Bulgarii mai buni si la sosele si la calea ferata decat romanii
Deocamdata, putem sa dam vina (nu fara motiv) pe bulgari, pentru intarzierile la podul Calafat - Vidin. Odata finalizat podul, se va dezvalui insa realitatea cruda: infrastructura rutiera si feroviara de pe malul romanesc este mult in urma bulgarilor.
Sosea cu doua benzi pe sens, reabilitata, fara gropi. Linie ferata electrificata, pentru care au fost lansate deja licitatiile pentru modernizare la standarde europene. Aceasta este situatia la Vidin, in dreptul podului care va face legatura cu Calafatul, peste Dunare.
Pe malul stang al fluviului, lucrurile nu stau chiar asa de bine, iar perspectivele ca situatia sa se imbunatateasca sunt foarte indepartate. Drumul national 56 Craiova - Calafat are o singura banda pe sens si, in plus, este plin de gropi. Calea ferata Calafat - Craiova este simpla, neelectrificata si intr-o stare avansata de degradare.
Intarzierile Sofiei
Pentru moment, Bucurestiul este in postura sa-i faca reprosuri Sofiei. Incepute in 2007, lucrarile la pod, care-i revin in exclusivitate partii bulgare, ar fi trebuit finalizate in 2010. Urmatorul termen a fost 2011. Cum lucrarile spaniolilor de la FCC Construccion nu avansau, Guvernul de la Sofia a reusit ulterior sa-i convinga pe reprezentantii Comisiei Europene sa prelungeasca cu un an de zile memorandumul de finantare a proiectului, pana la 1 ianuarie 2013. Noul termen de finalizare a podului a fost stabilit pentru octombrie 2012.
Intre timp, pe partea romaneasca lucrurile s-au miscat mai repede. Lucrarile au inceput in mai 2009, pe baza unui contract de 66,9 milioane de euro incheiat cu asocierea spaniola AZVI-VIMAC. In ciuda contestatiilor, ibericii au terminat lucrarea la termen, in vara anului trecut. Mai exact, au fost finalizate 95% din lucrari, restul de 5% neputand fi executat decat dupa ce partea bulgara va construi podul. Concret, romanii au prelungit cu opt kilometri DN56 Craiova-Calafat si au modernizat 7,5 km de cale ferata. In plus, a fost modernizata gara Golenti si au fost construiti de la zero 3,6 km de cale ferata electrificata.
Rasturnare de situatie
Pana acum, avantajul este de partea noastra. Insa situatia se va schimba radical din momentul in care bulgarii vor termina, in sfarsit, podul, deoarece infrastructura este intr-o stare mult mai buna pe malul drept al Dunarii.
Partea rutiera, adica drumul european E79, este intr-o stare excelenta. Soseaua Vidin - Montana - Vratsa - Botevgrad (de acolo facandu-se legatura cu autostrada spre Sofia) are pe majoritatea traseului doua benzi pe sens si a fost reabilitata recent de concernul austriac Strabag. Este practic un drum expres, singurul dezavantaj fiind acela ca trece prin interiorul localitatilor.
Prelungirea pe teritoriul romanesc a E79, DN 56 Calafat - Craiova, arata ca dupa bombardament. Este o sosea ingusta, cu o singura banda pe sens, care, pe deasupra, mai este si plina de gropi.
Licitatie contestata
E drept, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a organizat licitatiile pentru modernizarea drumului inca din luna mai a anului trecut. Daca pe primul tronson, de la Craiova la Galicea Mare, "regele asfaltului" Florea Diaconu, de la Delta ACM 93, a inceput lucrarile, nu acelasi lucru se poate spune si despre cel de-al doilea, in lungime de 37 km. Procedura de atribuire a lucrarii, castigata de spaniolii de la Puentes Y Calzadas Infraestructuras SLU, a fost contestata de compania elena Mochlos. Grecii au obtinut castig de cauza atat la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), cat si la Curtea de Apel Bucuresti. In consecinta, CNADNR trebuie sa reia procedurile de licitatie, iar termenul de executie este de doi ani de zile, asa ca soferii mai au de asteptat pana sa circule in conditii optime spre Calafat.
Intr-o stare mult mai buna este DN56A, Calafat - Drobeta Turnu Severin, care a fost reabilitat recent. Acesta le va fi util insa mai ales bulgarilor, pentru a ajunge in Ungaria, si nu romanilor, interesati de legatura cu Bucurestiul si cu Portul Constanta.
In afara de partea rutiera, cu doua benzi pe sens, podul va fi strabatut si de o linie simpla, electrificata, de cale ferata. Cum spuneam, de la statia Golenti si pana la buza podului a fost construita o linie ferata noua, electrificata.
Calea ferata mai asteapta
Ce se intampla insa de la Golenti la Craiova? Calea ferata este simpla, neelectrificata si intr-o stare avansata de degradare. Distanta de 107 km dintre Craiova si Calafat este strabatuta de trenurile de calatori in aproape trei ore si jumatate.
"Modernizarea liniei se va face in exercitiul financiar urmator, 2014-2020, al Programului Operational Sectorial Transport. Fie vom lua bani direct de la Comisia Europeana, fie vom face lucrarea din economiile pe care le vom realiza la tronsoanele de pe ramura nordica a Coridorului IV", a declarat pentru Capital Marius Corduneanu, director general adjunct al companiei CFR SA, responsabil cu proiectele cu finantare europeana.
Dupa modernizare, calea ferata va fi simpla, electrificata si va permite circulatia cu viteze sporite. Ultima estimare a proiectului de modernizare indica un cost de 487 milioane de euro, inclusiv exproprierile si alte cheltuieli neeligibile.
Bulgarii, avans de patru ani
Dupa cum stau lucrurile, licitatia pentru stabilirea constructorului nu poate avea loc mai devreme de 2015, iar finalizarea lucrarilor poate sa se produca cel mai devreme in 2018-2019, dupa estimarile secretarului general al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania, Stefan Roseanu. Intre timp, pe celalalt mal al Dunarii au inceput deja licitatiile pentru modernizarea tronsonului feroviar Vidin - Sofia, cu bani europeni.
Sosea cu doua benzi pe sens, reabilitata, fara gropi. Linie ferata electrificata, pentru care au fost lansate deja licitatiile pentru modernizare la standarde europene. Aceasta este situatia la Vidin, in dreptul podului care va face legatura cu Calafatul, peste Dunare.
Pe malul stang al fluviului, lucrurile nu stau chiar asa de bine, iar perspectivele ca situatia sa se imbunatateasca sunt foarte indepartate. Drumul national 56 Craiova - Calafat are o singura banda pe sens si, in plus, este plin de gropi. Calea ferata Calafat - Craiova este simpla, neelectrificata si intr-o stare avansata de degradare.
Intarzierile Sofiei
Pentru moment, Bucurestiul este in postura sa-i faca reprosuri Sofiei. Incepute in 2007, lucrarile la pod, care-i revin in exclusivitate partii bulgare, ar fi trebuit finalizate in 2010. Urmatorul termen a fost 2011. Cum lucrarile spaniolilor de la FCC Construccion nu avansau, Guvernul de la Sofia a reusit ulterior sa-i convinga pe reprezentantii Comisiei Europene sa prelungeasca cu un an de zile memorandumul de finantare a proiectului, pana la 1 ianuarie 2013. Noul termen de finalizare a podului a fost stabilit pentru octombrie 2012.
Intre timp, pe partea romaneasca lucrurile s-au miscat mai repede. Lucrarile au inceput in mai 2009, pe baza unui contract de 66,9 milioane de euro incheiat cu asocierea spaniola AZVI-VIMAC. In ciuda contestatiilor, ibericii au terminat lucrarea la termen, in vara anului trecut. Mai exact, au fost finalizate 95% din lucrari, restul de 5% neputand fi executat decat dupa ce partea bulgara va construi podul. Concret, romanii au prelungit cu opt kilometri DN56 Craiova-Calafat si au modernizat 7,5 km de cale ferata. In plus, a fost modernizata gara Golenti si au fost construiti de la zero 3,6 km de cale ferata electrificata.
Rasturnare de situatie
Pana acum, avantajul este de partea noastra. Insa situatia se va schimba radical din momentul in care bulgarii vor termina, in sfarsit, podul, deoarece infrastructura este intr-o stare mult mai buna pe malul drept al Dunarii.
Partea rutiera, adica drumul european E79, este intr-o stare excelenta. Soseaua Vidin - Montana - Vratsa - Botevgrad (de acolo facandu-se legatura cu autostrada spre Sofia) are pe majoritatea traseului doua benzi pe sens si a fost reabilitata recent de concernul austriac Strabag. Este practic un drum expres, singurul dezavantaj fiind acela ca trece prin interiorul localitatilor.
Prelungirea pe teritoriul romanesc a E79, DN 56 Calafat - Craiova, arata ca dupa bombardament. Este o sosea ingusta, cu o singura banda pe sens, care, pe deasupra, mai este si plina de gropi.
Licitatie contestata
E drept, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a organizat licitatiile pentru modernizarea drumului inca din luna mai a anului trecut. Daca pe primul tronson, de la Craiova la Galicea Mare, "regele asfaltului" Florea Diaconu, de la Delta ACM 93, a inceput lucrarile, nu acelasi lucru se poate spune si despre cel de-al doilea, in lungime de 37 km. Procedura de atribuire a lucrarii, castigata de spaniolii de la Puentes Y Calzadas Infraestructuras SLU, a fost contestata de compania elena Mochlos. Grecii au obtinut castig de cauza atat la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), cat si la Curtea de Apel Bucuresti. In consecinta, CNADNR trebuie sa reia procedurile de licitatie, iar termenul de executie este de doi ani de zile, asa ca soferii mai au de asteptat pana sa circule in conditii optime spre Calafat.
Intr-o stare mult mai buna este DN56A, Calafat - Drobeta Turnu Severin, care a fost reabilitat recent. Acesta le va fi util insa mai ales bulgarilor, pentru a ajunge in Ungaria, si nu romanilor, interesati de legatura cu Bucurestiul si cu Portul Constanta.
In afara de partea rutiera, cu doua benzi pe sens, podul va fi strabatut si de o linie simpla, electrificata, de cale ferata. Cum spuneam, de la statia Golenti si pana la buza podului a fost construita o linie ferata noua, electrificata.
Calea ferata mai asteapta
Ce se intampla insa de la Golenti la Craiova? Calea ferata este simpla, neelectrificata si intr-o stare avansata de degradare. Distanta de 107 km dintre Craiova si Calafat este strabatuta de trenurile de calatori in aproape trei ore si jumatate.
"Modernizarea liniei se va face in exercitiul financiar urmator, 2014-2020, al Programului Operational Sectorial Transport. Fie vom lua bani direct de la Comisia Europeana, fie vom face lucrarea din economiile pe care le vom realiza la tronsoanele de pe ramura nordica a Coridorului IV", a declarat pentru Capital Marius Corduneanu, director general adjunct al companiei CFR SA, responsabil cu proiectele cu finantare europeana.
Dupa modernizare, calea ferata va fi simpla, electrificata si va permite circulatia cu viteze sporite. Ultima estimare a proiectului de modernizare indica un cost de 487 milioane de euro, inclusiv exproprierile si alte cheltuieli neeligibile.
Bulgarii, avans de patru ani
Dupa cum stau lucrurile, licitatia pentru stabilirea constructorului nu poate avea loc mai devreme de 2015, iar finalizarea lucrarilor poate sa se produca cel mai devreme in 2018-2019, dupa estimarile secretarului general al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania, Stefan Roseanu. Intre timp, pe celalalt mal al Dunarii au inceput deja licitatiile pentru modernizarea tronsonului feroviar Vidin - Sofia, cu bani europeni.
"Pentru noi, calea ferata Craiova - Calafat a fost o linie de interes secundar, pana la constructia podului. In schimb, pentru bulgari Vidin - Sofia este o directie importanta, fiind situata pe Coridorul IV", a explicat Roseanu pentru Capital. Astfel, in 2014-2015 pe malul drept al fluviului linia ferata (care este deja electrificata) ar putea fi gata. Adica atunci cand la noi abia vor incepe licitatiile.
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Grile radiator bmw seria 3 e90/e91 ( 2005-2011 ) 300 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Eleron spoiler tuning sport ford mondeo 5 mk5 st line zetec... 520 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Opel corsa 1.2i 2003 599 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Eleron spoiler hayon volvo v50 ver2 370 Lei Dacia duster 1500 2017 400 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Renault megane 16v 2006 2000 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Set doua conducte furtunuri caseta directie servo mazda 3... 300 Lei Oglinda stanga ford focus c-max (2003-2007) 38 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
PieseAuto.ro
Cand dai drumul la aerul conditionat se aud zgomote? Iata ce piese se strica
PieseAuto.ro
Le curatam sau le schimbam? Cum sa scapam de scaunele auto murdare
StiriPeSurse.ro
Ultima oră! Explozie uriașă la un bloc din Craiova: Sunt mai multe victime / Video-Foto - Update, O...
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto
DATA PUBLICĂRII: 7 Martie 2012