Cat de utila este construirea unui circuit auto in Romania?

- Un circuit profesionist la standarde FIA costa de ordinul sutelor de milioane de Euro
- Romania ar putea fi un loc important pe harta Motorsportului international
- Este posibila si organizarea etapelor de Formula 1
De multi ani se incearca, se pare fara succes, construirea unui circuit auto in Romania. Au fost mai multe tentative care au esuat, in principal din cauza lipsei de bani. E clar ca un asemenea proiect constituie o investitie uriasa pentru care este necesara unirea mai multor forte. Dar cat e de utila o pista de curse la noi in tara?
Cu totii visam sa avem un circuit auto / moto in Romania. Sa gazduim etape din toate sporturile cu motor, de la WTCC si Le Mans Series, pana la Formula 1 si curse de Moto GP. Insa pana acum suntem nevoiti sa ne multumim cu cele cateva trasee de karting, pe care uneori se mai desfasoara si competitii auto locale. Insa daca dorim ca Romania sa apara pe harta sporturilor cu motor la nivel international, avem nevoie de un circuit. O investitie care pare mult mai buna decat aruncarea banilor pe fereastra cu autostrazi ce plimba oamenii doar pe hartie, statiuni pline de care alegorice sau faleze pline de palmieri intr-o tara cu iarna indelungata.
La ce este bun un circuit auto la standarde FIA? In functie de investitie si de proiect, un circuit de motorsport poate gazdui si competitia suprema, Formula 1. Insa ar fi un vis frumos sa ne gandim la asa ceva din prima. Daca suntem realisti, trebuie sa ne gandim la un circuit auto la standarde normale, care poate gazdui orice competitie auto, precum WTCC sau cupe diverse monomarca. Insa nu trebuie nici sa ne legam de cursele de afara, ci mai bine sa ne uitam la noi in ograda. Un circuit auto este mana cereasca pentru zecile de mii de pasionati auto din Romania.
Stim personal oameni care se duc pana in Germania sau Ungaria, platesc bani buni pe transport, cazare si anvelope, pentru a se da pe circuit cu masinile proprii sau inchiriate. Si cheltuie asa multi bani pentru ca in Romania nu exista circuit. Mai mult, toti cei care participa in diverse competitii nationale, precum curse de acceleratie sau drift, o vor putea face intr-un cadru organizat si sigur.
Primul lucru la care te gandesti cand spui circuit auto, este faptul ca numarul pasionatilor in Romania este limitat si ca investitia se va amortiza greu. Nu e chiar asa. In primul rand, pentru ca este un proiect ce se poate sustine cu fonduri europene. In al doilea rand, in afara de etapele de competitie auto / moto, se pot organiza zilnic cunoscutele "Track Days" in care un pasionat plateste o taxa si foloseste circuitul. Si daca nici asta nu e destul, un circuit auto este extraordinar de benefic pentru toti importatorii auto din Romania.
Importatorii de masini din Romania organizeaza foarte multe evenimente internationale de lansare a diverselor modele. Aceste evenimente s-ar putea muta usor in Romania. In loc sa inchirieze portiuni de aeroport, cum se face acum, sau sa plece din Romania ca sa ajunga in Slovacia pe "Slovakia Ring", noul circuit auto inaugurat anul trecut, evenimentele s-ar putea face cap-coada la noi in tara.
Pe timp de iarna ce se intampla? Nimic mai simplu. E clar ca numarul de evenimente se va imputina, dar poti organiza altfel de evenimente. Producatorii de anvelope, precum Pirelli sau MICHELIN, care au fabrici la noi in tara, si-ar putea testa anvelopele pe circuit. La fel, acestia pot organiza evenimente cu presa pentru teste, atat vara, cat si iarna. Este valabil si pentru masinile 4x4 sau alte modele, care trebuie sa fie testate si in conditii de iarna. Si, de ce nu, o competitie de snowmobile sau etape din Trofeul Andros?
Asadar, un circuit auto ar fi extrem de ocupat. Un calendar anual cu etape din campionatele de motociclism, Supermoto, drift, acceleratie, indemanare, auto-slalom si multe altele nu ar avea week-end liber. In timpul saptamanii, se pot organiza evenimente cu presa, organizate de importatori, teste auto, test-drive cu diverse masini de la presa, testari de anvelope si multe alte manifestari legate de domeniul auto, team-builidinguri si tot asa. Unde mai pui ca scolile de pilotaj s-ar muta acolo, in standurile circuitului, si se va dezvolta o intreaga industrie auto cu masini de inchiriat, instructori si asa mai departe? Ideea este buna, este profitabila, dar mai ramane sa o si vedem pusa in aplicare.
-
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
-
Ford focus 1.8 tdci 2006 799 €
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
-
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
-
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
-
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
-
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
-
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Aparatoare galerie evacuare opel astra g 1.6 16v benzina 40 Lei


