Stiai ca foliile auto sunt mai necesare si mai practice, decat fitoase?
In afara de avantajele foliilor auto, in acest text vei invata poate cel mai important lucru: ce inseamna folia autorizata? Ei bine, acum vei afla ca toate acele anunturi de pe internet, toate acele firme care ofera folii pentru geamurile auto "AUTORIZATE" la preturi extrem de mici, intre 150 si 300 de lei, preturi care te fac sa iti montezi si tu, sunt de fapt firme care monteaza folie autorizata de catre RAR, dar nu au si autorizatia sa o monteze!
Vei afla ca in Romania firmele care monteaza legal folii auto autorizate le numeri pe degetele de la o mana!
Iata un rezumat a ceea ce poti citi in randurile urmatoare - daca te intereseaza, gasesti mai jos detaliile in amanunt: foliile auto iti pastreaza masina mai racoroasa pe timp de vara, iti protejeaza bordul, volanul si alte elemente de coacere prematura, iti protejeaza pielea de arsurile razelor UV, nu lasa cioburile sa te raneasca in cazul in care un geam este spart, pastreaza intimitatea interiorului si cresc sansele ca un eventual hot sa evite masina, nu vei mai fi orbit de vreun sofer cu "xenoane" din targ pe timp de noapte... Ah, da! Si in afara de aceste avantaje, masina ta va arata si mult mai bine!
Dar cel mai important amanunt este acesta: daca iti montezi foliile auto la tot felul de firme sau persoane in ateliere dubioase, chipurile autorizate, te vei trezi cu probleme. Vei afla mai jos ce trebuie sa aiba o firma care este autorizata sa monteze foliile auto, dar si cum un pret ceva mai mare este justificat in cazul firmelor autorizate de RAR.
De ce trebuie sa stii ce mai fac foliile solare altceva decat sa coloreze geamurile?
Anul trecut, in cadrul unei promotii sustinute de 3M Romania si Expert Detailing, am trecut in revista beneficiile pe care le aduc foliile solare auto, altele decat colorarea geamurilor. Cu aceasta ocazie, din comentatiile membrilor acestui forum s-a putut vedea cat de putine cunostinte exista despre aceste folii.
Astazi, in acest articol voi discuta in mod expres despre caracterisiticile si avantajele foliilor solare. Nu este, deci nimic de vanzare, nici un ban de dat sau de luat, doar cunostinte!
Cu ocazia promotiei pe care am facut-o mai demult, unii si-au exprimat opinii ca: "imi este greu sa cred ca un aplicat de folie profesionist se poate face fara sa demontezi o luneta cel putin", sau, referindu-se la reducerea caldurii: "chestia cu transferul de caldura e o aberatie, de fapt minciuna. Nu exista folie cu aceste calitati." si iar: "doar ca stoparea caldurii e aberatie, nici folia tip oglinda nu are aceasta performanta", si din nou: "doar ca repet - nu exista folie sa stopeze nici un procent de temperatura, sunt scuze" si tot asa mai departe.
Alti colegi, mai informati, au raspuns: "Flacailor! Nu aberati, si nu va mai dati asa importanti cu acvariile voastre de masini, cum ca foliile nu sunt bune, ca foliile nu fac aia, foliile estompeaza vizibilitatea, etc. Mai mult ca sigur, sunteti niste persoane care aveti nevoie de ochelari. Daca nu aveti bani sa va puneti o folie pe geamuri, nu va mai dati artisti, ca nu castigati nimic. Cand o sa aveti o masina cu folii pe geamuri pe timp de vara, si o sa simti cu geamul pe jumatate coborat cum prin partea fara folie te arde soarele si prin partea cu folie nu ai treaba, atunci sa va ganditi sa vorbiti. Cand tragi la semafor si colegu' de langa vine si se chioraste la tine in masina, sa vad atunci ce bine te simti."
Acum, eu n-as fi nici atat de "transant", oamenii nu poti fi acuzati pentru lipsa lor de informatie, iar acesta este unul dintre motivele pentru care revin astazi cu acest articol. Dar in primul rand, hai sa vedem de ce este important sa stim aceste lucruri?
