Ce am invatat la Guidare Pilotare. Si ce poti experimenta chiar tu

- Guidare Pilotare este initiata de Siegfried Stohr, fost pilot de Formula 1
- Scoala propune 4 tipuri de curs diferite
- Autoturismele folosite sunt numai din gama BMW
BMW M3, BMW 1M, BMW Z4, 9 ore, 9 masini, fum, drift, adrenalina, experienta, invatatura. Asa se poate descrie in cateva cuvinte ziua petrecuta pe circuitul de la Amckart, in cadrul cursului de pilotaj Individual M. Desi pentru moment, scoala lui Siegfried Stohr s-a intors in Italia, instructorii profesionisti ai acestei scoli de pilotaj se vor intoarce curand in Romania. Iata ce poti trai si tu in cadrul unei experiente unice in viata.
De la ora 9, pana la ora 18, am avut parte de o experienta inedita in ceea ce priveste sportul cu motor. Chiar daca s-a desfasurat pe circuitul de karting de la Amckart, indoielile mele s-au spulberat in clipa in care m-am regasit pe circuit, avand destul loc pentru a merge cu viteza la volanul masinilor BMW Motorsport.
Insa asa cum trebuie sa inceapa orice curs de pilotaj normal dedicat amatorilor, la ora 9 AM am avut parte de o scurta sesiune de teorie, imediat dupa inscrierea oficiala. Unul dintre instructorii italieni, cu amuzantul sau accent "a la Godfather" italienesc, ne-a descris in engleza pozitia corecta la volan pe circuit, distributia maselor masinii in functie de acceleratie, franare si viraje, dar si alte tehnici pentru franare si abordarea virajelor pe trasa optima. Teoria a durat cam 30 de minute, cuvintele italo-englezesti fiind sustinute si de imagini proiectate.
Pe circuit, daca esti mai rapid, depasesti. Dar nu inainte ca masina din fata ta sa fie anuntata.
Ca si la scoala, cand este asteptata pauza, cei 12 participanti am iesit pe circuit cu nerabdare imediat dupa teorie. Desi plouase cu o zi inainte, asfaltul incepea sa se usuce, dandu-ne sperante ca nu vom face cunostinta cu nisipul si iarba care marginesc asfaltul, in clipa in care vom forta mai mult acceleratia sau frana. Si chiar asa s-a si intamplat: o ora mai tarziu nu mai era picatura de umezeala pe asfalt. Cu exceptia zonei de derapaj controlat.
Pierderea aderentei in viraj
Un ac de par de pe circuit era constant udat, pentru a simula conditii de ploaie. Acesta a fost primul exercitiu la care am participat, fiind impartiti pe 4 grupe a cate 3 cursanti. Grupa noastra a fost distribuita la inceput pentru a experimenta derapajul controlat, la bordul unor modele M3. Mai pe scurt, instructorul iti spunea sa accelerezi puternic in viraj. Dupa ce ne-am invartit cu totii, la trecerile urmatoare ne-am imbunatatit capacitatea de a redresa volanul si de a face un drift controlat. Ca la finalul exercitiului sa reusim sa controlam cu totii traiectoria masinii, chiar daca "se invartea de fund" la contactul cu suprafata umeda.
Drift in slow-motion - skid car
Desi ar fi fost mai bine ca toti cursantii sa debuteze cu acest exercitiu, pentru a se obisnui cu drifturile si derapajele controlate, dar si cu redresarea masinii la nevoie, era destul de greu sa se faca exercitiile simultan cu toti cei 12 cursanti. Al doilea exercitiu al grupei noastre a fost plimbarea cu Skid Car-ul. Adica un MINI dotat pe rotile puntii spate cu rotile. Acest sistem simula perfect pierderea aderentei, insa la o viteza infima - 10-15 km/h. Si cum viteza era mica, nu era nevoie nici de spatiu prea mare. Desi ar putea parea o joaca de copil, exercitiul te invata cum sa folosesti volanul si pedala acceleratiei ca sa redresezi masina.
Skid Car - masina care face drifturi la 10 km/h
Slalom printre jaloane
De aceasta data ne-am urcat la volanul micutelor 1M. Mai agile si mai potrivite pentru un slalom stramt pe circuit. Scopul acestui exercitiu a fost sa ne imbunatatim sensibilitatea fata de directia volanului si sa incepem pas cu pas sa abordam virajele cat mai repede. Am inceput cu sistemele electronice ale masinii pornite, urmand ca spre finalul trecerilor printre jaloane sa ne aventuram alaturi de instructorul din dreapta noastra fara a avea niciun sistem care sa ne scoata din bucluc in caz ca pierdeam aderenta. In plus, la acest exercitiu am reusit sa ne familiarizam cu pozitia mainilor pe volan care trebuie sa fie la ora 9:15.
Ocolirea unui obstacol in caz de urgenta
Acest exercitiu era numai si numai despre franare. La volanul sportivelor Z4 cu motorizare 2.8i, adica propulsoare de 2 litri turbo pe benzina, trebuia sa acceleram pe portiunea dreapta, urmand ca la un reper anume sa franam violent si sa tragem de volan. Pentru a salva anvelopele, portiunea de franare era udata permanent, lucru care facea exercitiul si mai dificil. Insa este un exercitiu foarte util, mai ales in viata reala din Romania, atunci cand poate dai in fata ta pe autostrada de o masina oprita brusc, iti sare un caine sau un pieton in fata, ori este o urgenta si trebuie sa opresti. Am invatat ca frana si ambreiajul trebuie apasate simultan cu forta maxima, ABS-ul permitandu-ti sa tragi de volan pentru evitarea impactului.
Fara sa ne dam seama, dupa cele 4 exercitii pe care le-au facut toate cele 4 grupe prin rotatie, a venit ora pranzului, in jurul orei 13:30. Dupa ce am mancat ceva lejer, a mai urmat o scurta sesiune de teorie de 15 minute si a debutat momentul culminant al experientei Guidare Pilotare. Cateva ore bune de plimbare pe circuit, alternand BMW M3 cu 1M.
Alaturi de un instructor care ne dicta permanent mici sugestii si corectari pentru imbunatatirea condusului, am avut parte de 4 sesiuni de alergatura in viteza pe circuit. Desi circuitul Amckart nu permite viteze mari, reuseam totusi sa atingem 125 km/h pe linia dreapta. Nu este o viteza mare, insa destul incat sa ai emotii la franare. Oricum, scopul acestor ture pe circuit la bordul acestor masini puternice era sa punem in aplicare tot ce am invatat de-a lungul exercitiilor de dimineata.
Faptul ca ai langa tine un instructor profesionist care iti spune ce gresesti, ce poti imbunatati, cum sa faci, cum sa franezi, cum sa accelerezi, este extraordinar. Daca cineva are impresia ca invata singur arta condusului, greseste. Instructorii de la Guidare Pilotare au dus pilotajul pe circuit la nivel de arta. Adica am invatat lucruri la care nu ma asteptam si pe care nu le cunosteam: ca trebuie sa tin volanul drept chiar si pe cea mai mica bucata de linia dreapta, ca trebuie sa accelerez puternic si sa franez si mai puternic, chiar daca am o linie dreapta de cativa metri, ca orice greseala, cat de mica, te costa o zecime de secunda. Dar ca la finalul unei ture de circuit, aceste zecimi se aduna si timpul final are de suferit.
Cateva bucati de anvelopa au ramas pe Amckart
Si pentru ca am avut norocul sa nimeresc in ultima zi de curs, instructorii au decis sa ne recompenseze cu o tura extrema pe circuit, in masinile conduse de ei. Pesemne ca am fost cu totii cuminti si ascultatori, am bagat la cap indicatiile si ne-am imbunatatit stilul de condus, asa ca am fost si noi, in cele din urma, pasageri. Fum, drift, viteza, nebunie. Mai trebuie spus ceva?
Desi s-a terminat, sper sa mai retraiesc aceasta experienta. Poate pe un circuit mai permisiv, de viteza, cu viraje largi si latime mai mare. Cine stie, poate ca la anul, pe vremea asta, voi descrie experienta avuta pe circuitul de la Adancata sau de la Targu-Mures. Insa pana atunci, Guidare Pilotare se va intoarce in Romania ca sa ne mai invete tehnicile de siguranta rutiera. Pentru ca, desi e frumoasa viteza, te simti bine cand te dai de-a latul, cand ti se plimba adrenalina prin vene, insa traim aceste momente poate doar de cateva ori pe an. Insa in restul timpului ne aflam la bordul masinii noastre de familie, pe strazile aglomerate din Romania, tara care este codasa la capitolul siguranta, dar fruntasa la numarul de victime ale accidentelor. Si ceea ce ne invata expertii de la Guidare Pilotare in materie de siguranta, reactie in caz de urgenta si redresarea masinii, este nepretuit.
Cursantii alaturi de instructorii Guidare Pilotare
La finalul cursului, cam asa aratau pneurile Dunlop...
-
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
-
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei


