Bulgarii mai buni si la sosele si la calea ferata decat romanii

Trimite unui prieten
Deocamdata, putem sa dam vina (nu fara motiv) pe bulgari, pentru intarzierile la podul Calafat - Vidin. Odata finalizat podul, se va dezvalui insa realitatea cruda: infrastructura rutiera si feroviara de pe malul romanesc este mult in urma bulgarilor.
Sosea cu doua benzi pe sens, reabilitata, fara gropi. Linie ferata electrificata, pentru care au fost lansate deja licitatiile pentru modernizare la standarde europene. Aceasta este situatia la Vidin, in dreptul podului care va face legatura cu Calafatul, peste Dunare.
Pe malul stang al fluviului, lucrurile nu stau chiar asa de bine, iar perspectivele ca situatia sa se imbunatateasca sunt foarte indepartate. Drumul national 56 Craiova - Calafat are o singura banda pe sens si, in plus, este plin de gropi. Calea ferata Calafat - Craiova este simpla, neelectrificata si intr-o stare avansata de degradare.
Intarzierile Sofiei
Pentru moment, Bucurestiul este in postura sa-i faca reprosuri Sofiei. Incepute in 2007, lucrarile la pod, care-i revin in exclusivitate partii bulgare, ar fi trebuit finalizate in 2010. Urmatorul termen a fost 2011. Cum lucrarile spaniolilor de la FCC Construccion nu avansau, Guvernul de la Sofia a reusit ulterior sa-i convinga pe reprezentantii Comisiei Europene sa prelungeasca cu un an de zile memorandumul de finantare a proiectului, pana la 1 ianuarie 2013. Noul termen de finalizare a podului a fost stabilit pentru octombrie 2012.
Intre timp, pe partea romaneasca lucrurile s-au miscat mai repede. Lucrarile au inceput in mai 2009, pe baza unui contract de 66,9 milioane de euro incheiat cu asocierea spaniola AZVI-VIMAC. In ciuda contestatiilor, ibericii au terminat lucrarea la termen, in vara anului trecut. Mai exact, au fost finalizate 95% din lucrari, restul de 5% neputand fi executat decat dupa ce partea bulgara va construi podul. Concret, romanii au prelungit cu opt kilometri DN56 Craiova-Calafat si au modernizat 7,5 km de cale ferata. In plus, a fost modernizata gara Golenti si au fost construiti de la zero 3,6 km de cale ferata electrificata.
Rasturnare de situatie
Pana acum, avantajul este de partea noastra. Insa situatia se va schimba radical din momentul in care bulgarii vor termina, in sfarsit, podul, deoarece infrastructura este intr-o stare mult mai buna pe malul drept al Dunarii.
Partea rutiera, adica drumul european E79, este intr-o stare excelenta. Soseaua Vidin - Montana - Vratsa - Botevgrad (de acolo facandu-se legatura cu autostrada spre Sofia) are pe majoritatea traseului doua benzi pe sens si a fost reabilitata recent de concernul austriac Strabag. Este practic un drum expres, singurul dezavantaj fiind acela ca trece prin interiorul localitatilor.
Prelungirea pe teritoriul romanesc a E79, DN 56 Calafat - Craiova, arata ca dupa bombardament. Este o sosea ingusta, cu o singura banda pe sens, care, pe deasupra, mai este si plina de gropi.
Licitatie contestata
E drept, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a organizat licitatiile pentru modernizarea drumului inca din luna mai a anului trecut. Daca pe primul tronson, de la Craiova la Galicea Mare, "regele asfaltului" Florea Diaconu, de la Delta ACM 93, a inceput lucrarile, nu acelasi lucru se poate spune si despre cel de-al doilea, in lungime de 37 km. Procedura de atribuire a lucrarii, castigata de spaniolii de la Puentes Y Calzadas Infraestructuras SLU, a fost contestata de compania elena Mochlos. Grecii au obtinut castig de cauza atat la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), cat si la Curtea de Apel Bucuresti. In consecinta, CNADNR trebuie sa reia procedurile de licitatie, iar termenul de executie este de doi ani de zile, asa ca soferii mai au de asteptat pana sa circule in conditii optime spre Calafat.
Intr-o stare mult mai buna este DN56A, Calafat - Drobeta Turnu Severin, care a fost reabilitat recent. Acesta le va fi util insa mai ales bulgarilor, pentru a ajunge in Ungaria, si nu romanilor, interesati de legatura cu Bucurestiul si cu Portul Constanta.
In afara de partea rutiera, cu doua benzi pe sens, podul va fi strabatut si de o linie simpla, electrificata, de cale ferata. Cum spuneam, de la statia Golenti si pana la buza podului a fost construita o linie ferata noua, electrificata.
Calea ferata mai asteapta
Ce se intampla insa de la Golenti la Craiova? Calea ferata este simpla, neelectrificata si intr-o stare avansata de degradare. Distanta de 107 km dintre Craiova si Calafat este strabatuta de trenurile de calatori in aproape trei ore si jumatate.
"Modernizarea liniei se va face in exercitiul financiar urmator, 2014-2020, al Programului Operational Sectorial Transport. Fie vom lua bani direct de la Comisia Europeana, fie vom face lucrarea din economiile pe care le vom realiza la tronsoanele de pe ramura nordica a Coridorului IV", a declarat pentru Capital Marius Corduneanu, director general adjunct al companiei CFR SA, responsabil cu proiectele cu finantare europeana.
Dupa modernizare, calea ferata va fi simpla, electrificata si va permite circulatia cu viteze sporite. Ultima estimare a proiectului de modernizare indica un cost de 487 milioane de euro, inclusiv exproprierile si alte cheltuieli neeligibile.
Bulgarii, avans de patru ani
Dupa cum stau lucrurile, licitatia pentru stabilirea constructorului nu poate avea loc mai devreme de 2015, iar finalizarea lucrarilor poate sa se produca cel mai devreme in 2018-2019, dupa estimarile secretarului general al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania, Stefan Roseanu. Intre timp, pe celalalt mal al Dunarii au inceput deja licitatiile pentru modernizarea tronsonului feroviar Vidin - Sofia, cu bani europeni.
Sosea cu doua benzi pe sens, reabilitata, fara gropi. Linie ferata electrificata, pentru care au fost lansate deja licitatiile pentru modernizare la standarde europene. Aceasta este situatia la Vidin, in dreptul podului care va face legatura cu Calafatul, peste Dunare.
Pe malul stang al fluviului, lucrurile nu stau chiar asa de bine, iar perspectivele ca situatia sa se imbunatateasca sunt foarte indepartate. Drumul national 56 Craiova - Calafat are o singura banda pe sens si, in plus, este plin de gropi. Calea ferata Calafat - Craiova este simpla, neelectrificata si intr-o stare avansata de degradare.
Intarzierile Sofiei
Pentru moment, Bucurestiul este in postura sa-i faca reprosuri Sofiei. Incepute in 2007, lucrarile la pod, care-i revin in exclusivitate partii bulgare, ar fi trebuit finalizate in 2010. Urmatorul termen a fost 2011. Cum lucrarile spaniolilor de la FCC Construccion nu avansau, Guvernul de la Sofia a reusit ulterior sa-i convinga pe reprezentantii Comisiei Europene sa prelungeasca cu un an de zile memorandumul de finantare a proiectului, pana la 1 ianuarie 2013. Noul termen de finalizare a podului a fost stabilit pentru octombrie 2012.
Intre timp, pe partea romaneasca lucrurile s-au miscat mai repede. Lucrarile au inceput in mai 2009, pe baza unui contract de 66,9 milioane de euro incheiat cu asocierea spaniola AZVI-VIMAC. In ciuda contestatiilor, ibericii au terminat lucrarea la termen, in vara anului trecut. Mai exact, au fost finalizate 95% din lucrari, restul de 5% neputand fi executat decat dupa ce partea bulgara va construi podul. Concret, romanii au prelungit cu opt kilometri DN56 Craiova-Calafat si au modernizat 7,5 km de cale ferata. In plus, a fost modernizata gara Golenti si au fost construiti de la zero 3,6 km de cale ferata electrificata.
Rasturnare de situatie
Pana acum, avantajul este de partea noastra. Insa situatia se va schimba radical din momentul in care bulgarii vor termina, in sfarsit, podul, deoarece infrastructura este intr-o stare mult mai buna pe malul drept al Dunarii.
Partea rutiera, adica drumul european E79, este intr-o stare excelenta. Soseaua Vidin - Montana - Vratsa - Botevgrad (de acolo facandu-se legatura cu autostrada spre Sofia) are pe majoritatea traseului doua benzi pe sens si a fost reabilitata recent de concernul austriac Strabag. Este practic un drum expres, singurul dezavantaj fiind acela ca trece prin interiorul localitatilor.
Prelungirea pe teritoriul romanesc a E79, DN 56 Calafat - Craiova, arata ca dupa bombardament. Este o sosea ingusta, cu o singura banda pe sens, care, pe deasupra, mai este si plina de gropi.
Licitatie contestata
E drept, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a organizat licitatiile pentru modernizarea drumului inca din luna mai a anului trecut. Daca pe primul tronson, de la Craiova la Galicea Mare, "regele asfaltului" Florea Diaconu, de la Delta ACM 93, a inceput lucrarile, nu acelasi lucru se poate spune si despre cel de-al doilea, in lungime de 37 km. Procedura de atribuire a lucrarii, castigata de spaniolii de la Puentes Y Calzadas Infraestructuras SLU, a fost contestata de compania elena Mochlos. Grecii au obtinut castig de cauza atat la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), cat si la Curtea de Apel Bucuresti. In consecinta, CNADNR trebuie sa reia procedurile de licitatie, iar termenul de executie este de doi ani de zile, asa ca soferii mai au de asteptat pana sa circule in conditii optime spre Calafat.
Intr-o stare mult mai buna este DN56A, Calafat - Drobeta Turnu Severin, care a fost reabilitat recent. Acesta le va fi util insa mai ales bulgarilor, pentru a ajunge in Ungaria, si nu romanilor, interesati de legatura cu Bucurestiul si cu Portul Constanta.
In afara de partea rutiera, cu doua benzi pe sens, podul va fi strabatut si de o linie simpla, electrificata, de cale ferata. Cum spuneam, de la statia Golenti si pana la buza podului a fost construita o linie ferata noua, electrificata.
Calea ferata mai asteapta
Ce se intampla insa de la Golenti la Craiova? Calea ferata este simpla, neelectrificata si intr-o stare avansata de degradare. Distanta de 107 km dintre Craiova si Calafat este strabatuta de trenurile de calatori in aproape trei ore si jumatate.
"Modernizarea liniei se va face in exercitiul financiar urmator, 2014-2020, al Programului Operational Sectorial Transport. Fie vom lua bani direct de la Comisia Europeana, fie vom face lucrarea din economiile pe care le vom realiza la tronsoanele de pe ramura nordica a Coridorului IV", a declarat pentru Capital Marius Corduneanu, director general adjunct al companiei CFR SA, responsabil cu proiectele cu finantare europeana.
Dupa modernizare, calea ferata va fi simpla, electrificata si va permite circulatia cu viteze sporite. Ultima estimare a proiectului de modernizare indica un cost de 487 milioane de euro, inclusiv exproprierile si alte cheltuieli neeligibile.
Bulgarii, avans de patru ani
Dupa cum stau lucrurile, licitatia pentru stabilirea constructorului nu poate avea loc mai devreme de 2015, iar finalizarea lucrarilor poate sa se produca cel mai devreme in 2018-2019, dupa estimarile secretarului general al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania, Stefan Roseanu. Intre timp, pe celalalt mal al Dunarii au inceput deja licitatiile pentru modernizarea tronsonului feroviar Vidin - Sofia, cu bani europeni.
"Pentru noi, calea ferata Craiova - Calafat a fost o linie de interes secundar, pana la constructia podului. In schimb, pentru bulgari Vidin - Sofia este o directie importanta, fiind situata pe Coridorul IV", a explicat Roseanu pentru Capital. Astfel, in 2014-2015 pe malul drept al fluviului linia ferata (care este deja electrificata) ar putea fi gata. Adica atunci cand la noi abia vor incepe licitatiile.
Trimite unui prieten
Vezi toate comentariile (1)
-
Boxa usa renault simbol an fabr.2010 50 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Panou comanda ac clima dacia logan 2 2019 sedan 0.9 tce h4b 412 400 Lei
-
Audi a4 2013 2013 8800 €
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Punte spate, skoda octavia 2 combi (1z5) 1.9 tdi (pr:110747) 508 Lei
-
Chiulasa vw golf iv 1.6 16v 105 cai motor bcb cod piesa :... 599 Lei
Motor, cod cfg, vw sharan (7n), 2.0 tdi (idi:354793) 5500 Lei
Praguri ford kuga 2013-2019 [oe look] 675 Lei
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
-
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
Spira volan mercedes a-class w169 an fab. 2007 cod a1699005900 476 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
-
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
Motoras grila radiator electrica activa bmw f30, f31, f80, i8... 200 Lei
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
-
Bara rigidizare bmw f31 316d; 6861811 (spate) 200 Lei
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
-
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
Far stanga mercedes c class w205 ils 2014-2018 2000 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
-
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
Boxa fata renault simbol an fabr. 2011 50 Lei
Haion dacia duster 2019 1428 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
A6420901100 gtb2056vk garrett turbo mercedes sprinter 3.0... 3000 Lei
Prelungire fusta spoiler tuning sport bara fata volkswagen vw... 480 Lei
Prelungire extensie lip buza tunig sport bara fata saab 9-3... 420 Lei
-
Stopuri led opel astra h car dna - stopuri opel astra h (04-08) 299 €
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
Audi a4 2013 2013 8800 €



Publicat în categoria: Alte stiri auto
DATA PUBLICĂRII: 7 Martie 2012