Matiz - O mica colectie de decibeli
2004. In prima faza masina primeste, asa cum spune si proprietarul, modificari majore la bara fata. Adica plasa. Care trece in nefiinta cu tot cu bara pe motiv de neacordare de prioritate. Din partea altcuiva. Moment de rascruce. Matizul trebuia reparat cumva, ca doar nu o sa mearga asa pe strada.
Modificari la bara fata (una noua) si spate, un eleron de la Luma Tuning, pleoape - sa fie mai sexy, jante pe 14'' si cauciucuri putin mai late, sa-l faca mai nervos. Sau mai stabil. Instalatia audio de fabrica sufera mici modificari. Un player Clarion DZR938, componente fata de la Phase Linear, un condensator de la 1Farad, doua subwoofere Magnat XTC de 15 toli si un amplificator Ultimate de 800 W care sa le impinga.
Un subwoofer si-a gasit loc intr-o incinta custom in portbagaj si celalalt a invatat sa se multumeasca cu bancheta spate, intr-o incinta si el. Se adauga un DVD player si un ecran de 7'' si doua coaxiale Pioneer de 20 cm in spate. Un sistem impresionant pe atunci. Mai departe, se ia Matizu', se baga benzina, un prieten sa-ti tina de urat la drum, se trage o fuga pana la Arad si se vine cu locul 3 de la Power Tuning Show, prima editie. Matizu` Furios. Na ca acum are si porecla. Si fete multe in poze, semnaturi de la diversi pe usi si pe unde au mai avut loc. Un lucru e sigur. A ramas surprins placut. Totusi ... era un Matiz, nu? Temporar. In iarna lui 2004 Matizul se retrage la garaj pentru modificari subtile.
2005. Dupa o pauza destul de lunga Matizul revine in planuri. Sa fie aparitia Vectrei o vina? Gelozie mare ... Se iau decizii radicale. Machetuta trebuie sa revina in forta. Primeste praguri stil DTM si evazari, toate din tabla, dupa o incercare cu fibra de sticla. Capota si linia masinii raman marturie. Iar pauze, iar incercari, diverse variantesi forme si fara sa-si dea seama prea bine, trece anul.
2006. Avem Matizul pe strada. Evazat, praguri frumoase, jante Speedline pe 15 toli, albe reflectorizant, ca se poate. Acum distanta dintre roti e mai mare cu 4,6 cm in fata si cu 8 cm in spate. Bara fata si spate modificate usor sa prinda cu linia generala a masinii, antifonaj integral cu Dynamat Xtreme si o noua evacuare pentru motorul stock. Sau aproape, daca punem si filtrul de aer Pipercross. Dar sa revenim la sunet. In decurs de cateva saptamani trec prin ea diverse incinte cu diverse difuzoare si amplificatoare, toate temporare.
Vorba aia ... Trebuie mentinut nivelul. E drept, lumea intorcea capul dupa ea, dar cum nu trebuia. Se mai cereau modificari. Inca un moment de rascruce.Inapoi la atelier. In septembrie apare termenul limita. Tuning SHow de la Cluj si masina trebuie fara doar si poate sa fie gata. Se merge la SmokeDesign, se face un proiect custom, se pune osul la treaba si se regandeste linia exterioare a masinii, folosind pragurile ca baza existenta si la fel o parte din evazari. Spoilere fata/spate agresive si cu garda mica, in ton cu suspensiile.
Se elimina cateva linii de montaj, se cosmetizeaza stopurile si se schimba culoarea masinii. Era cazul. Evacuare in ton cu pragurile, adica pe laterale, din inox si racorduri flexibile. Diametru mare, ca altfel nu are farmec. Avem si flacari pe care Matizul le da acum cu incalzirea prealabila a esapamentului. Si, totusi, interiorul ramane gol. Sa ne intoarcem la sunet.
Mai departe se cere un montaj care sa incadreze masina in clasa Super Street 3-4 in db Drag. Adica unul de tip wall, sau mai bine spus cu perete, dupa cum se vede. Si care sa permita, totusi, auditie de zi cu zi ... daca va puteti inchipui asa ceva. Adica un cutremur in masina, de aceasta data nu la scala mica. Asa apar in imagine patru subwoofere de 12 toli, 600W ROMS, MNC The Rock. In spate isi gasesc locul 4 monoblocuri MNC Hurricane S3000 pe care producatorul le da la 1 X 3000W la 1 Ohm, digitale, cu toate bunatatile pe ele, inclusiv 250 A consum. Pentru fiecare.
Cu 4 zile inainte de termenul limita masina era foarte departe de final. Se incepe lucrul la sitemul de sunet prin sudarea unui cadru metalic la interiorul masinii pe care urmeaza a fi construita incinta. Sub capota se monteaza un acumulator Stinger SP 800, un traseu de 0 AWG (Orion) pana in spate, unde in locul rezervei se gaasesc acum doi acumulatori Kinetik HC2000. Cu 24 de ore inainte de termenul limita incinta era aproape terminata si se stabileste litrajul final al acesteia. 640 litri mai exact.
Dupa un calcul sumar devine clar ca nu este suficient timp pentru fabricarea unei fatade pentru incinta care sa permita montarea celor patru difuzoare, dar si decupajul unui port care sa acordeze incinta la minim 55 Hz, pentru randament optim in db Drag. Se trece la ranforsarea incintei pe interior cu profile metalice si prezoane cu piulite pe exterior. Cu 12 ore inainte de termen 8 oameni lucreaza pe toate partile Matizului.
Si daca sistemul nu are concurent in clasa lui, macar sa faca show. Asa ca acordajul portului ramane fortat de imprejurari la aproximativ 30 Hz. Sa recapitulam. 4 X 3000W teoretic disponibili (noi zicem ca sunt vreo 2500 per amplif, in varfuri, dar astea sunt detalii), 4 X 12 toli pe wall, 600W RMS bucata, 640 litri, acordaj la 30 Hz. Cu 15 min dupa termenul limita se face prima proba. Fara medii-inalte in fata, ca nu a mai fost timp. La volum mic parbrizul flambeaza puternic si anunta ca inca mai este curent in baterii.
La 30 min dupa termenul limita masina pleaca de sub pistolul de vopsit si de sub ochii unei echipe care avea prea multe zile nedormite in spate. Au uitat cateva amanunte si finisaje, lipsesc repere de pe masina, interiorul nu este finisar, sistemul de sunet nu e probat ... Trebuia schimbata capota si, mai grav, trebuiau puse numerele de inmatriculare pe masina! Vorba aia ... Prea tarziu, Mircea plecase.Dupa o primire de efect in incinta Expo Transilvania si cu tot cu intarzierea peste ora limita de intrare, doua zile mai tarziu, in cadrul unei festivitati de premiere, Matizul primeste un premiul pentru Best Exterior, rasplateste efortul Team CSR si ajuta la castigarea premiului pentru Best Club si vine acasa si cu un loc 1 in db Drag, clasa Super Street 3-4, cu 142,3 db. Ca doar a fost singur. Din lipsa masina de timp si exces de ore nedormite sistemul a mers cu doua difuzoare pe antifaza. Nu-i nimic, data viitoare face mai mult.
Acum are alta capota, scaune sport, ceva finisaje la interior, e mai cizelat la exterior si sistemul de sunet e in crestere calitativa. Dar lumea a apreciat efortul si rezultatul final si pana la urma asta conteaza. Fie vis sau intentie, Matizul a trecut prin destule stadii, forme, culori si sisteme de sunet. E o machetuta cu experienta si, am adauga noi, cu personalitate. De la cap la coada, de la design si exterior la sistemul de sunet, aceasta masian reprezinta un proiect de multe ore de lucru si de multe nopti nedormite.
Un rezultat final care place la nebunie sau displace total. E greu sa ai alta parere. Cert este ca reuseste sa socheze la un nivel la care putine masini pot la ora actuala in Romania. Si daca o sa o vezi expusa pe undeva, roaga pe cineva sa-ti faca o proba de sunet. Acum stie mai multe si garantat are ce sa arate.
Pe forumul 4tuning.ro ramane marturie un topic vechi de mai bine de 2 ani care arata cum a crescut si machetuta. Incet si sigur, ca orice lucru bun. Si topicul ramane deschis. Matizul circula pe strazile sin Cluj si promite sa-si mai schimbe forma si nu numai. E din nou subiect de gelozie. Mircea cocheteaza cu o Alfa Romeo GT. Sau cum se spune de obicei, la final, To be continued ...
- 8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei 0445120409 5801932928 0 445 120 409 bosch injector iveco... 650 Lei 0445124015 538884015 5801453888r 0986435663 bosch injector... 750 Lei
- Ejbr02301z ejbr01901z 33801-4x500 delphi injector hyndayi... 400 Lei 0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 € A2c80584700 167008683r pompa inalta presiune nissan opel... 1750 Lei
- A6650170121 a6650170321 r04601d ejbr02601z delphi injectoare... 500 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei 28353991 a6510702787 delphi injector mercedes 2.2 cdi w204... 500 Lei
- 504066692 4036104 4033933 hx50w holset turbosuflanta case ih... 400 € 0445120057 500060544 2854608 504091505r 0986435552 bosch... 130 € 4803140 52329703267 3501756 0292520 turbosuflanta cummins /... 150 €
- 0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei 33800-2u000 continentl 338002u000 injector kia optima proceed... 600 Lei 0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
- 5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei 0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 200 Lei 5802003662 826818-5003s 826818-3 garrett turbosuflanta iveco... 5000 Lei
- 12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 € A2c89877300 167005519r a6070700001 vdo pompa inalta presiune... 750 Lei 0445110520 5801594342 0986435248 5801483286 injector fiat... 600 Lei
- 8200421359 ejbr03101d delphi 28232251 166001137r injector... 300 Lei 5801674711 826996-5002s garrett turbosuflanta case ih / new... 5000 Lei 3597180 504040250 4890542 hx35w holset turbosuflanta iveco... 300 €
- 0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 600 Lei 0445110239 0986435122 injector citroen 1.6 hdi hdi fiat 1.6 d... 250 Lei 0445124036 5801906153r 0986435674 bosch injector iveco stralis... 750 Lei
- 0445120346 5801496001 500060548 bosch injector iveco eurocargo... 650 Lei Gk2q9k546ac gk2q-9k546-ac a2c9303500080 2143478 vdo injector... 600 Lei A6510900980 turbosuflanta mercedes 6510900880 sprinter (b906)... 200 €
- 0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei 0445116035 03l130277c 0986435369 bosch injector vw amarok... 600 Lei 0445120075 504128307 2855135 bosch injector new holland t6 t7... 130 €
- 0445110141 8200146357 93190346 bosch injector nissan opel... 300 Lei 0445110339 9687068980 av2q9f593aa 0986435172 bosch injector... 300 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12290 €