Ce am invatat la Guidare Pilotare. Si ce poti experimenta chiar tu

- Guidare Pilotare este initiata de Siegfried Stohr, fost pilot de Formula 1
- Scoala propune 4 tipuri de curs diferite
- Autoturismele folosite sunt numai din gama BMW
BMW M3, BMW 1M, BMW Z4, 9 ore, 9 masini, fum, drift, adrenalina, experienta, invatatura. Asa se poate descrie in cateva cuvinte ziua petrecuta pe circuitul de la Amckart, in cadrul cursului de pilotaj Individual M. Desi pentru moment, scoala lui Siegfried Stohr s-a intors in Italia, instructorii profesionisti ai acestei scoli de pilotaj se vor intoarce curand in Romania. Iata ce poti trai si tu in cadrul unei experiente unice in viata.
De la ora 9, pana la ora 18, am avut parte de o experienta inedita in ceea ce priveste sportul cu motor. Chiar daca s-a desfasurat pe circuitul de karting de la Amckart, indoielile mele s-au spulberat in clipa in care m-am regasit pe circuit, avand destul loc pentru a merge cu viteza la volanul masinilor BMW Motorsport.
Insa asa cum trebuie sa inceapa orice curs de pilotaj normal dedicat amatorilor, la ora 9 AM am avut parte de o scurta sesiune de teorie, imediat dupa inscrierea oficiala. Unul dintre instructorii italieni, cu amuzantul sau accent "a la Godfather" italienesc, ne-a descris in engleza pozitia corecta la volan pe circuit, distributia maselor masinii in functie de acceleratie, franare si viraje, dar si alte tehnici pentru franare si abordarea virajelor pe trasa optima. Teoria a durat cam 30 de minute, cuvintele italo-englezesti fiind sustinute si de imagini proiectate.
Pe circuit, daca esti mai rapid, depasesti. Dar nu inainte ca masina din fata ta sa fie anuntata.
Ca si la scoala, cand este asteptata pauza, cei 12 participanti am iesit pe circuit cu nerabdare imediat dupa teorie. Desi plouase cu o zi inainte, asfaltul incepea sa se usuce, dandu-ne sperante ca nu vom face cunostinta cu nisipul si iarba care marginesc asfaltul, in clipa in care vom forta mai mult acceleratia sau frana. Si chiar asa s-a si intamplat: o ora mai tarziu nu mai era picatura de umezeala pe asfalt. Cu exceptia zonei de derapaj controlat.
Pierderea aderentei in viraj
Un ac de par de pe circuit era constant udat, pentru a simula conditii de ploaie. Acesta a fost primul exercitiu la care am participat, fiind impartiti pe 4 grupe a cate 3 cursanti. Grupa noastra a fost distribuita la inceput pentru a experimenta derapajul controlat, la bordul unor modele M3. Mai pe scurt, instructorul iti spunea sa accelerezi puternic in viraj. Dupa ce ne-am invartit cu totii, la trecerile urmatoare ne-am imbunatatit capacitatea de a redresa volanul si de a face un drift controlat. Ca la finalul exercitiului sa reusim sa controlam cu totii traiectoria masinii, chiar daca "se invartea de fund" la contactul cu suprafata umeda.
Drift in slow-motion - skid car
Desi ar fi fost mai bine ca toti cursantii sa debuteze cu acest exercitiu, pentru a se obisnui cu drifturile si derapajele controlate, dar si cu redresarea masinii la nevoie, era destul de greu sa se faca exercitiile simultan cu toti cei 12 cursanti. Al doilea exercitiu al grupei noastre a fost plimbarea cu Skid Car-ul. Adica un MINI dotat pe rotile puntii spate cu rotile. Acest sistem simula perfect pierderea aderentei, insa la o viteza infima - 10-15 km/h. Si cum viteza era mica, nu era nevoie nici de spatiu prea mare. Desi ar putea parea o joaca de copil, exercitiul te invata cum sa folosesti volanul si pedala acceleratiei ca sa redresezi masina.
Skid Car - masina care face drifturi la 10 km/h
Slalom printre jaloane
De aceasta data ne-am urcat la volanul micutelor 1M. Mai agile si mai potrivite pentru un slalom stramt pe circuit. Scopul acestui exercitiu a fost sa ne imbunatatim sensibilitatea fata de directia volanului si sa incepem pas cu pas sa abordam virajele cat mai repede. Am inceput cu sistemele electronice ale masinii pornite, urmand ca spre finalul trecerilor printre jaloane sa ne aventuram alaturi de instructorul din dreapta noastra fara a avea niciun sistem care sa ne scoata din bucluc in caz ca pierdeam aderenta. In plus, la acest exercitiu am reusit sa ne familiarizam cu pozitia mainilor pe volan care trebuie sa fie la ora 9:15.
Ocolirea unui obstacol in caz de urgenta
Acest exercitiu era numai si numai despre franare. La volanul sportivelor Z4 cu motorizare 2.8i, adica propulsoare de 2 litri turbo pe benzina, trebuia sa acceleram pe portiunea dreapta, urmand ca la un reper anume sa franam violent si sa tragem de volan. Pentru a salva anvelopele, portiunea de franare era udata permanent, lucru care facea exercitiul si mai dificil. Insa este un exercitiu foarte util, mai ales in viata reala din Romania, atunci cand poate dai in fata ta pe autostrada de o masina oprita brusc, iti sare un caine sau un pieton in fata, ori este o urgenta si trebuie sa opresti. Am invatat ca frana si ambreiajul trebuie apasate simultan cu forta maxima, ABS-ul permitandu-ti sa tragi de volan pentru evitarea impactului.
Fara sa ne dam seama, dupa cele 4 exercitii pe care le-au facut toate cele 4 grupe prin rotatie, a venit ora pranzului, in jurul orei 13:30. Dupa ce am mancat ceva lejer, a mai urmat o scurta sesiune de teorie de 15 minute si a debutat momentul culminant al experientei Guidare Pilotare. Cateva ore bune de plimbare pe circuit, alternand BMW M3 cu 1M.
Alaturi de un instructor care ne dicta permanent mici sugestii si corectari pentru imbunatatirea condusului, am avut parte de 4 sesiuni de alergatura in viteza pe circuit. Desi circuitul Amckart nu permite viteze mari, reuseam totusi sa atingem 125 km/h pe linia dreapta. Nu este o viteza mare, insa destul incat sa ai emotii la franare. Oricum, scopul acestor ture pe circuit la bordul acestor masini puternice era sa punem in aplicare tot ce am invatat de-a lungul exercitiilor de dimineata.
Faptul ca ai langa tine un instructor profesionist care iti spune ce gresesti, ce poti imbunatati, cum sa faci, cum sa franezi, cum sa accelerezi, este extraordinar. Daca cineva are impresia ca invata singur arta condusului, greseste. Instructorii de la Guidare Pilotare au dus pilotajul pe circuit la nivel de arta. Adica am invatat lucruri la care nu ma asteptam si pe care nu le cunosteam: ca trebuie sa tin volanul drept chiar si pe cea mai mica bucata de linia dreapta, ca trebuie sa accelerez puternic si sa franez si mai puternic, chiar daca am o linie dreapta de cativa metri, ca orice greseala, cat de mica, te costa o zecime de secunda. Dar ca la finalul unei ture de circuit, aceste zecimi se aduna si timpul final are de suferit.
Cateva bucati de anvelopa au ramas pe Amckart
Si pentru ca am avut norocul sa nimeresc in ultima zi de curs, instructorii au decis sa ne recompenseze cu o tura extrema pe circuit, in masinile conduse de ei. Pesemne ca am fost cu totii cuminti si ascultatori, am bagat la cap indicatiile si ne-am imbunatatit stilul de condus, asa ca am fost si noi, in cele din urma, pasageri. Fum, drift, viteza, nebunie. Mai trebuie spus ceva?
Desi s-a terminat, sper sa mai retraiesc aceasta experienta. Poate pe un circuit mai permisiv, de viteza, cu viraje largi si latime mai mare. Cine stie, poate ca la anul, pe vremea asta, voi descrie experienta avuta pe circuitul de la Adancata sau de la Targu-Mures. Insa pana atunci, Guidare Pilotare se va intoarce in Romania ca sa ne mai invete tehnicile de siguranta rutiera. Pentru ca, desi e frumoasa viteza, te simti bine cand te dai de-a latul, cand ti se plimba adrenalina prin vene, insa traim aceste momente poate doar de cateva ori pe an. Insa in restul timpului ne aflam la bordul masinii noastre de familie, pe strazile aglomerate din Romania, tara care este codasa la capitolul siguranta, dar fruntasa la numarul de victime ale accidentelor. Si ceea ce ne invata expertii de la Guidare Pilotare in materie de siguranta, reactie in caz de urgenta si redresarea masinii, este nepretuit.
Cursantii alaturi de instructorii Guidare Pilotare
La finalul cursului, cam asa aratau pneurile Dunlop...
-
0445110300 bosch injector opel 1.6 cdti / lancia fiat 1.6 d... 300 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
0445116035 03l130277c 0986435369 bosch injector vw amarok... 600 Lei
-
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
0445010747 55274845 55260837 bosch pompa de inalta presiune... 1000 Lei
Gk2q-9k546-ab gk2q9k546ab a2c9303500080 2143478 vdo injector... 600 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
5801647158 gt5518r 820803-0004 820803-5004s garrett... 7500 Lei
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
-
0445110569 166000804r 95518001 95523169 6000616680 bosch... 600 Lei
0445110141 8200146357 93190346 bosch injector nissan opel... 300 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
A6510702387 28272472 delphi injector mercedes 2.2 cdi a b c... 500 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
A6510702987 0445117035 0986435248 bosch injectoare mercedes... 500 Lei
-
167006205r 0445010799 bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0445110083 55192096 0986435078 injector... 150 Lei
-
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
0445110075 96386523 96414961 9641496180 bosch injectoare... 150 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
Reconditionat 0 445 110 605 0445110605 bosch injector tractor... 900 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
A6510900980 53049700086 10009880036 biturbo mercedes sprinter... 2000 Lei


