De la Craiova la Constanța pe autostradă în câteva ore... dar peste câteva zile

De la Craiova la Constanța pe autostradă în câteva ore... dar peste câteva zile
Ați auzit știrea? România e pe cale să dea lovitura secolului în infrastructură: „vom putea merge de la Craiova la Constanța DOAR pe autostradă!” Wow! Să nu vă emoționați prea tare, că autostrada e gata... dar nu chiar.
Trimite unui prieten

Adică e pe aproape. E ca atunci când te îmbraci să ieși, dar mai trebuie doar să-ți găsești cheile, portofelul, pantofii și voința de a socializa. Ultima bucată din autostrada Ford – acel segment mitic dintre Craiova și Pitești, cunoscut și sub numele de „hai că se poate, dar nu acum” – este, teoretic, terminată. Practic, mai trebuie să semneze niște unchi, să pună vărul o bandă albă pe asfalt și să se alinieze planetele. Dar stai liniștit, "se va deschide în perioada imediată". Care perioadă? Cea dintre „nu e gata” și „gata, dar nu da drumul traficului”.

Când s-a lansat ideea autostrăzii Craiova – Pitești, Ford tocmai își relansa fabrica din Bănie. Se întâmpla pe vremea când Traian Băsescu încă mai tăia panglici și era cool să spui „infrastructura e prioritatea zero”. Ei bine, au trecut ani buni și autostrada a crescut greu, ca un Bonsai: tăiată, stopată, mutată, reproiectată, revizuită, relicitată. Acum, 2025 bate la ușă și ne bucurăm că mai lipsește doar o bucată mică de 10 km. Mă rog, „mică” e un cuvânt relativ în România. Poate dura o viață.

Oficialii din CNAIR au anunțat că „toate lucrările sunt finalizate”. Dar, atenție, se așteaptă avizele, recepțiile și, probabil, să se mai usuce vopseaua. Cum știm noi deja, în România, între „gata lucrarea” și „deschide traficul” există o perioadă de maturare, ca la vin. Trebuie să stea puțin, să-și tragă sufletul, să o viziteze presa, să-i facă cineva poze cu drona, să vină o delegație cu vestă reflectorizantă și să se taie o panglică pe fundalul unei declarații ambigue.

Până atunci, stăm și visăm: cum ar fi să pleci de la Craiova și să ajungi la Constanța doar pe autostradă, fără să treci prin comune unde GPS-ul se sperie, iar vacile au prioritate? Cum ar fi să nu te mai oprească bariera, stopul din Slatina sau celebrul sens giratoriu cu șase ieșiri și un singur sens?

Partea și mai simpatică e limbajul oficial: „va fi deschis în perioada imediată”. În traducere din româno-birocrată în română standard, asta poate însemna de la 3 zile până la 3 luni. Nu e prima oară când auzim expresii de genul. Și dacă ai fost vreodată pe A1 spre Sibiu și ți s-a promis că „în curând se va circula fără restricții”, știi exact ce spun.

În plus, hai să nu uităm că deschiderea unei bucăți de autostradă în România e mai mediatizată decât meciul de debut al naționalei la Euro. Se vor aduna miniștri, se va pune panglică, se vor da declarații, poate vine și cineva cu o mașină electrică ca să pară modern tot evenimentul. Nu contează că traficul real începe abia după două săptămâni. Important e să se facă poze.

Și uite așa, în țara în care autostrăzile cresc mai greu decât pensiile speciale, avem parte de o nouă „victorie în luptă”. Craiova – Constanța pe autostradă sună bine, dar mai așteaptă puțin să se usuce cerneala de pe avizul final. Încă puțin, români, și visul devine realitate. Nu mâine, nu poimâine, dar... imediat! Așa că pregătiți-vă bagajele. Nu pentru mare, ci pentru o plimbare de inaugurare. Și nu uitați: în România, cel mai rapid drum e tot cel din promisiuni.

Trimite unui prieten
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 23 Iulie 2025