De ce sa-ti cumperi, sau nu, un SUV

Problema incepe chiar din denumirea data acestei categorii de masini - SUV, adica Sport Utility Vehicle. Mai precis, o masina sport, dar de care te poti folosi si in diverse utilitati. Termenul de "sport" isi poate avea originea de la sportul in aer liber, de la faptul ca poti utiliza aceasta masina pe diverse drumuri accidentate sau acolo unde nu e asfalt. "Sport" mai poate veni in comparatie cu celelalte vehicule de teren, clar destinate mersului pe teren accidentat in primul rand si pe asfalt, secundar, cum ar fi Hummer, Land Cruiser, Patrol, etc., masini care au capabilitati de off-road serioase, dar nu se comporta asa de bine pe asfalt. Dar cu siguranta "sport" nu vine de la aptitudinile acestor masini de a fi performante la capitolul acceleratie si viteza, asa cum sunt denumite masinile Sport adevarate: Mazda RX-7, Toyota MR2, Mercedes SL, Porsche 911, etc. (aici nu vorbim de Supercars). Asadar, inca nu e clar de unde acest cuvant SPORT, cuvant care induce in eroare cel mai mult atunci cand vrem sa definim scopul SUV-urilor. In plus, parca se bate cap in cap cu termenul "utility", care te duce cu gandul la camion, marfa, spatiu de carat, capacitate de tractare, etc.
Sa trecem peste denumire si sa intram mai adanc in problema. Ce caracterizeaza un SUV? Dimensiunile mai mari decat o masina normala, spatiul interior, tractiunea integrala si siguranta crescuta. Cam astea sunt caracteristicile pe care o masina normala, fie ea sedan, break sau compacta, nu le are.
Un SUV este mai mare. Ce inseamna asta?
Inseamna ca ai un spatiu mai mare de depozitare si de carat, o capacitate mai mare de tractare si loc mai mult pentru pasageri. Un SUV este foarte bun atunci cand vrei sa tragi ceva, remorca, rulota, peridoc, platforma, etc. In plus, cu bancheta rabatata, ai parte de un spatiu foarte mare de carat, lucru pe care nu-l gasesti la o masina normala. In plus, distanta mare dintre podea si plafon da impresia de spatiu, ofera mai mult loc pentru marfa si ofera pasagerilor libertate mai multa. Deci pana acum bifam doua avantaje: capacitatea de tractare mare si mai mult spatiu pentru pasageri si marga la interior.
Un SUV este mai sigur pentru pasageri. Cum vine asta?
Masinile din aceasta categorie au de obicei o garda mai mare la sol. In urma unor teste de impact, s-a dovedit ca in cazul unor coliziuni cu alte masini, SUV-urile au tendinta sa urce peste masinile normale, aceasta din urma fiind pur si simplu "calcata" sub rotile SUV-ului. Deci in cazul unui impact cu o masina normala, sansele de a iesi fara probleme sunt mult mai mari in vehiculul utilitar. In plus, masina fiind mai mare, intr-un impact cu alta masina sau cu diferite obstacole, cum ar fi copac, stalp, etc, inseamna mai multa suprafata care sa absoarba socul impactului. Deci mai bifam ca un bun avantaj si siguranta.
Cu un SUV merg pe teren accidentat si nu am treaba iarna. Hmmm... nu-i chiar asa!
Vorbim aici de SUV-uri, nu de masini din clasa celor de teren, din care fac parte cele enumerate sus de tot, la care mai putem adauga Mercedes G-Klasse, Land Rover Defender, Jeep Wranger, etc, masini cu punti rigide si care au ca scop secundar mersul pe asfalt. SUV-urile de care vorbim sunt aceste masini foarte des intalnite pe strazile din Romania: Hyundai Santa Fe, BMW X5, Mercedes ML, Audi Q7, VW Touareg, etc. Aceste masini sunt fabricate in principal pentru mersul pe asfalt si, ocazional, pe teren accidentat. Cand vorbim de teren accidentat, spunem de fapt off-road, adica acolo nu este asfalt. Dar SUV-urile au o limita: drumurile neasfaltate si... atat. Cu un SUV poti intra pe drumuri de pamant, iarba, pamant, pante abrupte, nisip, etc, insa cam aici se termina capacitatile lor. Daca de exemplu te aventurezi cu un Porsche Cayenne pe un drum plin de pietre, risti ca o piatra sa-ti loveasca suspensia hidraulica si acolo ramai cu masina. Lucru care nu deranjeaza deloc masinile care au punti rigide... Asadar trebuie stiut ca SUV-urile nu sunt masini de teren, ci masini de strada care merg si acolo unde nu e asfalt. Iar cel mai bine trebuie stiuta limita lor. In plus, majoritatea SUV-urilor nu au o garda la sol foarte mare, iar daca te uiti pe dedesubt, vei vedea scuturi de plastic, cabluri si tevi de la sistemul de franare si suspensie. Deci mergi numai acolo unde nu risti sa atingi cu podeaua, ca altfel... scoti bani din buzunar. Un SUV vine cu anvelope de asfalt din fabrica, deci scopul sau definit este clar.
Insa un SUV isi scoate banii iarna, cand tractiunea integrala te ajuta foarte mult. Cu un set de anvelope de iarna, nu e nevoie nici macar sa montezi lanturi in cele mai multe cazuri. Vei pleca fara probleme de la semafor pe orice zapada, atunci cand cei cu tractiune doar pe fata sau doar pe spate, vor avea probleme cu demarajul.
Concluzia? Bifam la bune mersul pe zapada si mersul pe teren accidentat, dar asta din urma mai slab, ca pana la urma, daca iti pui capul, acolo unde intri cu un BMW X5 intri si cu un Audi Allroad...
SUV-urile sunt lente si nu sunt performante deloc! Fals.
Masinile din categoria asta nu au o garda la sol foarte mare. Intr-adevar, nu o au nici ca o masina sport, dar centrul de greutate nu este nici el foarte sus, atat de sus incat sa influenteze extraordinar stabilitatea si viteza masinii. In plus, orice SUV din ziua de azi are si o versiune sport, "versiunea fara rost" sa-i spunem, adica o transformare a acesteia intr-o masina sport. De exemplu Mercedes ML 63 AMG - suspensie sport, garda la sol mai mica, ditamai motorul, ditamai jantele, anvelope pentru viteza de + 300km/h. Care e rostul acestor masini? Avantajele de mai sus, la care adaugam si performanta unei masini sport. Da, insa cine isi ia un Porsche Cayenne Turbo nu prea sunt sanse sa-l puna la tractat o remorca, la carat un frigider sau la mers pe teren accidentat. Deci un avantaj pe anuleaza pe celelalte.
Oricum, in general, si SUV-urile mai slab motorizate, fiind destinate mersului pe asfalt, sunt destul de stabile si au performante bune. In primul rand pentru ca pe dedesubt sunt masini de strada: suspensie independenta, arcuri elicoidale sau suspensie pneumatica si frane pe discuri la toate rotile. Dimensiunile ceva mai mari fac ca stabilitatea sa fie mai slaba in comparatie cu o masina normala, insa asta se vede numai in cazuri extreme de viraje violente, in rest, nu se simte nicio diferenta.
Deci cum ramane? Un SUV este la fel de performant ca o masina normala, este la fel de stabil in conditii normale si poate fi la fel de rapid ca o masina sport.
Deci, de ce sa nu-mi iau un SUV? Sau sa-mi iau unul cat mai repede?
Daca ne uitam mai bine, singurele diferente dintre SUV si o masina normala se rezuma la trei lucruri: siguranta pasagerilor, care nu poate fi pusa la indoiala, avantajele la mersul pe teren accidentat si pe zapada si spatiu de carat mai mare. Atat. Deci, s-o luam la rand:
- daca ai o familie numeroasa, e bune orice masina: 90% din SUV-uri au tot 5 locuri ca orice alta masina;
- daca nu te intereseaza sa mergi pe coclauri sau pe drumuri neasfaltate, nu-ti lua SUV;
- daca te intereseaza numai siguranta pasagerilor dar nu ai bani pentru un SUV, ia-ti un Volvo;
- daca ti-e frica iarna ca ramai impotmolit si nu ai bani, ia-ti orice masina cu tractiune integrala si pune cauciucuri de iarna;
- daca ti-e frica iarna ca ramai impotmolit si ai bani, si cateodata mai vrei sa cari si ceva mai mult, ia-ti un SUV.
Pe final mentionam un dezavantaj al acestor masini: pretul simtitor mai mare decat cel al unei masini normale. Care, din pacate, este destul sa anuleze putinele avantaje pe care le are un SUV.
Sa fim seriosi, daca esti amator de iesiri in teren accidentat, de vanatoare sau pescuit, nu-ti iei un Touareg, iti iei un Land Cruiser, sau daca nu ai bani, iti iei un Suzuki Samurai. La fel si daca vrei sa cari marfa sau daca vrei sa tractezi diverse lucruri. In concluzie, daca gandim rational si in viata reala, un SUV este caracterizat numai prin siguranta crescuta a pasagerilor. Iar tractiunea integrala nu este un avantaj care sa te faca sa-ti iei un Audi Q7 sa zicem mai degraba decat un Audi A4 Quattro. Pe zapada te vei descurce bine si cu o masina berlina care este fie 4 Motion, fie Quattro, fie 4 Matic sau cu X Drive. Deci daca ne-ai intreba pe noi, ti-am spune clar si raspicat: ia-ti SUV doar daca ai bani si doar daca siguranta este pe primul loc!
-
Dezmembrez vw polo 6r
Surub roata audi a4 (8d2, b5) (1994 - 2001) febi bilstein... 99 Lei
Pompa recirculare apa 8k0819147 / 8k0965561a audi a5 8t [2007... 150 Lei
-
Traversa superioara bmw seria 5 (2010-2017) [f10] 7200689 249 Lei
Intercooler, compresor (818574 valeo) audi,seat,skoda,vw 347.76 Lei
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
-
Calculator control lumini bmw 5 (e39) 1995-2004 6908467,... 250 Lei
Bara fata prevazut cu gauri pentru prelungire nissan patrol... 1150 Lei
Pompa ulei pierburg citroen c4 1 2004-2011 7.28048.07.0 620 Lei
-
Set rulment roata ford transit ( lichidare de stoc) 200 Lei
Airbag volan peugeot 307 1.6 b an fabr. 2005 160 Lei
Far dreapta volkswagen golf 6 plus (2009-2014) 5m2941006c 449 Lei
-
Evacuare (tobe esapament) audi a8l (d5) 3.0 tdi 2017-prezent 1000 Lei
Set curea transmisie cu caneluri (vkma33044 skf)... 339.81 Lei
Termostat,lichid racire (7282280006 meyle) ford,volvo 93.5 Lei
-
Instalatie electrica motor bmw seria 3 e90/e91/e92/e93... 217 Lei
Racitor ulei, ford fiesta 6, 1.5 tdci, ugjc (id:163955) 120 Lei
Conducta ac joasa presiune volkswagen golf 5 (1k) hatchback... 150 Lei
-
Set fise bujii subaru forester, impreza, legacy iii, outback... 128 Lei
Praguri mercedes benz glc x253 si glc coupe c253 (15-21) din... 990 Lei
Eleron haion luneta tuning sport audi a4 b6 s4 rs4 s line abt... 360 Lei
-
Motoras geam spate dreapta audi a6 4f facelift 2010 - 2,0tdi... 20 €
Ceasuri bord uk bmw x1 2.0 2010, 215463001 / 924234701 238 Lei
Dezmembrez audi a6 2.0 tdi blb 140 de cai
-
Calculator confort bmw e46 61.35-6 914 364.9 689667 75 Lei
Carlig remorca volkswagen vw sharan [facelift] [2000 - 2003]... 300 Lei
Janta aliaj oe mercedes-benz 17" a25340105007x45 1200 Lei
-
Alternator skoda fabia i sedan 1.4 16v cp 75/100 cod piesa:... 200 Lei
Amplificator b o original nou audi a4 8k a5 8t0035223t pe comanda 7200 Lei
Galerie evacuare 4m509428ab ford focus 2 [2004 - 2008] 150 Lei
-
Volan punte fata (1034e64 sas) citroen,fiat,peugeot 531.76 Lei
Senzori parcare bara spate( 2 buc ) mercedes-benz e class an... 100 Lei
Dezmembrez mercedes benz cls 250 cdi amg
-
Cutie de viteze automata bmw x3 e83 2.0 d 2007-2010 cod: 6hp21 7500 Lei
Dezmembrez mercedes c 2.2cdi
Panou releu modul opel astra h zafira b 1.9 cdti 101 cp 120 cp 50 Lei


