Cele mai frecvente 7 erori in trafic si ce spun ele despre tine

Cele mai frecvente 7 erori in trafic si ce spun ele despre tine
  • Soferii tineri sunt agresivi si nepasatori
  • Sofer singur = sofer agitat
  • Convorbirile telefonice sunt periculoase
Distribuie pe Facebook

Te-ai intrebat vreodata care este comportamentul tau la volan? Da, cand ii critici pe ceilalti, este usor! Scoti capul pe geam si tipi dupa un Tico: "Ia-ti masina, ba, ia-ti masina!", daca ai impresia ca ti-a confiscat soseaua. Vreme de vreo 15 ani, psihologii din tari precum Germania, Marea Britanie, Franta, Italia si Spania si-au batut capul sa stabileasca cele mai comune greseli comise in spatele volanului si au reusit sa ii "descifreze" chiar si pe autorii acestora. Iata ce concluzii au tras psihologii de trafic din Europa.

1. Soferii tineri: agresivi si nepasatori

Tineretea la volan se recunoaste dupa stilul de condus, sustin psihologii. Soferii tineri au tendinta de a deveni agresivi in trafic si nici nu constientizeaza consecintele actiunilor lor. Stilul agresiv si indiferenta in fata pericolelor sau chiar a amenzilor drastice sunt o caracteristica a tinerilor.

2. E ca mersul pe bicicleta!

Replica o auzi de la orice sofer care a facut o pauza lunga de la ultima experienta in spatele volanului. "E ca mersul pe bicicleta, nu am cum sa uit sa conduc masina!", iti explica acesta. De fapt, soferii care nu au condus perioade indelungate au tendinta sa supraestimeze siguranta data de masina la fel ca si capacitatea lor de a-si recapata in timp scurt reflexele.

Sunt printre cei care provoaca accidente apreciind gresit distanta de franare sau zona de siguranta necesara dintre doua masini in trafic. Anticiparea reactiilor altor soferi si aprecierea corecta a distantelor se formeaza si se mentin conducand constant o perioada indelungata de timp, sustin cercetatorii.

3. Sase, mascul Alfa la volan!

Senzatia de putere data de masina se manifesta cel mai des prin furia izbucnita in timpul unor coliziuni evitate, cel putin in cazul soferilor barbati. Este generala, neavand legatura cu varsta sau vechimea carnetului.

Un accident abia evitat te poate face a explodezi mai rau ca o petarda de Anul Nou, dar si sa te impaunezi de parca ai fi salvat intreg pamantul. "Conflictele izbucnite intre soferi au rolul de evidentiere al unui statut social pe sosele", au concluzionat psihologii, dupa ce incidente asemanatoare, desfasurate in afara mediului rutier, au arat ca "nervosii" se comporta intr-un mod diferit in societate.

4. Nu ai cum sa sesizezi totul

Odata asezat la volan, ai impresia ca vezi tot ce se intampla in fata si in jurul tau. Nimic mai periculos ca aceasta prejudecata, avertizeaza cercetatorii. Ma rog, in afara pretentiei ca daca tu nu sesizezi un vehicul pe banda ta de mers, macar soferul celeilalte masini sa te observe pe tine.

Nu, nu ai cum sa observi tot ce se intampla in jurul tau, pentru ca informatia din campul vizual depaseste posibilitatea creierului de a analiza in timp util datele receptionate. Asa ca nu te baza pe o vizibilitate buna si pe ochii tai de vultur atunci cand te avanti in viteza pe sosea.

5. Eroare fundamentala de atribuire

Acesta este doar termenul stiintific folosit de psihologi pentru a denumi cumva incercarile tale puerile de a arunca vina asupra altor soferi. "Uite ce prost conduce tipa aia!", "Vai, un idiot imi taie calea!" sunt termenii pe care ii folosesti pentru a atribui un grad inferior celorlalti participanti la trafic.

In acelasi timp, tendinta de a-ti supraestima abilitatile la volan este constanta. Si daca ai impresia ca esti un sofer bun, sunt 80-90% sanse ca acest lucru sa nu fie adevarat. Studiile din ultimul deceniu au aratat ca acesta este procentul de eroare in randul soferilor care considera ca au capacitatea de a sofa peste nivelul mediu. Tendinta de a fi orbi la propria incompetenta este denumita efectul Dunnig-Krueger si, din pacate, produce victime cu nemiluita pe toate sosele lumii.

6. Sofer singur = sofer agitat

Tendinta de a conduce neglijent sau chiar agresiv este constanta in proportie de 70% de soferii care sunt singuri in masina. Psihologii nu au reusit sa gaseasca o explicatie acestui comportament, in schimb au sesizat ca subiectii nu sesizeaza schimbarea atitudinii in trafic in aceasta situatie.

7. Convorbirile la telefon sunt periculoase

Un exemplu clar in care legea este contrazisa cu argumente de stiinta este cel al permisiunii de a intretine convorbiri telefonice folosind sisteme hands-free. Psihologii sustin ca orice convorbire telefonica este periculoasa, nu atat prin subiectul ei sau prin folosirea mainilor pentru a tine telefonul mobil ci, prin lipsa limbajului corporal care o insoteste, lucru diminueaza concentrarea soferului.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 29 Iulie 2014