Editorial: Discriminarea in trafic: sex, etnie, marca auto, inmatriculare

Editorial: Discriminarea in trafic: sex, etnie, marca auto, inmatriculare
  • Femeile sunt persecutate in trafic de soferii barbati
  • Cei care conduc autoturisme inscrise in provincie sunt injurati mai des
  • Anumite marci auto atrag asupra lor mai multe injurii decat altele
Distribuie pe Facebook

Zilnic in traficul bucurestean se intampla mii de cazuri de discriminare. De fapt, tot ce inseamna trafic in capitala este un mare haos, o mare jungla, o mare mahala in care trebuie sa supravietuiesti cum poti. Nu mai publicam articole cu povesti menite sa sensibilizeze, nici nu mai enumeram proastele obiceiuri marlanesti ale soferilor care sunt nervosi la volan si duc la violente fizice sau verbale. E greu sa te stapanesti in trafic, cu alti mii de soferi care circula fiecare in legea lui. Problema este cand toti acesti nervi acumulati de frustrari la volanul masinii se transforma in discriminari. Iata despre ce e vorba.

Cine nu a auzit de atatea ori in trafic: Fa, proasto!, pitipoanco, blonda proasta, loganistule, cocalarule, cioroiule, tataie, taranule, moldoveanule si asa mai departe? Eu cred ca vedem astfel de intamplari cu asemenea apelative zilnic. Poate chiar noi le spunem atunci cand ne supara un alt sofer din trafic. Nu este ceva normal, insa este o stare de fapt care din pacate nu este in scadere. Chiar daca, de anul acesta, soferii care aduc injurii altor participanti la trafic trebuie sa raspunda in fata legii. Iata care sunt cele mai intalnire exemple de discriminare in traficul din Romania.

1. Femeia la volan

Nu e greu sa-ti dai seama cand o masina este condusa de o femeie. Acestea merg mai incet, pastreaza distante mari intre autoturismul din fata si cel personal, pleaca ultimele de la semafor, uita cel mai des sa dea semnal si iti sar in fata chiar daca vin de pe un drum care nu are prioritate. In mare parte, putem compara fara probleme femeia-sofer cu taximetristii. Nu e de mirare ca alti soferi, de obicei taximetristi, camionagii, tot felul de muncitori cu maximum 3 clase, tot felul de specimene bronzate natural cu bolizi de lux care au impresia ca soseaua le apartine numai lor, lasa geamul jos, dupa ce au claxonat bine de tot secunde in sir, ca sa-si spuna frustrarea: Blonda, proasta, treci la cratita, beli-mi-ai BIP BIP BIP BIP si iar BIP... De acord, femeile, statistic vorbind, gresesc mai des decat barbatii. Insa de aici pana la a te da jos din propria masina dupa ce i-ai taiat fata unei soferite care a franat si ea mai tare, dar regulamentar, in fata ta si te-a deranjat, e cale foarte lunga. Propun s-o lasam mai moale cu discriminarea fetelor care conduc.

2. Etnia si varsta

La fel ca si femeile, mai sunt soferii de varsta a 3-a pe care ii recunosti usor in trafic. Merg incredibil de incet, desi strada este goala, ba merg pe linia care desparte benzile, ba nu dau semnal, ba ies fara sa se asigure si tot asa. Cand treci pe langa masina unui astfel de sofer, vezi la volan ca se afla un tataita sau o mamita de 150 de ani, cu parul alb, pe care l-ai fi trimis imediat intr-un parc, sa joace sah, in loc sa ocupe aiurea traficul. Il claxonezi, eventual lasi geamul si-i zici: Tataie, cimitirul este la prima pe stanga! si treci mai departe. Acelasi lucru este si cu soferii de etnie rroma. Adica tiganii. Acestia se impart in doua categorii: cei bogati, care cu siguranta au un X6 sau Porsche Cayenne, si cei saraci, care circula de obicei cu masini inscrise in Bulgaria. La prima categorie, de altfel predispusa la un condus in stil propriu, numit si "I am the king of the street", fara semnalizari, parcare pe mijlocul drumului, transformarea oricarui drum intr-unul cu prioritate, ceilalti soferi il injura in gand, isi baga, isi scot, eventual cu o privire incruntata si cam atat. Pentru ca le este frica de posibilitatea ca domnul creol cu ceafa lata din SUV-ul premium sa iasa afara cu o sabie sau un pistol cu bile. Cei mai vulnerabili la discriminare sunt insa tiganii mai saraci, ori cei care conduc cate o Dacie papuc ca sa adune fier vechi, ori cei cu masini mai sarmane. Evident, nu prea discutam de niste personaje duse mult pe la scoala, asa ca regulile de circulatie sunt cam straine. Motiv pentru care incepem sa-i injuram de culoare, neam, familie si asa mai departe cand acestia gresesc flagrant.

3. Marca masinii

Masinile din trafic se pot imparti in 3 categorii: Loganistii, adica cei care conduc Dacia Logan, cei care condus BMW si restul marcilor. Dacia se poate mandri ca este singura marca, alturi de BMW, care si-a facut un grup in trafic. Nu de putine ori auzi apelativul Loganist catre cei care au asa ceva. Iar motivele sunt evidente: cei care si-au cumparat in general prima generatie de Logan erau oameni de peste 50 de ani, care au apucat si traficul Ceausist cu 4 masini la 3 cartiere. Loganistii si-au facut o imagine din cauza acestor cetateni in varsta care si-au cumparat masina romaneasca ca sa care marfa, sa-i puna huse cu bile de lemn pe scaune si sa-i adapteze portbagajul de plafon de la vechiul 1310. Cat despre condus... mai putin. Cam toti soferii care au carnetul inca din anii '70-'80 au ramas cu sechele de la acea vreme si nu s-au putut adapta la aglomeratia si nervii zilelor noastre. Si de multe ori au impresia ca sunt singuri pe strada. Asa ca multitudinea de greseli i-au facut pe ceilalti soferi sa-i numeasca Loganisti. Aceeasi poveste este si cu marca BMW. Din pacate, generalizarea s-a nascut din cauza celor care tot apar pe la televizor in situatii agresive: recorduri de viteza, violenta in trafic, curse ilegale, accident Barlad, cel care a lovit un pieton nevinovat, diferitele manele dedicate marcii bavareze, multitudinea de pisici bulgaresti cu folie, toba gaurita, aripioara de rechin si tamburi rosii. Sunt foarte multe elemente negative care depasesc cu mult numarul pasionatilor adevarati ai acestei marci. Asa ca nu a fost greu sa se formeze o imagine "speciala" a acestor soferi. Si sa se impamanteneasca o ura fata de acesti soferi, transformata in discriminare.

4. Judetul de inmatriculare a masinii

Daca esti in Bucuresti si ai masina de Bucuresti, toti ceilalti soferi cu numere de Mehedinti, Suceava, Cluj, Constanta, Teleorman, Dambovita si asa mai departe sunt niste tarani. Daca insa ai masina de capitala si te plimbi in alte orase din provincie, este un "taran de Bucuresti". Lucrurile sunt clare si valabile in ambele situatii. Cel mai bine iti dai seama de asta cand circuli in aglomeratia din Bucuresti si ai o masina cu numere ale altui judet. Atat asteapta un destept nascut pe asfaltul capitalei, sa te claxoneze si sa te injure cu prima ocazie, la cea mai mica greseala. Baga-te cu semnal, incet, elegant, ca nu te va lasa nimeni in fata lui. Nu ti se va acorda prioritate si daca cumva masina ta este singura de provincie dintr-un sir lung de masini parcate sub semnul de "parcare interzisa", ghici pe a cui o vor ridica astia cu platforma de la Primarie? Exact, pe a ta. Acum, sa nu te simti prost pentru ca esti discriminat. La fel se intampla si daca mergi cu masina de Bucuresti in alt oras mare.

Cam astea sunt cele patru criterii dupa care se manifesta discriminarea in traficul Romaniei. Poate ca tu ai mai gasit si alte variante. Daca ai mai auzit apelative sau categorii de soferi care sunt discriminati, scrie-ne mai jos intr-un comentariu. Vroiam sa ii mai adaugam si pe cei care au "lamai" in geam si sunt incepatori. Si acestia primesc destul de des claxoane si injuraturi de la alti soferi cu greutate si vechime. Dar nu asa de mult precum categoriile enumerate mai sus. Spune-ne ce parere ai despre violenta verbala si fizica din traficul orasului in care locuiesti si prin ce intamplari ai trecut tu de cand esti la volan.

Distribuie pe Facebook
mai multe