Pentru ca daca stii ce fac in realitate foliile solare, poti lua avantaj de pe urma caracteristicilor lor si a beneficiilor pe care le ofera; iar daca nu vrei sa afli aceste lucruri vei suferi mut in spatele geamurilor neprotejate.
Cei care stiu "jocul", la fel ca si in tuning, vor creste performantele masinii lor si vor imbunatati confortul si conditiile ergonomice, instantaneu.
Este adevarat ca nu toti suntem interesati in primul rand de infatisarea masinii, dar unii sunt pe buna dreptate interesati de obiective ca: sanatatea familiei, siguranta personala si a bunurilor, conditii ergonomice de munca (pentru cei care lucreaza cu automobilul) si de o calatorie confortabila, de un plus de discretie, etc. Toate acestea au legatura cu foliile auto, asa cum vei vedea mai departe, pentru ca ele sunt o modalitate ieftina, comoda, sigura si eficace de a spori calitatile sticlei.
Daca nu te intereseaza toate acestea, ba mai mult le consideri exagerari de marketing, nu ai decat sa "sari" peste acest articol. S-ar putea sa fii unul dintre aceeia care este exclusiv cucerit de ceea ce stie deja, el si prietenii lui, si nu vrea sa invete nimic nou.
Concret, ce fac foliile auto solare?
Voi trece mai departe in revista caracateristicile foliilor auto (inclusiv cele mai putin evidente si mai putin cunoscute, dar care atrag beneficii reale). Si pentru ca in comentariile la materialul de anul trecut erau si atitudini care presupuneau ca eu mint sau "fabric" avantaje, in pasajul urmator nu voi face decat sa traduc lucruri scrise pe siteurile oficiale a doi reprezentanti de seama pentru aceasta industrie.
Oricum, m-a distrat ipostaza in care m-au vazut unii: aceea de a inventa beneficii fanteziste pentru produse pe care le fabrica altii. Cat de nebun ar trebui sa fii sa faci asa ceva, cand e de ajuns sa repeti ce spune producatorul, care are si responsabilitatea pentru calitatile foliei si posibilitatea de a le demonstra.
Asa ca ma folosesc de acest prilej pentru a spune ca daca cineva nu va fi de acord - in continuare - cu aceste caracterisitici pe care le voi trece in revista, este liber sa se adreseze producatorului 3M (care dezvolta aceste produse din 1966) sau celor care produc filmele LLumar (si care au o vechime in industrie de peste 40 de ani).
1. Filmele auto reduc transferul de caldura exterior-interior.
3M, site oficial: "resping pana la 45% din caldura care intra prin geamuri"
Llumar, site oficial: "Razele vizibile ale soarelui si cele infrarosii (IR) pot determina incalzirea interiorului masinii tale pana la cote greu suportabile"
2. Filmele auto reduc razele UV cu pana la 99%
Llumar site oficial: "Acest film de protectie, practic invizibil, blocheaza 99,9% din razele nocive UVA si UVB"
3M site oficial: "Blocheaza cu pana la 99% razele UV nocive, reducand decolorarea interiorului masinii tale este un produs recomandat de Fundatia de Cancer a Pielii"
3. Foliile ofera un look misterios, provocator si/sau distins; intotdeauna aduc un plus de stil
Llumar site oficial: "Vrei ca masina ta sa se distinga din multime? Fie ca iti doresti o plimbare in care sa ai un look elegant, ori sa intorci capetele privitorilor dupa masina ta, filmele Llumar te pot ajuta sa realizezi aceste lucruri" *"poti alege look-ul potrivit masinii tale, care intr-adevar iti completeaza personalitatea." "Pasionatii auto sunt de acord ca filmele Llumar sunt cele mai elegante de pe piata. Dar nu trebuie sa sacrifici stilul si infatisarea pentru a te proteja pe tine si investitia ta."
4. Foliile auto reduc stralucirea orbitoare a soarelui, in trafic
3M, site oficial: "Reduc stralucirea: filmele auto permit patrunderea luminii prin geamurile masinii cu doar 5% pana la 50%"
5. Filmele auto protejeaza interiorul masinilor
Llumar site oficial: "Dar cel mai important, razele ultraviolete (UV) nocive pot de asemenea cauza deteriorari ireversibile interioarelor masinilor - cat si pielii umane"
In plus si ca o concluzie, foliile auto fac toate acestea la un pret economic. O sticla fabricata cu toate aceste calitati este mult mai scumpa, deoarece necesita o tehnologie speciala, care urmeaza sa se aplice diferit si pe un numar redus de masini. Astfel, rezulta costuri ridicate pe reper.
In ce consta structura foliei, care ii permite sa realizeze aceste performante?
Aici voi explica, atat cat pot intelege eu, personal, si atat cat pot explica (nu sunt foarte iute la minte, scuze!) cum fac aceste filme, care sunt mai subtiri decat o punga de plastic din piata, toate aceste lucruri "EXAGERATE" - in sensul bun. Asta ca sa intelegi ca beneficiile/avantajele sunt o urmare fireasca a caracteristicilor fizice cu care se fabrica aceste produse si nu sunt o "facatura" de marketing, mai buna sau mai rea. Rezultatele sunt REALE si, mai mult, firesti.
Filmul este un sandvici de straturi complexe, al caror numar poate varia de la 6-7 la zeci sau chiar sute de straturi; folia avand o grosime totala de la cateva zeci de microni pana la cateva sute de microni. Functie de numarul si materialele din care sunt fabricate straturile, rezulta caracteristicile unei folii sau ale alteia. Straturile acestea pot fi aplicate prin mai multe tehnologii numite in original: "dyeing, sputtering, metalizing, solution coating, laminating and slitting".
Prin modificarea "retetei" de straturi sau a compozitiei acestei structuri, filmele isi voi spori anumite calitati si se vor specializa. Unele vor respinge cu precadere caldura, altele vor avea caracteristicile antiefractie mult imbunatatite si altele vor pune accentul pe jocul de culori. De aici, mai departe, se dezvolta urmatoarele categorii: filme de protectie solara, filme antiefractie si filme decorative.
In principiu, toate filmele de calitate (iar aici voi vorbi - ca sa fie mai clar - numai de 3M si Llumar, cele mai cunoscute la noi) au urmatoarea structura. Ele sunt realizate in principal din 6 categorii de straturi pe care le puteti vedea figurate si enumerate mai jos.
1. Este un "liner" de protectie din poliester clar si care se indeparteaza dupa prelucrarea la cald si inainte de instalarea propriu-zisa;
2. Este un strat de protectie solubil, care se indeparteaza prin diluare cu lichidul de aplicare si descopera (protejaza initial) stratul urmator care este adezivul;
3. Adeziv presoactiv, odata instalat pe pozitie acesta se activeaza prin masarea puternica a foliei cu o racleta speciala din silicon;
4. Este filmul propriu-zis de poliester, care poate fi vopsit, sputerizat, etc. cu diferite straturi (pot fi zeci sau sute) de vopsea, metale diferite, produse ceramice, carbon, etc. - si care confera cele mai multe dintre proprietatile foliei;
5. Urmeaza un strat care confera protectia UV - si care in fapt asigura inclusiv protecttia la decolorare a foliei => se auto protejaza;
6. Ultimul strat este unul anti-zgariere si care protejaza folia in momentele in care se curata geamul (nu va rezista, spre exemplu, unei macarale defecte sau unor chedere inghetate iarna)
Folia se prelucreaza in vederea instalarii prin diferite metode - cu pudra de talc, cu apa, cu manusa de azbest, etc. - pe exteriorul geamului, cu ajutorul unui pistol de aer cald, pentru a-i realiza curbura geamului pe care urmeaza sa fie aplicata. Apoi, dupa indepartarea linerului si a stratului solubil de protectie, folia se aplica la interiorul geamurilor.
Unora le pare de neconceput ca un produs admirat cu prioritate de catre cei care apreciaza "fitele" este in realitate un produs revolutionar. Brevetate pentru prima oara de 3M, in 1966, filmele acestea au fost dezvoltate si folosite de catre NASA in cadrul misiunii spatiale Apollo, in principal pentru blocarea razelor UV care sunt mult mai puternice in spatiul extraterestru (dincolo de atmosfera protectoare).
Acum, ce-i cu aceste raze si de de se spune ca ar fi atat de nocive?
Lumina soarelui, asa cum ajunge ea pe pamant, contine raze ultraviolete si raze infrarosii. Rezele ultraviolete erau numite initial raze oxidante (pentru ca in principiu asta si fac). Razele infrarosii erau numite raze de caldura (pentru ca in realitate asta si produc). Razele ultraviolete, notate UV, sunt de 3 feluri: A, B si C.
UVA sunt responsabile de deteriorarea fibrelor de colagen si de distrugerea vitaminelor A si D din piele.
UVB si UVC sunt responsabile de deterioarea AND-ului celulelor pielii, care conduce la cancer.
Daca absorb prea multe raze UV, structuri ale ochilor cum ar fi cornea, cristalinul si retina pot fi deteriorate.
Razele UVB cu o intensitate mare sunt periculoase pentru ochi, iar expunerea prelungita poate conduce la afectiuni similare celor produse de flama de sudura, iar mai departe pot cauza aparitia cataractei si a altor boli (pinguecula - degenerarea conjunctivei; pterygium; etc) Ochelarii de soare, la fel ca si masca de sudura, la fel ca si foliile solare despre care vorbim aici NU sunt MOFTURI!
Pentru oameni, expunerea prelungita la razele UV conduce la afectarea acuta si cronica a sanatatii pielii, ochilor si chiar a sistemului imunitar.
Revenind strict la domeniul auto, iata ce spune medicul dermatolog Albert Kligman, doctor docent la Universitatea din Pennsylvania: "Este o evidenta stiintifica. Eu va atrag atentia ca observatiile arata cert ca imbatranirea cutanata a pielii (inbatranirea fotoindusa) este mai mare pe partea stanga a corpului la soferii din America si pe partea dreapta in Australia, unde automobilele sunt echipate cu volan pe dreapta."
Actiunea UV asupra materialelor
Expuse razelor solare, multe materiale se degradeaza si se decoloreaza. Ultravioletele degradeaza in primul rand materialele polimerice, materialele textile, pigmentii din vopsele si alte materiale, distrugand legaturile moleculare din structura acestora. Acest fenomen datorat absortiei razelor UV se manifesta prin matuire, oxidare, rigidizare si crapare, decolorare. Materialele isi pierd proprietatile fizice. Franghia ultra rezistenta din polipropilena devine inutila sub actiunea razelor UV.
Franghia inainte si dupa epunerea la razele UV
Iti poti imagina acum ce se petrece cu materialele scumpe din care este fabricat interiorul masinii tale?
Cum sa gasesti/alegi un Aplicator Autorizat si de incredere?
Asa cum ti-am marturisit la inceput, am scris acest articol uimit de cat de putine stiu automobilistii despre folia auto.
Si asta nu din vina lor! NU! Ci deoarece eforturile tuturor celor care aplica si comercializeaza acest produs nu s-au indreptat inca indeajuns de mult in sensul informarii corecte. Ei s-au concetrat aproape exclusiv asupra pretului. Ceea ce a condus la multa confuzie si multe prejudecati paguboase.
Inca o data: toate cele scrise aici nu sunt lucruri "originale", sunt lucruri pe care le stiu sau ar trebui sa le stie toti aplicatorii de folie si cat mai multi automobilisti. Pentru ca doar un om informat poate lua decizii corecte, inteligente si in favoarea sa.
Deci, scopul meu principal este acela de a te informa corect si m-as bucura sa aflu ca ti-am putut oferi lucruri nu numai interesante, dar si folositoare. Imi poti scrie la adresa cristian.pop@expertdetailing.ro in cazul in care sunt anumite aspecte pe care ai dori sa le lamuresti in plus. Daca voi sti, iti voi raspunde, daca nu - ma voi intorma pentru tine - si tot iti voi raspunde.
Acum, eu nu tin neaparat sa cumperi de la mine folii auto, ci mi-as dori sa stii cat mai multe despre acest subiect si sa faci o alegere in cunostinta de cauza. Dar daca tot suntem in aceasta piata de peste 10 ani si avem o experienta pe masura, o fi corect sa nu-ti dau aici si un numar la care sa poti cere detalii? Eu zic ca nu. Si in plus, ma simt responsabil pentru toate informatiile livrate pana aici. Suna daca doresti pentru detalii si programare la 0722 12 22 22.
Inca o data: eu nu te indemn sa cumperi de la mine, dar nici nu vreau sa te las sa devii victima baietilor buni din spatele blocurilor. Iata care este cel mai important lucru pe care trebuie sa-l stii chiar inainte de a te gandi macar sa aplici folii auto pe masina ta. Daca nu faci alegerea prestatorului in cunostinta de cauza, s-ar putea ca atunci cand vei merge la RAR sau cand te va opri primul politist in trafic, sa afli ca ai pus folii la omul nepotrivit. E simplu sa iei teapa, pentru ca astazi toata lumea iti poate livra documente contrafacute.
Foliile se aplica legal doar in ateliere autorizate:
"- autovehicule trebuie echipate cu geamuri ce sunt omologate conform Regulamentului nr.43 CEE-ONU sau in conformitate cu Directiva 92/22 CEE cu modificarile ulterioare;
- foliile de protectie aplicate pe geamuri trebuie sa fie certificate si marcate corespunzator, iar aplicarea acestora este permisa numai in atelierele autorizate;
- modificarea transparentei geamurilor nu se inregistreaza in cartea de identitate a autovehiculului, insa pentru ca atelierele autorizate sa efectueze operatiunea de aplicare a foliei colorate, trebuie sa elibereze un document privind certificatul de conformitate si licenta emisa de Organismul de Certificare Produse al Registrului Auto Roman, iar la inspectia tehnica periodica se verifica eticheta ce contine marca de omologare a geamului precum si gradul de transparenta."
Pentru mai multe informatii, consulta site-ul RAR
Simplu spus, daca serviceul pe care il alegi nu are afisat urmatorul document la vedere, sau daca ezita sa ti-l arate (nu trebuie sa-l ai asupra ta), este posibil sa faci o alegere gresita.
In concluzie, poti avea pe masina folii autorizate, dar sa fie aplicate de catre un aplicator ilegal, lucru care iti va atrage probleme.
Ar fi pacat ca peste un an, doi sau poate trei, pentru ca ai ales sa platesti initial un pret mai mic (multi bani totusi!) sa te trezesti ca ai fost indus in eroare de un smecher de la coltul strazii. Inainte de a te hotari cui vei da masina pe mana, asigura-te ca serviceul are documentul de mai jos si este autentic.
Serviceurile autorizate sunt putine, ar putea avea preturi putin mai ridicate (pentru ca aceasta autorizare costa destul de mult si se face anual, plus audit periodic - alte taxe), dar ai avantajul ca ai facut alegerea potrivita si nu ti-ai pus folii doar ca sa ai mai tarziu probleme complicate si mult mai costisitoare.
As vrea sa fiu foarte ferm in privinta asta. Nu cumpara de la mine, nu folosi numarul de telefon si adresa de email de mai sus, dar asigura-te ca serviceul ales de tine este unul legal, inainte de a fi prea tarziu.
In final, in alta oridine de idei, daca consideri ca ti-am putut fi folositor pana aici, solicita "Cartea de Detailing" - un ghid GRATUIT pentru ingrijirea cosmetica a masinii tale. Scrie-mi la adresa cristian.pop@expertdetailing.ro daca mai vrei alte detalii sau doresti sa-ti trimit cartea mai sus mentionata.
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12600 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw touran diesel 2011 5790 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei