Inapoi in viitor: BMW Motorsport revine in DTM
Dupa o pauza de aproape 20 de ani, BMW revine in DTM unde se va confrunta cu o noua provocare si inscrie trei echipe si sase masini BMW M3 DTM. Cea mai recenta implicare oficiala a companiei in acest campionat a fost intre 1984 si 1992, interval in care si-a pus amprenta prin cele 49 de victorii, 30 pole position si trei titluri ale pilotilor.
Prima cursa din istoria DTM a fost castigata de un pilot BMW: Harald Grohs, la comenzile unui BMW 635 CSi. La finalul sezonului, Volker Strycek a reusit sa-si asigure titlul, pilotand o masina identica. Cand a intrat in scena BMW M3, modelul a dominat imediat competitia si i-a ajutat pe Eric van de Poele (1987) si Roberto Ravaglia (1989) sa se impuna in clasamentul pilotilor. Din 2012, BMW doreste sa adauge noi capitole la aceasta poveste, deopotriva impresionanta si de succes. "Toti cei din echipa sunt increzatori in privinta primului nostru sezon din noua era DTM", a declarat directorul BMW Motorsport, Jens Marquardt. "Nu mai trebuie spus ca BMW a lasat in urma o lunga traditie in DTM. Cu toate acestea, succesul anilor trecuti nu mai valoreaza nimic in prezent - in special daca tinem cont de concurenta acerba. In ciuda acestui fapt, cu modelul BMW M3 DTM nou dezvoltat, trei echipe puternice si sase piloti rapizi, speram sa producem numeroase puncte de atractie in anul revenirii. Vom fi pregatiti si vom astepta sa obtinem rezultate notabile atunci cand vom avea ocazia. Desigur, stim ca adversarii au mult mai multa experienta in DTM. Din acest punct de vedere, vrem sa recuperam diferenta cat mai rapid posibil."
Ca si in trecut, BMW Team Schnitzer va fi implicata in proiect, tot sub conducerea directorului Charly Lamm. Bruno Spengler si Dirk Werner vor concura in cele doua masini ale echipei din Freilassing. Andy Priaulx, triplu campion mondial de turisme, si Augusto Farfus vor reprezenta BMW Team RBM, in timp ce detinatorul titlului in DTM, Martin Tomczyk, va concura, impreuna cu Joey Hand, la nou-formata BMW Team RMG.
Cei sase piloti vor avea un aliat de nadejde in BMW M3 DTM. Masina a fost dezvoltata de la zero de BMW Motorsport si, atunci cand va rula pe circuite in 2012, va calca pe urmele legendarului M3 din prima generatie. Dupa debutul pe circuit din iulie 2011, BMW M3 DTM a parcurs mii de kilometri in teste inainte de a fi omologat de Deutscher Motor Sport Bund (DMSB) la 1 martie. Masina este propulsata de motorul BMW P66. Echipat cu restrictoarele de aer specificate in regulament, propulsorul V8 poate dezvolta aproximativ 480 CP.
Trei titluri si nenumarate puncte de atractie. Istoria BMW in DTM.
1984
Istoria Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (de unde, initial, provenea acronimul DTM) a inceput cu prima cursa de la Zolder, la 11 martie 1984. BMW a sarbatorit victoria, precum si ocuparea primelor patru locuri, Harald Grohs trecand primul linia de sosire cu un model BMW 635 CSi. In finala sezonului de la Nurburgring, Volker Strycek (Team Gubin) va incheia pe locul al cincilea si va asigura primul titlu pentru BMW.
1985
Harald Grohs incheie al doilea sezon din DTM pe locul al treilea in clasamentul pilotilor, ceea ce face sa fie cel mai bine clasat pilot BMW. El triumfa din nou cu modelul BMW 635 CSi la Zolder, in timp ce Winfried Vogt se impune la Mainz-Finthen, cu BMW 323i.
1986
Kurt Konig si Volker Strycek termina sezonul in Top 5 din ierarhia pilotilor, ambii cu masini BMW 635 CSi. Konig obtine singura victorie BMW a anului - Grenzland Preis de la Zolder.
1987
BMW M3 isi face debutul in DTM - si imediat devine masina de referinta. Harald Grohs, Marc Hessel, Olaf Manthey si Fabien Giroix obtin cinci victorii in total. Cu toate acestea, titlul este obtinut de pilotul BMW Eric van de Poele, care s-a clasat in puncte la noua dintre cele zece curse.
1988
Markus Oestreich, cu BMW M3, se afla in batalia pentru titlu pana la finalul stagiunii 1988. Dupa ultima din cele 24 de manse, avea sa se claseze pe locul al patrulea in clasamentul sezonului.
1989
Campion mondial si european de turisme, Roberto Ravaglia incepe sezonul cu doua victorii la Zolder - si termina sezonul pe primul loc dupa finala de la Hockenheim. Asemenea italianului (trei victorii), Steve Soper (doua) si Johnny Cecotto castiga si ei cu BMW M3.
1990
BMW, Audi si Mercedes ofera o batalie pasionanta pentru titlu. BMW obtine victoria in opt dintre cele 22 de curse. In ciuda acestui fapt, Johnny Cecotto rateaza cu putin al patrulea titlu al marcii, incheind sezonul pe locul al doilea.
1991
Clasat al patrulea, Johnny Cecotto este si de aceasta data cel mai bine plasat pilot BMW la finalul anului. Venezueleanul castiga trei curse, in timp ce coechipierul de la BMW, Steve Soper, ocupa prima pozitie in patru curse. Joachim Winkelhock se alatura si el listei invingatorilor, la Wunstorf.
1992
BMW participa pentru ultima data cu o echipa oficiala in DTM: Johnny Cecotto termina si acum pe locul al patrulea in clasamentul pilotilor, fiind cel mai bun pilot BMW din acest sezon. Roberto Ravaglia ofera un moment de magie la finala stagiunii de la Hockenheim, la 11 octombrie 1992: italianul obtine doua victorii la ultima aparitie oficiala BMW M3 in DTM.
Statistici BMW in DTM.
Titluri:
Volker Strycek (BMW 635 CSi), 1984
Eric van de Poele (BMW M3), 1987
Roberto Ravaglia (BMW M3), 1989
Victorii: 49
Cvintuple: 2
Cvadruple: 2
Triple: 9
Duble: 15
Prima victorie: 11 martie 1984, Zolder (Belgia), Harald Grohs (BMW 635 CSi)
Ultima victorie:11 octombrie 1992, Hockenheim (Germania), Roberto Ravaglia (BMW M3 Sport Evolution)
Victorii BMW pe circuite
Hockenheim (10)
Zolder (9)
Nurburgring (8)
Norisring (5)
Mainz-Finthen (5)
Diepholz (4)
Brno (3)
Wunstorf (3)
Avus (2)
Pole position: 30
Record de tur in cursa: 64
Cele mai de succes masini BMW:
BMW M3 (40 victorii/151 clasari pe podium)
BMW 635 CSi (6/23)
BMW 323i (3/8)
Cei mai de succes piloti BMW (victorii):
Johnny Cecotto (10)
Steve Soper (10)
Harald Grohs (7)
Roberto Ravaglia (6)
Winfried Vogt (3)
Joachim Winkelhock (3)
Cei mai de succes piloti BMW (pole position)
Harald Grohs (8)
Roberto Ravaglia (5)
Johnny Cecotto (4)
Altfried Heger (3)
Armin Hahne (3)
Cei mai de succes piloti BMW (record de tur in cursa)
Steve Soper (8)
Joachim Winkelhock (8)
Harald Grohs (6)
Johnny Cecotto (5)
Altfried Heger (5)
Roberto Ravaglia (4)
Pas cu pas: drumul spre revenirea BMW in DTM.
29 aprilie 2010 BMW anunta decizia pozitiva luata de Consiliul Director cu privire la implicarea in DTM. BMW Motorsport initiaza primele pregatiri tehnice.
15 octombrie 2010 BMW confirma ca va reveni in DTM. Dezvoltarea BMW M3 DTM este accelerata.
10 martie 2011 BMW Team Schnitzer, BMW Team RBM si BMW Team RMG sunt anuntate ca echipele responsabile pentru revenire.
1 iulie 2011 Jens Marquardt preia postul de director BMW Motorsport.
4 iulie 2011 Prima evolutie BMW M3 DTM pe circuit, la Aschheim (Germania). Augusto Farfus s-a aflat la volan.
6-7 iulie 2011 BMW M3 DTM efectueaza primul program de teste la Oschersleben (Germania).
15 iulie 2011 BMW M3 DTM Concept Car este prezentat la BMW Welt, iar Andy Priaulx si Augusto Farfus sunt confirmati ca piloti.
12-13 septembrie 2011 Primul test comun al tuturor constructorilor reprezentati in DTM 2012 are loc pe Lausitzring (Germania).
23 octombrie 2011 BMW M Performance Parts M3 DTM efectueaza o serie de tururi demonstrative la finala sezonului de la Hockenheim (Germania).
26 octombrie 2011 Bruno Spengler este al treilea pilot confirmat.
23 noiembrie 2011 Campionul DTM Martin Tomczyk trece la BMW.
15 decembrie 2011 Joey Hand este anuntat ca al cincilea pilot BMW, ceea ce face sa fie primul american ce va participa un sezon integral in DTM.
13 ianuarie 2012 Dirk Werner completeaza formula de piloti BMW, fiind al saselea titular pentru sezonul 2012 din DTM.
3 februarie 2012 Pilotii sunt repartizati pe echipe: Spengler/Werner vor pilota pentru BMW Team Schnitzer, in timp ce Priaulx/ Farfus vor concura sub culorile BMW Team RBM. Tomczyk/Hand va fi formula BMW Team RMG.
6 februarie 2012 Marco Wittmann este confirmat ca pilot de teste si dezvoltare.
1 martie 2012 BMW Motorsport prezinta documentatia pentru omologarea BMW M3 DTM de catre Deutscher Motor Sport Bund (DMSB - Federatia Sporturilor cu Motor din Germania). Din acel moment, nici o modificare nu mai poate fi efectuata asupra anumitor parti-cheie ale masinii.
22 aprilie 2012 Calmul dinaintea furtunii: BMW si DTM sunt prezentat fanilor la Wiesbaden.
Prima cursa din istoria DTM a fost castigata de un pilot BMW: Harald Grohs, la comenzile unui BMW 635 CSi. La finalul sezonului, Volker Strycek a reusit sa-si asigure titlul, pilotand o masina identica. Cand a intrat in scena BMW M3, modelul a dominat imediat competitia si i-a ajutat pe Eric van de Poele (1987) si Roberto Ravaglia (1989) sa se impuna in clasamentul pilotilor. Din 2012, BMW doreste sa adauge noi capitole la aceasta poveste, deopotriva impresionanta si de succes. "Toti cei din echipa sunt increzatori in privinta primului nostru sezon din noua era DTM", a declarat directorul BMW Motorsport, Jens Marquardt. "Nu mai trebuie spus ca BMW a lasat in urma o lunga traditie in DTM. Cu toate acestea, succesul anilor trecuti nu mai valoreaza nimic in prezent - in special daca tinem cont de concurenta acerba. In ciuda acestui fapt, cu modelul BMW M3 DTM nou dezvoltat, trei echipe puternice si sase piloti rapizi, speram sa producem numeroase puncte de atractie in anul revenirii. Vom fi pregatiti si vom astepta sa obtinem rezultate notabile atunci cand vom avea ocazia. Desigur, stim ca adversarii au mult mai multa experienta in DTM. Din acest punct de vedere, vrem sa recuperam diferenta cat mai rapid posibil."
Ca si in trecut, BMW Team Schnitzer va fi implicata in proiect, tot sub conducerea directorului Charly Lamm. Bruno Spengler si Dirk Werner vor concura in cele doua masini ale echipei din Freilassing. Andy Priaulx, triplu campion mondial de turisme, si Augusto Farfus vor reprezenta BMW Team RBM, in timp ce detinatorul titlului in DTM, Martin Tomczyk, va concura, impreuna cu Joey Hand, la nou-formata BMW Team RMG.
Cei sase piloti vor avea un aliat de nadejde in BMW M3 DTM. Masina a fost dezvoltata de la zero de BMW Motorsport si, atunci cand va rula pe circuite in 2012, va calca pe urmele legendarului M3 din prima generatie. Dupa debutul pe circuit din iulie 2011, BMW M3 DTM a parcurs mii de kilometri in teste inainte de a fi omologat de Deutscher Motor Sport Bund (DMSB) la 1 martie. Masina este propulsata de motorul BMW P66. Echipat cu restrictoarele de aer specificate in regulament, propulsorul V8 poate dezvolta aproximativ 480 CP.
Trei titluri si nenumarate puncte de atractie. Istoria BMW in DTM.
1984
Istoria Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (de unde, initial, provenea acronimul DTM) a inceput cu prima cursa de la Zolder, la 11 martie 1984. BMW a sarbatorit victoria, precum si ocuparea primelor patru locuri, Harald Grohs trecand primul linia de sosire cu un model BMW 635 CSi. In finala sezonului de la Nurburgring, Volker Strycek (Team Gubin) va incheia pe locul al cincilea si va asigura primul titlu pentru BMW.
1985
Harald Grohs incheie al doilea sezon din DTM pe locul al treilea in clasamentul pilotilor, ceea ce face sa fie cel mai bine clasat pilot BMW. El triumfa din nou cu modelul BMW 635 CSi la Zolder, in timp ce Winfried Vogt se impune la Mainz-Finthen, cu BMW 323i.
1986
Kurt Konig si Volker Strycek termina sezonul in Top 5 din ierarhia pilotilor, ambii cu masini BMW 635 CSi. Konig obtine singura victorie BMW a anului - Grenzland Preis de la Zolder.
1987
BMW M3 isi face debutul in DTM - si imediat devine masina de referinta. Harald Grohs, Marc Hessel, Olaf Manthey si Fabien Giroix obtin cinci victorii in total. Cu toate acestea, titlul este obtinut de pilotul BMW Eric van de Poele, care s-a clasat in puncte la noua dintre cele zece curse.
1988
Markus Oestreich, cu BMW M3, se afla in batalia pentru titlu pana la finalul stagiunii 1988. Dupa ultima din cele 24 de manse, avea sa se claseze pe locul al patrulea in clasamentul sezonului.
1989
Campion mondial si european de turisme, Roberto Ravaglia incepe sezonul cu doua victorii la Zolder - si termina sezonul pe primul loc dupa finala de la Hockenheim. Asemenea italianului (trei victorii), Steve Soper (doua) si Johnny Cecotto castiga si ei cu BMW M3.
1990
BMW, Audi si Mercedes ofera o batalie pasionanta pentru titlu. BMW obtine victoria in opt dintre cele 22 de curse. In ciuda acestui fapt, Johnny Cecotto rateaza cu putin al patrulea titlu al marcii, incheind sezonul pe locul al doilea.
1991
Clasat al patrulea, Johnny Cecotto este si de aceasta data cel mai bine plasat pilot BMW la finalul anului. Venezueleanul castiga trei curse, in timp ce coechipierul de la BMW, Steve Soper, ocupa prima pozitie in patru curse. Joachim Winkelhock se alatura si el listei invingatorilor, la Wunstorf.
1992
BMW participa pentru ultima data cu o echipa oficiala in DTM: Johnny Cecotto termina si acum pe locul al patrulea in clasamentul pilotilor, fiind cel mai bun pilot BMW din acest sezon. Roberto Ravaglia ofera un moment de magie la finala stagiunii de la Hockenheim, la 11 octombrie 1992: italianul obtine doua victorii la ultima aparitie oficiala BMW M3 in DTM.
Statistici BMW in DTM.
Titluri:
Volker Strycek (BMW 635 CSi), 1984
Eric van de Poele (BMW M3), 1987
Roberto Ravaglia (BMW M3), 1989
Victorii: 49
Cvintuple: 2
Cvadruple: 2
Triple: 9
Duble: 15
Prima victorie: 11 martie 1984, Zolder (Belgia), Harald Grohs (BMW 635 CSi)
Ultima victorie:11 octombrie 1992, Hockenheim (Germania), Roberto Ravaglia (BMW M3 Sport Evolution)
Victorii BMW pe circuite
Hockenheim (10)
Zolder (9)
Nurburgring (8)
Norisring (5)
Mainz-Finthen (5)
Diepholz (4)
Brno (3)
Wunstorf (3)
Avus (2)
Pole position: 30
Record de tur in cursa: 64
Cele mai de succes masini BMW:
BMW M3 (40 victorii/151 clasari pe podium)
BMW 635 CSi (6/23)
BMW 323i (3/8)
Cei mai de succes piloti BMW (victorii):
Johnny Cecotto (10)
Steve Soper (10)
Harald Grohs (7)
Roberto Ravaglia (6)
Winfried Vogt (3)
Joachim Winkelhock (3)
Cei mai de succes piloti BMW (pole position)
Harald Grohs (8)
Roberto Ravaglia (5)
Johnny Cecotto (4)
Altfried Heger (3)
Armin Hahne (3)
Cei mai de succes piloti BMW (record de tur in cursa)
Steve Soper (8)
Joachim Winkelhock (8)
Harald Grohs (6)
Johnny Cecotto (5)
Altfried Heger (5)
Roberto Ravaglia (4)
Pas cu pas: drumul spre revenirea BMW in DTM.
29 aprilie 2010 BMW anunta decizia pozitiva luata de Consiliul Director cu privire la implicarea in DTM. BMW Motorsport initiaza primele pregatiri tehnice.
15 octombrie 2010 BMW confirma ca va reveni in DTM. Dezvoltarea BMW M3 DTM este accelerata.
10 martie 2011 BMW Team Schnitzer, BMW Team RBM si BMW Team RMG sunt anuntate ca echipele responsabile pentru revenire.
1 iulie 2011 Jens Marquardt preia postul de director BMW Motorsport.
4 iulie 2011 Prima evolutie BMW M3 DTM pe circuit, la Aschheim (Germania). Augusto Farfus s-a aflat la volan.
6-7 iulie 2011 BMW M3 DTM efectueaza primul program de teste la Oschersleben (Germania).
15 iulie 2011 BMW M3 DTM Concept Car este prezentat la BMW Welt, iar Andy Priaulx si Augusto Farfus sunt confirmati ca piloti.
12-13 septembrie 2011 Primul test comun al tuturor constructorilor reprezentati in DTM 2012 are loc pe Lausitzring (Germania).
23 octombrie 2011 BMW M Performance Parts M3 DTM efectueaza o serie de tururi demonstrative la finala sezonului de la Hockenheim (Germania).
26 octombrie 2011 Bruno Spengler este al treilea pilot confirmat.
23 noiembrie 2011 Campionul DTM Martin Tomczyk trece la BMW.
15 decembrie 2011 Joey Hand este anuntat ca al cincilea pilot BMW, ceea ce face sa fie primul american ce va participa un sezon integral in DTM.
13 ianuarie 2012 Dirk Werner completeaza formula de piloti BMW, fiind al saselea titular pentru sezonul 2012 din DTM.
3 februarie 2012 Pilotii sunt repartizati pe echipe: Spengler/Werner vor pilota pentru BMW Team Schnitzer, in timp ce Priaulx/ Farfus vor concura sub culorile BMW Team RBM. Tomczyk/Hand va fi formula BMW Team RMG.
6 februarie 2012 Marco Wittmann este confirmat ca pilot de teste si dezvoltare.
1 martie 2012 BMW Motorsport prezinta documentatia pentru omologarea BMW M3 DTM de catre Deutscher Motor Sport Bund (DMSB - Federatia Sporturilor cu Motor din Germania). Din acel moment, nici o modificare nu mai poate fi efectuata asupra anumitor parti-cheie ale masinii.
22 aprilie 2012 Calmul dinaintea furtunii: BMW si DTM sunt prezentat fanilor la Wiesbaden.
29 aprilie 2012 BMW se aliniaza la startul cursei de deschidere a sezonului DTM pentru prima data in aproape 20 de ani - inceputul unei noi ere.
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Vw touran diesel 2011 5790 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
StiriPeSurse.ro
Nicușor Dan, despre apa caldă: 'Iarna asta a fost mai bine. Un apartament nu avea, 99 aveau'
PieseAuto.ro
Valva EGR: ce simptome are o masina diesel cu EGR-ul stricat?
PieseAuto.ro
Importanta farurilor pentru masina ta
mai multe
Publicat în categoria: Alte sporturi cu motor
DATA PUBLICĂRII: 3 Mai 2012