Totul despre suspensiile sport
Arcurile sport
Nivel de coborare: 15 - 60 mm
Compabilitate: maxima
Confort: bun
Un set complet de arcuri sport
Prima optiune a oricarui impatimit. De ce arcurile sport? Sunt mai multe motive.
Primul si cel mai evident, inclusiv vizual, este garda la sol coborata a masinii tale. O garda la sol micsorata inseamna automat un arc mai dur, deoarece masina fiind coborata nu mai este acceptata aceeasi cursa a suspensiei. Aceasta trebuie micsorata pe partea de inchidere. Pe partea de deschidere, aceasta trebuie pastrata, mentinand cursa amortizorului de serie.
Montarea arcurilor sport asigura implicit o tinuta de drum imbunatatita. Aceasta are doua surse: centrul de greutate mai coborat al masinii si micsorarea inclinarii caroseriei pe viraje (body-roll), franarea si demaraje.
O masina cu suspensie sport, lasata datorita arcurilor mai scurte decat cele de fabrica
Majoritatea arcurilor sport sunt adecvate amortizoarelor de serie, neafectand cursa acestora. Duritatea este bine echivalata cu nivelul de amortizare al unei masini stock.
Arcuri sport + amortizoare sport
Nivel de coborare: 30-60 mm
Performanta: medie
Compabilitate: maxima
Confort: bun/mediu
Un set de suspensii sport - arcuri + amortizoare
Amortizoarele sport intra in scena in cazul celor care nu doresc doar aspectul unei masini coborate, ci si o tinuta de drum pe masura aspectului.
De ce avem nevoie de amortizoare sport?
Un amortizor de serie are o anumita cursa. Sa presupunem ca achizitionam un arc sport coborat cu 40 mm. Din start amortizorul de serie a coborat ca punct final de functionare cu 40 mm. Acceptabil, avand in vedere ca inca are cursa pentru situatiile de incarcare, denivelari, conditii dinamice deosebite. Acelasi arc, mai scurt trebuie compenseze si cursa de deschidere a amortizorului fara a se desprinde de acesta, dand nastere unor sunete deranjante, dar si a posibilitatii de a sarii din pozitie.
Acest lucru inseamna ca arcul trebuie sa aiba o lungimer suficienta pentru a compensa deschiderea amortizorului. Deci este un compromis. Totusi, exista cazuri cand amortizorul de serie, avand o cursa prea lunga, atinge in capat (bottom-out) si se poate distruge.
Amortizorul sport ne permite sa renuntam la acest compromis. Cursa amortizorului poate fi scurtata si automat arcul poate fi mai scurt. Un arc mai scurt inseamna mai putina rezonanta introdusa in aceasta la comprimari/destinderi rapide repetate. Un amortizor de serie nu face intodeauna fata unui arc mai dur. Amortizoarele sport sunt mai dure si au deobicei viata mai lunga decat un amortizor de serie daca sunt secondate de un arc sport.
Suspensii reglabile
Nivel de coborare: mai mare de 60 mm
Performanta: medie/maxima in fuctie de producator
Compabilitate: medie/buna in functie de producator
Confort: mediu/redus
Un set de amortizoare si arcuri sport reglabile, cu chei de reglaj incluse
Suspensiile reglabile sunt cele mai adecvate unui condus sportiv / aplicatie sport (curse). Prin schimbarea amortizorului si a arcului si intarirea ambelor se obtine un nivel de performanta peste cel al unui kit de amortizor sport + arc sport. Arcul fiind mult mai mic in diametru decat unul sport pe amortizorul de serie, nu induce aproape nici o rezonanta, astfel amortizorul filtrand doar cursa normala a suspensiei. Deobicei tija amortizorului este mult mai groasa in diametru, facand fata cu brio la socurile unui condus foarte agresiv. Majoritatea suspensiilor reglabile vin cu amortizoare reglabile in duritate.
Daca ai achizitionat o astfel de suspensie ar fi bine sa te consulti cu o persoana in masura sa iti indice nivelul de duritate recomandat. E foarte posibil sa strici tinuta de drum a masinii facand amortizorul prea tare sau prea moale.
Mai toate suspensiile reglabile ajusteaza inaltimea masinii din suportul arcului (talerul acestuia), fapt ce face suspensia un pic greu de reglat, deoarece odata cu miscarea arcului acesta se si comprima/decomprima (cazurile suspensiilor reglabile cu un singur arc).
Exista suspensii la care reglajul se face miscand intreg amortizorul + arc in sus si jos, talerul de arc fiind pentru pretensionarea (intarirea) arcului. In acest mod se paote alege o suspensie cu un arc mai moale, care la nevoie se poate intari, garda la sol a masinii putand sa ramana aceeasi.
Aceste suspensii sunt cu preponderenta folosite la masinile de curse, arcurile fiind deobicei foarte dure si avand cursa suspensiei limitata la 10-12 cm. Reglajul amortizorului are o plaja foarte larga.
La aceste suspensii reglabile, se pot adauga si compensatoare (acele rezervoare externe) pentru a regla atat inchiderea cat si deschiderea acestora (bound/rebound). In acest caz, din amortizor se regleaza inchiderea acestuia, air din compensator deschiderea.
Amortizoare cu compensatoare
Sa vedem cum suna putina teorie sintetizata dintre amortizor si arcuri:
- un arc tare va scutura;
- un arc tare va micsora simtitor body-roll-ul;
- un arc tare va micsora timpul de rebound al amortizorului;
- un arc moale nu va arunca in aer masina la denivelari;
- un arc moale creste distanta de franare;
- un telescop trebuie sa fie mai tare pe urcare decat pe coborare;
- un telescop tare pe coborare determina masina sa aibe probleme de aderenta (tractiune/dranare/directie) pe un drum denivelat;
- o masina coborata foarte mult va necesita o reajustare a unghiurilor rotilor.
Si toate acestea fara sa luam in calcul sutele de posibilitati de reglaj (set-up) a suspensiei masinii in functie de necesitate, aplicatie, stil de condus si a multor alte variabile. Ca utilitatea lor este dovedita si aprobata, asta e clar. Dar la orice schimbare a sistemului de suspensie erste bine sa consulti cel putin un specialist care sa-ti faca o recomandare pentru nevoile tale. Ce functioneaza pe o masina nu da neaparat acelasi rezultat si pe alta. Cu putina atentie si o investitie moderata poti imbunatati simtitor felul in care masina se conduce si rectioneaza in situatii limita.
Vezi in SHOP 4TUNING ofertele la suspensii sport!
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Ford s-max 2.0 2011 6200 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €