Top 10 secrete pentru un consum redus de carburant

10. Anvelope supra-umflate
Cu siguranta ai avut pana la roata cu masina sau cu bicicleta, cand erai copil. Si stii foarte bine ca o anvelopa desumflata ingreuneaza mersul. Iar acest lucru te va forta sa consumi mai mult carburant la un mers normal, cand ai putea bine mersi sa rulezi mai usor cu pneurile bine umflate. Mai exact, daca circuli numai in oras, nu strica sa ai in pneuri o presiune ceva mai mare decat cea recomandata de producator. Si asta pentru ca producatorul iti va da o presiune de 2.2 pe fata si 2.0 pe spate, sa spunem, deoarece a luat in calcul orice posibilitate de trafic: masina plina, viteze mari, etc. Insa daca circuli doar in mediul urban, unde nu poti atinge viteze mai mari de 60-70 km/h, poti sa umfli pneurile ceva mai mult, pentru ca acestea sa aiba o rezistenta la rulare redusa, fara ca aderenta la franare sa fie influentata. Adica poti umfla pneurile la o presiune de 2.3 sau 2.4 bari in loc de 2.2 fara probleme. Poti sa faci testul singur, cu masina umflata la cele doua presiuni, intr-o panta lina: va curge la vale mult mai usor cand ai anvelopele umflate mai bine. Daca vei dori insa sa pleci la drum lung, pe autostrada, nu uita sa apelezi la presiunea data de producator. Pentru ca la viteze mari aerul se incalzeste si se dilata.
9. Masina goala
Acest sfat este pentru cei care circula numai prin aglomeratie, zi de zi, bara la bara, asa cum s-a intamplat zilele acestea prin Bucuresti, din cauza ploilor abundente. Cu cat este mai usoara masina, cu atat vei consuma mai putin carburant. Si cand spunem despre greutate, e bine sa renunti la orice ai inutil, cum ar fi eventuale bagaje din portbagaj, cine stie ce truse de scule, bidoane cu lichid, anvelope, sacii cu nisip pentru bunica de la tara, etc. Poti chiar renunta la roata de rezerva pentru un kit de umflare, daca vrei sa ai o greutate redusa. Cat despre carburant, evita sa mergi mereu cu plinul facut, desi daca o poti face, inseamna ca acest articol nu este pentru tine. E bine mereu sa mergi cu jumatate de rezervor plina, iar cand se aprinde becul, sa mai bagi inca jumatate de carburant. Nu are rost sa mai "cari" cu tine in permanenta un copil de 30 de kilograme, cand benzinarii sunt la tot pasul.
8. Benzina mai buna
Multi se gandesc ca daca baga benzina ieftina, ies mai bine la portofel. Insa nimic nu este mai gresit. Un exemplu clar cu benzina Luk, adica cea mai ieftina de pe piata ne-a demonstrat ca cu cat un carburant este mai ieftin, cu atat este mai prost. Si cu cat este mai prost, cu atat se arde mai repede. Adica vei avea surpriza ca atunci cand bagi de la Luk 10 litri sa parcuri 110 km, in timp ce cu 10 litri de la un Rompetrol, de exemplu, sa parcurgi 150 km in aceleasi conditii de aglomeratie. Si asta pentru o mica diferenta per litru care in final nu se justifica. Insa acest lucru are o explicatie destul de clara. Un carburant mai ieftin nu va avea aceiasi aditivi de calitate ca si un carburant mai scump. In plus, o benzina ieftina are o cantitate mai mare de aditiv pe baza de apa, care se descompune in rezervor si ne trezim ca avem multa apa ce ne poate strica pompa de benzina, injectoarele sau motorul. Asadar, din pacate, la carburant este asa: baga din aia mai scumpa si vei consuma mai putin. Verificat!
7. Revizia la zi
Daca nu ai mai fost in service cu masina de multa vreme, sa nu te astepti la un consum redus. Daca ai filtrul de aer si cel de carburant invechite, murdare, imbibate cu mizerie (ca doar de aia se numesc filtre), consumul masinii tale poate fi urias. De exemplu, daca filtrul de aer este murdar, nu mai intra cantitatea de aer necesara in motor. Motiv pentru care masina nu mai trage, iar soferul va apasa mai tare pedala de acceleratie. In plus, amestecul benzina/aer nu se va mai face corespunzator si senzorul EGR va transmite calculatorului sa bage mai multa benzina in motor. Este valabil si atunci cand filtrul de benzina este infundat. Logic, ai spune ca circula mai putina benzina, circuitul fiind "gatuit". Insa tot din cauza senzorilor care simt ca este ceva in neregula, motorul va consuma mai mult pentru ca arderea nu se face cum trebuie. Cu alte cuvinte, ai filtre curate, ai un motor care consuma asa cum trebuie, asa cum a fost gandit.
6. Alege soselele principale
Multi soferi cand dau peste o sosea aglomerata apeleaza la diverse variante secundare, printre blocuri sau cine stie ce alte scurtaturi. Problema este ca sansele ca o sosea mica, cu o singura banda pe sens, sa se blocheze si sa ramana mai mult timp asa, neavand prioritate la iesirea pe un bulevard, sunt destul de mari. In schimb, pe o sosea mare si larga, mai poti sa "fentezi" aglomeratia. De exemplu, poti sa dai peste anumite zone in care este permisa circulatia pe sina de tramvai, fiind marcata cu linie intrerupta (exemplu: Sos. Stefan cel Mare are linie continua, sos. Barbu Vacarescu are linie intrerupta). In plus, in cele mai multe cazuri, politistii de la rutiera se posteaza in intersectii mari. Si poti sa dai peste aglomeratii uriase care se descongestioneaza in cateva secunde, cand apare un agent in intersectie. In schimb, pe strazile mici, ajunge sa dai o singura data de vreo masina de ridicat gunoiul, ca acolo ramai jumatate de ora...
5. CIP Tuning de economie
Firmele care fac CIP Tuning de performanta mai fac si altceva. E vorba de anumite setari pentru ca un automobil sa consume mai putin. Este o optimizare a motorului in favoarea consumului, nu a performantei. Acest lucru se face modificand harta calculatorului astfel incat motorul sa aiba o aprindere eficienta ca sa arda tot carburantul la o turatie mai mica, asa cum mergi mai tot timpul in oras. Cu un astfel de CIP Tuning de consum redus poti economisi lejer 2 litri la 100 de kilometri. Adica daca ai vreo masina care consuma 10 litri in aglomeratie bara la bara, o poti face usor sa consume doar 8. Un astfel de CIP Tuning costa de la 150 de Euro, in functie de masina si motorizare. Este o metoda la care apeleaza in special flotele de masini, cum ar fi cele de curierat, care mai adauga in plus si o limitare de viteza electronica, astfel incat soferul sa nu poata depasi o anumita viteza nesigura. Cert este ca o astfel de modificare electronica functioneaza si este tot mai cautata de cei care merg mult prin acest Bucuresti extrem de aglomerat.
4. Evita virajele pe loc sau din scurt
Daca ne gandim putin, ne dam seama ca cel mai mare consum al masinii in trafic este atunci cand mergem pe un drum cu multe viraje si multe opriri. Si asta pentru ca, atunci suntem pe loc si vrem sa facem stanga sau dreapta ca sa schimbam banda, cand luam de volan, pompa de servo-directie scade turatia motorului si calculatorul stie ca trebuie sa ii dea mai mult carburant. Pe scurt, daca dam prea mult de volan, consumam in plus carburant. Nu zice nimeni sa mergi drept, ca la cursele de drag-racing, dar evita pe cat posibil manevrele stanga-dreapta in trafic, printre benzi, crosetarile si virajele pe loc. Mai bine pastreaza-ti banda pana cand trebuie sa schimbi directia ca sa iesi pe alta strada. Deoarece in trafic este ca la ghiseele de la Taxe si Impozite: indiferent de coada la care te pui, aia merge cel mai prost.
3. Turatie mica
Am auzit multi soferi spunand ca motorul se strica daca merge sub-turat. Sau ca se strica turbina daca nu mergi cu o masina supra-alimentata cu o turatie de peste 2500 rpm, ca nu se face bine ungerea. Nimic mai gresit. Ar fi adevarat daca cineva ar merge cu o masina NUMAI la o turatie mica, intotdeauna, zi de zi, luna dupa luna. Insa chiar daca noi mergem 5 zile pe saptamana in aglomeratie, cu turatie mica, cu siguranta mai iesim seara in oras, mai gasim un drum gol, un pasaj Basarab sau mai facem o iesire in afara orasului in care sa circulam mai repede si acul turometrului sa treaca de 2500 rpm. Insa in aglomeratie, daca vrem sa avem un consum mic, trebuie sa ramanem undeva pana la 2500 rpm, maxim. Daca cumva ai o masina diesel, poti sa circuli cu ea sub 2000 rpm fara probleme, pentru ca un diesel nu va face mofturi la turatie redusa si nu va tremura niciodata. Ideea este clara: nu accelera mult, ca nu esti la curse. De aia ai cutia de viteze, ca sa pastrezi o turatie constanta, redusa, care sa-ti poata oferi un consum redus de carburant. Evident, fara sa ajungi in sfera cealalta si sa faci motorul sa tremure pe la 1200 rpm... Si daca cineva iti spune ca mergi sub-turat, explica-i ca fiecare masina are marja sa de turatie in care se simte bine. Unele tremura si la 2000 rpm, altele se descurca bine chiar de la 1200 rpm.
2. Frana de motor
Un element esential in pastrarea unui consum mic este folosirea franei de motor pe cat de mult posibil. Am vazut cu totii soferi care accelereaza de nebuni doar ca sa franeze brusc in spatele unuia care s-a oprit din cauza aglomeratiei. Vine o intersectie? Nu trebuie sa accelerezi cu pedala la fund ca sa franezi inainte de viraj, de parca ai fi pe circuit. Franeaza din timp cu frana de motor, menajezi astfel si franele, dar reduci si consumul. Iar acest lucru e valabil pentru orice situatie in care trebuie sa micsorezi viteza in trafic. E de preferat sa schimbi treapta de viteza cu una sau cu doua inferioare ca sa incetinesti, impreuna cu o frana usoara, astfel incat reducerea vitezei sa se faca constant, daca nu este nevoie de o oprire de urgenta. De exemplu cand mergi normal, in spatele altuia, dar o alta masina de pe alta banda se baga in fata, moment in care tu trebuie sa incetinesti. Data viitoare cand se intampla asa ceva, fii pregatit sa decelerezi cu frana de motor, nu cu frana de picior.
1. Anticiparea semaforului
Fara indoiala, consumul crescut din mediul urban este dat in mare parte de lipsa de experienta a soferului cand este la semafor. Anticiparea semafoarelor in trafic este cauza principala a unui consum mare, daca nu stim cum sa o facem. Nu am dubii ca ai intalnit si tu soferi care accelereaza pana in fata trecerii de pietoni, desi acestia au verde si masinile au rosu, doar ca sa franeze brusc. Anticiparea inseamna sa cauti culoarea semaforului care urmeaza din timp si sa te pregatesti pentru asta. Te uiti si daca este verde, in masura posibilitatilor de vizibilitate, cauti si semaforul pietonilor de pe acelasi sens. Daca el clipeste, sunt sanse ca si culoarea ta verde sa devina galbena. Daca este verde, cu siguranta vei prinde semaforul si tu pe verde, motiv pentru care pastrezi viteza constanta. Daca vezi de la distanta ca semaforul este rosu, iar acea distanta poate fi chiar si de peste 100 de metri, apelezi la varianta de mai sus, adica o frana de motor care sa decelereze masina constant si sigur. Anticiparea este buna si atunci cand stai la semafor si se pune verde. E bine sa fii mereu pregatit, uitandu-te la semaforul pietonilor care iti trec prin fata. Cand se pune rosu la ei, te pregatesti sa pleci. Dar e bine sa pleci cat mai repede cum se pune verde, nu de frica vreunui disperat din spate care claxoneaza ca boul in aceeasi sutime de secunda in care s-a pus verde, ci ca sa te distantezi nitel fata de cel din spate. Nu trebuie sa pleci tare, cu demaraj, ci tocmai, sa pleci incet, schimband treptele la o turatie mica, de 2000 rpm. Dar plecand repede, viteza ta mica nu va incomoda pe nimeni din spate care pleaca mai tarziu, dar recupereaza mai repede pentru ca accelereaza mai tare.
Cu alte cuvinte, anticiparea semaforului atat inainte, cat si cand stai la el, este cel mai important element. Nu are rost sa mai accelerezi cand este rosu, pentru ca inertia te duce tot acolo si fara sa consumi aiurea benzina si este indicat sa pleci pregatit cand se pune verde de la semafor, ca sa poti pleca incet.
Cam astea sunt niste sfaturi utile care iti pot reduce consumul de carburant destul de mult. Stim, este greu sa te iei dupa niste sfaturi, cand tu ai propriul stil de condus. E greu sa-i spui unui sa franeze din timp daca la semafor este rosu, cand el are un stil agresiv si ii place sa accelereze chiar daca este rosu, ca nu cumva sa-i fure cineva locul la semafor. Insa daca ne pasa de banii din buzunar si ne dorim sa circulam cat mai mult cu aceeasi cantitate de benzina care este din ce in ce mai scumpa, e bina sa ii ascultam si pe altii. Ca nimeni nu s-a nascut invatat si noi am invatat la randul nostru ce sa facem ca sa ne bucuram de mai multi kilometri cu aceeiasi bani dati.
-
Filtru ulei (sp1426 alc) aprilia motorcycles,benelli... 23.74 Lei
Pompa + cilindru ambreiaj toyota rav 4 2.0 d4d 85kw 116cai... 250 Lei
Releu incarcare aprilia leonardo scarabeo 125-250cc 150 Lei
-
Piese scuter malaguti f12 dezmembrez scuter malaguti f12 10 Lei
Piese moto honda sh yamaha, honda, suzuki, kawasaki, ktm, bmw,... 10 Lei
Dezmembrez vw golf vi 1.6 tdi cayb 90 cai cutie manuala 5...
-
Senzor presiune gaze audi a4 b8 2.0tdi 0281006005 100 Lei
Alternator fiat ducato ii 2.3 jtd 110cp cod piesa : 9665617780 249 Lei
9802448680 9674973080 vdo injector cetroen peugeot ford volvo... 550 Lei
-
Cutie viteza manuala renault megane 2 (2003-2008) 1.5 motorina... 700 Lei
Dezmembrez renault megane 2 2002 - 2010 1.5 dci k9k 724( cp:...
Vw passat b5 tdi
-
Dezmembrari renault megane 2
Pompa servodirectie 491100023r renault laguna 3 [2007 - 2011]... 500 Lei
Pleoape faruri originale mattig pentru skoda octavia 1 u 1u 150 Lei
-
Distribuitor vacuum audi a3 sportback (8pa) [fabr 2004-2013]... 99 Lei
Alternator fiat ducato 2.3 diesel 2016-2022 350 Lei
Compresor clima 4f0260805t audi a6 4f/c6 [2004 - 2008] 715 Lei
-
Armatura bara fata volkswagen passat b6 variant (3c5) [fabr... 199 Lei
Radiator intercooler 1.5 dci 144610001n renault laguna 3 [2007... 245 Lei
Jante noi 20 inch originale vw touareg 7p r20 5x130 980 €
-
Armatura bara fata volkswagen golf 4 combi an 2004 119 Lei
Janta aliaj r15 tabla!!! volkswagen golf iv 1j1 1997-2005 50 Lei
Jante aliaj 16 zoll originale bmw seria 1/2/3 / audi 5x112 cu... 1250 Lei
-
Set jante r16 vw golf 6 6jx16 et 50 5x112 cod: 1t4071496666... 1150 Lei
Bara fata hyundai tucson 2016-2018 2900 Lei
Navigatie 8618842290 audi a4 b7 [2004 - 2008] 2.0 tdi blb 350 Lei
-
Ford focus diesel 2012 4090 €
Teava admisie moto rms aprilia sr; gilera runner, typhoon;... 59 Lei
Baterie de pornire (ytx5lbs yuasa) aprilia motorcycles,baotian... 284.83 Lei
-
Sonda lambda skoda octavia 2 1.2 i tsi cbzb benzina 03f906262b... 300 Lei
Baterie de pornire (yt7bbs yuasa) ducati motorcycles,kymco... 399.26 Lei
Dezmembrez ford transit 2015 - 2016
-
Armatura bara fata volkswagen golf 5 2006 hatchback 1.4 mpi 150 Lei
Traversa superioara mercedes clasa clk (c209) [fabr 2002-2009]... 63 Lei
Amplificator audio / staie originala audi a4 b6 cod piesa :... 150 Lei


