A inventat eleronul Daciei Berline si acum Statul Roman il despagubeste cu 4,5 milioane de dolari

A inventat eleronul Daciei Berline si acum Statul Roman il despagubeste cu 4,5 milioane de dolari
  • Prima despagubire a fost de $3,7 milioane dolari in 2004
  • Inginerul are 75 de procese in desfasurare
  • Ultima despagubire in valoare de 832.000 de Euro
Distribuie pe Facebook

In ultimele zile, prin presa auto si prin ziare de scandal, a aparut o veste cum ca un inginer roman a primit despagubiri de la Dacia pentru o inventie din trecut. Insa lucrurile nu stau chiar asa, iar romanul nostru inventator a fost deja compensat pentru aceasta "uluitoare" inventie mondiala.

A transformat eleronul de cauciuc intr-unul incorporat

Imediat dupa aparitia modelului Dacia 1310 in 1980, inginerii de la Dacia de la acea vreme au inventat un eleron din cauciuc pentru portbagajul masinii, pentru a-i oferi o forta de apasare suplimentara si un consum de benzina redus. Acesta era fixat de tabla portbagajului cu un adeziv si cu suruburi, fiind fix, din fabrica.

Dupa Revolutie, in 1991, inginerul care lucra la Dacia, Ion Romica Sandu, a venit cu o idee buna: sa incorporeze eleronul direct in capota portbagajului. Asa a luat nastere capota de portbagaj cu eleron incorporat, capota care a fost utilizata din 1992 pana in 2004, cand a fost scoasa din productie ultima Dacie Berlina. In acest timp, au fost construite circa 1,2 milioane de autoturisme echipate cu noul eleron incorporat.

Eleron DaciaEleron model vechi, pre 1991

Conform spuselor inginerului Sandu, inventia lui a facut ca Uzina Dacia sa castige mai multi bani. Pentru ca s-a renuntat la eleronul din cauciuc, fabricat din materiale importate, iar economia la fabricare era de 41 de dolari pentru fiecare masina construita, Dacia a economisit zeci de milioane de dolari de-a lungul anului. Numai intre 1998 si 2004, cand au fost facute 700.000 de Berline, Dacia a castigat 28.700.000 de dolari, bani din care romanul nu a vazut niciun procent.

Ion Romica Sandu spune ca in 1991, imediat dupa ce a venit cu ideea noului eleron, a fost dat afara de Uzina Dacia si nici nu a primit drepturi de autor pe aceasta noutate, dar inventia lui a fost pusa in practica. Un an mai tarziu a fost reangajat, insa pentru ca nu a primit niciun ban suplimentar, a dat in judecata Dacia in 1993.

3,7 milioane de dolari despagubire in 2004

Dupa 10 ani de judecata cu Dacia, inginerul Ion Romica Sandu a obtinut aprobarea inceperii executarii silite asupra uzinei Dacia in februarie 2004. La acea vreme, Dacia a platit 120,25 miliarde de lei vechi, adica 3,7 milioane de dolari, dar si 1 miliard de lei cheltuieli de executare. Insa in 2004 Dacia era deja cumparata de francezii de la Renault, care au cumparat brandul romanesc cu tot cu procesele in derulare si se asteptau ca Romica Sandu sa castige procesul, asa ca erau pregatiti. Oricum, grupul Renault si-a recuperat ulterior toti banii de la Stat...

Prima transa de eleroane valoreaza 3,7 milioane de dolari

Un prim proces care s-a finalizat cu victoria romanului se refera la masinile vandute de Dacia in perioada 1 martie 1992 - 31 decembrie 1997, toate fiind echipate cu eleronul inglobat in portbagaj, ideea lui Sandu. E vorba de circa 500.000 de autoturisme dotate cu aceasta noutate. In urma acestui proces, romanul a castigat suma de 3,7 milioane de dolari.

Eleron DaciaDacia cu eleron incorporat

Al doilea proces, alte eleroane in valoare de 832.436 Euro

Romanul, dupa ce s-a vazut milionar in dolari, nu s-a multumit cu atat si a dat din nou in judecata Uzina Dacia pentru masinile fabricate intre 1 ianuarie 1998 si 21 iulie 2004. E vorba de ultimele Dacii Berline, in numar de 700.000 de unitati, toate echipate cu eleronul inventat de roman. Si de aceasta data, romanul a iesit castigator, sentinta fiind data recent, pe 7 noiembrie 2016.

Fiecare roman plateste pentru despagubirea fostului inginer Dacia

In 2004, cand Sandu a castigat primul proces si a primit banii, Guvernul a dat o ordonanta prin care a stabilit ca AAAS raspunde pentru pretentiile financiare impotriva societatilor privatizate, cum a fost si cazul companiei Dacia, preluata de Grupul Renault in 1999. Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), adica Statul Roman, este cel care a platit in 2004 peste 3,5 milioane de dolari din totalul sumei incasata de fostul inginer Dacia.

Acum, povestea se repeta: Dacia plateste suma de 832,436,61 Euro, insa, ulterior, Dacia isi va recupera banii de la Stat, conform deciziei Instantei Supreme: „Obligă pe pârâta SC Automobile Dacia SA la plata sumei de 832.436,61 euro echivalent în lei la data plăţii, reprezentând despăgubiri pentru perioada 1.01.1998 – 21.07.2004, urmând ca Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) să plătească suma menţionată către Automobile Dacia conform art. 6 din O.U.G. nr.70/2004”,

Ce inseamna asta? Inseamna ca omul a inventat ceva, nu i-a fost recunoscuta munca, a castigat procesele si Dacia plateste despagubirile. Insa, conform legii, Dacia isi recupereaza banii ulterior de la Stat. Ceea ce inseamna ca, pana la urma, orice om care plateste taxe si impozite in Romania il va despagubi, intr-o oarecare masura, pe inginerul inventator. Sa fie oare corecta treaba asta?

Sursa: Jurnalul.ro / ziarulargesul.ro

Distribuie pe Facebook
mai multe