Sfatul profesionistilor: Nu polisha farurile masinii tale!
Cum se "incetoseaza" farurile?
Ai avut ocazia sa vezi un om, in general batran sau neingrijit, ai carui ochelari erau atat de murdari si matuiti incat pareau aburiti si te-ai mirat ce poate vedea acel om prin ei?!
Crezi ca o astfel de imagine nu poate avea legatura cu masina ta si te gandesti ca as putea bate campii?! Urmareste-ma putin. Mai devreme sau mai tarziu, iata ce se intampla cu toate farurile masinilor.
Pe timp de iarna, farurile masinii tale se acopera de zapada si ingheata. Ca sa poti circula, nu de putine ori, trebuie sa razui gheata de pe ele. Pentru ca sunt in partea frontala a masinii, farurile sunt plesnite in mod repetat cu solutii de dezghetare (printre care, sare si nisip).
Tot din cauza pozitiei lor, vara, ele sunt lovite de muste, fluturi si tot felul de alte gaze (ale caror fluide pot fi deosebit de acide). La acestea se adauga loviturile de criblura de pe toate drumurile noastre.
Cand mergi la spalatorie sa cureti farurile, spalatorii le freaca bine si, cu timpul, capata aspectul acela incetosat, laptos. La acest aspect contribuie si depunerile de calcar din apa dura sau de la ploile din zonele supra-poluate.
Toate acestea insirate pana aici se aduna prin efectele lor. Nu vreau nici pe departe sa te sperii sau amenint degeaba, ci vreau sa intelegi cum unele masini ajung sa aiba peste ani farurile atat de afectate incat sa poata fi comparate cu ochelarii cetosi, aproape mati si murdari, despre care am vorbit la inceput.
Vestea buna este ca acum, daca stii ce trebuie sa faci si faci ce trebuie, farurile masinii tale nu vor ajunge niciodata sa aiba vreo zgarietura sau matuiala macar. Ele se protejeaza cu o folie speciala ("Exterior Car Film" sau "Paint Protection Film"), care preia toate solicitarile de mai sus.
Pasta de dinti sau 3M?
Initial, toate farurile erau din sticla. Problema lor era ca (desi mai rezistente la matuire) se puteau sparge mai usor si costau cu atat mai mult cu cat profilul era mai complicat.
Tehnologiile moderne au facut posibila utilizarea plasticelor. Printr-un proces tehnologic mai complicat, numit FLOW-COATING, policarbonatul este acoperit cu un strat dintr-un lac special, care ii confera rezistenta necesara la atacurile mecanice si chimice. Astfel, au putut fi turnate faruri cu profile din ce in ce mai complicate, mai ieftin si mai usor. In plus, farurile s-au putut polisha si reconditiona.
Acum, daca vorbim de polisharea farurilor si a stopurilor, trebuie sa spunem ca exista o puzderie de tipuri de tratamente. De la unele cat de cat serioase (hartii abrazive succesive si apoi polishare) si pana la unele rizibile (Atentie: nu pentru ca nu ar avea oarece eficacitate si anumite rezultate, dar pentru ca sunt cel putin... pitoresti). Printre acestea din urma, poate cea mai cunoscuta este polisharea cu laveta si cu pasta de dinti sau cu Axion. Apoi urmeaza "produsele minune" care contin in general solventi si nu rezolva prea multe, produse pe baza de silicon sau solutie de bicarbonat.
Cu toate acestea, exista si tratamente serioase, profesionale. Acesta este motivul pentru care vom face astazi, in filmul de mai jos, review-ul Kitului Profesional 3M.
Acelasi tratament profesional se face si in cazurile stopurilor. Urmariti aici rezultatele:
Riscurile polisharii "dupa ureche"
Orice prelucrare mecanica a elementelor din plastic este potential valabila si poate inlatura una, doua sau toate problemele (tartru, matuieli, zgarieturi).
Lucrul necunoscut sau ignorant este acela ca de cele mai multe ori - mai ales cand problemele nu sunt superficiale - rezolvarea defectelor se face odata cu eliminarea stratului protector (cel depus in fabrica prin FLOW-COATING).
Rezultatul pe termen lung este, in consecinta, unul de tipul "Na-ti-o franta, ca ti-am dres-o!" Respectiv, acum pare totul ok, dar in scurt timp problemele vor fi mult mai grave si vor aparea mai rapid, pentru ca policarbonatul ESTE momentan lucios, dar neprotejat.
Multi dintre cei care presteaza astfel de servicii de polishare sustin ca nu este nevoie de protectie, altii ca folosesc sealant (care este o pasta sau crema, pana la urma), iar altii folosesc chiar lac din spray.
Noi consideram ca singura protectie corecta sunt foliile de tip "Exterior Car Film" sau "Paint Protection Film". De ce? Pentru ca sunt proiectate special sa reziste la zgarieturi si la lovituri de criblura, sa preia actiunea mecanica si chimica a factorilor de mediu. Foliile sunt garantate la decolorare si la dezlipire timp de 5 ani de zile. Iar in plus de asta, pot fi inlocuite (sau indepartate) oricand.
Un pret mediu, la noi, pentru polisharea profesionala si protectia cu folie a unui far este 125 de lei (manopera, material, TVA). Pentru cine stie cat poate costa un far acest tratament este mai mult decat o obligatie.
Cristian Pop - www.expertdetailing.ro
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei