Fotografia auto - ce sa NU si ce sa DA
Stiti ce e amuzant? Cred ca un samsar cu experienta poate fi cel mai bun fotograf auto al unei reviste sau site de profil. Omul stie prea bine la ce se uita clientul, ce vrea, ce nu vrea si ce il unge pe suflet. Si mai amuzant este faptul ca pozele pe care le vedem in anunturile auto ar trebui sa fie la fel ca cele din articolele de prezentare sau drive-test. Nu de alta, dar scopul e unul si acelasi: vanzarea unei masini catre clientul potential care citeste anuntul sau articolul. Si cum o poza face cat 1000 de cuvinte, daca pozele ma lasa rece, imi vad mai departe de treaba si uit ce am vazut.
Ma uit pe diverse site-uri cu pretentii din Romania si ma apuca durerea de premolari cand vad cu ce poze incearca promovarea unor masini, poze facute de ei sau de fotograful lor. Vad un set de poze la un drive-test a unei masini, dintre care mai mult de jumatate sunt complet inutile. De ce m-ar interesa sa vad un prim-plan cu stopul lui Dacia Duster? Sau un prim-plan cu sigla 4WD? Naiba stie... General vorbind, ca poate fi orice sigla, TDI, 2.0FSI, etc. Sau cand vad anunturi pline de poze de detaliu, de la sigla marcii, la o poza de detaliu cu butoanele geamurilor electrice. Vrea omul sa demonstreze ca nu sunt uzate, sau ce? Nu prea inteleg...
Ok, ce ar fi bine de stiut? In primul rand, tu vrei sa prezinti o masina. Daca e second-hand, ar fi bine sa-i faci poze pe toate partile, fata, spate si laterale, ca sa vada oamenii ca nu este ondulata sau impachetata. O poza generala de interior, facuta din partea soferului, ca sa se vada si starea tapiteriei si cam atat. Pozele la motor sunt cu dus si intors, ca nu transmit nimic clientului, ca daca il vede prea curat zice ca e special pregatita masina de vanzare, daca il vede prea murdar, zice ca este neingrijita. Deci incercati sa evitati pozele cu motorul.
Iata AICI un anunt auto cu strictul necesar de poze.
Cand e vorba de vreun articol de prezentare a unei masini, poate ca elementul artistic conteaza cel mai mult. Adica trebuie sa avem grija sa incadram masina acolo unde se potriveste. Daca facem un articol despre un Jeep, poate il pozam undeva pe teren accidentat, daca pozam o masina luxoasa, gasim o locatie mai selecta, sau daca testam o masinuta mica de oras, e bine sa o surprindem in trafic, parcari, aglomeratie, etc.
Daca o sa fiti atenti la pozele oficiale ale modelelor noi, cel mai important element pe langa masina este omul. Companiile mari si-au dat seama ca o masina se vinde mai usor daca prinde viata, daca este in miscare, daca are oameni, femei, zambete sau copiii pe langa ea, daca e plina de pasageri. La noi, cand vezi un drive-test, masina este stinghera si absenta, pozata singura, in fata vreunui avion ruginit sau cadru romantic, cu case vechi pe fundal. Asa nu! Ok, nu este usor si nici ieftin sa faci o regie mai mare, dar daca tot te crezi Gigi-Fotografu', pai fa-o cum trebuie.
Poate cel mai important lucru in surprinderea unui cadru este unghiul. Poate nu prea conteaza in cazul in care faci poze masinii personale s-o scoti la vanzare, dar in cazul unui articol cu pretentii conteaza. De obicei, fiecare masina are cateva unghiuri in care forma caroseriei este cea mai avantajata. De exemplu, daca faci unui BMW E30 poze de la nivelul ochiului, masina nu prea spune mare lucru. Insa daca ii faci de cat mai jos, deodata masina se schimba si devine agresiva si mult mai fotogenica decat in realitate. Un fotograf bun va face multe cadre de test si le va selecta pe cele mai atragatoare, care comunica cel mai mult. Daca te uiti la o poza si treci mai departe in aceeasi secunda, nu e buna de nimic. O poza trebuie sa transmita ceva, orice, dar sa transmita. Daca tu imi prezinti mie o poza cu sigla de pe Duster 4WD, ce inteleg eu? Stiam ca masina e 4x4 din titlu, n-am nevoie de poza asta. Imi pui poza cu butoanele de la geamurile electrice? De cand asteptam sa vad asa ceva??!!
Problema este ca fotograful auto din Romania a luat-o cam pe aratura si in loc sa priveasca masina cu capul, o vede cu ochiul. Ba mai rau, o vede cu Photoshop-ul... Asta e alta problema grava, in cazul masinilor prezentate oficial pe siteuri sau in reviste. Fotograful face abuza de editare. Dar abuza, nu gluma! Si mai rau este ca editeaza pozele asa cum nu trebuie, cum nu se potriveste deloc. Ba le arde, ba le contrasteaza de te ustura ochii, le face alb-negru la o masina pozata in oras, de parca ar face poze la un dric, nu la ceva vesel si plin de viata, ba innegreste cerul de parca vine apocalipsa sau mai stiu eu ce alte siretlicuri de mare editor foto.
De acord, nu zice nimeni sa nu editezi pozele, dar fa-o cu cap. Gandeste-te la ideea reportajului si vezi ce se potriveste. Un set de poze alb-negru la o masina moderna functioneaza mai greu, ca nu a murit nimeni, iar o masina de o asemenea prestatie si sobrietate cam greu de gasit. O masina de oras trebuie sa fie inconjurata de viata, oameni, alte masini, strazi pline, caini vagabonzi, gunoaie, CULOARE, etc, care sa dea senzatia de viata si energie, nu de cimitir. In plus, nu mai inteleg ce culoare e masina prezentata...
Gata pentru moment ca ma aprind! Noi suntem amatori, nimic altceva, in ale fotografiei auto. Dar am inceput aceasta discutie tocmai pentru a-i starni pe meseriasii care manuiesc aparatele alea cu jdemii de mega-pixeli si obiective cu luminozitate de 0.95 sa isi spuna parerea. Si niste sfaturi ar fi binevenite!
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Kia carens euro 5b 2015 7950 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 €
- Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg... Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Vw passat gmo 2017 11900 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Vw touran diesel 2011 5790 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €