A inventat eleronul Daciei Berline si acum Statul Roman il despagubeste cu 4,5 milioane de dolari

- Prima despagubire a fost de $3,7 milioane dolari in 2004
- Inginerul are 75 de procese in desfasurare
- Ultima despagubire in valoare de 832.000 de Euro
In ultimele zile, prin presa auto si prin ziare de scandal, a aparut o veste cum ca un inginer roman a primit despagubiri de la Dacia pentru o inventie din trecut. Insa lucrurile nu stau chiar asa, iar romanul nostru inventator a fost deja compensat pentru aceasta "uluitoare" inventie mondiala.
A transformat eleronul de cauciuc intr-unul incorporat
Imediat dupa aparitia modelului Dacia 1310 in 1980, inginerii de la Dacia de la acea vreme au inventat un eleron din cauciuc pentru portbagajul masinii, pentru a-i oferi o forta de apasare suplimentara si un consum de benzina redus. Acesta era fixat de tabla portbagajului cu un adeziv si cu suruburi, fiind fix, din fabrica.
Dupa Revolutie, in 1991, inginerul care lucra la Dacia, Ion Romica Sandu, a venit cu o idee buna: sa incorporeze eleronul direct in capota portbagajului. Asa a luat nastere capota de portbagaj cu eleron incorporat, capota care a fost utilizata din 1992 pana in 2004, cand a fost scoasa din productie ultima Dacie Berlina. In acest timp, au fost construite circa 1,2 milioane de autoturisme echipate cu noul eleron incorporat.
Conform spuselor inginerului Sandu, inventia lui a facut ca Uzina Dacia sa castige mai multi bani. Pentru ca s-a renuntat la eleronul din cauciuc, fabricat din materiale importate, iar economia la fabricare era de 41 de dolari pentru fiecare masina construita, Dacia a economisit zeci de milioane de dolari de-a lungul anului. Numai intre 1998 si 2004, cand au fost facute 700.000 de Berline, Dacia a castigat 28.700.000 de dolari, bani din care romanul nu a vazut niciun procent.
Ion Romica Sandu spune ca in 1991, imediat dupa ce a venit cu ideea noului eleron, a fost dat afara de Uzina Dacia si nici nu a primit drepturi de autor pe aceasta noutate, dar inventia lui a fost pusa in practica. Un an mai tarziu a fost reangajat, insa pentru ca nu a primit niciun ban suplimentar, a dat in judecata Dacia in 1993.
3,7 milioane de dolari despagubire in 2004
Dupa 10 ani de judecata cu Dacia, inginerul Ion Romica Sandu a obtinut aprobarea inceperii executarii silite asupra uzinei Dacia in februarie 2004. La acea vreme, Dacia a platit 120,25 miliarde de lei vechi, adica 3,7 milioane de dolari, dar si 1 miliard de lei cheltuieli de executare. Insa in 2004 Dacia era deja cumparata de francezii de la Renault, care au cumparat brandul romanesc cu tot cu procesele in derulare si se asteptau ca Romica Sandu sa castige procesul, asa ca erau pregatiti. Oricum, grupul Renault si-a recuperat ulterior toti banii de la Stat...
Prima transa de eleroane valoreaza 3,7 milioane de dolari
Un prim proces care s-a finalizat cu victoria romanului se refera la masinile vandute de Dacia in perioada 1 martie 1992 - 31 decembrie 1997, toate fiind echipate cu eleronul inglobat in portbagaj, ideea lui Sandu. E vorba de circa 500.000 de autoturisme dotate cu aceasta noutate. In urma acestui proces, romanul a castigat suma de 3,7 milioane de dolari.
Al doilea proces, alte eleroane in valoare de 832.436 Euro
Romanul, dupa ce s-a vazut milionar in dolari, nu s-a multumit cu atat si a dat din nou in judecata Uzina Dacia pentru masinile fabricate intre 1 ianuarie 1998 si 21 iulie 2004. E vorba de ultimele Dacii Berline, in numar de 700.000 de unitati, toate echipate cu eleronul inventat de roman. Si de aceasta data, romanul a iesit castigator, sentinta fiind data recent, pe 7 noiembrie 2016.
Fiecare roman plateste pentru despagubirea fostului inginer Dacia
In 2004, cand Sandu a castigat primul proces si a primit banii, Guvernul a dat o ordonanta prin care a stabilit ca AAAS raspunde pentru pretentiile financiare impotriva societatilor privatizate, cum a fost si cazul companiei Dacia, preluata de Grupul Renault in 1999. Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), adica Statul Roman, este cel care a platit in 2004 peste 3,5 milioane de dolari din totalul sumei incasata de fostul inginer Dacia.
Acum, povestea se repeta: Dacia plateste suma de 832,436,61 Euro, insa, ulterior, Dacia isi va recupera banii de la Stat, conform deciziei Instantei Supreme: „Obligă pe pârâta SC Automobile Dacia SA la plata sumei de 832.436,61 euro echivalent în lei la data plăţii, reprezentând despăgubiri pentru perioada 1.01.1998 – 21.07.2004, urmând ca Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) să plătească suma menţionată către Automobile Dacia conform art. 6 din O.U.G. nr.70/2004”,
Ce inseamna asta? Inseamna ca omul a inventat ceva, nu i-a fost recunoscuta munca, a castigat procesele si Dacia plateste despagubirile. Insa, conform legii, Dacia isi recupereaza banii ulterior de la Stat. Ceea ce inseamna ca, pana la urma, orice om care plateste taxe si impozite in Romania il va despagubi, intr-o oarecare masura, pe inginerul inventator. Sa fie oare corecta treaba asta?
Sursa: Jurnalul.ro / ziarulargesul.ro
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 239 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 56 Lei
Pompa injectie inalta presiune 0445010799 1.7 dci 167006205r... 1500 Lei
-
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 226 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
-
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 128 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei


