A inventat eleronul Daciei Berline si acum Statul Roman il despagubeste cu 4,5 milioane de dolari

- Prima despagubire a fost de $3,7 milioane dolari in 2004
- Inginerul are 75 de procese in desfasurare
- Ultima despagubire in valoare de 832.000 de Euro
In ultimele zile, prin presa auto si prin ziare de scandal, a aparut o veste cum ca un inginer roman a primit despagubiri de la Dacia pentru o inventie din trecut. Insa lucrurile nu stau chiar asa, iar romanul nostru inventator a fost deja compensat pentru aceasta "uluitoare" inventie mondiala.
A transformat eleronul de cauciuc intr-unul incorporat
Imediat dupa aparitia modelului Dacia 1310 in 1980, inginerii de la Dacia de la acea vreme au inventat un eleron din cauciuc pentru portbagajul masinii, pentru a-i oferi o forta de apasare suplimentara si un consum de benzina redus. Acesta era fixat de tabla portbagajului cu un adeziv si cu suruburi, fiind fix, din fabrica.
Dupa Revolutie, in 1991, inginerul care lucra la Dacia, Ion Romica Sandu, a venit cu o idee buna: sa incorporeze eleronul direct in capota portbagajului. Asa a luat nastere capota de portbagaj cu eleron incorporat, capota care a fost utilizata din 1992 pana in 2004, cand a fost scoasa din productie ultima Dacie Berlina. In acest timp, au fost construite circa 1,2 milioane de autoturisme echipate cu noul eleron incorporat.
Conform spuselor inginerului Sandu, inventia lui a facut ca Uzina Dacia sa castige mai multi bani. Pentru ca s-a renuntat la eleronul din cauciuc, fabricat din materiale importate, iar economia la fabricare era de 41 de dolari pentru fiecare masina construita, Dacia a economisit zeci de milioane de dolari de-a lungul anului. Numai intre 1998 si 2004, cand au fost facute 700.000 de Berline, Dacia a castigat 28.700.000 de dolari, bani din care romanul nu a vazut niciun procent.
Ion Romica Sandu spune ca in 1991, imediat dupa ce a venit cu ideea noului eleron, a fost dat afara de Uzina Dacia si nici nu a primit drepturi de autor pe aceasta noutate, dar inventia lui a fost pusa in practica. Un an mai tarziu a fost reangajat, insa pentru ca nu a primit niciun ban suplimentar, a dat in judecata Dacia in 1993.
3,7 milioane de dolari despagubire in 2004
Dupa 10 ani de judecata cu Dacia, inginerul Ion Romica Sandu a obtinut aprobarea inceperii executarii silite asupra uzinei Dacia in februarie 2004. La acea vreme, Dacia a platit 120,25 miliarde de lei vechi, adica 3,7 milioane de dolari, dar si 1 miliard de lei cheltuieli de executare. Insa in 2004 Dacia era deja cumparata de francezii de la Renault, care au cumparat brandul romanesc cu tot cu procesele in derulare si se asteptau ca Romica Sandu sa castige procesul, asa ca erau pregatiti. Oricum, grupul Renault si-a recuperat ulterior toti banii de la Stat...
Prima transa de eleroane valoreaza 3,7 milioane de dolari
Un prim proces care s-a finalizat cu victoria romanului se refera la masinile vandute de Dacia in perioada 1 martie 1992 - 31 decembrie 1997, toate fiind echipate cu eleronul inglobat in portbagaj, ideea lui Sandu. E vorba de circa 500.000 de autoturisme dotate cu aceasta noutate. In urma acestui proces, romanul a castigat suma de 3,7 milioane de dolari.
Al doilea proces, alte eleroane in valoare de 832.436 Euro
Romanul, dupa ce s-a vazut milionar in dolari, nu s-a multumit cu atat si a dat din nou in judecata Uzina Dacia pentru masinile fabricate intre 1 ianuarie 1998 si 21 iulie 2004. E vorba de ultimele Dacii Berline, in numar de 700.000 de unitati, toate echipate cu eleronul inventat de roman. Si de aceasta data, romanul a iesit castigator, sentinta fiind data recent, pe 7 noiembrie 2016.
Fiecare roman plateste pentru despagubirea fostului inginer Dacia
In 2004, cand Sandu a castigat primul proces si a primit banii, Guvernul a dat o ordonanta prin care a stabilit ca AAAS raspunde pentru pretentiile financiare impotriva societatilor privatizate, cum a fost si cazul companiei Dacia, preluata de Grupul Renault in 1999. Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), adica Statul Roman, este cel care a platit in 2004 peste 3,5 milioane de dolari din totalul sumei incasata de fostul inginer Dacia.
Acum, povestea se repeta: Dacia plateste suma de 832,436,61 Euro, insa, ulterior, Dacia isi va recupera banii de la Stat, conform deciziei Instantei Supreme: „Obligă pe pârâta SC Automobile Dacia SA la plata sumei de 832.436,61 euro echivalent în lei la data plăţii, reprezentând despăgubiri pentru perioada 1.01.1998 – 21.07.2004, urmând ca Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) să plătească suma menţionată către Automobile Dacia conform art. 6 din O.U.G. nr.70/2004”,
Ce inseamna asta? Inseamna ca omul a inventat ceva, nu i-a fost recunoscuta munca, a castigat procesele si Dacia plateste despagubirile. Insa, conform legii, Dacia isi recupereaza banii ulterior de la Stat. Ceea ce inseamna ca, pana la urma, orice om care plateste taxe si impozite in Romania il va despagubi, intr-o oarecare masura, pe inginerul inventator. Sa fie oare corecta treaba asta?
Sursa: Jurnalul.ro / ziarulargesul.ro
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
-
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei


