Victorie istorica a unui MINI la Dakar

Victorie istorica a unui MINI la Dakar
Distribuie pe Facebook
Marca Mini si-a castigat celebritatea in anii '60, cu trei victorii spectaculoase in prestigiosul Raliu Monte Carlo. Acum MINI se impune in cea mai dificila cursa de anduranta din lume - Raliul Dakar. Stephane Peterhansel si X-raid Team au castigat editia 2012 a Raliului Dakar cu modelul MINI ALL4 Racing. Pilotul francez are in palmares 10 victorii, dintre care 6 cu motocicleta si 4 cu un automobil.
Stephane Peterhansel cunoaste Raliul Dakar. El stie ca invingatorul nu este declarat pana cand ultima etapa nu se incheie. Traseul este prea plin de capcane si competitorii sunt prea buni pentru a putea sarbatori in avans. Acesta este motivul pentru care Stephane nu a acceptat niciun fel de felicitari in avans la bivuacul dinaintea ultimei zile a competitiei - chiar daca detinea un avans de aproape 43 de minute in fata coechipierului Joan "Nani" Roma, aflat pe locul al doilea in clasamentul general tot cu un MINI ALL4 Racing.
Nu era prea increzator nici cu privire la faptul ca urmatorul contracandidat la victoria finala, Giniel de Villiers, era la peste o ora si 15 minute in spatele lui. "Simt de parca m-as afla in continuare in cursa", a spus Stephane. "Mai este o proba speciala de 30 kilometri si am putea avea o problema tehnica. Inca imi tin rasuflarea. Voi respira normal in momentul in care voi urca pe podium."
Fara indoiala, cele 24 de ore fara oxigen au dat rezultate pentru Stephane.
Dupa ultimii 29 de kilometri competitivi ai Raliul Dakar 2012, de la Pisco la Lima, a devenit oficial: castigatorul este Stephane Peterhansel.
Stephane nu si-a asumat niciun fel de riscuri in cea de-a 14-a si ultima etapa. Faptul ca a terminat speciala (castigata de Robby Gordon) pe locul al zecelea nu a mai contat, datorita avansului confortabil pe care il detinea in clasamentul general si cu care a pornit in ziua finala. La sfarsit, cronometrul a aratat un timp total de 38h44:56. Atat a durat parcurgerea celor aproape 4.000 de kilometri de sectoare cronometrate, de la Mar del Plata (Argentina) in capitala statului Peru, Lima.
De asemenea, a fost cea de-a zecea victorie reusita de Stephane in clasamentul general al Raliului Dakar. Ultima data cand s-a impus a fost in 2007. Niciun alt pilot nu a obtinut mai multe triumfuri decat Stephane in ierarhia generala a competitiei. "Cand stiu cat de dificil este sa castigi Dakar, este incredibil ca eu am reusit sa obtin zece succese. A trecut mult timp de la ultima izbanda, am asteptat cinci ani pentru a ma impune din nou", a spus castigatorul. "Faptul ca am obtinut victoria si pe continentul sud-american este o mare usurare, este printre cele mai bune victorii ale mele. Castigarea raliului pentru Team X-raid face lucrurile si mai speciale, din moment ce Sven Quandt a asteptat acest succes de mai multi ani. Nu stiu ce ar trebui sa fac pentru a reusit alta victorie. Depasirea acestui record va fi o misiune dificila - pentru ceilalti!"
Echipa X-raid a reusit spargerea unei noi bariere ca urmare a succesului obtinut de Stephane. A fost cel dintai succes in Dakar pentru echipa X-raid, aflata la cea de-a zecea participare. Asa ca au fost numeroase motive de sarbatoare. "Sa castigi cel mai dur raliu din lume este ceva cu totul special. Este victoria pe care ne-o dorim de foarte multa vreme. Felicitarii lui Stephane pentru cel de-al zecelea succes al lui in Dakar. Inca o data, el a demonstrat ce pilot remarcabil poate fi. Desigur, nu putem sa nu-l felicitam si pe navigatorul sau, Jean-Paul Cottret", a declarat directorul echipei, Sven Quandt.
Quandt a inscris cinci MINI ALL4 Racing in aceasta editie a Raliului Dakar. Faptul ca toate cele cinci masini au ajuns la sosire demonstreaza fiabilitatea deosebita a modelului MINI ALL4 Racing, precum si calitatea echipei X-raid. Quandt: "Vreau sa le multumesc tuturor pilotilor si navigatorilor, dar si intregii echipe X-raid pentru efortul extraordinar pe care l-au facut. Ei au facut ca prima victorie in Dakar din istoria echipei X-raid sa devina realitate".
Per total, rezultatul este unul cu adevarat impresionant. Toti pilotii MINI ALL4 Racing s-au clasat in Top 10. Joan "Nani" Roma a incheiat al doilea, iar Leonid Novitki a fost al patrulea, in timp ce Ricardo Leal dos Santos si Krzysztof Holowczyc au ocupat locurile al optulea, respectiv al zecelea in clasamentul general. De-a lungul intregii competitii, unul din modelele MINI ale echipei X-raid s-a aflat in varful ierarhiei generale.
Clasamentul final al Raliului Dakar 2012

1. Stephane Peterhansel - Jean-Paul Cottret Franta - Franta / MINI ALL4 Racing 38h54:46
2. Joan "Nani" Roma - Michel Perin Spania - Franta / MINI ALL 4 Racing +41:56
3. Giniel de Villiers - Dirk von Zitzewitz Africa de Sud - Germania / Toyota Pickup Hilux +1h13:25
4. Leonid Novitki - Andreas Schulz Rusia - Germania / MINI ALL 4 Racing +2h11:54
5. Robby Gordon - Johnny Campbell SUA - SUA / Hummer H3 +2h16:53
...
8. Ricardo Leal dos Santos - Paulo Fiuza Portugalia - Portugalia / MINI ALL4 Racing +5h03:18
...
10. Krzysztof Holowczyc - Jean-Marc Fortin Polonia - Belgia / MINI ALL4 Racing +6h59:38

Echipa X-raid a castigat opt etape astfel: Leonid Novitki - 1 (1), Joan "Nani" Roma - 3 (3, 8, 10), Stephane Peterhansel - 3 (4, 12, 13), Krzysztof Holowczyc - 1 (5). Etapa a sasea a fost anulata.
In arsita cockpitului
Echipajele celor 161 de masini care au luat startul in editia 2012 a Raliului Dakar, cand caravana a pornit - la 1 ianuarie - din Mar del Plata spre linia de sosire din Lima, au avut de infruntat o mare provocare. Dupa mai bine de 8.300 kilometri si 15 zile mai tarziu, mai mult de jumatate din echipaje au fost obligate sa abandoneze. Inca o data, cel mai dur raliu din lume si-a tras partea leului.
In momentul in care au ajuns la sosire, fiecare pilot al principalelor cinci echipaje a petrecut aproape 40 de ore in spatele volanului - au cautat cel mai bun traseu pe parcursul celor 14 probe speciale, s-au ferit de problemele de natura tehnica, au tinut adversarii la respect si au inregistrat cel mai bun timp. 40 de ore de stres la cote maxime. Dar ei au fost cei norocosi. Pilotii din partea a doua a clasamentului s-au aflat in cockpit pentru mai bine de 80 de ore.
Echipa din spatele echipei
In noiembrie, echipa X-raid a trimis, cu vaporul, peste 50 de tone de materiale, destinatia fiind America de Sud. Aceasta logistica a inclus cele cinci MINI ALL4 Racing si pneuri de rezerva - in total 500 de bucati -, precum si nenumarate piese de rezerva necesare din cauza gradului de uzura pe care materialele il suporta in cel mai dificil raliu din lume.

Zece camioane de asistenta au fost in actiune pentru echipa X-raid de-a lungul Raliului Dakar. Acestea s-au alaturat caravanei Dakarului, care s-a mutat de la o etapa la alta pentru ca echipa sa-si poata ridica un nou bivuac aproape in fiecare zi. Camioanele nu contin numai piesele de rezerva, ci si birouri, ateliere si bucatarii care au rolul de a face echipa sa se simta ca acasa.
Acesta este un factor important: condusul modelelor MINI ALL4 Racing nu este singura operatiune care necesita o cooperare maxima - echipa de asistenta este si ea ocupata de dimineata pana seara. Pe timpul noptii, masinile sunt pregatite pentru startul din dimineata urmatoare. Si toti cei care muncesc din greu trebuie sa fie pregatiti la cote maxime. Din acest motiv, echipa X-raid a luat in containere mai bine de 11.000 de meniuri. Si pentru ca in Dakar nu exista nici curatatori stradali, nici colectionari de deseuri, echipa a pus in bagaj si 500 de saci imensi pentru gunoiul menajer.
Raliul extremelor
Raliul Dakar este unul al extremelor. Nu doar oamenii si masinile isi ating limita suprema - atat peisajul intalnit de-a lungul celor peste 8.000 de kilometri, cat si traseul sunt fenomenale si contrasteaza de la o zi la alta.
Prima zi a competitiei a purtat sportivii de-a lungul fantasticelor plaje de pe coasta Oceanului Atlantic, cu punctul terminus la Santa Rosa de la Pampa. Ziua urmatoare, traseul a devenit mai prafuit, iar terenul a fost unul mai accidentat, dupa care pilotii au avut de traversat anumite sectiuni cu apa si mocirla in drum spre Chilecito.
In ziua a cincea, dunele albe de la Fiambala au urmat unor sectiuni cu macadam si nisip rosu. Apoi au venit Anzii, si odata cu ei zapada, a carei victima a fost proba speciala din ziua a sasea. Dupa aceea, peisajul a cuprins nisip, nisip si iarasi nisip in cea mai arida regiune de pe mapamond, Desertul Atacama, pana cand Raliul Dakar a ajuns, in cele din urma, la tarmul Pacificului, in Iquique.
MINI All4 Racing
Dar ce se afla sub caroseria acestei uzine a Raliului Dakar, care si-a dovedit deja capacitatea de a evolua la cel mai inalt nivel de-a lungul numeroaselor teste si a celor doua saptamani de competitie? "In mare parte, masina se bazeaza pe modelul original", a declarat directorul general X-raid, Sven Quandt, "chiar daca are dimensiunile marite cu cinci procente". In cadrul acestui volum suplimentar, echipa X-raid a utilizat experienta acumulata la editia 2011 a Raliului Dakar pentru a optimiza capacitatea masinii de a fi performanta atunci cand se confrunta cu provocarile acestui clasic al andurantei.
Creat pentru raliuri.
Nu mai trebuie mentionat ca sufletul acestui MINI ALL4 Racing este motorul. Propulsorul twin-turbo, cu o capacitate de 2.993 centimetri cubi, este bazat pe motorul de serie BMW si genereaza peste 315 CP la 4000 rpm. Aceasta face ca MINI ALL4 Racing sa atinga o viteza maxima de peste 180 km/h. Astfel, pilotii au avut posibilitatea de a rula cu acceleratia la maximum, in special pe probele speciale rapide din deschiderea editiei 2012 a Raliului Dakar, care in mare parte s-au desfasurat pe un teren compact.
"Sasiul modelului MINI ALL4 Racing furnizeaza baza perfecta pentru modificarile necesare utilizarii in raliuri", a declarat Quandt. "Ampatamentul versiunii de serie era deja unul corespunzator, iar MINI este recunoscut ca un automobil destul de lat. Aceasta a insemnat ca a trebuit sa faca doar cateva modificari." Un cadru cu structura tubulara a format caroseria, in timp ce fibra de carbon este elementul dominant al sasiului. Structura in caz de rasturnare este realizata din tevi de otel standard, cu diametrul de 50 milimetri, si in mare parte este atasata caroseriei. Celula anexata a pasagerilor este singura componenta a masinii care nu poate fi scoasa, in timp ce restul lucrurilor pot fi dezasamblate separat in parti individuale. In interiorul masinii, exista un bord separat pentru pilot si pentru navigator. Este locul de unde isi iau toate informatiile cu privire la performantele masinii.
Schimbarea vitezelor, aproape fara ambreiaj.
MINI ALL4 Racing este echipat cu o transmisie secventiala, cu sase trepte, cu sase viteze pentru mers inainte si una pentru marsarier. Cand masina se pune in miscare, vitezele sunt schimbate cu ajutorul unui ambreiaj AP Racing, un ambreiaj sinterizat din productia de serie. Odata ce masina este in miscare, este posibila schimbarea vitezelor fara utilizarea ambreiajului. Aceasta contribuie la o economie de timp.
Sasiul MINI ALL4 Racing este si el o capodopera. Quandt il descrie ca fiind "extrem de complex". "Foarte putine sasiuri sunt supuse unor asemenea provocari. Prin comparatie, Formula 1 sau Campionatul Mondial de raliuri sunt solutii simple." Amortizoarele de la MINI ALL4 Racing pot fi configurate pentru viteze ridicate sau joase, in timp ce si ruliul masinii poate fi ajustat.
Pentru ca tijele pistoanelor se misca pana la sapte metri pe secunda (Quandt: "aceste date sunt de patru-cinci metri la MINI WRC si de aproximativ un metru la un monopost de Formula 1), frecarea implicata necesita si un nivel ridicat de racire, in special la viteze mari. Din acest motiv, amortizoarele sunt echipate cu un rezervor care raceste uleiul pentru acestea (patru pe fiecare puncte).
Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte sporturi cu motor DATA PUBLICĂRII: 16 Ianuarie 2012