Cat de utila este construirea unui circuit auto in Romania?
- Un circuit profesionist la standarde FIA costa de ordinul sutelor de milioane de Euro
- Romania ar putea fi un loc important pe harta Motorsportului international
- Este posibila si organizarea etapelor de Formula 1
De multi ani se incearca, se pare fara succes, construirea unui circuit auto in Romania. Au fost mai multe tentative care au esuat, in principal din cauza lipsei de bani. E clar ca un asemenea proiect constituie o investitie uriasa pentru care este necesara unirea mai multor forte. Dar cat e de utila o pista de curse la noi in tara?
Cu totii visam sa avem un circuit auto / moto in Romania. Sa gazduim etape din toate sporturile cu motor, de la WTCC si Le Mans Series, pana la Formula 1 si curse de Moto GP. Insa pana acum suntem nevoiti sa ne multumim cu cele cateva trasee de karting, pe care uneori se mai desfasoara si competitii auto locale. Insa daca dorim ca Romania sa apara pe harta sporturilor cu motor la nivel international, avem nevoie de un circuit. O investitie care pare mult mai buna decat aruncarea banilor pe fereastra cu autostrazi ce plimba oamenii doar pe hartie, statiuni pline de care alegorice sau faleze pline de palmieri intr-o tara cu iarna indelungata.
La ce este bun un circuit auto la standarde FIA? In functie de investitie si de proiect, un circuit de motorsport poate gazdui si competitia suprema, Formula 1. Insa ar fi un vis frumos sa ne gandim la asa ceva din prima. Daca suntem realisti, trebuie sa ne gandim la un circuit auto la standarde normale, care poate gazdui orice competitie auto, precum WTCC sau cupe diverse monomarca. Insa nu trebuie nici sa ne legam de cursele de afara, ci mai bine sa ne uitam la noi in ograda. Un circuit auto este mana cereasca pentru zecile de mii de pasionati auto din Romania.
Stim personal oameni care se duc pana in Germania sau Ungaria, platesc bani buni pe transport, cazare si anvelope, pentru a se da pe circuit cu masinile proprii sau inchiriate. Si cheltuie asa multi bani pentru ca in Romania nu exista circuit. Mai mult, toti cei care participa in diverse competitii nationale, precum curse de acceleratie sau drift, o vor putea face intr-un cadru organizat si sigur.
Primul lucru la care te gandesti cand spui circuit auto, este faptul ca numarul pasionatilor in Romania este limitat si ca investitia se va amortiza greu. Nu e chiar asa. In primul rand, pentru ca este un proiect ce se poate sustine cu fonduri europene. In al doilea rand, in afara de etapele de competitie auto / moto, se pot organiza zilnic cunoscutele "Track Days" in care un pasionat plateste o taxa si foloseste circuitul. Si daca nici asta nu e destul, un circuit auto este extraordinar de benefic pentru toti importatorii auto din Romania.
Importatorii de masini din Romania organizeaza foarte multe evenimente internationale de lansare a diverselor modele. Aceste evenimente s-ar putea muta usor in Romania. In loc sa inchirieze portiuni de aeroport, cum se face acum, sau sa plece din Romania ca sa ajunga in Slovacia pe "Slovakia Ring", noul circuit auto inaugurat anul trecut, evenimentele s-ar putea face cap-coada la noi in tara.
Pe timp de iarna ce se intampla? Nimic mai simplu. E clar ca numarul de evenimente se va imputina, dar poti organiza altfel de evenimente. Producatorii de anvelope, precum Pirelli sau MICHELIN, care au fabrici la noi in tara, si-ar putea testa anvelopele pe circuit. La fel, acestia pot organiza evenimente cu presa pentru teste, atat vara, cat si iarna. Este valabil si pentru masinile 4x4 sau alte modele, care trebuie sa fie testate si in conditii de iarna. Si, de ce nu, o competitie de snowmobile sau etape din Trofeul Andros?
Asadar, un circuit auto ar fi extrem de ocupat. Un calendar anual cu etape din campionatele de motociclism, Supermoto, drift, acceleratie, indemanare, auto-slalom si multe altele nu ar avea week-end liber. In timpul saptamanii, se pot organiza evenimente cu presa, organizate de importatori, teste auto, test-drive cu diverse masini de la presa, testari de anvelope si multe alte manifestari legate de domeniul auto, team-builidinguri si tot asa. Unde mai pui ca scolile de pilotaj s-ar muta acolo, in standurile circuitului, si se va dezvolta o intreaga industrie auto cu masini de inchiriat, instructori si asa mai departe? Ideea este buna, este profitabila, dar mai ramane sa o si vedem pusa in aplicare.
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 € Grile radiator bmw seria 3 e90/e91 ( 2005-2011 ) 300 Lei
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Eleron spoiler tuning sport ford mondeo 5 mk5 st line zetec... 520 Lei Set doua conducte furtunuri caseta directie servo mazda 3... 300 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Oglinda stanga ford focus c-max (2003-2007) 38 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Eleron spoiler hayon volvo v50 ver2 370 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Renault megane 16v 2006 2000 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei