Banii de autostrazi isi iau zborul spre investitii de campanie
Noua rectificare bugetara aduce in bugetele puse la dispozitia primarilor cuminti cateva sute de milioane de lei deturnate din fondurile de cofinantare a unor proiecte pe fonduri europene. Aceasta in conditiile in care soferii din Romania platesc de la 1 aprilie o supraacciza la combustibil destinata tocmai cofinantarii proiectelor de infrastructura rutiera, iar Master Planul General pentru Transporturi ar trebui sa fie prezentat in fata publiucului la jumatatea acestei saptamani.
Bani in cladiri pustii si asfalt de campanie
Noua rectificare bugetara va imparti peste 2,2 miliarde de lei in comunele de pe coclaurile mioritice, valoarea fiind rezultata din suplimentarea sumelor defalcate din TVA, dar si din redistribuiri ale unor sume de bani de la alte capitole bugetare.
Vor avea prioritate proiectele depuse in cadrul Programului National de Dezvoltare Locala, incluzand realizarea infrastructurii de apa / canal si a drumurilor comunale si satesti, dar si caminele culturale si salile de sport de la sate pentru care s-a gasit suma de 100 de milioane (aproximativ 23 de milioane de euro) in bugetul destinat cofinantarii lucrarilor de constructie a autostrazilor din Romania.
Cu alte cuvinte, pana la alegerile prezidentiale, vor curge rauri de asfalt pe drumurile de rang inferior si se vor plati facturile restante pentru lucrarile impartite cu dedicatie de catre primari.
Strategie habarnista
Inclusiv Master Planul General de Transport al Romaniei risca sa fie inca o dovada de viziune haotica a unui sector de care se leaga dezvoltarea economica a tarii. Cele mai noi cerinte ale Comisiei Europene vizeaza respectarea unor angajamente de realizare a unor culoare de transport care sa strabata Romania, principalul punct fiind includerea segmentului de autostrada Sibiu - Pitesti in proiectele ce urmeaza a se derula in exercitiul financiar 2014 - 2020.
Culoarul autostrazii dintre Sibiu si Pitesti este insa o adevarata nebuloasa ascunsa sub un noian de declaratii contradictorii ale guvernantilor si pare sa nu isi gaseasca nici acum locul pe harta. "Nu este un proiect prioritar. Poate intra in lucru si dupa 2018" - a replicat in iarna acestui an fostul ministru Dan Sova.
"Inca nu stim daca culoarul Sibiu - Pitesti va trece sau nu prin Ramnicu Valcea", a mentionat in primavara acelasi ministru. "Nu avem nevoie de un culoar de autostrada intre Sibiu si Pitesti. Ar trebui sa ne concentram pe un drum expres intre Curtea de Arges si Sibiu, urmand sa vedem dupa 2020 daca acesta poate sau nu sa fie transformat in autostrada", a mentionat in august si actualul ministru al Transporturilor, Ioan Rus.
Ca un facut, un prim studiu de pre-fezabilitate a fost deja efectuat si platit inca din 2007, in 2012 expirand valabilitatea documentatiei realizate atunci. Traseul stabilit initial pentru acest culoar al autostrazii A1 pleca din Pitesti si traversa partea de nord-est a judetului Valcea facand jonctiunea cu Sibiul in apropierea localitatii Talmaciu.
Pana in prezent, guvernantii nu au alocat niciun leu pentru refacerea documentatiei tehnice, desi inclusiv saptamana trecuta reprezentantii Comisiei Europene au solicitat reintroducerea proiectului in agenda de lucru a guvernului roman.
Izolati, dar cu pretentii
La aceasta ora, Romania este singura tara europeana a carei capitala este izolata de restul lumii prin lipsa unei autostrazi care sa lege Bucurestiul de granita. Pentru europeni, situatia tinde sa devina de-a dreptul exasperanta, in conditiile in care tara noastra ridica pretentia de a gazdui, in parteneriat cu Ungaria, Campionatul European de Fotbal din 2020.
Cu chiui, cu vai, in primavara anului viitor, Sibiul ar putea fi legat de vama Nadlac prin inaugurarea ultimilor 60 de kilometri aflati in lucru la autostrada Transilvania.
Pentru Bucuresti insa, situatia se arata ceva mai complicata, singurele legaturi rutriere rapide cu restul lumii avand puncte terminus in Pitesti si Constanta. In 25 de ani, din Capitala Romaniei nu a putut fi realizata o cale de acces rutier rapid catre granita cu Bulgaria, punctul de frontiera Girgiu - Ruse aflandu-se la doar 66 de kilometri.
- Opel corsa 1.2i 2003 499 € Jante nissan qashqai, qasqai, juke, leaf, pulsar, 16”,... 2000 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2004 1550 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Opel astra 1.4 2010 5700 €
- Bmw 120 2.0 2009 6350 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei 0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € A6650170121 a6650170321 r04601d ejbr02601z delphi injectoare... 500 Lei
- 0445124015 538884015 5801453888r 0986435663 bosch injector... 750 Lei 0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei Vw polo benzinar 2011 3500 €
- Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Vw passat 2.0diesel,euro5 2009 3900 € Capac janta oe ford focus c-max 2003-2007 16" 1317880 165 Lei
- Saab 9-3 2.0t 175cp anniversary xenon clima piele euro 4 2006 2490 € Renault laguna 1.9dci 130 cp , xenon navi clima pilot 2007 2190 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12290 € Ford s-max 2.0 2011 6200 € Mazda cx-5 2,2 2017 16900 €
- Opel corsa s-d 1,3 cdti 95 cp impecabil fara elemente... 4500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 12500 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Peugeot 307 sw peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica... 11000 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €