2 dintre autostrazile care trebuie terminate in primavara nu sunt construite nici pe jumatate

2 dintre autostrazile care trebuie terminate in primavara nu sunt construite nici pe jumatate
  • Constructia de autostrazi avanseaza greu
  • 280 de kilometri de autostrada sunt in lucru
  • Planul de autostrazi pana in 2030
Distribuie pe Facebook

Problema infrastructurii din tara noastra nu mai este de mult tratata doar la nivel de individ, ci este vazuta ca o piedica si in calea dezvoltarii economice. In prezent, la noi in tara se demoleaza un tronson dintr-o autostrada inaugurata anul trecut, lucrarile la o alta sosea de mare viteza sunt suspendate din cauza lipsei avizelor de constructie, iar drumurile care ar trebui terminate in cateva luni nu sunt construite nici in proportie de 50%.

Lipsa autostrazilor ii tine departe pe investitori, Daimler si JLR fiind doar doua dintre numele mari ale industriei auto care planuiau sa faca investitii aici, insa au fost deturnate de lipsa infrastructurii.

In acelasi timp, unele dintre locurile cu un potential turistic imens raman necunoscute doar pentru ca nu exista drumuri bune pana la ele. Chiar si luand in calcul aceste nevoi stringente, constructorii inainteaza cu pasi marunti.

280 de kilometri de autostrada sunt in lucru

In tara noastra, in prezent se lucreaza efectiv la 280 de kilometri de autostrada, pretul lor situandu-se undeva la 6 miliarde de lei, astfel ca pretul pentru un kilometru ajunge la 21 de milioane de lei.

Desi costul este ridicat, ritmul nu este unul deloc alert. Autostrazile care ar trebui sa fie inaugurate in primavara anului viitor, adica peste circa jumatate de an, sunt finalizate in proportie de 30 - 40%, iar sansele ca ele sa fie date in circulatie la termen sunt minime.

Lugoj - Deva este una dintre autostrazile care a intampinat cele mai multe probleme, incepand cu ursi bruni, lilieci, castori, trecand la propriu printr-un cimitir si pe langa o halda de steril si oprindu-ne la lipsa autorizatiei de constructie. Termenul de finalizare a acestei autostrazi este mai 2016.

Situatia reala este insa cu totul diferita. Lotul 2, care are o lungime de 28 de kilometri, este gata in proportie de 30%. Lotul 3, avand o lungime de 21 de kilometri, este construit doar in proportie de 28%, iar lotul 4, care masoara 22 de kilometri, a ajuns la 42%.

Daca luam in calcul si faptul ca la lotul 4 nu a fost emisa inca autorizatia de constructie pentru doua sectiuni, ne dam seama ca este imposibil ca drumul sa fie gata pana in luna mai.

Un alt caz asemanator este cel al autostrazii Sebes - Turda. Aici, lotul 4 cu o lungime de 16 kilometri este construit in proportie de 38%, la fel ca si lotul 3, de 12 kilometri.

Ambele insa au ca termen de finalizare luna martie a anului viitor. Tot in 2016, dar in luna octombrie, ar trebui sa fie gata si loturile 1 si 2, care sunt gata doar in proportie de 7, respectiv 10%.

Ritmul in care se lucreaza este in mod cert unul extrem de lent, avand in vedere faptul ca ordinul de incepere a lucrarilor la loturile 3 si 4 a fost emis in mai 2014, iar la celelalte doua loturi a fost emis in decembrie anul trecut.

Exista insa si o veste buna. Lotul 2 al autostrazii Timisoara - Lugoj este gata in proportie de 88%, iar termenul pentru finalizare este luna iulie a anului viitor, astfel ca este foarte probabil ca drumul sa fie dat in circulatie pana atunci.

Planul de autostrazi pana in 2030

Vara aceasta, Ministerul Transporturilor a intocmit Master Planul General pentru Transporturi, care stabilea proiectele de infrastructura planuite pentru perioada 2015 - 2030. Planul a fost agreat si de Comisia Europeana.

Conform acestui document, autostrada Pitesti - Sibiu este prioritatea 0 a ministerului si un drum pe care il asteapta de multa vreme investitorii, mai ales ca el ar face legatura dintre capitala si Occident.

Odata ce va fi terminata aceasta autostrada, uzinele Dacia si Ford, spre exemplu, isi vor putea scoate din tara produsele mult mai repede decat inainte, scazand astfel costurile.

Acest drum ar trebui sa fie gata chiar in urmatorii 5 ani, insa acum suntem abia in etapa in care se revizuieste studiul de fezabilitate.

Terminarea studiului, organizarea licitatiei, alegerea unui castigator, plus lucrarile propriu - zise ar putea sa dureze mai mult decat preconizase ministerul.

In acest plan, pe locul al doilea ca prioritate a fost trecuta Comarnic - Brasov, urmata de Sibiu - Brasov, Suplacu de Barcau - Bors si Targu Neamt - Iasi - Ungheni.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 30 Octombrie 2015