29 ianuarie, ziua de nastere a automobilului. Implineste 130 de ani

29 ianuarie, ziua de nastere a automobilului. Implineste 130 de ani
  • Prima masina: Motorwagen
  • Primul drum lung facut cu Motorwagen
  • Detalii tehnice Motorwagen
Trimite unui prieten

Data de 29 ianuarie este considerata ziua de nastere a automobilului. Cu 130 de ani in urma, inginerul german Karl Friedrich Benz primea brevetul pentru exploatarea unui dispozitiv mecanic propulsat de un motor cu combustie interna.

Prima masina: Motorwagen

Primul automobil a primit numele de Motorwagen, in traducere insemnand "transport cu motor". Cel care s-a gandit pentru prima data la un astfel de dispozitiv si cel care este considerat inventatorul automobilului este chiar Karl Benz, inginerul pe care il se regasim si in numele uneia dintre cele cunoscute marci auto din lume: Mercedes-Benz.

Masina a fost construita in 1885, iar in 1886 vehiculul a primit brevetul imperial numarul DRP 37435, ce poate fi considerat certificatul de nastere al automobilului modern. In acelasi an, pe 3 iulie, a fost prezentata pentru prima data in fata publicului. Primul drum pe care a mers vreodata un automobil este Ringstrasse, din oraselul german Mannheim.

Vehiculul avea trei roti si putea gazdui 2 persoane. Motorul cu explozie in patru timpi era alimentat cu ligroina (benzina usoara). Viteza maxima pe care o atingea era de 16 km/h. Zgomotul pe care motorul il scotea era unul infernal, iar fumul lasat in urma dens, negru si cu un miros neplacut, fapt ce nu a incantat foarte mult asistenta.

Pe langa zgomotul puternic pe care il scotea acest vehicul, ideea ca era alimentat cu un produs pe baza de petrol, deci explozibil, facea ca noua inventie sa nu fie foarte populara printre cei care o vazusera la prima prezentare, considerandu-l o adevarata bomba cu ceas.

Costul pentru construirea masinii in 1885 a fost de 1.000 de dolari, echivalentul in zilele noastre pentru circa 26.000 de dolari. Banii pentru a construi vehiculul i-au fost pusi la dispozitie de catre sotia sa, Bertha Benz, si ea la randul ei un pionier in lumea auto.

Primul drum lung facut cu Motorwagen

Bertha Benz a fost cea care a facut primul drum lung cu o masina in luna august a anului 1888. Din dorinta de a face cunoscut automobilul si de a demonstra cat de util poate fi, ea s-a imbarcat la o calatorie de aproape 200 de kilometri cu Motorwagen.

Fara ca sotul sau sa stie, Bertha si-a luat cei doi fii si a plecat din Mannheim in orasul natal Pforzheim. Distanta dintre aceste doua localitati, dus-intors, este de 194 de kilometri, iar drumul a durat circa 6 zile. Multe premiere s-au inregistrat pe parcursul acestei calatorii.

Bertha Benz a oprit in Wiesloch la o farmacie, de unde a cumparat ligroina, folosita drept combustibil, facand din aceasta prima statie de alimentare din lume. Pentru ca franele se uzasera pe drum, ea a platit un cizmar din Wiesloch sa-i monteze doua bucati de piele pe sabotii de frana, inventand astfel, fara sa vrea, placuta de frana.

Ruta a fost inclusa in circuitul turistic si se numeste Drumul Memorial Bertha Benz.

Detalii tehnice

Cu un corp ce semana mai mult cu o tricicleta, Motorwagen este considerat strabunicul automobilului modern. Chiar daca inca din 1769 a fost creat vehiculul cu motor cu abur si care putea transporta persoane la bord, dispozitivul lui Karl Benz este primul autoturism in acceptiunea moderna.

Iata care este fisa tehnica a acestuia:

- Motor cu un singur cilindru in patru timpi;

- Cilindru de 954 centimetri cubi;

- Putere de 0,7 CP (0.50 kW);

- Viteza maxima de 16 km/h;

- Dimensiuni: 2700 x 1400 x 1450 mm;

- Greutate de 265 kg.

Roata din fata avea un diametru de 80 de centimetri, iar cea din spate 112. Spitele erau din lemn, iar pneurile din fier. Motorul sau era extrem de usor pentru vremea respectiva, cantarind undeva pe la 100 de kilograme.

Benz a mai creat doua versiuni de Motorwagen. A treia a fost cea mai puternica, dar si cea recreata de cele mai multe ori. Motorwagen III avea un cilindru de 1.660 centimetri cubi si o putere maxima de 2,5 CP (1,8 kW).

Intre 1886 si 1896 s-au construit 25 de astfel de automobile. Unul dintre ele poate fi vazut si astazi la Muzeul dedicat industriei auto din München.

Trimite unui prieten
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 29 Ianuarie 2016