Catalizatoarele masinilor noastre, tinta hotilor de metale rare

Catalizatoarele masinilor noastre, tinta hotilor de metale rare
  • Un catalizator are circa 3 grame de platina
  • Pe piata neagra, un catalizator intreg costa circa 700 de lei
  • Dureaza numai 5 minute inlaturarea unui catalizator de pe masina
Distribuie pe Facebook

Conform datelor oficiale, in Romania se fura cate un catalizator la fiecare 10 minute. Numai in Bucuresti au fost inregistrate peste 500 de plangeri pentru catalizatoare furate in 2013. Dar de unde pana unde atata devotament din partea hotilor de a fura o piesa greu de demontat?

In orase mai mici, precum Turnu Severin sau Deva, au fost anuntate oficial intre 160 si 215 de plangeri impotriva furturilor de catalizatoare. E vorba de plangeri facute de persoane private care s-au trezit peste noapte cu masina ceva mai poluanta si mai zgomotoasa. Si asta pentru ca, hotii de fier vechi s-au reprofilat pe catalizatoare. Furtul de oglinzi nu mai renteaza, nici cel de jante din aliaj, asa ca se axeaza pe cea mai pretioasa piesa din tot autoturismul.

Ce este un catalizator?

O piesa componenta a sistemului de evacuare care filtreaza gazele nocive ale motorului. Catalizatorul este format dintr-un "fagure" ceramic tratat cu metale speciale care actioneaza impotriva gazelor. De obicei, un catalizator este tratat cu metale rare precum platina, paladiu si rhodiu. Aceste metale stunt de fapt catalizatorii care transforma gazele nocive in vapori de apa si emisii cu un nivel scazut de CO2. Unele metale, precum platina si rhodiul actioneaza ca niste catalizatori de reducere, in timp ce paladiu curata gazele prin oxidare. Hotii de catalizatoare auto sunt in cautarea acestor metale.

Furtul de catalizatoare

Cate grame de platina are un catalizator auto?

Un catalizator contine in jur de 3-7 grame de platina pura. Si asta pentru ca este necesara tratarea fiecarui kilogram de ceramica cu cate 1,5 grame de platina. Insa, in afara de platina, ceramica ce filtreaza emisiile mai are si 0,5 grame de paladiu si 0,1 grame de rhodiu pentru fiecare kilogram de ceramica filtranta. Exista catalizatoare mai usoare, dar si catalizatoare mai grele. Sunt si de 2 kilograme, dar sunt si de 4 sau 5 kilograme bucata. Sunt si situatii in care un catalizator are si 15 grame de platina, cum ar fi camioanele de mare tonaj moderne.

Cate feluri de catalizatoare cu platina sunt?

Exista catalizatoare care au miezul in forma de fagure ceramic, dar sunt si unele cu "pelete" ceramice. Adica invelisul de filtrare este format din bile tratate cu metale rare. Catalizatoarele cu pelete sunt usor de procesat si din ele se extrage usor platina, insa sunt de moda veche si s-au dovedit a fi ineficiente. Asadar, in prezent, sunt folosite in special cele ceramice. Au un miez ceramic sau mai multe, cu multe canale tratate cu solutie speciala pe baza de metale rare.

Furtul de catalizatoareFurtul de catalizatoare

Cat de valoros este un catalizator?

Un catalizator cu miezul intreg se cumpara cam cu 500-700 de lei, dar poate ajunge si la 1000 de Euro. Au aparut afaceri intregi cu "Reciclare catalizatoare" sau "Cumparari catalizatoare", specializate pe procesarea metalelor rare din acestea. Soferul sau cel care gaseste o astfel de piesa prin garaj, sau a inlaturat-o de pe masina, crede ca nu valoreaza nimic. Insa daca stam sa calculam luand cea mai mica cantitate de platina dintr-un catalizator, adica 3 grame, fara sa mai adunam si celelalte metale rare, ajungem la o suma frumusica. Astazi, o uncie de platina, adica 31 de grame, se vinde cu 1500 de dolari. Asadar, 3 grame de platina costa cam 150 de dolari, adica vreo 500 de lei. Insa daca ne gandim la un catalizator care are 10 grame de platina, acesta ar avea metal rar in valoare de 500 de dolari.

Cum se fura catalizatoarele de pe masini?

Direct in parcare. Hotul, evident asistat de unul sau doi complici care dau de sase, se baga direct sub masina. Evident, hotul este unul foarte slab, in general tineri de maximum 18 ani. Folosesc un cleste special de taiat tevile de esapament, precum cele din poza. Daca au noroc, dau de catalizatoare prinse in coliere, asa ca ajunge sa taie un capat, iar din celelalt scot colierul. Toata treaba dureaza intre 5 si 8 minute, conform datelor oferite de politie.

Furtul de catalizatoareFurtul de catalizatoare

Ce masini sunt predispuse la furturile de catalizatoare?

Cele despre care hotii stiu ca se demonteaza usor, nu sunt protejate de scut, si au in acelasi timp pelete usor de procesat sau greutate ridicata. E vorba de catalizatoarele de Peugeot 406, Volkswagen Sharan si Citroen Xsara Picasso. Proprietarii acestor autoturisme au raportat cazuri de furturi cel mai des, dar si de alte automobile.

Cum ne protejam de hoti?

Parcandu-ne masina pe un loc plat. Masinile parcate cu doua roti pe bordura sunt preferate de hoti, avand mai mult loc de manevra. Trebuie sa incercam sa ne punem masina pe timp de noapte intr-un loc vizibil, sub geamurile blocului. Ne putem proteja catalizatorul cu un scut special, cu o bara sudata, sau il putem inlatura, daca nu ne este frica de inspectia tehnica periodica. Cert este ca cea mai buna metoda de siguranta este parcarea masinii intr-un loc populat, supravegheat si vizibil.

Se pot procesa metalele rare in Romania?

Desigur, fara nicio problema. Este un procedeu chimic urmat de topirea reziduurilor de metal. Primul pas este sfaramarea miezului ceramic, dupa care, la fel ca la extragerea aurului, daca vrem sa scoatem tot metalul din ceramica, trebuie sa apelam la niste solutii chimice. Un fel de cianuri, la fel ca la Rosia Montana. Cert este ca sunt locuri in Romania in care se poate face acest lucru. Si acei "binevoitori" care recicleaza catalizatoare, vand miezul sfaramat la aceste centre care le prelucreaza si scot bani frumosi din vanzarea mai departe a metalelor rare. Evident, acestea se intorc tot in catalizatoarele masinilor noi.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (7) Poze Furtul de catalizatoare
mai multe