De ce prefera soferii care trec pe A2 coada in locul SMS-ului?
- De ce prefera soferii care trec pe A2 coada in locul SMS-ului?
- Intre frica de amenda si neincredera in sistem
- Un sistem de 180.000 de euro
Primavara asta, Compania de Drumuri si Autostrazi (CNADNR) anunta cu mandrie ca a rezolvat problema aglomeratiei care se formeaza la statia de la Fetesti, implementand un sistem de plata prin SMS si dandu-le soferilor posibilitatea sa achite taxa respectiva in orice benzinarie. Fast-forward pana in prezent, in plin sezon estival, iar cozile sunt tot acolo unde le-am lasat vara trecuta.
CNADNR a dat un raspuns oficial in aceasta privinta si se pare ca realitatea de pe teren e conforma cu cea de pe foaie. 40% dintre soferii care au trecut pe Autostrada Soarelui au preferat sa plateasca in continuarea taxa de pod cash, la ghiseu.
In cifre, situatia de la Fetesti arata cam asa: din 30 aprilie, de cand sistemul e functional, pana la finalul lui iulie, s-au incasat 30.345.406 de lei in total. Din aceasta suma, 12.113.708 lei au fost platiti cash, la ghiseu; 13.636.886 de lei au fost incasati in benzinarii, iar restul de 4.594.812 lei prin SMS.
Asadar, SMS-ul a fost folosit de doar 15% dintre soferi, iar 40% dintre ei au preferat sa faca o scurta oprire pe autostrada si sa plateasca direct la sursa taxa de pod.
Intre frica de amenda si neincrederea in sistem
De ce stau totusi soferii la statia de taxare de la Fetesti? Am putea sa ne grabim cu judecatile si sa cautam raspunsuri in comunism, cel care ne-a invatat sa ne aliniem constiincios oriunde vedem o coada, insa am putea si sa intelegem pe undeva reticenta oamenilor de a se increde in vreun sistem "garantat" de o companie de stat.
Explicatiile celor care prefera coada in locul SMS-ului sunt destul de simple: nu sunt convinsi ca functioneaza si vor sa fie siguri ca nu se vor trezi cu amenda acasa, amenda care e de 10 ori valoarea taxei, adica 130 de lei pentru autoturisme.
Ce-i drept, nu prea ii poti judeca pe soferii care nu au incredere in sistemul de plata prin SMS al celor de la CNADNR, care, stim cu totii, are la activ si alte chixuri. Unii dintre cei care prefera coada spun si ca e mai usor sa piarda cateva zeci de minute acum decat mai tarziu cand se vor judeca cu cei de la drumuri pentru ca le-au trimis acasa o amenda data pe nedrept.
Daca ne gandim la faptul ca fiecare plata la ghiseu dureaza in medie 10 minute, ne dam seama imediat ca formarea coloanelor este inevitabila. Dar mai exista o explicatie pentru coada: oamenii pur si simplu nu stiu ca pot sa plateasca prin SMS sau se aseaza la coada din obisnuinta si din inertie.
Vad o coloana si stiu sigur ca trebuie sa dea niste bani acolo. Efectul poate fi si invers, vad ca nu e bariera si cred ca o fi o noua schimbare sau hotarare de-ale Guvernului si trec nestingheriti. In maximum 6 luni se trezesc insa cu amenda acasa.
Un sistem de 180.000 de euro
Primul test de foc al platii prin SMS a fost dat in weekend-ul prelungit de 1 mai. Dupa cele 3 zile libere, au venit si rezultatele: soferii au vazut barierele scoase si au trecut fara sa stea prea mult pe ganduri.
De fapt, nici cei de la Drumuri pare ca nu au stat prea mult pe ganduri inainte sa dea drumul sistemului, cu toate ca nu era bine pus la punct. Totul s-a incheiat cu multe amenzi date celor care nu deschisesera televizoarele, ziarele sau Facebook-ul ca sa afle de sistemul nou.
Pentru a implementa plata prin SMS a taxei de pod, CNADNR a platit 180.000 de euro. E greu insa de identificat pe ce a cheltuit banii, deoarece acelasi sistem este folosit si pentru plata rovinietei, asadar camerele pentru identificarea celor care nu au platit taxa erau deja amplasate pe drum inca de acum cativa ani.
Bineinteles, acesta are si cateva hibe: nu poate identifica tonajul masinii, asa ca un TIR poate trece linistit platind taxa pentru un autoturism, iar cand vine vorba despre numerele straine e total neputincios.
Daca ai drum la mare zilele astea, iti reamintim ca plata prin SMS a taxei se poate face printr-un mesaj la numarul 7577, in care scrii numarul de inmatriculare si categoria vehiculului (conform tabelului de mai jos).
Vei primi inapoi un mesaj prin care ti se cere confirmarea pentru cerere, trimiti confirmarea (DA) si poti sa iti vezi linistit de drum. Poti plati taxa in 24 de ore de la trecerea pe pod.
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Vw touran diesel 2011 5790 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei
- Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €