blue Bird III, atingand o viteza de 333,05 km/h.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina


334,02 km/h


Campbell este insa batut in acelasi an, pe 22 aprilie, de catre americanul Ray Keech, in masina White Triplex Spirit of Elkdom, o masina cu 3 motoare de avion Liberty, de cate 26,9 litri fiecare. Acesta atinge viteza de 334,02 km/h.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina


445,32 km/h
Recordul americanului Keech nu este doborat pana in 1935, cand, pe 7 martie, la Daytona Beach, englezul Campbell se intoarce cu masina Blue Bird imbunatatita si obtine o colosala viteza de 445,32 km/h.

484,620 km/h
Tot Campbell, in acelasi an, dar pe 3 septembrie, se muta la Bonneville Salt Flats in Statele Unite si reuseste tot cu Blue Bird viteza de 484,620 km/h, prima viteza mai mare de 300 mph (480 km/h).

502,11 km/h


Cand parea imposibil de depasit, chiar in pragul razboiului mondial, pe 19 noiembrie 1937, tot la Bonneville, englezul George Eyston reuseste prima viteza de top de peste 500 km/h, la volanul lui Thunderbolt - 502,11 km/h.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina


Vazand ca limitele unui motor care sa angreneze rotile pentru tractiune si atingerea unei viteze maxime a cam fost atins, urmatorii cautatori de recorduri au apelat la altfel de mijloace de propulsie pentru masinile lor.

657,722 km/h

Pe 5 septembrie, 1963, americanul Craig Breedlove reuseste sa atinga la bordul lui Spirit of America, un vehicul cu 3 roti, uimitoarea viteza de 657,722 km/h. Saltul enorm a vitezei de top a fost posibil datorita utilizarii unui motor cu reactie de avion.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina


668,027 km/h


Un an mai tarziu, pe 5 octombrie 1964, alt American, Tom Green in a sa masina Wingfoot Express, atinge 668,027 km/h.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina


699,028 km/h


Probabil cel mai competitiv an, 1964, a fost foarte disputat pentru recordul de viteza maxima la sol, la bordul unei masini. Pe 7 octombrie, Art Arfons reuseste cu Green Monster sa atinga 699,028 km/h.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina


846,861 km/h
Tot in luna octombrie a aceluiasi an, Craig Breedlove revine cu Spirit of America si obtine recordul absolut la viteza maxima, atingand 754,330 km/h, apoi, o colosala viteza de 846,861 km/h.

875,699 km/h
Recordul insa revine lui Art Arfons, care, cu Green Monster atinge 875,699 km/h in data de 27 octombrie 1964, fiind si primul record omolgat FIA.

966,961 km/h
Un an mai tarziu, in luna noiembrie a anului 1965, recordul jongleaza de la Breedlove la Arfons, care, pe rand, ating viteze maxime de 893,966 km/h, 921 km/h si in final, 966,961 km/h, viteza atinsa de Breedlove.

1014,52 km/


Recordul lui Breedlove se pastreaza timp de 5 ani, pana in 1970, cand, pe 23 octombrie, americanul Gary Gabelich atinge prima viteza de peste 1000 km/h, la volanul lui Blue Flame, o masina propulsata de rachete. Aceasta atinge 1014,52 km/h.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina


1018 km/h


13 ani mai tariziu, pe 4 octombrie 1983, in desertul Black Rocj din Statele Unite, englezul Richard Noble atinge 1018 km/h la bordul lui Thrust 2, obtinand astfel un record ce s-a pastrat o foarte lunga perioada de timp.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina


1149,055 km/h


Tot dupa o lunga perioada a fost trecut si pasul urmator, pe 25 septembrie 1997, cand pilotul Andy Green atinge viteza de 1149,055 km/h la bordul uimitoarei masinarii denumita Thrust SSC.

Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina


1227,986 km/h
O luna mai tarziu, ramas singurul candidat in cursa pentru top-speed la sol, Andy Green reuseste primul record supersonic, de 1227,986 km/h, cu aceeasi masina Thrust SSC.



Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina

Cautarea vitezei supreme se pare ca s-a terminat odata cu atingerea pragului sonic. In materie de viteza maxima, interesul s-a pierdut din cauza plafonarii in ceea ce priveste tehnologia care sa permita fabricarea unor roti rezistente la o viteza mai mare. In plus, pragul urmator demn de depasit, cel de 1500 km/h, este destul de departe si de greu de atins. Insa, cu timpul, perfectiunea se doreste a fi atinsa in domeniul acceleratiei auto, care, fie pe 400 m, fie de la 0 la 100 km/h, merita explorat si imbunatatit. Chiar si in Romania, au inceput sa fie modificate masini ce realizeaza timpi demni de invidiat. Insa despre acceleratia masinilor, vom elabora in articolele viitoare.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (29) Poze Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina
mai multe