Editorial: 10 aberatii facute la nivel politic care ii influenteaza pe soferii romani

  • De la anul am putea avea o taxa pe autostrada
  • Statul face contracte paguboase cu firme preferentiale
  • Acciza la carburant este o taxa inutila
Distribuie pe Facebook

Romania chiar este o tara mereu surprinzatoare. Dar pentru altii, ca noi, romanii, ne-am obisnuit cu tampeniile si aberatiile la care ne supun alesii nostri. Iata cateva aberatii facute de cei de la putere care ne influenteaza pe noi, soferii.

Despagubire recuperata de la muncitor

10 aberatii pentru soferiInalta Curte de Casatie si Justitie a decis ca CNADNR sa ii plateasca daune de 1 milion de Euro fetei care si-a pierdut o mana intr-un accident rutier. De vina pentru pierderea bratului s-a dovedit a fi parapetul drumul care nu era prins cum trebuie, iar acesta a patruns in masina si i-a sectionat bratul tinerei. Pana aici, nimic de comentat: accidente se intampla, foarte bine ca primeste despagubiri. Aberatia acum urmeaza, dupa cum a spus chiar Dan Sova: banii vor fi recuperati direct de la responsabil, adica de la muncitorul care a facut lucrarea... Pai cum sa nu razi?

Inaugurarea autostrazii A2 fara protectii

10 aberatii pentru soferiIn vara anului 2012, Victor Ponta inaugura cu surle si trambite un tronson dintre orasul Cernavoda si Constanta de autostrada. Penibila este graba cu care a vrut sa faca inaugurarea, chiar daca drumul nu era finalizat. Ba mai mult, se circula in regim de drum national, pe o singura banda, pentru ca sensul celalalt nu era terminat. Mai mult, autostrada noua nu avea niciun metru de gard de protectie impotriva animalelor pus, motiv pentru care s-au produs mai multe accidente grave. Evident, numai in Romania se poate inaugura o autostrada care nu respecta nicio normal de siguranta. Nu mai mentionam de lipsa marcajelor, ca ne apuca rasul...

Aceeasi taxa de drum, platita de soferi de 2 ori

10 aberatii pentru soferiAsta chiar e tare, dar nu e deloc noua. Pentru ca platim de peste 15 ani o taxa de drum incorporata in pretul carburantului de la pompa si fix din anul 2001 o taxa suplimentara de drum, numita Rovignieta. Adica platim aceeasi taxa de doua ori: una luata cu forta, pe ascuns, direct de la pompa, alta ceruta pe fata, sub forma unui bon fiscal ce iti da dreptul sa circuli pe drumurile nationale. Aberatii mai mari vei gasi mai jos, dar sa ceri doua taxe pentru acelasi lucru... numai in Romania!

1,5 miliarde de Euro din rovinieta, aruncati pe reparatii imaginare

10 aberatii pentru soferiUna dintre cele mai mari aberatii hilare, demne de plans mai degraba, este referitoare la banii colectati din roviniete. De cand a fost introdusa, s-au adunat la buget, mai bine de 1,8 miliarde de Euro, strict din rovinieta cumparata de soferi, fara sa fie inclusa si taxa de drum din pretul de la pompa. Numai anul trecut s-au colectat vreo 250.000.000 de Euro numai din acest lucru. Aberatia abia acum urmeaza: din acesti bani nu s-a construit niciun metru de drum! Cica banii din rovinieta, de la inceput pana azi, s-au investit in reparatii. Asta, desi drumurile realizate recent ar trebui sa aiba garantie... Daca facem niste calcule, cu cele aproape 2 miliarde de Euro, ar fi putut fi construiti 500 de kilometri la campie sau vreo 300 la munte... Cat despre reparatiile drumurilor nationale, noi nu prea le-am vazut.

Acciza la carburant nu este o taxa ceruta de FMI

10 aberatii pentru soferiNu avem ce face, suntem in NATO si in UE, dansam cu turma, dupa cum ne zic cei din vest. Si atunci cand ni s-a cerut sa micsoram salarii si pensii ca altfel intram in faliment, am facut-o. Atunci cand ni s-a cerut micsorarea TVA-ului la paine, am facut-o. Cand ni s-au bagat pe gat avioane vechi la mana a 4-a, le-am cumparat fara comentarii. Dar niciodata, in vreun document semnat cu FMI-ul, nu ni s-a cerut introducerea de noi taxe suplimentare, inclusiv acciza la carburant care a facut ca Romania sa aiba cea mai mare crestere a benzinei din lume. Acciza Ponta este o initiativa marca Victor Viorel, care nu era necesara si care nu trebuia sa fie bagata cu forta din august. Drept dovada, vanzarile de motorina si benzina au scazut cu 16 procente si continua sa scada, pentru ca marii jucatori de pe piata alimenteaza din strainatate. Adica acciza Ponta costa statul mai multi bani decat ii aduce. Tipic romanesc, nu?

CNADNR face contracte cu cele mai proaste oferte din licitatii

10 aberatii pentru soferiNimic nou nici aici, si anume ca CNADNR acorda contracte firmelor favorizate, chiar daca la licitatie primeste oferte mult mai bune. Mai pe scurt, daca firma de la care isi trage comision seful, premierul si alti intermediari politici ofera un pret urias, iar o firma corecta, legitima, ofera un pret cinstit, statul va alege contractul pagubos cu firma la care are combinatie. Sa va dam si un exemplu concret, nu? Tronsonul de 22 de kilometri ai autostrazii Nadlac-Arad. In 2011, firma Romstrade a castigat o licitatie, desi a avut al saselea pret din 7 firme inscrise. A facut o oferta de 382 milioane de lei fara TVA, care era cu 79 de milioane de lei fara TVA mai mare decat primul clasat, o firma care a facut o oferta de 303 milioane. Chiar si asa, CNADNR a ales varianta de 382 de milioane, nu cea de 303 milioane a unei firme din Italia. Un alt exemplu este cu autostrada Cernavoda-Constanta. Chiar daca oferta FCC/Alpine a fost de 564 de milioane de lei (131 de milioane de euro), iar Mochlos/Danya a oferit 628 de milioane de lei (146 de milioane de euro), Colas SA a castigat contractul cu o oferta cea mai scumpa – 634 de milioane de lei (147 de milioane de euro). Se mira cineva?

Taxa pe autostrada A1 si A2

10 aberatii pentru soferiPeisajul din aceasta imagine se repeta an dupa an pe autostrada Soarelui, cand incepe sezonul estival. Platim la Fetesti o taxa de pod care creste anual. Platim doua taxe de drum mentionate mai sus. Platim impozit la masina, asigurare si intretinere scumpa. Dar cu toate astea, CNADNR vrea sa ne mai ia o taxa noua: taxa pe autostrada. Ceea ce este o aberatie cumplita, pentru ca se refera la cele doua autostrazi deja construita din banii nostri, adica A1 si A2. Nu avem de comentat nimic daca taxa de autostrada se pune pe un tronson realizat in sistem privat, asa cum va fi autostrada Comarnic-Brasov. Insa autoritatile planuiesc sa ne ia bani ca sa refaca cele doua autostrazi care ne duc spre Pitesti si spre Constanta. Adica vor o taxa suplimentara doar ca sa repare aceste doua drumuri. Atunci ne intrebam si noi: daca banii din roviniete nu se duc la constructia de drumuri, ci la reparatia lor, de ce mama naibii sa mai platim inca o taxa pentru acelasi lucru? Raspunsul e simplu: traim in Romania.

Deszapezirea de 4 ori mai scumpa in Romania, decat in Islanda

10 aberatii pentru soferiIn fiecare iarna, istoria se repeta. Mai ales in judetele conduse de baronii PSD. Cum ar fi... Teleorman. Un loc in care deszapezirea costa de 4 ori mai mult ca in Islanda, o tara in care ninge 100 de zile pe an. Mai exact, in Teleorman, s-au cheltuit in jur de 2000 de Euro pentru fiecare kilometru de drum pentru deszapezire. Si aici, nu vorbim despre autostrazi! Mai mult, bugetele initiale au fost ulterior suplimentate pentru cateva judete, insa deszapezirea s-a realizat tot in stil romanesc, adica mai deloc. Insa nu-i opreste nimeni pe baroni sa-si voteze singuri bugete locale, pentru niste lucrari de deszapezire care nu se fac. Si banii pentru utilaje, sare si carburant intra in buzunarele lor. Nu ne miram, nu?

Contract de 4.7 miliarde de Euro, pierdut

10 aberatii pentru soferiRomania este campioana la multe tampenii. Iar alesii nostri sunt de o prostie iesita din comun. Sau, cel putin, asa vor sa para. Este cazul lui Dan Sova, ministrul marilor proiecte (scris special cu litre mici), care dupa ce a reziliat contractul cu firma Bechtel si le-a acordat acestora despagubiri de 50 de milioane de Euro pentru ca nu si-au facut treaba (da, o alta aberatie romaneasca), atunci cand a fost luat la rost, a spus cu nonsalanta ca a pierdut contractul cu firma americana. Sa va traduc: statul roman face un contract in valoare de 4.7 miliarde de Euro cu compania americana Bechtel. Si contractul care controleaza acesti bani a disparut complet in ceata...

23 milioane/kilometru platiti de Romania

10 aberatii pentru soferiPrimul loc in topul aberatiilor care ii influenteaza pe soferi este referitor la o distinctie primita de Romania. Tara noastra a reusit performanta de a avea cea mai scumpa autostrada din toate timpurile, din toata lumea, din toata galaxia. Mai exact, Romania a reusit performanta de a plati companiei americane Bechtel suma de 1.6 miliarde de Euro pentru 52 de kilometri de autostrada realizati in 9 ani. Mai exact, 23 de milioane de Euro pentru fiecare kilometru. Fara sa mai adaugam cele 37 de milioane Euro despagubiri pentru ca a fost reziliat contractul... Da dragii nostri, traim in Romania!

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (10) Poze 10 aberatii pentru soferi
mai multe