Ce am invatat la Guidare Pilotare. Si ce poti experimenta chiar tu

Ce am invatat la Guidare Pilotare. Si ce poti experimenta chiar tu
  • Guidare Pilotare este initiata de Siegfried Stohr, fost pilot de Formula 1
  • Scoala propune 4 tipuri de curs diferite
  • Autoturismele folosite sunt numai din gama BMW
Distribuie pe Facebook

BMW M3, BMW 1M, BMW Z4, 9 ore, 9 masini, fum, drift, adrenalina, experienta, invatatura. Asa se poate descrie in cateva cuvinte ziua petrecuta pe circuitul de la Amckart, in cadrul cursului de pilotaj Individual M. Desi pentru moment, scoala lui Siegfried Stohr s-a intors in Italia, instructorii profesionisti ai acestei scoli de pilotaj se vor intoarce curand in Romania. Iata ce poti trai si tu in cadrul unei experiente unice in viata.

De la ora 9, pana la ora 18, am avut parte de o experienta inedita in ceea ce priveste sportul cu motor. Chiar daca s-a desfasurat pe circuitul de karting de la Amckart, indoielile mele s-au spulberat in clipa in care m-am regasit pe circuit, avand destul loc pentru a merge cu viteza la volanul masinilor BMW Motorsport.

Insa asa cum trebuie sa inceapa orice curs de pilotaj normal dedicat amatorilor, la ora 9 AM am avut parte de o scurta sesiune de teorie, imediat dupa inscrierea oficiala. Unul dintre instructorii italieni, cu amuzantul sau accent "a la Godfather" italienesc, ne-a descris in engleza pozitia corecta la volan pe circuit, distributia maselor masinii in functie de acceleratie, franare si viraje, dar si alte tehnici pentru franare si abordarea virajelor pe trasa optima. Teoria a durat cam 30 de minute, cuvintele italo-englezesti fiind sustinute si de imagini proiectate.

Guidare Pilotare Romania - cum a fostPe circuit, daca esti mai rapid, depasesti. Dar nu inainte ca masina din fata ta sa fie anuntata.

Guidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fost

Ca si la scoala, cand este asteptata pauza, cei 12 participanti am iesit pe circuit cu nerabdare imediat dupa teorie. Desi plouase cu o zi inainte, asfaltul incepea sa se usuce, dandu-ne sperante ca nu vom face cunostinta cu nisipul si iarba care marginesc asfaltul, in clipa in care vom forta mai mult acceleratia sau frana. Si chiar asa s-a si intamplat: o ora mai tarziu nu mai era picatura de umezeala pe asfalt. Cu exceptia zonei de derapaj controlat.

Guidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fost

Guidare Pilotare Romania - cum a fost

Pierderea aderentei in viraj

Un ac de par de pe circuit era constant udat, pentru a simula conditii de ploaie. Acesta a fost primul exercitiu la care am participat, fiind impartiti pe 4 grupe a cate 3 cursanti. Grupa noastra a fost distribuita la inceput pentru a experimenta derapajul controlat, la bordul unor modele M3. Mai pe scurt, instructorul iti spunea sa accelerezi puternic in viraj. Dupa ce ne-am invartit cu totii, la trecerile urmatoare ne-am imbunatatit capacitatea de a redresa volanul si de a face un drift controlat. Ca la finalul exercitiului sa reusim sa controlam cu totii traiectoria masinii, chiar daca "se invartea de fund" la contactul cu suprafata umeda.

Guidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fost

Drift in slow-motion - skid car

Desi ar fi fost mai bine ca toti cursantii sa debuteze cu acest exercitiu, pentru a se obisnui cu drifturile si derapajele controlate, dar si cu redresarea masinii la nevoie, era destul de greu sa se faca exercitiile simultan cu toti cei 12 cursanti. Al doilea exercitiu al grupei noastre a fost plimbarea cu Skid Car-ul. Adica un MINI dotat pe rotile puntii spate cu rotile. Acest sistem simula perfect pierderea aderentei, insa la o viteza infima - 10-15 km/h. Si cum viteza era mica, nu era nevoie nici de spatiu prea mare. Desi ar putea parea o joaca de copil, exercitiul te invata cum sa folosesti volanul si pedala acceleratiei ca sa redresezi masina.

Guidare Pilotare Romania - cum a fostSkid Car - masina care face drifturi la 10 km/h

Slalom printre jaloane

De aceasta data ne-am urcat la volanul micutelor 1M. Mai agile si mai potrivite pentru un slalom stramt pe circuit. Scopul acestui exercitiu a fost sa ne imbunatatim sensibilitatea fata de directia volanului si sa incepem pas cu pas sa abordam virajele cat mai repede. Am inceput cu sistemele electronice ale masinii pornite, urmand ca spre finalul trecerilor printre jaloane sa ne aventuram alaturi de instructorul din dreapta noastra fara a avea niciun sistem care sa ne scoata din bucluc in caz ca pierdeam aderenta. In plus, la acest exercitiu am reusit sa ne familiarizam cu pozitia mainilor pe volan care trebuie sa fie la ora 9:15.

Guidare Pilotare Romania - cum a fost

Ocolirea unui obstacol in caz de urgenta

Acest exercitiu era numai si numai despre franare. La volanul sportivelor Z4 cu motorizare 2.8i, adica propulsoare de 2 litri turbo pe benzina, trebuia sa acceleram pe portiunea dreapta, urmand ca la un reper anume sa franam violent si sa tragem de volan. Pentru a salva anvelopele, portiunea de franare era udata permanent, lucru care facea exercitiul si mai dificil. Insa este un exercitiu foarte util, mai ales in viata reala din Romania, atunci cand poate dai in fata ta pe autostrada de o masina oprita brusc, iti sare un caine sau un pieton in fata, ori este o urgenta si trebuie sa opresti. Am invatat ca frana si ambreiajul trebuie apasate simultan cu forta maxima, ABS-ul permitandu-ti sa tragi de volan pentru evitarea impactului.

Guidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fost

Fara sa ne dam seama, dupa cele 4 exercitii pe care le-au facut toate cele 4 grupe prin rotatie, a venit ora pranzului, in jurul orei 13:30. Dupa ce am mancat ceva lejer, a mai urmat o scurta sesiune de teorie de 15 minute si a debutat momentul culminant al experientei Guidare Pilotare. Cateva ore bune de plimbare pe circuit, alternand BMW M3 cu 1M.

Alaturi de un instructor care ne dicta permanent mici sugestii si corectari pentru imbunatatirea condusului, am avut parte de 4 sesiuni de alergatura in viteza pe circuit. Desi circuitul Amckart nu permite viteze mari, reuseam totusi sa atingem 125 km/h pe linia dreapta. Nu este o viteza mare, insa destul incat sa ai emotii la franare. Oricum, scopul acestor ture pe circuit la bordul acestor masini puternice era sa punem in aplicare tot ce am invatat de-a lungul exercitiilor de dimineata.

Guidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fost

Guidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fost

Faptul ca ai langa tine un instructor profesionist care iti spune ce gresesti, ce poti imbunatati, cum sa faci, cum sa franezi, cum sa accelerezi, este extraordinar. Daca cineva are impresia ca invata singur arta condusului, greseste. Instructorii de la Guidare Pilotare au dus pilotajul pe circuit la nivel de arta. Adica am invatat lucruri la care nu ma asteptam si pe care nu le cunosteam: ca trebuie sa tin volanul drept chiar si pe cea mai mica bucata de linia dreapta, ca trebuie sa accelerez puternic si sa franez si mai puternic, chiar daca am o linie dreapta de cativa metri, ca orice greseala, cat de mica, te costa o zecime de secunda. Dar ca la finalul unei ture de circuit, aceste zecimi se aduna si timpul final are de suferit.

Guidare Pilotare Romania - cum a fostCateva bucati de anvelopa au ramas pe Amckart

Guidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fost

Si pentru ca am avut norocul sa nimeresc in ultima zi de curs, instructorii au decis sa ne recompenseze cu o tura extrema pe circuit, in masinile conduse de ei. Pesemne ca am fost cu totii cuminti si ascultatori, am bagat la cap indicatiile si ne-am imbunatatit stilul de condus, asa ca am fost si noi, in cele din urma, pasageri. Fum, drift, viteza, nebunie. Mai trebuie spus ceva?

Guidare Pilotare Romania - cum a fostSunetul motorului V8 de pe M3 nu poate fi egalat de nimic. Insa pe Amckart, 1M s-a comportat mai bine.

Guidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fost

Guidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fost

Desi s-a terminat, sper sa mai retraiesc aceasta experienta. Poate pe un circuit mai permisiv, de viteza, cu viraje largi si latime mai mare. Cine stie, poate ca la anul, pe vremea asta, voi descrie experienta avuta pe circuitul de la Adancata sau de la Targu-Mures. Insa pana atunci, Guidare Pilotare se va intoarce in Romania ca sa ne mai invete tehnicile de siguranta rutiera. Pentru ca, desi e frumoasa viteza, te simti bine cand te dai de-a latul, cand ti se plimba adrenalina prin vene, insa traim aceste momente poate doar de cateva ori pe an. Insa in restul timpului ne aflam la bordul masinii noastre de familie, pe strazile aglomerate din Romania, tara care este codasa la capitolul siguranta, dar fruntasa la numarul de victime ale accidentelor. Si ceea ce ne invata expertii de la Guidare Pilotare in materie de siguranta, reactie in caz de urgenta si redresarea masinii, este nepretuit.

Guidare Pilotare Romania - cum a fostCursantii alaturi de instructorii Guidare Pilotare

Guidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fostGuidare Pilotare Romania - cum a fost

Guidare Pilotare Romania - cum a fostLa finalul cursului, cam asa aratau pneurile Dunlop...

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (42) Poze Guidare Pilotare Romania - cum a fost
mai multe